Strategia autostrazilor in varianta finala a Master Planului. Ce intentioneaza sa faca Romania cu actualele coridoare europene in urmatorii ani: "Indiferent de scenariu, Sibiu - Pitesti e prioritate si se face"

de Victor Cozmei     HotNews.ro

Strategia nationala pentru autostrazi
Foto: Hotnews
Master Planul General de Transport, documentul cheie care va sta la baza obtinerii fondurilor europene in infrastructura in exercitiul financiar 2014 - 2020, va ajunge pe masa Guvernului cel mai probabil in luna ianuarie, au precizat pentru HotNews.ro surse institutionale. Prioritatile in domeniul rutier din varianta finala a Masterplanului vor fi autostrazile de pe reteaua TEN-T Core, si nu proiectele care au fost puse in prim plan in luna octombrie, la prima prezentare publica a strategiei. Cu toate acestea, documentul va contine un capitol in care va fi justificata nevoia de a schimba coridoarele TEN-T Core (centrala) si TEN-T Comprehensive (secundara) intre ele pe teritoriul tarii, o schimbare pe care Romania va incerca sa o obtina in anii ce urmeaza de la autoritatile europene.

MPGT-ul, in linie dreapta spre adoptarea in Guvern. Cu ce modificari vine fata de varianta initiala


Master Planul General de Transport (MPGT), documentul cheie care va sta la baza obtinerii fondurilor europene in infrastructura in exercitiul financiar 2014 - 2020, a intrat pe ultima suta de metri in ceea ce priveste finalizarea si adoptarea sa in Guvern.

Documentul strategic va ajunge cel mai probabil pe masa Guvernului in luna ianuarie, desi initial trebuia sa fie adoptat de executiv pana la finele anului, au precizat pentru HotNews.ro surse institutionale.

Impreuna cu MPGT-ul in varianta finala va ajunge pe masa Guvernului si strategia de implementare a propiectelor din Masterplan, documentul suport care stabileste si prioritizarea proiectelor.

Potrivit surselor HotNews.ro, prioritatile in domeniul rutier din varianta finala a Masterplanului vor fi proiectele pe fonduri europene, asa cum erau in planurile oficiale pana nu demult, in special proiectele de pe reteaua TEN-T Core (centrala), si nu proiectele care au fost puse in prim plan luna octombrie, la prima prezentare publica a MPGT. 

Scenariul ES de implementare
Foto: Hotnews
In octombrie, in varianta MPGT-ului facuta publica au fost prezentate 3 scenarii de proiecte de infrastructura pe rutier. In primele doua scenarii [ Sustenabilitate economica” (ES) - in foto alaturat - si “Sustenabilitate economica si de mediu” (EES) ] consultantul independent AECOM gaseste ca drumul expres Sibiu - Pitesti trebuie realizat in perioada 2021-2030. Pe de alta parte, realizarea autostrazilor Sibiu - Brasov si Brasov - Ploiesti este propusa pentru finalizare in perioada 2014-2020. 

Al treilea scenariu (detaliat putin mai jos) era axat pe actualele coridoare si finantari europene disponibile pentru tara noastra. In acest scenariu, autostrada Sibiu - Pitesti si Centura Bucuresti erau prioritatile pe perioada 2014-2020.

Master Planul final va merge initial pe actualele coridoare europene Core si Comprehensive, dar autoritatile romane vor sa le schimbe intre ele

Primele doua scenarii erau cele care, practic, rescriau prioritatile de infrastructura punand cap de afis autostrazi precum Sibiu - Brasov sau Brasov - Bacau si propuneau transformarea multor autostrazi planificate in drumuri expres, cel mai cunoscut exemplu fiind traseul Sibiu - Pitesti.

Proiectele rutiere propuse in MPGT si suprapunerea lor cu reteaua TEN-T Core (culoar verde) si Comprehensive (culoar galben) - octombrie 2014
Foto: Hotnews
Paradoxal, proiectele de autostrada care rezultau ca prioritate se aflau pe reteaua TEN-T Comprehensive (extinsa /secundara), iar proiectele care se suprapuneau peste reteaua TEN-T Core (centrala/prioritate europeana) erau trecute in plan secund si transformate in drumuri expres.

FOTOGRAFIA ALATURATA arata traseele propuse prin Master Plan in varianta din octombrie

La acel moment, in cadrul primei dezbateri legate de MPGT, autoritatile romane sustineau ca, in lumina rezultatelor din Master Plan, vor solicita Comisiei Europene o schimbare a coridoarelor europene din tara noastra, cele de pe reteaua TEN-T Core sa devina TEN-T Comprehensive si invers. 

Comisia a informat autoritatile romane ca o astfel de schimbare nu se poate face asa usor si ca procedurile dureaza cativa ani. In consecinta, autoritatile de la Bucuresti vor demara procedurile legale pentru a determina o schimbare a coridoarelor TEN-T in tara noastra in Consiliul si Parlamentul European.

Cum aceasta schimbare, daca se va intampla, nu are cum sa vina prea curand, Master Planul General de Transport, in varianta sa finala, va urmari scenariul 3 de referinta, bazat pe actuala harta a coridoarelor TEN-T din Romania. FOTO mai jos >> 
 
In Master Plan va exista si un plan secundar, de rezerva, in cazul in care schimbarea dorita de Romania va fi acceptata la nivel europen si coridoarele vor fi schimbate intre ele.

Scenariul care va sta la baza strategiei de autostrazi in varianta finala a MPGT-ului dupa cum se arata in varianta prezentata public in octombrie 2014:


Sibiu - Pitesti redevine prioritate si se face indiferent de scenarii sau schimbarea coridoarelor pe teritoriul Romaniei, spun autoritatile

"Pana la finalizarea definitiva a Master Planului, inclusiv cu Strategia de Implementare, noi am anuntat doar verbal Comisia ca intentionam sa facem aceasta schimbare a retelei TEN Core cu cea Comprehensive. Ne-au explicat atunci ca e un proces de lunga durata, care poate sa dureze 2-3 ani. Astfel, noi ar trebui sa facem in asa fel incat proiectele pe care le implementam in perioada de programare 2014-2020, peste doi-trei ani cand si daca va fi gata aprobarea Consiliului si a Parlamentului European, sa convearga spre modificarea aceea pe care noi o solicitam", a explicat pentru HotNews.ro, Marcel Bolos, directorul Autoritatii de Management aferenta Programului Operational Sectorial Transport (AM POST).

"Pot sa spun cu certitudine ca proiectul care nu se misca de pe TEN-T Core in orice varianta este Sibiu - Pitesti si atunci ne-am concetrat atentia acolo. Pentru Romania este important sa-si rezolve problema de finalizare a Coridorului IV rutier. Incepem cu Sibiu - Pitesti si apoi sa demaram procedurile legale de modificare a coridoarelor TEN-T Core si Comprehenisve", a mai explicat Bolos.

MPGT-ul va avea un scenariu de rezerva daca va fi acceptata schimbarea coridoarelor europene

In cadrul variantei finale a Master Planului va exista un un capitol care va descrie pe larg propunerea de modificare a structurii retelei TEN-T in Romania.

Reteaua rutiera TEN-T Core si Comprehensive in Romania
Foto: MTI
"Master Planul este pregatit in varianta in care respectam retelele TEN T Core si Comprehensive. Va avea un capitol care fundamenteaza necesitatea Romaniei de a schimba coridoarele intre ele. Nu schimba traseele lor, ci le schimbam intre ele, cele Core sa devina Comprehensive si invers. Sa putem ajunge in situatia in care Romania isi adapteaza nevoile de finantare cu sursele de finantare din fonduri structurale", a explicat seful AM POST pentru HotNews.ro.

"Mergem pe ce exista aprobat acum, in paralel initiem si procedurile legale de modificare a coridoarelor si pe masura ce avansam cu proiectele actuale de pe Core suntem atenti sa nu producem o perturbare si sa fim gata peste trei ani, daca se aproba modificarea coridoarelor, sa avem proiecte de acum pornite care se muleaza bine pe strategia noastra de schimbare. Cu alte cuvinte, Sibiu - Pitesti este cea mai potrivita varianta in ambele variante", a mai spus seful AM POST.

Exista sanse ca Sibiu - Pitesti sa fie realizata din start ca autostrada si nu drum expres. Specialisti: "Diferenta de cost intre autostrada si drum expres aici ar fi infima"

In ceea ce priveste Sibiu - Pitesti, la dezbaterea din octombrie legata de componenta rutiera a MPGT-ului, s-a iscat o controversa dupa ce in documentul strategic drumul era prezentat ca Drum expres, in loc de autostrada.

Autoritatile, in frunte cu ministrul Transporturilor Ioan Rus, au incercat sa explice ca, de fapt, Sibiu - Pitesti va fi realizat mai intai ca drum expres, dar in ideea unui upgrade ulterior la autostrada. Practic, constructia proiectului ar fi urmat sa se faca in doua faze.

Motivatia autoritatilor de atunci era ca un drum expres poate duce la economii substantiale, chiar si de 20% fata de o autostrada.

Cu toate acestea, mai multi specialisti in constructii consultati de HotNews.ro au explicat ca o sosea ca Sibiu - Pitesti, care are o portiune dificila prin munte, trebuie facuta din start ca autostrada si ca reducerile de cost ar fi prea mici ca sa justifice realizarea ei initiala ca drum expres.

"Nu se pot face economii prea mari la asa o autostrada daca vrei s-o faci intai drum expres. La munte din start trebuie sa faci totul la profil de autostrada daca vrei sa fie rentabila lucrarea. Vorbim de tunele, viaducte care trebuie facute din start la dimensiuni si caracteristici de autostrada. Ori acelea sunt cele mai scumpe lucrari si loturi. Diferenta de cost intre drumul expres Sibiu - Pitesti si autostrada Sibiu - Pitesti ar fi prea mica sa renteze. La campie, da, se reduc unele costuri, dar aici nu",  a explicat pentru HotNews.ro un inginer in domeniul infrastructurii.

Alte surse au explicat pentru HotNews.ro ca o abordare de genul "drum expres intai, apoi autostrada" pentru Sibiu - Pitesti ar putea sa puna probleme si de ordin logistic si administrativ, iar economia de bani nu ar putea justifica toate complicatiile.

"Upgrade-ul de la drum expres la autostrada cine il face? Facem alt contract? Alta licitatie? Alt timp pierdut? Nu se justifica. Economiile nu sunt oricum suficient de mari. Vorbim de cateva procente, maxim", e de parere un alt specialist consultat de HotNews.ro.

Autostrada Sibiu - Pitesti, testata din nou de AECOM pentru varianta finala a MPGT-ului


Cu toate acestea, surse institutionale avizate au precizat pentru HotNews.ro ca in varianta finala a MPGT-ului Sibiu - Pitesti ar putea fi trecuta din start ca autostrada, insa
Plan oficial de Autostrada Sibiu-Pitesti
Foto: CNADNR
un factor important este decizia politica, adica cea a ministrului Transporturilor sau a Guvernului.

Pe de alta parte, directorul general AM POST, Marcel Bolos a declarat ca, in prezent, Sibiu - Pitesti este "testat" de catre consultantul independent AECOM care a realizat Masterplanul pentru a vedea cum se potriveste proiectul realizat direct la profil de autostrada in documentul strategic.

"Acum se face inca odata testarea introducand in scenariul de referinta Sibiu - Pitesti ca varianta de autostrada. AECOM  testeaza varianta realizarii sale ca autostrada din start cu date noi. Vom vedea daca o facem autostrada din start sau fazata, adica facem initial drum expres", a declarat Bolos, precizand ca un rezultat al testarii va veni intr-o saptamana sau doua.

“Sibiu - Pitesti are o valoare estimata, dupa ultimele socoteli facute, la profil de autostrada, undeva la 2,3 mld euro. Problema e ca exista riscul ca autostrada sa se intinda pe doua cicluri financiare, in functie de cat de rapid se face Studiul de Fezabilitate, cat de repede decurg procedurile de achizitie, cum decurg lucrarile”, a mai explicat seful AM POST.

Autostrada Sibiu - Pitesti: necesitate pentru Romania, prioritate pentru europeni, tergiversat de catre autoritati

Autostrada Sibiu - Pitesti a fost in ultimul an si jumatate in centrul unei adevarate controverse dupa ce autoritatile de la infrastructura conduse in trecut de Dan Sova au incercat sa impuna amanarea realizarii sale, in dauna unor alte proiecte de autostrada din tara.
Asta desi Sibiu - Pitesti ar fi ultima bucata care sa completeze legatura din Portul Constanta si granita de vest, spre Europa, si in planurile europene este batuta in cuie pe un coridor prioritar.
 
Motivele invocate de autoritati era costul mult prea mare, 3 miliarde de euro conform unui studiu de fezabilitate din 2008, dar expirat intre timp. De mentionat totusi ca banii pentru acest tronson de autostrada sunt in proportie de minim 85% bani europeni nerambursabili.

In martie 2012, Compania de Autostrazi scotea la licitatie reactualizarea studiului, dar Transporturile conduse de Ovidiu Silaghi au anulat lictatia. Venit la carma Infrastructurii, Dan Sova a tras de timp nu mai putin de 18 luni pana cand sa relanseze licitatia de reactualizare a studiului de fezabilitate (in iunie 2014).

Ipoteza unor tergiversari birocratice a capatat din ce in ce mai mult contur la finele lui 2013 atunci cand autoritatile in frunte cu Dan Sova au iesit in repetate randuri favorizand ruta Sibiu-Brasov-Ploiesti, in dauna rutei Sibiu - Pitesti  pentru a lega Bucurestiul cu granita de vest. Orizontul de timp pentru finalizarea Sibiu-Pitesti? Dupa 2020.

Coincidenta sau nu, toate aceste lucruri se intamplau in timp ce guverarea Ponta incerca disperat sa atraga investitori pentru concesionarea catre un partener privat a autostrazii Comarnic - Brasov, o autostrada scumpa, cu taxa, care strabate Carpatii si ea pe Valea Prahovei si care devenise un pariu politic al premierului.

Articol de referinta:


Citeste mai multe despre   











[P] Ultimele zile de inscrieri la conferinta RIUF YouForum

Conferinta YouForum are loc la Bucuresti, la Sala Palatului, in perioada 1-2 octombrie si propune elevilor si studentilor sesiuni de discutii, ateliere, seminarii si prezentari ale universitatilor din Romania si din strainatate care au drept scop informarea si orientarea tinerilor cu privire la viitoarele alegeri educationale.
28154 vizualizari
  • +30 (32 voturi)    
    E jale (Joi, 11 decembrie 2014, 22:28)

    EMP [utilizator]

    Incapabilii astia care ne conduc tara ar falimenta si o ferma de iepuri, care orisicat mananca cam orice si nu trebuie sa-ti bati capul cu inmultirea.
    Cand vorbim de autostrazi prioritatea este evidenta: mai intai Sibiu - Pitesti si apoi Iasi - Tg. Mures. Aceste doua sectoare ar avea cel mai mare impact asupra economiei.
    De ce a fost considerata prioritara Brasov - Ploiesti? Ca sa scape turistii de aglomeratia de pe Valea Prahovei, in cele doua perioade de concedii anuale? Locuiesc in Brasov dar am atata minte cat sa inteleg ca autostrazile sunt esentiale pentru dezvoltarea economica, nu ca sa ajung eu la mare cu doua ore mai repede.
    • +9 (15 voturi)    
      ei, na (Joi, 11 decembrie 2014, 22:48)

      Privitor.ca.la.teatru [utilizator] i-a raspuns lui EMP

      Cine din psd are terenuri pe traseul comarnic-brasov?!
      • +7 (7 voturi)    
        tu te crezi in tarile scandinave? (Joi, 11 decembrie 2014, 23:40)

        Locke Lamora [utilizator] i-a raspuns lui Privitor.ca.la.teatru

        Nu stii in ce tara traiesti?
        • +2 (4 voturi)    
          Containerele merg cu trenul nu pe autostrazi! (Vineri, 12 decembrie 2014, 21:24)

          dumitrica [utilizator] i-a raspuns lui Locke Lamora

          Video cu trenuri de containere in Romania:
          https://www.youtube.com/watch?v=ROE9-wC_Gp0

          Este un mit ca autostrazile ar permite o dezvoltare spectaculoasa a transportului de containere pe teritoriul Romaniei, indeosebi intre Constanta si Europa Centrala. Asa cum se vede pe clipul de mai sus, trenurile sunt cele care deplaseaza cantitati mari de asemenea cutii uriașe, lucru pe care il constati personal prin gari sau la deplasari pe calea ferata. Mereu remarci marfare interminabile carind containere in timp ce soselele sunt relativ rar frecventate de tir-uri cu acelasi tip de cutii in spinare. Un singur marfar inlocuieste minim 40 camioane. Ce alegi, plata a doi mecanici de locomotiva sau a minim 40 soferi, costuri cu intretinerea, combustibilul si alte cheltuieli aferente unui tren sau cele corespunzatoare la 40 tiruri?!
        • +2 (4 voturi)    
          Trenuri cu 300 Dacii. Marfarele bat mar tirurile! (Vineri, 12 decembrie 2014, 22:03)

          dumitrica [utilizator] i-a raspuns lui Locke Lamora

          Video cu trenuri transportind sute de masini Dacia:
          https://www.youtube.com/watch?v=uIkaBr8FRfE

          Cei care spun ca autostrada Pitesti - Sibiu ar ajuta substantial uzina Dacia nu stiu ce vorbesc. Nu au vazut ce capacitate are un marfar de autoturisme. Ce alegi, un tren de 300 dacii sau 38 tiruri cu 8 masini la bord? Este clar ca marfarul bate cu brio camionul.
      • +2 (2 voturi)    
        nimeni (Vineri, 12 decembrie 2014, 11:21)

        igorashu [utilizator] i-a raspuns lui Privitor.ca.la.teatru

        Traseul e prin munti: viaduct-tunel-viaduct...
        Majoritatea terenurilor sunt ale statului, iar exproprierile se fac la valorile din grila notarilor.

        Miza e alta: spaga data de Vinci-Aktor ca proiectul sa se faca in PPP.
      • +1 (1 vot)    
        cum cine ? (Vineri, 12 decembrie 2014, 21:24)

        raudegura [utilizator] i-a raspuns lui Privitor.ca.la.teatru

        pai nu sti cine si-a pus cortul pe acolo ca sa supravegheze constructia autostrazii Comarnic- Brasov ?
        Faimosul cautator de contract Bechtel-Danutz Sova -Holocaustul autostrazilor din Romania !
    • +14 (14 voturi)    
      oricum e jale (Joi, 11 decembrie 2014, 23:51)

      andimi [utilizator] i-a raspuns lui EMP

      E jale cu J mare. Deci astia sunt in stare sa piarda ani ca sa schimbe un plan european, in loc sa se apuce de TREABA! Oricum, peste 2 ani vin liberalii si schimba iar planul si tot cu drumurile astea inguste raminem!
    • +14 (14 voturi)    
      Strategia este vizibila ! (Vineri, 12 decembrie 2014, 3:05)

      NicolaeA [utilizator] i-a raspuns lui EMP

      In partea din stanga a fotografiei (pe banda de refugiu) ! Masina defecta !
      Prima "strategie" pentru constructia de autostrazi a fost aprobata prin hotarare de guvern prin 1990 (publicata in Monitorul Oficial, cu harti frumoase), de catre guvernul Roman ! Nu au avut insa timp pentru ca a trebuit asfaltata de 10 ori autostrada Bucuresti-Pitesti, lucrari cu garantie de 1 (UNU) ani ! Pariez ca la CNADR lucreaza multi din aceiasi hoti de atunci sau rudele lor !
  • -6 (16 voturi)    
    Delir! (Joi, 11 decembrie 2014, 23:05)

    Compilator [utilizator]

    Autostrada Craiova Alexandria? Adica nu legi Craiova de Pitesti, dar o legi de Alexandria? Cine a facut un asemenea delir? Este absolut o incompetenta crasa!
    Iar Brasov sters de pe harta autostrazilor! Asta in conditiile in care Brasov vrea sa organizeze JO de tineret de iarna, hahaha ce gluma buna, fara autostrada v+ati spalat pe bot de JO, voi cei din Brasov si de orice deyvoltare economica timp de 100 ani de acum inainte,Sibiul va va lua totul! Va fi in centrul tarii, nu voi cum era normal sa fiti.
    Ce sa mai spun de Targu Mures, delir in toata legea! O autostrada inutila, care leaga doi munti si care va scurta drumul firmelor austriece ce taie intr-o veselie padurile ramase in Suceava. Voi cei care tot tipati ca vreti sa iesiti spre Vest pe aceasta autostrada, puteti iesi lejer pe la Brasov spre Arad unde e deja autostrada construita, nu e nevoie sa va duceti in nord, spre Oradea ca nu e nevoie sa tai muntii pe un traseu total inutil!
    Oricum, din harta propusa cu autostrada prin Alexandra si traseul inutil Targu Mures –Iasi se vede bine cat de colonie am ajuns! O parte pentru afaceristii din Austria, alta pentru militarii americani. Ambele aduc a saracie lucie in continuare pentru romani.
    • +10 (16 voturi)    
      Iasi - Tg Mures nu e inutila (Joi, 11 decembrie 2014, 23:45)

      Locke Lamora [utilizator] i-a raspuns lui Compilator

      Moldova nu are dreptul la dezvoltare? Eu vreau de exemplu sa investesc la iasi dar am nevoie de autostrada, sa incarc camioanele care sa se opreasca direct la Viena.
      • +1 (3 voturi)    
        pt asta (Vineri, 12 decembrie 2014, 12:21)

        ToXRM [anonim] i-a raspuns lui Locke Lamora

        mai ai nevoie si de schengen, sa nu iti stea camioanele 8 ore in vama :) macar sa avem autostrazi dar sa stam la vama mai mult, decat niciuna nici alta...dar viitorul este sumbru
        • +2 (2 voturi)    
          Si taxe mai putine si mai mici (Vineri, 12 decembrie 2014, 15:56)

          Locke Lamora [utilizator] i-a raspuns lui ToXRM

          si sa nu vad fiscul la usa mea in fiecare dimineata, dupa spaga sau sa-mi "gaseasca ei ceva".
  • +13 (13 voturi)    
    hoti (Joi, 11 decembrie 2014, 23:09)

    andimi [utilizator]

    stati ca nu inteleg nimic: pina in 2020 astia vor sa faca doar Sibiu-Pitesti? ATIT? Cum mama masii ungurii au facut sute de km de autostrazi in 10 ani, iar ai nostri se lungesc pina in 2030?
    • +11 (11 voturi)    
      ai vrea tu.. (Vineri, 12 decembrie 2014, 0:10)

      Andrei Sch [utilizator] i-a raspuns lui andimi

      da..ai nostri se lungesc pana in 2030 PE HARTIE :) In realitate va fi 2040, 2050, cine stie.
  • +16 (16 voturi)    
    Am mai auzit-o p-asta (Joi, 11 decembrie 2014, 23:15)

    ProLibertate-AntiMerkel [utilizator]

    cu Sova care chipurile dormea pe autostrada pana la terminare.

    Probabil o sa faca Bucuresti-Alexandria ca sa ajunga Dragnea acasa in weekend.
  • +14 (14 voturi)    
    D'oh, again poze si linii trase cu carioca (Joi, 11 decembrie 2014, 23:42)

    Locke Lamora [utilizator]

    No further comments.
  • +12 (14 voturi)    
    ... (Joi, 11 decembrie 2014, 23:47)

    rocknum [utilizator]

    pana una alta sa puna mana si sa faca centura bucuresti ca e jale ce e acolo
  • +10 (10 voturi)    
    Cincinal (Vineri, 12 decembrie 2014, 0:11)

    Andrei Sch [utilizator]

    Observ ca, incet incet, cincinalul s-a marit de la 5 la 20 de ani.
  • +9 (9 voturi)    
    Poza (Vineri, 12 decembrie 2014, 0:29)

    CititorulComentator [utilizator]

    Cu Loganul în drum! :))))
  • +6 (6 voturi)    
    too late! (Vineri, 12 decembrie 2014, 6:11)

    Francisc 1 [utilizator]

    cum parte planurile alea au termen de executie 2030 si pe la noi totul intarzie 20 de ani deci pe la 2050 2060 multi care citim aberatiile astea nici nu le vor mai vedea. pe de alta partea observ decizia neabatuta de a izola si mai mult moldova de vest ( probabil dughin stie de ce) , cam astea sunt concluziile,
  • +5 (5 voturi)    
    Master planul -doctoratul guvernelor Ponta !!!, (Vineri, 12 decembrie 2014, 8:58)

    andreesanu [utilizator]

    Guvernele lui Master Plan Ponta !!!, patru adunaturi de hahalere botezate in graba mare guverne si-au dat cu parerea ca niste tate pe marginea santului ce-o fi ala master plan ????.
    Cum astia ca nu le mai zic guvernanti ca li se urca iar la cap !!! tot neaveniti si habarnisti sunt au ingramadit de-a valma orce si l-au botezat buget .
    Cind cauti banii ei nu-s ,sau ce a mai ramas sunt la gramada ,treaba-i gindita ,ia care poate sau care ajunge primul la ciolan.
    Banii de la DNA sunt la gramada cu justitia,banii de la sanatate sunt cu banii sutiti de la CNAS. Fata morgana Sibiu- Pitesti sta tot pitita pe sub maldare de variante ce trebuie sa treaca numai prin ograda celor care deja au devenit stapinii locului intre timp .
    Cum sa se termine vaca de muls inaite de-a pune ei botul ???iar pusul botului la titele bugetului si fondurilor europene se chiama strategie.
  • +3 (3 voturi)    
    A3 (Vineri, 12 decembrie 2014, 8:59)

    Cristi.Moldovan [utilizator]

    In planurile lor Autostrada Transilvania mai exista? Dupa ce au bagat 1.5 miliarde aiurea.
  • +5 (5 voturi)    
    halucinant! (Vineri, 12 decembrie 2014, 9:39)

    geo00 [utilizator]

    deci toate planurile pt partea cu moldova sunt dupa 2030, exceptand autostrada spre bacau care e dupa 2021. Dar daca tot ne plangem de saracie in partea aia,nu ar trebui sa facem ceva pt a rezolva problema asta? Faptul ca Republica Moldova incepe sa ajunga la un nivel la care deja atrage atentia investitorilor, nu ar trebui sa profitam de acest lucru si canalizam acel trafic prin niste rute (drumuri expres macar) prin zonele pe care le dorim noi ? ca de exemplu Vaslui (cea mai saraca regiune din UE), Galati -Braila (cea mai mare aglomerare urbana a tarii dupa Bucuresti sau Iasi care oricum a ramas mult in urma celorlalte orase de aceeasi dimensiune.
    Efectiv pare ca vor sa izoleze partea aia din est de restul tarii, in timp ce se doreste sa se faca autostrada spre Alexandria, absolut halucinant!
  • +6 (6 voturi)    
    Subminarea economiei? (Vineri, 12 decembrie 2014, 9:55)

    Null [utilizator]

    Il acuza si condamna cineva pe Sova de subminarea economiei nationale pentru alea 18 luni de tergiversari? Ca eu altfel nu pot s-o numesc...

    Sta o tara intreaga si toata Europa sa terminam o bucata de autostrada pentru ca un ageamiu se crede cel mai tare?!
  • +8 (10 voturi)    
    Autostrada Iasi-Tg. Mures ?! (Vineri, 12 decembrie 2014, 10:35)

    PSD-erbedeul [utilizator]

    Autostrada Iasi-Tg. Mures este importanta din punct de vedere economic si strategic !
  • -1 (7 voturi)    
    Tichie de margaritar! (Vineri, 12 decembrie 2014, 10:54)

    Compilator [utilizator]

    Autostrada Targu Mures - Iasi e tichie de mărgăritar! Noi nu avem ciorapi, pantaloni, camesa pe noi, dar ne trebuie asa goi cum suntem, tichie de mărgăritar!

    Repet, e un delir inlaturarea Brasovului din reteaua de autostrazi si construire de autostrada prin Alexandria. Mesajul meu a fost sters din cate vad asa ca il voi repeta.

    Daca deja ai o ramura de autostrada Bucuresti-Pitesti si trebuie sa faci legatura cu Craiova atunci e mai bine sa faci intr-un an, maxim doi legatura Pitesti Craiova, nu o autostrada inutila prin Alexandria de 5 ori mai lungă si pe care nu va circula nimeni!

    Daca deja ai o ramura autostrada Bucureşti- Ploieşti atunci poti face legatura cu Brasovul si de aici sa legi Moldova, avand deja construita autostrada spre Arad pentru iesire spre Vest. Nu e nevoie sa cheltui 12 miliarde de euro pentru Targu Mures deoarece cu toti acesti bani faci exact ramurile importante.

    Autostrazile nu se construiesc pentru interese personale, ca vrea Nea Vasilica sa isi transporte marfa , ci pentru dezvoltare durabila a intregii tari. Daca vreti neaparat e suficient un drum expres prin Mures care sa legi doi munti! La fel cum e suficient un drum expres pana in Alexandria (sic!).

    E vitala legatura Craiova Pitesti pentru ca aici exista un centru industrial al Romaniei, e Ford la Craiova, Alro si Pirelli la Slatina, Renault la Pitesti.
    Ce centru industrial e in Moldova de justifica o autostrada spre Targu Mures? A devenit Moldova peste noapte centru industrial greu si granar al Europei? Moldovei ii trebuie autostrada spre Bucuresti prin Brasov si o legatura Roman Iasi mult mai rapida. Spre Suceava poti face drum expres, la fel spre Galati si Braila

    In plus, pe master planul trimis Comisiei Europene sunt identificate traseele cel mai aglomerate, cu traficul cel mai mare si printre acestea nu figureaza nici Targu Mures, nici Alexandria.

    Dar, nota bene, figureaza legaturile Craiova -Pitesti, Ploiesti – Brasov, Iasi -Roman spre Bacau (nu spre Targu Mures!).
    • +3 (3 voturi)    
      Banii is europeni 85% omule (Vineri, 12 decembrie 2014, 16:02)

      Locke Lamora [utilizator] i-a raspuns lui Compilator

      doar trebuie sa faca un plan si sa dea contractul cuiva, serios.
      Buba e ca nu se pot fura banii, aia e.
      Nu e doar de transport de marfa....autostrazile genereaza bunastare prin efect colateral. Se dezvolta turismul, apar benzinariile/restaurantele si mootelurile, planturile industriale, depozite, shopping center-uri, etc etc.
      BANII SUNT EUROPENI....se pot face autostrazi in toata tara....dar pentru asta trebuie oameni capabili, nu Tonta and company. Nu e nevoie ca Iasi sa fie centru industrial, a fost...e nevoie de dezvoltare pt toate regiunile tarii. Repede ai sarit ca trebuie autostrada spre Bucuresti...poate e vremea federalizarii si eliberarea de sub miticii de dambovita.
    • +4 (4 voturi)    
      Nu intelegi nimic (Vineri, 12 decembrie 2014, 17:02)

      maxi rodrigues [utilizator] i-a raspuns lui Compilator

      E vorba de legatura intre Moldova si vest, nu intre Moldova si mitici .
      Cand o sa lase lumea prejudecatile fata de Moldova deoparte si o sa incerce sa inteleaga ca fara infrastructura o regiune NU SE POATE dezvolta, pur si simplu?
      Normal ca exista investitii majore in zonele mentionate de tine, doooh! Zonele acelea au o infrastructura mai adecvata. Nu o sa vina o firma mare in Moldova, ca dupa aceea sa plateasca costuri enorme cu transportul marfurilor catre vest.
    • 0 (0 voturi)    
      Traiasca Oltenii (Luni, 15 decembrie 2014, 8:47)

      PSD-erbedeul [utilizator] i-a raspuns lui Compilator

      Traiasca Oltenii
  • +1 (5 voturi)    
    Se merge politic și în domeniul autostrăzilor (Vineri, 12 decembrie 2014, 12:37)

    ploiesteanu [utilizator]

    Ponta cu Ploiești - Brașov pentru baronii PSD, Johannis cu Pitești - Sibiu varianta băsisto - Johanistă pentru baronii fostului PDL și baronii liberali. Dacă a ieșit Johanis președinte București - Brașov nu mai figurează deloc. Rămân câteva fragmente de autostradă a Transilvaniei care nu se vor uni decât, poate, după 2030 dar nu se specifică nici măcar atât. După ce am plătit Bechtel cu un miliard și ceva, absolut degeaba, după ce am plătit nu știu câte studii de fezabilitate, care cumulate înseamnă sute de milioane de euro, după ce am mai trudit la fragmente de autostradă (vorbesc de autostrada Transilvaniei) iată că totul se anulează.
    Bravo băieți.
  • +2 (2 voturi)    
    ?? (Vineri, 12 decembrie 2014, 14:07)

    msk [utilizator]

    Cand ai in fata spectru plecarii Renault de la Pitesti in cazul in care nu se face autostrada Pitesti Sibiu cred ca nu mai trebuie sa fie semne de intrebare legat de oportunitatea acestei investitii .... de unde naiba rasar oamenii astia politici ?
  • +1 (1 vot)    
    Atata prostie... (Vineri, 12 decembrie 2014, 14:31)

    prompt [utilizator]

    ...ca la guvernarea ponta I,II,III,etc, nu am mai pomenit! Lucrurile incepusera sa se miste bine pe vremea ministrului Boagiu, toata autostrada de la Nadlac la Sibiu a fost inceputa sub mandatul ei si pe diverse tronsoane aproape terminata. Si cu ea nu se jucau constructorii, ca ii stiau de frica! Autostrada Sibiu-Pitesti era si ea pe tapet si sunt convins ca azi era in lucru daca nu aparea neica-nimeni, incurca lume si incompetentul guvern Ponta cu sova la decizie pe autostrazi. Faptul ca Pitesti-Sibiu e prea scumpa trebuia sa o spuna finantatorul principal si anume UE, dar, culmea, desi se vede utilitatea acestui tronson din satelit, tocmai guvernul roman care ar fi trebuit sa contribuie cu 5% din suma a blocat-o. Pierderile datorate deciziilor politice pe autostrazi ale guvernarii ponta ar trebui sa faca obiectul unor investigatii la institutiile competente si vinovatii sa plateasca pentru subminarea economiei nationale si a intereselor Romaniei.
  • 0 (0 voturi)    
    harta aproximativa a sibiu-pitesti (Vineri, 12 decembrie 2014, 18:03)

    taretare [utilizator]

    https://www.google.com/maps/dir/Șelimbăr,+Sibiu,+Romania/Câinenii+Mici,+Vâlcea+County,+Romania/Copăceni,+Vâlcea+County,+Romania/Șuici+117725,+Romania/Bârseștii+de+Jos,+Argeș+County,+Romania/Valea+lui+Enache,+Argeș+County,+Romania/Crâmpotani,+Argeș+County,+Romania/EVW+Holding+-+Pitesti,+Bascov,+Argeș+County,+Romania/@45.3275889,23.9244007,9z/data=!3m1!4b1!4m50!4m49!1m5!1m1!1s0x474c5df200868dab:0xdc34ace26934db87!2m2!1d24.2!2d45.766667!1m5!1m1!1s0x474cfcbb6c5a3557:0x42cb5530c448a97!2m2!1d24.3082!2d45.4967!1m5!1m1!1s0x474d1da8ac3a6c55:0xb5ed3556f76c5dcb!2m2!1d24.3145!2d45.3939!1m5!1m1!1s0x474d250312f1092b:0x44f0b7bf624c21e!2m2!1d24.5498648!2d45.2473215!1m5!1m1!1s0x474d306fa75f243f:0x968d1a09f6820d74!2m2!1d24.561!2d45.1743!1m5!1m1!1s0x474d34f7517159d3:0xf4e579bf433b137!2m2!1d24.6456!2d45.0795!1m5!1m1!1s0x40b2b57bf6ea58dd:0x25aab68d5e79165e!2m2!1d24.6973!2d45.0137!1m5!1m1!1s0x40b2ba33444cf983:0xf9c4c9d39a2890b4!2m2!1d24.834353!2d44.895028!3e0


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri