Strategia autostrazilor pentru Moldova. Care sunt cele trei autostrazi de pe hartie si ce sanse de realizare are fiecare

de Victor Cozmei     HotNews.ro

Autostrada
Foto: Construim Romania
Nevoia unei autostrazi in Moldova prin cea mai saraca mare regiune romaneasca sa fie legata de macar una din celelalte doua provincii - Muntenia sau Ardealul - a dus la numeroase dezbateri si planuri pe hartie. Autoritatile din Romania ultimilor ani au "desenat" trei mari posibile proiecte de autostrada care deservesc Moldova, insa strategia romaneasca pe termen mediu, corelata cu posibilitatile financiare si prioritatile europene fac ca nici unul sa fie fezabil prea curand, iar sansele ca oricare proiect sa debuteze in urmatorii ani sunt infime.

Care e miza?

Odata cu posibila finalizare in viitorul apropiat (~2020) a autostrazii care leaga granita de vest de langa Arad de Bucuresti si de portul Constanta - autostrazile A1 si A2 (Coridorul IV asa cum mai este cunoscut publicului), in dezbaterea publica se pune problema urmatorului mare "coridor" pe care tara noastra se va apuca sa-l realizeze.

Una din posibilitati vizeaza construirea unei autostrazi in Moldova, cea mai saraca mare provincie romaneasca, prin care aceasta sa fie contectata macar cu una din celelalte regiuni, Muntenia sau Ardealul.

Autostrazile Romaniei - in prezent si pana in 2016
Foto: Hotnews
Pana la momentul actual, toti cei circa 700 de km de autostrada construiti din Romania strabat zone din toate marile regiuni ale tarii, mai putin Moldova.

O autostrada construita in regiune ar fi ca o investitie masiva directa in zona, ar avea menirea sa potenteze si alte investitii, straine sau autohtone, si ar duce la cresterea gradului de competitivite pentru multi actori economici.

"Bataia" pe autostrada

Discutiile pe marginea unei autostrazi in Moldova nu sunt noi, insa in ultima perioada, poate si pe fondul campaniei electorale duse la nivel local sau national, subiectul a revenit puternic in discutie. La fel, iminenta aprobare finala a Master Planului - strategia de capatai in domeniul transporturilor - a aprins spiritele si printre politicieni, dar si printre transportatori, in ceea ce priveste autostrada prioritate pentru Moldova. 

Cu toate acestea, o decizie politica pentru stabilirea unui proiect ca prioritate pentru Moldova si Romania nu e singura conditie necesara. Costurile si sursele de finantare nerambursabile apasa greu si vor dicta pana la urma cursul actiunilor.

Trei proiecte: Nord-Sud, Est-Vest sau in diagonala peste Carpati?

Autostrazile Moldovei
Foto: Hotnews
Pana nu demult, in urma cu aproape cinci-sase ani, singurul proiect principal de autostrada pentru Moldova era cel care strabatea regiunea de la Nord la Sud, de la Siret si pana la Bucuresti, proiect care se suprapunea peste fostul coridor pan-european IX. Restul proiectelor pentru Moldova erau puse in plan secund.

Acea autostrada care trecea prin Suceava - Bacau - Focsani - Buzau era inclusa si in reteaua europeana de transport TEN-T chiar pe harta centrala (Core) si, astfel, avea o importanta asemanatoare cu autostrada care lega vestul de Capitala si de Portul Constanta.

In 2012, autoritatile romane conduse la acea vreme de ministrul Transporturilor Alexandru Nazare au reusit sa impuna pe reteaua TEN-T Core inca o ruta care sa deserveasca Moldova -  autostrada Targu Mures - Iasi - Ungheni. Cu toate acestea, autostrada care ar lega Transilvania de Moldova avea in socotelile autoritatilor un pret prohibitiv de aproape 9 miliarde de euro.

In timp ce aceste doua proiecte de mai sus inca erau pe hartie, autoritatile de la infrastructura conduse la acel moment de Dan Sova scoteau din palarie un nou plan: o autostrada care sa lege Brasovul de Bacau si care, in perspectiva unei conexiuni de autostrada cu Ploiesti, va deservi legatura Moldovei cu Ardealul, dar si cu Muntenia printr-o dubla trecere a Carpatilor.

Trebuie precizat ca traseul autostrazii Brasov - Bacau se afla pe reteaua TEN-T Comprehesive (secundara), astfel incat finantarea sa din bani europeni nu se poate face din Fondul de Coeziune (potul cel mare destinat infrastructurii), ci doar din cel de dezvoltare regionala.

Cu toate acestea, Master Planul General de Transport ce a fost de curand elaborat punea conexiunea Brasov - Bacau in fata altor proiecte de autostrazi din tara, inclusiv celelalte doua care vizeaza Moldova, insa orizontul de realizare era stabilit in perioada 2021-2030.

Strategia Romaniei de a schimba coridoarele europene intre ele


Reteaua rutiera TEN-T Core si Comprehensive in Romania
Foto: MTI
Astfel, autoritatile romane si-au manifestat intentia la Comisia Europeana sa schimbe coridoarele TEN-T de pe teritoriul tarii noastre intre ele, cele Core sa devina Comprehensive si invers, in acest fel asigurandu-se de surse de finantare pentru proiectele ce au reiesit ca prioritati enomice in doua din cele trei scenarii luate in calcul in MPGT.

Cu toate acestea, pentru moment Comisia a informat ca o astfel de schimbare nu poate fi facuta peste noapte si ca demersurile legislative la nivel european pot dura 2-3 ani sau chiar mai mult.

In consecinta, in varianta finala a Master Planului ce ar urma sa fie adoptata in Guvern in ianuarie, potrivit surselor bine avizate ale HotNews.ro, strategia autostrazilor cel putin pentru urmatorii cativa ani va tine cont cu prioritate de actuala configuratie a hartii TEN-T Core (pe care se afla Autostrazile Tg Mures - Iasi si Ploiesti - Siret). Chiar si asa, unele proiecte de pe reteaua Comprehensive ar putea fi demarate (proiecte precum Brasov - Bacau), in ideea unei posibile aprobari din partea Comisiei de schimbare a coridoarelor TEN-T din Romania intre ele.

Care sunt cele trei proiecte, cat costa si care ar fi orizontul de realizare


Pana una alta, sa analizam pe rand fiecare din cele trei proiecte de autostrada care ar urma sa deserveasca Moldova:

  • A7 Ploiesti - Buzau - Focsani - Bacau - Pascani - Suceava - Siret

Autostrada A7 Ploiesti - Buzau - Bacau - Suceava - Siret
Foto: Hotnews
Autostrada ar urma sa aiba o lungime de 427 de kilometri si ar traversa Moldova de la Nord, de la granita cu Ucraina, la Sud - realizandu-se astfel o conexiune cu Muntenia si Bucuresti.

Daca ne uitam la valorile estimate in MasterPlanul de Transport, autostrada ar urma sa coste undeva la 3,5 miliarde de euro, insa avantajul ar fi ca terenul pe care il strabate este unul relativ usor.

In varianta scenariului din MPGT in care prioritatile vor fi cele care urmeaza actuala harta TEN-T Core (tabel mai jos, stanga), A7 este propusa spre realizare in perioada 2021 - 2030 si este impartita in doua subproiecte: Ploiesti - Bacau si Bacau - Suceava - Siret.

Scenariul realizarii autostrazilor de pe reteaua TEN-T Core in MasterPlan
Foto: AM POST
Chiar si asa, in prezent o portiune din A7 este in faza de implementare, desi intr-o intarziere puternica. Vorbim de Soseaua de Centura a Bacaului, o portiune care reprezinta practic jumatate (un singur sens) din autostrada A7 care ar urma sa ocoleasca Bacaul. Cu toate acestea, licitatia, desi finalizata in august 2013, a fost tergiversata puternic de contestatii, astfel incat nici pana in prezent contractul nu s-a semnat.

Mai mult, contractul este realizat din FEADR pe exercitiul financiar 2007-2013 , deci cu termen de finalizare pana in 31 decembrie 2015. In caz ca nu va fi terminat la timp - iar sansele sunt infime - proiectul va fi rulat mai departe pe urmatorul ciclu financiar, consumand astfel resurse financiare ce ar fi putut ajunge la alte proiecte, poate chiar din A7.

  • A8 Tg Mures - Iasi - Ungheni

A8 Tg Mures - Iasi - Ungheni
Foto: Hotnews
Autostrada de la Targu Mures la Iasi si mai departe la Ungheni (granita cu Rep. Moldova) ar urma sa aiba o lungime de 289 de km si ar uni Moldova cu Ardealul.

De la Targu Mures, traficul din Moldova ar urma sa se duca pe autostrada pana la Campia Turzii (pe o autostrada a carei constructie este in prezent in curs de licitare) si de acolo fie spre Cluj si vama Bors, fie spre Sebes si spre Timisoara si Arad.

Desi integrarea in retea ar fi una optima, autostrada care ar urma sa travereseze Carpatii Orientali de la Est la Vest are un cost destul de ridicat.

In 2012, autoritatile de la drumuri vehiculau un cost de circa 9 miliarde de dolari. Intre timp, realizarea Studiului de Fezabilitate a fost scoasa la licitatie, iar in Master Planul de Transport costurile au mai fost estimate in jos, la circa 5 miliarde de euro. 

Chiar si asa, la un astfel de cost ar fi necesare aproape doua exercitii financiare doar pentru a putea finanta acest singur proiect din Fondul de Coeziune (pentru 2014-2020 Romania are alocat circa 2,8 miliarde de euro pe Fondul de Coeziune pentru autostrazi, inclusiv componenta de cofinantare nationala).

Intr-o alta varianta vehiculata in Master Plan, Tg Mures - Iasi ar putea fi realizat la standard de drum expres, iar costul total ar putea fi mai mic, estimat la circa 4,1 miliarde de euro.

Chiar si asa, in scenariile testate in Master Plan, autostrada sau drumul expres Tg Mures - Iasi au orizont de implementare in perioada 2021-2030, sau chiar dupa.

  • A13 Brasov - Bacau

A13 Brasov - Bacau
Foto: Hotnews
Prima data cand s-a auzit de autostrada Brasov - Bacau a fost in noiembrie-decembrie 2013, atunci cand Dan Sova, Victor Ponta si Narcis Neaga, seful de la autostrazi, au scos din joben strategia de autostrazi Romania 100. O strategie prezentata in power-point in Parlament si care viza realizarea unor autostrazi care sa lege pana in 2018 toate provinciile istorice romanesti intr-un mod simbolic cu ocazia a 100 de ani de la Marea Unire.

Strategia propunea, insa, niste trasee noi de autostrazi, nedezbatute pana atunci si . Chiar de atunci, Sova sustinea ca doreste mutarea coridorului european prioritar de pe Sibiu- Pitesti, pe Sibiu - Brasov. De acolo, mai departe spre Moldova, ar urma autostrada Brasov - Bacau.

Astfel, cei din Moldova (de mai sus de Bacau, cel putin) ar fi ajuns la Bucuresti trecand de doua ori Carpatii.

Totusi, desi Sova a fost debarcat din Guvern, o parte din intentiile lui din 2013 s-au materializat in Master Planul General de Transport, documentul de capatai pentru infrastructura romaneasca si strategia esentiala in baza careia Romania va primi finantare europeana in exercitiile financiare ce vor urma.

Scenariul initial de implementare in MasterPlan
Foto: Hotnews
In Master Plan, in scenariile testate si gasite ca prioritare initial, Brasov devine un centru al proiectelor de infrastructura in care ar urma sa se intersecteze nu mai putin de trei autostrazi. Chiar si asa, in scenariile prezentate ca prioritare initial (vezi tabel alaturat) in Master Plan, autostrada de la Brasov la Bacau avea un orizont de implementare in perioada 2021-2030.

Ca lungime, intre Brasov si Bacau autostrada ar urma sa aiba 157 de kilometri si sa coste estimativ circa 2,1 miliarde euro. 

Totusi, utilitatea ei se leaga puternic de completarea reteli de autostrazi cu proiecte nefinalizate inca, nici macar incepute. Astfel, pentru a avea sens pe deplin, autostrada dinspre Moldova ar trebui sa se racordeze la autostrada de la Brasov la Sibiu (neinceputa in prezent) si la autostrada de la Brasov pana la Ploiesti (Comarnic - Ploiesti nu exista in planuri deocamdata, iar concesiunea Comarnic - Brasov bate pasul pe loc, avand toate sansele sa pice).

Mai mult, A13 Brasov - Bacau se suprapune peste reteaua TEN-T Comprehensive (secundara/neprioritara) si ar putea maxim sa fie finantata prin Fondul de dezvoltare regionala, un fond mai mic decat Fondul de Coeziune pentru autostrazi si care este destinat tututor modurilor de transport.

Daca intentia autoritatilor romane de a schimba coridoarele europene din tara intre ele se va materializa si va fi acceptata de Comisia Europeana, exista sanse ca autostrada A13 Brasov - Bacau sa fie implementata in perioada 2021-2030. Daca insa Comisia Europeana se va opune intentiilor Romaniei, atunci cel mai probabil proiectul autostrazii A13 Brasov - Bacau va ramane mult timp la sertar.

Planuri si iar planuri - Concret, ce putem astepta in anii urmatori

Dincolo de planurile puse pe hartie, cel mai probabil in viitorul foarte apropiat singura portiune de autostrada din Moldova va fi acea jumatate de tronson de autostrada care va constitui centura Bacaului si al carui contract se afla, inca, in curs de semnare.

Pana una alta, intentia Romaniei de a schimba coridoarele intre ele va tine pe loc in urmatorii cativa ani proiectele de autostrada din tara, exceptie facand Sibiu - Pitesti si centura Capitalei, prioritatile absolute din strategia finala a Master Planului.

Daca schimbarea coridoarelor nu va fi posibila - un scenariu destul de realist - exista sanse ca pe ultimii ani ai exercitiului financiar 2014 - 2020, in functie de absorbtia fondurilor si de ritmul lucrarilor pe celalalte proiecte de infrastructura, sau pe inceputul exercitiului financiar urmator, unele portiuni din A7 Ploiesti-Buzau-Bacau-Suceava-Siret sau A8 Tg Mures - Iasi - Ungheni sa fie demarate.

Argumente solide sunt si de o parte si de alta in cazul oricarui proiect de autostrada care vizeaza Moldova, insa in cele din urma realitatea financiara va fi cel mai probabil factorul determinant pentru viitorul proiect de autostrada care va fi abordat cu prioritate pentru Moldova. Costul rezonabil al proiectului, integrarea in reteaua deja existenta si sursele de finantare disponibile vor fi detaliile care vor face diferenta in alegerea oricarui proiect.


Citeste mai multe despre   











[P] JYSK Romania plateste 15 lei / zi pentru tichetele de masa ale angajatilor sai

JYSK Romania, parte a grupului scandinav JYSK Nordic, unul dintre cei mai mari retaileri de mobilier si decoratiuni interioare din Europa, a majorat, incepand cu data de 1 decembrie 2016, valoarea tichetelor de masa acordate angajatilor sai. Astfel, valoarea nominala a unui tichet de masa a ajuns la 15 lei, suma maxima prevazuta de lege.
37971 vizualizari
  • +3 (13 voturi)    
    Mda......!!! (Luni, 22 decembrie 2014, 17:56)

    polonyca [utilizator]

    No comment !!!! Lipseste din tabele A33.. pe ruta "strategica" Dabuleni-Caracal !!!! Inteleptilor , cu de ati uitat de asa o ..ruta ???!!!!:))
    • -2 (16 voturi)    
      Containerele si Daciile nu se cara pe autostrada! (Luni, 22 decembrie 2014, 22:54)

      Argon [utilizator] i-a raspuns lui polonyca

      Nu mai incercati sa promovati autostrada Constanta - Bucuresti - Pitesti - Sibiu - Timisoara - Nadlac drept o cale rutiera eficienta de transport al containerelor din portul Constanta si al Daciilor ce ies pe poarta fabricii de la Pitesti. Din motivele (1) si (2) trenul este intotdeauna preferat fiind mai economic.

      1) Containerele merg cu trenul nu pe autostrazi!

      Video cu marfare de containere in Romania:
      https://www.youtube.com/watch?v=ROE9-wC_Gp0

      Este un mit ca autostrazile ar permite o dezvoltare spectaculoasa a transportului de containere pe teritoriul Romaniei, indeosebi intre Constanta si Europa Centrala. Asa cum se vede pe clipul de mai sus, trenurile sunt cele care deplaseaza cantitati mari de asemenea cutii uriașe, lucru pe care il constati si personal prin gari sau la deplasari pe calea ferata. Mereu remarci marfare interminabile carind containere in timp ce soselele sunt relativ rar frecventate de tir-uri cu acelasi tip de cutii in spinare. Un singur marfar inlocuieste minim 30 camioane. Ce alegi, plata a doi mecanici de locomotiva sau a 30 soferi, costuri cu intretinerea, combustibilul si alte cheltuieli aferente unui tren sau cele corespunzatoare la 30 tiruri?!

      2) Trenuri cu 300 Dacii. Marfarele bat mar tirurile!

      Video cu trenuri transportind sute de masini Dacia:
      https://www.youtube.com/watch?v=uIkaBr8FRfE

      Cei care spun ca autostrada Pitesti - Sibiu ar ajuta substantial uzina Dacia nu stiu ce vorbesc. Nu au vazut ce capacitate are un marfar de autoturisme. Ce alegi, un tren de 300 Dacii sau 38 tiruri cu 8 masini la bord? Evident marfarul bate cu brio camionul.
      • -4 (8 voturi)    
        Cam da (Marţi, 23 decembrie 2014, 7:29)

        Cetateanu [utilizator] i-a raspuns lui Argon

        Evident ca aveti dreptate.
        Numai ca in ultimii 25 de ani Basescu, Mitrea si alti ministri, tradatori?batjocoritori de tara si purtatori de diferite interese, au strans pe toate caile economia de gat. Cate investitii s-au facut in structura de cai ferate? Cat s-a distrus cu asa zisa privatizare. Caile ferate (si tot ce inseamna ele de de la sine la material rulant si fabricanti de asa ceva) au disparut din economie fiind date (ce a mai ramas) unor indivizi precum Gruia, in spatele carora se afla altii mai cu ochi albastri...
    • -4 (10 voturi)    
      Soseaua Bucuresti-Iasi e larga, goala si excelenta (Marţi, 23 decembrie 2014, 0:20)

      Argon [utilizator] i-a raspuns lui polonyca

      Oriunde ai esantiona drumul Bucuresti - Iasi, folosind Google Street View, el arata asa:

      Poza aleatoare:
      Racaciuni, http://goo.gl/maps/iL87p

      In asemenea caz, dublarea actualei cai, cu banda de dus, intors si culoare de parcare pe fiecare sens adica drum de patru benzi, cu o autostrada, reprezinta o risipa de bani in conditiile cind prezenta sosea are o stare foarte buna si este slab circulata.
      • -1 (1 vot)    
        E....... (Marţi, 23 decembrie 2014, 13:36)

        DaniAndi [utilizator] i-a raspuns lui Argon

        E pe....xxxx!!!

        Atat de excelenta incat probabil e in primele 10 din lume la head-on-collisions!
    • -3 (9 voturi)    
      Este ca in Germania soseaua Iasi-Bucuresti (Marţi, 23 decembrie 2014, 1:30)

      Argon [utilizator] i-a raspuns lui polonyca

      Este ca in Germania soseaua Iasi - Bucuresti.
      Exemple, vezi:
      - http://goo.gl/maps/AVll0
      - http://goo.gl/maps/5i6JI
      - http://goo.gl/maps/Vf264
      - http://goo.gl/maps/FfET6

      Ce nu va convine? Ce doriti?
      • +11 (15 voturi)    
        Autostrazi care sa traverseze tara (Marţi, 23 decembrie 2014, 4:48)

        Locke Lamora [utilizator] i-a raspuns lui Argon

        in lung si in lat; drumuri express care sa faca legaturi intre ele. Nu mai bate campii aiurea ca ar fi inutile. Soseaua Iasi - Bucuresti trece prin toate satele de pe traseu, oarase etc. Are doar o banda jumatate, jumatatea aia ar trebui sa devina banda de urgenta. Nu are merge/exit/left lanes sau free flow lanes. Nici drumurile facute special pt vacari in Canada nu-s atat de prost gandite.
        Autostrada genereaza trafic si progress nu invers, lipsa autostrazilor genereaza doar stagnare. Normal ca nu ai traficul din West....cine naiba se incumeta????
    • -2 (8 voturi)    
      Incredibil: La 1083 km autostrada egalam Germania! (Marţi, 23 decembrie 2014, 8:38)

      Argon [utilizator] i-a raspuns lui polonyca

      Pare incredibil insa acesta reprezinta adevarul. Nu este gluma sau ironie. Suntem foarte aproape de egalarea Germaniei.

      Nu conteaza citi km de autostrada posezi ci mai ales cite masini sunt disponibile pentru ei. Daca ai prea putine atunci fiecare sofer trebuie sa plateasca costuri de intretinere mari si nu-ti convine.

      Sa facem niste calcule:

      Romania
      - 4.5 milioane masini
      - 700 km autostrada
      -> 6428 masini / km autostrada

      Germania
      - 54 milioane masini
      - 13 000 km autostrada
      -> 4154 masini / km autostrada

      Cind Romania atinge 1083 km va egala Germania la cantitate masini pe unitate de lungime. Cum costurile intretinerii unui km sunt suportate de numarul proprietarilor auto pe km de autostrada, rezulta ca dupa depasirea a 1083 km, situatie cind ajungem la ~ 4154 masini / km, la fel ca Germania, romanii se vor impovara mai mult ca nemtii, tot mai putini soferi trebuind sa suporte tot mai multi km autostrada.

      Deja la 2166 km (2 * 1083 km), pentru a ne mentine la ~ 4154 masini / km, vor trebui sa fie in tara 9 milioane vehicule, lucru nerealist atita timp cit Romania nu este bazata pe suburbii, nefiind nevoie de asa multe masini ca in Germania unde sunt folosite indeosebi pentru naveta.
      • +1 (5 voturi)    
        Eh, nu zau? (Marţi, 23 decembrie 2014, 10:00)

        DaniAndi [utilizator] i-a raspuns lui Argon

        - Ungaria
        1400km autostrazi , 3.6mio masini, 9.8mio loc.

        - Cipru
        310km autostrazi, 475mii masini, 700mii loc.

        - Portugalia
        3000km autostrazi, 4.2mio masini, 10.4mio loc.

        Deci?
      • +7 (7 voturi)    
        Interesant (Marţi, 23 decembrie 2014, 10:17)

        LukeThe Nuke [utilizator] i-a raspuns lui Argon

        Interesant calculul tau insa eu cred ca ar trebui sa ne raportam si la suprafata. Numarul masinilor care circula este dat si de calitatea drumurilor si de economie. Si un motor al economiei este si calitatea drumurilor. CUmva un cerc inchis.
        Pe scurt se poate rupe cumva din acest cerc prin cresterea calitatii drumurilor (si a suprafetei deservite).
        Ca sa facem o comparatie asemanatoare cu a ta:
        In Germania la o suprafata de aprox 357 000 km2 avem 13 000 km autostrada => impartind obtinem 27.
        In Romania la o suprafata de aproximativ 238 000 km2 avem 700 km autostrada => impartind obtinem 340.
        Observam ca densitatea este net inferioara, de 12 ori mai mica.
        Practic drumurile ajuta sa ajungi in diferite puncte ale tarii, de aceea e importanta densitatea.
        • +1 (5 voturi)    
          180 km autostrada ar trebui sa aiba Romania! (Marţi, 23 decembrie 2014, 14:10)

          Argon [utilizator] i-a raspuns lui LukeThe Nuke

          Romania:
          - X km autostrada
          - 238 mii km2
          - 20 mil. locuitori
          - 4.5 mil. masini

          Germania
          - 13000 km autostrada
          - 357 mii km2
          - 80 mil. locuitori
          - 54 mil. masini

          Romania = Germania implica:

          X / 238 / 20 / 4.5 = 13000 / 357 / 80 / 54

          X = 180 km !!!

          Daca facem abstractie pe rind de suprafata, numarul de locuitori, cel de masini sau combinatii ale acestora atunci X va lua diverse valori cum a fi: 722 km cind nu ne intereseaza numarul de locuitori, 2166 km daca nu luam in seama cantitatea de masini sau 8666 km cind le ignoram pe amindoua.
          Daca facem abstractie de suprafata si populatie netinind seama decit de volumul de vehicule atunci X = 1083 km.
  • +10 (14 voturi)    
    Niste tarani ... (Luni, 22 decembrie 2014, 18:29)

    arheopterix [utilizator]

    au ajuns la conducerea unei tari debusolate si nu mai stiu de capul lor . Cu cei 2 neuroni din dotare, ce sa faca mai intii ?...cu neuronul 1..sa ramina la putere! ... cu neuronul 2... sa fure ! Pentru restul activitatilor ...NU MAI E NEURONI !
    • +4 (4 voturi)    
      Sa traiesti Bade!! (Marţi, 23 decembrie 2014, 9:04)

      Craciunitza [anonim] i-a raspuns lui arheopterix

      subscriu! Sa speram totusi ca Mos Craciun le mai aduce in dar al treilea neuron! Acesta sa fie conectat la FRICA! Fara frica de DNA drumarii vor fura, cu gasca politica in frunte, inca 25 ANI!!! La multi ani! Sa intelegen bine..se apropie celebrarea Nasterii Domnului Isus ristos....Sa ne bucuram, nu sa ne inbuibam!!!
  • +7 (9 voturi)    
    autostrada (Luni, 22 decembrie 2014, 18:37)

    ValentinIonescu [anonim]

    Legatura moldovei cu muntenia cat de cat decenta este asigurata pe DN2 (E85). Drumurile dintre moldova si ardeal sunt insa proaste. O autostrada Brasov-Bacau poate fi benefica, in prima faza.
    • +1 (3 voturi)    
      Brasov - Bacau (Luni, 22 decembrie 2014, 19:09)

      bobo21 [utilizator] i-a raspuns lui ValentinIonescu

      Cum sa spui ca e benefica o autostrada pe aceasta ruta din moment ce pe DN2 si DN28 sunt portiuni cu trafic mult mai mare, ce se desfasoare pe o sosea cu 1.5 benzi pe sens?
    • 0 (2 voturi)    
      variante (Luni, 22 decembrie 2014, 20:04)

      _tudor_ [utilizator] i-a raspuns lui ValentinIonescu

      "Autostrada" Brasov- Bacau nu e benefica decat unor mesteri sifonari.
      De exemplu: care este economia (timp, combusitibil,etc) pe care o face un tir de la Iari la VIena folosind autostrada proiecta astfel?. Acea autostrada are un beneficiu limitat si pentru o zona limitata a Moldovei.
      Din punctul asta de vedere, o autosrata Targu-Mures - Iasi (sau Piatra Neamt ca sa pastram raportul de cost) ar fi mult mai utila. Chiar si pentru cei din Bacau.
  • +6 (10 voturi)    
    ok (Luni, 22 decembrie 2014, 18:38)

    Xorciser [utilizator]

    Mie mi se pare evident ca autostrada A7 spre Suceava/Siret e prima prioritate si din ea se vor desprinde "ramurile".

    Eu as mai vedea importanta (si nu apare in plan) o autostrada spre Chisinau pornind din Focsani pe traseul actualului E581 (ruta apare in TEN-T Comprehensive).

    Probabil ca e necesara o autostrada Est-Vest si atunci Iasi- Targu Mures (cu continuare spre Cluj) pare cea mai indicata.

    Singura care nu imi este clar de ce apare este Brasov-Bacau, poate reuseste cineva sa ma lamureasca daca in termeni de trafic sau importanta a rutei.
    • +4 (4 voturi)    
      sunt argumente (Luni, 22 decembrie 2014, 19:14)

      ValentinIonescu [anonim] i-a raspuns lui Xorciser

      Traficul de marfa pe actulalul DN11 (E574) Brasov-Bacau este mult peste capacitatea drumului. Ar fi si o varianta mai ieftina daca avem in vedere terenul si regimul proprietatilor din zona.
  • +2 (6 voturi)    
    intre (Luni, 22 decembrie 2014, 18:58)

    PSD-erbedeul [utilizator]

    autostrada spre siret
    autostrada bacau brasov
    autostrada tg. mures iasi-ungheni
    cea mai indicata este
    tg. mures - iasi-ungheni
  • +10 (12 voturi)    
    Mai bine s-ar grabi.. (Luni, 22 decembrie 2014, 19:47)

    cinevatus [utilizator]

    Oricine nu e idiot poate observa ca, concentratia resurselor pentru infrastructura ocolesc Moldova. Nu e o mirare.

    Inteleg perfect ca optiunile trebuiesc selectate in primul rand in functie de eficienta si urgenta lor economica. Dar, in acelasi timp trebuie ca distributia lor sa deschida posibilitati de dezvoltare a zonelor mai slabe.

    O autostrada inspre vest este necesara!
  • +9 (9 voturi)    
    Centura Bacaului (Luni, 22 decembrie 2014, 20:22)

    Radu-Mihai [utilizator]

    Tin minte ca citisem un comentariu legat de centura Bacaului - mergeau samsarii din poarta in poarta prin satele din vecinatati si in fiecare luna se realiza un nou traseu pe harta al viitoarei centuri, in functie de ce loturi se cumparau de cei interesati...

    Si-au luat-o urat cand a anuntat guvernul sumele alocate pentru expropierea terenurilor respective - intre 0,2 si 1 euro/mp!!! :)))

    Probabil de asta nici nu s-a mai facut nimic, sa nu piarda cumva si banii si terenurile!

    Aviz Romania Te Iubesc de duminica asta! Bun articol! ;)
  • +6 (8 voturi)    
    orice autostrada conteaza.... (Luni, 22 decembrie 2014, 23:11)

    axinte [utilizator]

    Mai ales aia care nu e.
    In primul rand raspundeti... are Timisoara centura?
    E al doilea oras din tara ca PIB, dupa bucuresti....Raspuns ... NU
    Are un jaf de centura pe un sfert din oras, si saracii de tiristi mai baga care o remorca prin pasajele de cale ferata.... ca daca le plateau guvernantii cred ca se rezolvau pana acum.
    Acum 2 ani Mercedes vroia fabrica de asamblare la Timisoara..... dar fara autostrada au facut-o la unguri.... sa le spun ceva de dulce la toti care se dau cu presupusul si cauta doar comisioane.
    Iar faza cu autostrada comarnic- brasov recte Pitesti - sibiu...... boilor, dacia aduce bani in tara, nu vilele de la Predeal!
    • +5 (5 voturi)    
      ma alatur si eu apelativului " boilor " ..! (Marţi, 23 decembrie 2014, 9:23)

      Craciunitza [anonim] i-a raspuns lui axinte

      si le mai spun : hotilor, va ajunge cat ati furat din tara asta ..Plecati naibii cat mai departe de aici ..ca numai la furat va este gandul! Ticalosilor ..!! Pe Ceausescu l-ati impuscat fara nici o judecata..in noaptea de Craciun! El a lasat in urma lui scli, spitale, metrou, industrie...voi , politicieni lacomi si nesimtiti, nu sunteti capabili sa faceti o autostrada ca lumea..va este gandul numai la furat si la minciuna!! Sunteti bolnavi , grav!! Societatea civila unde este ??
  • +5 (5 voturi)    
    Un master plan cu poteci ar fi mai fezabil pt.RO? (Marţi, 23 decembrie 2014, 1:22)

    Plagarus [utilizator]

    Drumuri gândite și executate prost, contra-intuitiv. Avem din belșug.
    Reteau de drumuri executate in Dacia s-a ruinat dupa retragerea romanilor in anul 271,din lipsa unei administratii care sa-i asigure intretinerea
    Forumul Economic Mondial clasează România pe locul 126 din 134 la capitolul calitatea drumurilor (n.r. 134 din 139, într-un raport mai recent), cu un număr limitat de autostrăzi și benzi centrale [“passing lane” = banda cea mai aproape de axul drumului, pe un drum cu benzi multiple]. În timp ce străzile mari în orașele mai mari și drumurile interurbane mari sunt într-o stare destul de bună, multe drumuri secundare sunt în stare proastă, nepavate, prost luminate, înguste, și fără benzi marcate. Conform Federației Drumurilor a Uniunii Europene, România are cea mai mare rată de decese per număr de vehicule dintre toate țările UE.
    Eșecul total al CFR Marfă, care a umplut țara de TIR-uri, pe drumuri unde abia circulă autoturismele.
    România are foarte puține drumuri drepte, majoritatea sunt compuse din meandre interminabile, solicitând o atenție sporită la condus și făcând călătoriile mult mai lungi
    Măcar drumurile noi ar trebui proiectate cu cap.

    Solutii : Redarea rolului de principal transportor de marfă căii ferate, până când se oferă infrastructura rutieră adecvată pentru transport de marfă. Inspecții ITP reale.(netarhia.ro)
  • +4 (4 voturi)    
    AUTOSTRAZI (Marţi, 23 decembrie 2014, 9:14)

    Craciunitza [anonim]

    LA PLURAL..!! Domnul ministru Ioan Rus poate sa ne arate ca daca se vrea se poate! Spre Moldova, e geo-strategic .si economic!Turismul ar inflori daca am avea o autostrada spre manastirile din Moldova! Dar autostrada spre Budapesta ?? Cosmarul de la Comarnic pana cand tineeeeee ? Domnule Ministru RUS va rog sa ne promiteti ca nu vom mai sta ore in sir, la coada...Haideti, fiti darnic si bun, ca vine Mos Craciun!.....
  • +7 (9 voturi)    
    E destul de clar care sa fie ruta! (Marţi, 23 decembrie 2014, 13:21)

    suk-yi [utilizator]

    Iasi - Tg Mures! Ce sa facem noi cei din Iasi cu autostrada spre Bucuresti? Noi avem de exportat produse si de facut transport catre Vest, nu Sud, si inca nu Est. SI mai terminati-o cu rute stupide si inutile prin Bacau sau Coarnele Caprei - nu au nici utilitate nici finalitate. Daca Iasul ar scapa din chingile psd-iste si din gindirea centralist-comunistoida a Bucurestiului, altele ar fi premisele lui economice. Iasiul este deja un pol pentru industrie, comert, IT si farmaceutica ... avem nevoie de cai de comunicatie sa ne putem vinde produsele, nu ca sa vizitam Bucurestiul, nu ne intereseaza!
    • +3 (3 voturi)    
      Eu gandesc ca si tine .. (Marţi, 23 decembrie 2014, 14:45)

      Craciunitza [anonim] i-a raspuns lui suk-yi

      draga suk-yi ! Ai dreptate..poti fi primit consilier la domnul ministru Rus! pe bune! Ne amintim de IMF Sinaia..- mecanica fina , pentru RO si export. P$D a privatizat-o ca sa o lichideze .. Americanii , inteligenti , au construit prin anii 2008 o fabrica cu profil similar, la Iasi. Specialistii din Sinaia, au migrat spre Iasi
      si fac treaba buna acolo! Marfa de export, a lor si a altor fabrici, merge spre VEST... nu via Bukarest !!! Daca nu se mai fura si se absorb, intr-un procent similar cu cel dinPpolonia, fonduri europene, se pot face cate autostrzi sunt necesare..Ca sunt necesare.. Slava GOD!
      I
  • +5 (5 voturi)    
    Autostrazi = deplasarea spre dreapta a Moldovei (Marţi, 23 decembrie 2014, 14:38)

    Gheonoaia [utilizator]

    Moldova nu vrea să fie o regiune de asistați social.

    Moldova vrea să muncească demn.

    Moldova vrea să contribuie la bunăstarea națiunii române, nu să depindă de contribuția celorlalți la buget.

    Pentru aceasta, Moldova vrea autostradă și rețea feroviară ACUM, nu peste 5 ani, când va fi prea târziu.

    Moldova va ieși astfel din era social-democrației și va intra în era liberalismului.
    • +1 (1 vot)    
      doamne ajuta (Joi, 25 decembrie 2014, 17:18)

      kkciosuldelahamangia [utilizator] i-a raspuns lui Gheonoaia

      dar pe linga autostrazi lipseste si un partid cu adevarat Liberal care sa guverneze si sa ia masuri de dreapta.
  • +3 (3 voturi)    
    planuri (Marţi, 23 decembrie 2014, 14:39)

    andrei_2013 [utilizator]

    Avem cu ce sa ne mandim ! Anul asta tragem linie si vedem ca avem cele mai multe autostrazi pe hartie din lume.
  • 0 (2 voturi)    
    well to know (Marţi, 23 decembrie 2014, 17:52)

    KingaToma [anonim]

    Autostrazile pot fi construite in totalitate cu capitalul unei firme straine si prin taxele puse ulterior, aceasta isi amortizeaza investitia.
    • +1 (1 vot)    
      pai guvernul neocomunist (Joi, 25 decembrie 2014, 17:21)

      kkciosuldelahamangia [utilizator] i-a raspuns lui KingaToma

      a introdus o taxa de 7 eurocenti in pretul carburantului, deci bani are.
  • 0 (0 voturi)    
    1. Bacau-bv; 2. iasi-buc; 3. suceava-bistrita-dej (Vineri, 26 decembrie 2014, 22:06)

    AdrianCiobotaru [anonim]

    Nu judecati bine!
    In primul rand, jumatatea distantei de la Suceava la Galati este aproximativ la sud de Bacau. De acolo trebuie urgent sa inceapa o autostrada catre Vest, spre Brasov-Sibiu!
    In nici un caz nu de la iasi spre TgMuresc, caci sunt mult prea multi munti de traversat. Uitati-va pe orice harta: muntii sunt cei mai ingusti intre Onesti si Targu Secuiesc!
    Si, repet, ar fi in mijlocul moldovei. Asta e prioritatea nr. 1!
    Nr. 2: orice ruta nord-sud, care sa uneasca iasi-ul de bucuresti, cu deviatie spre suceava; si o deviatie Bacau-Galati-Constanta.
    Nr3: Suceava-Bistrita-Dej-Oradea!!! O autostrada care ar pune in valoare economica tot nordul tarii: atat Bucovina, cat si Maramuresul, cat si zona Bistritei si, desigur, ar constitui un drum direct catre Vest pentru cei din Iasi.
    Astfel, Moldova ar avea 2 legaturi spre vest: Bacau-Bv; Suceava-Bistrita.
    Insa, proiectul tgmures-iasi este o mare prostie, caci trebuie trecuti foarte multi munti; este avantajul udmr-ului, nu este un avantaj real pentru Moldova!
  • +1 (1 vot)    
    Cind nu te pricepi ! incepi prin a cere parerea (Duminică, 28 decembrie 2014, 10:41)

    andreesanu [utilizator]

    Ceea ce se vede in articoleste lipsa de documentare ,lipsa unor studii pe trafic,lipsa unor studii geologice care sa elimine cheltuielile neprevazute si intirzierile.
    La toate se adauga un aspect ce nu poate fi neglijat HOTIILE ,aranjamentele,autostrazile trebuie sa treaca pe acolo unde au propietati alesii neamului !!!,sa muga ceva sa-si construiasca o afacere pe margine de autostrada !!!.
    Timpul trece ,trece si perioada de absorbtie fonduri europene si Romania ramine tot fara autostrazi tot cu curul gol si hulita de toti !!!.
    Asta-i ACTIVITATEA hahalerelor ce pretind ca guverneaza.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri