Autostrazile "fara numar" din propunerea Romaniei pentru Programul Infrastructura Mare 2014 -2020: Zeci de autostrazi si drumuri expres cu termene de implementare imediate, dar care costa de 7 ori mai mult decat toti banii europeni alocati pentru domeniul rutier

de Victor Cozmei     HotNews.ro

Romania - tara autostrazilor pe hartie
Foto: Agerpres
Proiectul Romaniei pentru Programul Operational Infrastructura Mare (POIM) 2014 - 2020, programul sub care se vor derula marile proiecte de infrastructura pe fonduri europene in urmatorii opt ani, a intrat in dezbatere publica, iar Ministerul Fondurilor Europene organizeaza si o conferinta pe aceasta tema in saptamana ce urmeaza. Proiectul de POIM a fost transmis si Comisiei Europene in octombrie anul trecut si vine impreuna cu o lista de proiecte de autostrazi si drumuri expres cu termene de implementare in viitorul foarte apropiat, unele incepand chiar cu 2015, si care vor fi realizate din fondurile europene din perioada 2014 - 2020. Problema e ca cele 21 de proiecte de autostrazi si drumuri expres din lista ajung la o valoare estimata de peste 22 miliarde de euro, in timp ce alocarea financiara pe intreg sectorul rutier abia ajunge la 3,3 miliarde de euro.


Documentul pe care Romania l-a transmis la CE in octombrie 2014, acum in dezbatere publica si in tara

Pe Programul Operational Infrastructura Mare (POIM) aferent exercitiului financiar european 2014 - 2020 este programul sub care toate proiectele de autostrazi, drumuri expres si national, cai ferate, navale sau aeriene finantate prin fonduri europene nerambursabile vor fi implementate in Romania in urmatorii opt ani.

Propunerea Romaniei pentru POIM a fost transmisa Comisiei Europene in octombrie 2014, iar in prezent documentul se afla in dezbatere publica pentru definitivarea sa. Mai mult, saptamana ce urmeaza, pe 19 ianuarie, Ministerul Fondurilor Europene va organiza si o conferinta de dezbatere publica asupra proiectului de program.

POIM - Peste 9,4 miliarde de euro pentru intreaga infrastructura romaneasca, impartiti in opt axe prioritare

In total, POIM dispune de circa 9,42 miliarde de euro fonduri nerambursabile de la Uniunea Europeana si este impartit pe opt axe prioritare; cele mai importante in ceea ce priveste cuantumul de fonduri sunt primele trei axe, iar primele doua - Axa Prioritara 1 (AP1) si Axa Prioritara 2 (AP2) - sunt cele sub care vor fi derulate marile proiectele pe segmentul de transporturi: rutier, feroviar, naval si aerian.

Axa Prioritara 1 "Îmbunătățirea mobilităţii prin dezvoltarea reţelei TEN-T și a transportului cu metroul" este finanţată din Fondul de Coeziune [n.r - AP1 insumeaza 3,4 mld. euro din FC si cofinantare nationala de 1,135 mld. euro]. Astfel, gradul de finantare europeana nerambursabila pe AP1 prin Fondul de Coeziune este de 75%. (detalii la pagina 228)

De remarcat ca pe segmentul rutier, AP1 propune investitii pe reteaua TEN-T, dar nu spune clar care anume - Core sau Comprehesive. Spre deosebire, pe segmentul feroviar se precizeaza clar ca investitiile vor fi pe reteaua TEN-T centrala (Core). (pagina 33)

Fondurile nerambursabile din FC sunt completate de FEDR (Fondul European pentru Dezvoltare Regionala) prin Axa Prioritara 2 [n.r. - 1,728 mld. euro prin FEDR si 0,576 mld. euro cofinantare nationala], "orientată spre soluționarea celorlalte aspecte legate de infrastructura de transport care completează investițiile în rețeaua TEN-T".  Gradul de finantare europeana nerambursabila pe AP2 prin FEDR este tot de 75%. (detalii la pagina 228)

Banii pentru sectorul rutier pe Axele Prioritare 1 si 2: 3,3 miliarde de euro

Mai precis, dezvoltarea retelei rutiere TEN-T presupune 47% din Fondul de Coeziune al Aaxei Prioritare 1 [n.r - circa 1,6 mld euro, pagina 58], "la care se adaugă 58% din FEDR orientat spre rețeaua TEN-T globala" din Axa Prioritara 2 [n.r. - 1,04 mld euro, pagina 96]. La aceste sume se mai adauga si cofinantarea nationala de 25%.

Asadar, cele doua axe prioritare prevad un total de 3,3 miliarde euro pe segmentul rutier pentru exercitiul 2014-2020.

Nota - Detaliat despre cum se impart fondurile primelor doua axe pe fiecare mod de transport, la paginile 30-31.

3,3 miliarde de cheltuit pe drumuri expres si autostrazi pana in 2023. Doar ca trebuia sa le incepem la 1 ianuarie 2014

Acesti bani - 3,3 mld. euro - ii va putea cheltui Romania pana in 2023, anul final de implementare a proiectelor de pe noul exercitiu financiar, insa trebuie precizat si subliniat ca termenul de incepere a fost 1 ianuarie 2014. Suntem in ianuarie 2015, iar POIM inca nu a fost aprobat si practic nici o investitie pe noul exercitiu nu a fost lansata.

In propunerea POIM transmisa de autoritatile romane la Comisia Europeana si care acum este in dezbatere publica exista si o anexa in care sunt detaliate toate proiectele propuse spre realizare in cadrul exercitului 2014 - 2020.

Astfel, in Tabelul 27 de la pagina 309 sunt expuse toate proiectele de autostrazi si drumuri expres pe care autoritatile romane le au in vedere. Vorbim de sapte proiecte de autostrazi si 14 proiecte de drum expres - toate cu termene de implementare incepand din 2015 si terminand in 2023.

Autostrazile sunt atribuite Axei Prioritare 1 (finantate prin Fondul de Coeziune), iar drumurile expres sunt puse in dreptul Axei Prioritare 2 (finantate prin FEDR), insa nu contin nici o informatie cu privire la vreun cost estimativ pentru fiecare.

Autostrazi si drumuri expres "fara numar" in tabelul proiectului POIM. Valorea estimata depaseste de 7 ori alocarea financiara disponibila

Proiectele insirate in POIM se suprapun peste harta proiectelor rutiere in MPGT
Foto: Hotnews
Cu toate acestea, daca ne raportam la costurile estimate prezentate in Master Planul General de Transport, autostrazile planificate a fi realizate in urmatorii opt ani ar urma sa coste circa 7 miliarde de euro in total, de peste 3 ori mai mult decat intregul buget de circa 2 miliarde de euro destinat sectorului rutier in AP1 prin Fondul de Coeziune.

Similar, conform costurilor estimate in Master Planul general de Transport, cele 14 drumuri expres promovate in POIM ar urma sa coste 15,144 miliarde de euro, de aproape 12 ori mai mult decat intregul buget de circa 1,3 miliarde de euro destinat sectorului rutier in AP2 prin FEDR.

Mai jos, HotNews.ro a centralizat lista proiectelor rutiere din proiectul de POIM, impreuna cu termenele de incepere si finalizare ale implementarii si a corelat fiecare proiect cu valorile estimative asa cum reies ele in varianta de Master Plan General de Transport prezentata in octombrie 2014.

Proiectele de autostrazi, trecute in POIM pe Axa Prioritara 1 - finantabile, conform documentului MFE, prin Fondul de Coeziune:
*Costurile estimate provin din MPGT

Autostrada Brasov-Bacau
Termen de implementare: Q4 2017 - Q4 2022
Costul estimat in MPGT:  2,07 mld. euro

Autostrada Comarnic-Brasov*
Termen de implementare: Q2 2015 - Q2 2019
Costul estimat in MPGT: 1,12 mld. euro

*Autostrada Comarnic - Brasov este in prezent intr-o procedura de realizare in concesiune si are astfel un cost de constructie estimat la 1,8 mld. euro. In MPGT autostrada Comarnic - Brasov are un cost estimat in varianta realizarii prin fonduri europene, asa cum e trecut aici si in POIM.

Autostrada Ploiesti-Comarnic
Termen de implementare: Q4 2017 - Q4 2020
Costul estimat in MPGT: 310 mil. euro

Autostrada Sibiu-Brasov
Termen de implementare: Q1 2017 - Q1 2020
Costul estimat in MPGT: 690 mil. euro

Autostrada fazată* Sibiu Pitesti
Termen de implementare: Q2 2017 - Q2 2021
Costul estimat in MPGT: 2,47 mld. euro

*Fazata = (in acest caz) realizata in doua etape; autostrada pe anumite portiuni, iar pe altele drum expres ce poate fi transformat in autostrada ulterior

Autostrada Lugoj-Deva (Lot 2,3,4)*
Termen de implementare: Q1 2016 - Q2 2017

*Proiectul este deja in lucru, insa autostrada in cauza este unul din proiectele "fazate" financiar, a carui cost este impartit intre cele doua cicluri financiare 2007-2013 si 2014-2020. Pentru urmatorul exercitiu financiar costurile asumate curg de la inceputul anului 2016, insa suma exacta nu a fost facute inca publica.

Autostrada Sebes-Turda (Lot 1,2,3,4)*
Termen de implementare: Q1 2016 - Q3 2017

*Proiectul este deja in lucru, insa autostrada in cauza este unul din proiectele "fazate" financiar, a carui cost este impartit intre cele doua cicluri financiare 2007-2013 si 2014-2020. Pentru urmatorul exercitiu financiar costurile asumate curg de la inceputul anului 2016 si sunt de circa 400 milioane de euro (Sursa)

---

Total cost estimat = 7 mld. euro

Asadar, daca este sa adunam costurile estimate sau cunoscute pentru proiectele de autostrada enumerate mai sus (n. fara proiectul Lugoj - Deva unde costurile pentru urmatorul ciclu financiar inca nu sunt cunoscute) am ajunge la o valoare totala de circa 7 miliarde de euro.

Reamintim, totalul fondurilor europene pentru sectorul rutier pe Axa Prioritara 1 este de aproape 2 miliarde de euro, inclusiv componenta de cofinantare nationala.


Proiectele de Drumuri Expres, trecute in POIM pe Axa Prioritara 2 - finantabile, conform documentului MFE, prin FEDR:
*Costurile estimate provin din MPGT

Costurile estimate in MPGT pt diverse autostrazi si drumuri expres
Foto: Hotnews
Drum expres Bacau-Focsani-Braila-Galati-Giurgiulesti
Termen de implementare: Q4 2017 - Q3 2024
Costul estimat in MPGT: 1,024 mld. euro

Drum expres Bacau-Piatra Neamt
Termen de implementare: Q4 2021 - Q4 2023
Costul estimat in MPGT: 335 mil. euro

Drum expres Bacău-Suceava
Termen de implementare: Q3 2016 - Q3 2019
Costul estimat in MPGT: 645 mil. euro

Drum expres Brasov-Pitesti
Termen de implementare: Q4 2021 - Q4 2023
Costul estimat in MPGT: 1,84 mld. euro

Drum expres Bucuresti-Alexandria-Craiova
Termen de implementare: Q4 2018 - Q4 2021
Costul estimat in MPGT: 952 mil. euro

Drum expres Buzau-Focsani
Termen de implementare: Q2 2016 - Q3 2019
Costul estimat in MPGT: 282 mil. euro

Drum expres Constanta-Tulcea-Braila (inclusiv podul de la Braila)
Termen de implementare: Q1 2017 - Q1 2021
Costul estimat in MPGT: 1,37 mld. euro

Drum expres Gaesti-Ploiesti-Buzau-Braila
Termen de implementare: Q1 2019 - Q1 2023
Costul estimat in MPGT: 1,28 mld. euro

Drum expres Lugoj-Craiova
Termen de implementare: Q4 2019 - Q4 2023
Costul estimat in MPGT: 1,81 mld. euro

Drum expres Pascani-Iasi-Ungheni
Termen de implementare: Q3 2016 - Q3 2019
Drum expres Targu Mures-Pascani
Termen de implementare: Q4 2021 - Q4 2025
Costul estimat in MPGT pentru intreg Drumul expres Tg. Mures - Pascani - Iasi - Ungheni:  4,1 mld euro

Drum expres Suceava-Botosani
Termen de implementare: Q4 2021 - Q4 2023
Costul estimat in MPGT: 345 mil. euro

Drum expres Suceava-Siret
Termen de implementare: Q2 2018 - Q2 2020
Costul estimat in MPGT: 186 mil. euro

Drum expres Turda-Halmeu
Termen de implementare: Q4 2019 - Q1 2023
Costul estimat in MPGT: 975 mil. euro

---

Total cost estimat = 15,144 miliarde euro.

Asadar, daca este sa adunam costurile estimate sau cunoscute pentru proiectele de drumuri expres enumerate mai sus am ajunge la o valoare totala de circa 15,144 miliarde de euro.

Reamintim ca totalul fondurilor pentru sectorul rutier pe Axa Prioritara 2 este de aproape 1,3 miliarde de euro, inclusiv componenta de cofinantare nationala.



Citeste mai multe despre   











[P] JYSK Romania plateste 15 lei / zi pentru tichetele de masa ale angajatilor sai

JYSK Romania, parte a grupului scandinav JYSK Nordic, unul dintre cei mai mari retaileri de mobilier si decoratiuni interioare din Europa, a majorat, incepand cu data de 1 decembrie 2016, valoarea tichetelor de masa acordate angajatilor sai. Astfel, valoarea nominala a unui tichet de masa a ajuns la 15 lei, suma maxima prevazuta de lege.
10583 vizualizari
  • +10 (10 voturi)    
    :) (Luni, 12 ianuarie 2015, 19:36)

    ipolitic [utilizator]

    "bagă și tu acolo, sa aibă din ce tăia..." , din culegerea de perle ale epocii "Cincinal în patru ani-jumate'...
    • +5 (5 voturi)    
      plus (Luni, 12 ianuarie 2015, 19:46)

      baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

      colectia de baga si tu acolo sa aiba si nasu' din ce fura...
    • +1 (1 vot)    
      La 21 masini/km2 Ro necesita < 1300 km autostrada (Marţi, 13 ianuarie 2015, 10:01)

      Argon [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

      Multi confunda reteaua de drumuri nationale cu aceea de autostrazi. Pe ultimele le construiesti doar daca traficul nu mai incape pe vechile sosele. Altfel te legi le cap fara sa te doara trebuind sa platesti costuri de intretinere autostrada/sofer mai mari decit in Germania.

      Sa facem niste calcule:

      Tara---Masini/km2---km autostrada/1000*km2
      ==============================
      Romania--- 21---2.7
      Germania---140---36
      Elvetia---134---33
      Coreea de sud---200---41
      (Date din 2014)

      Dupa cum se remarca, tarile cu multi km de autostrada la mia de km patrati au si densitate mare a masinilor pe km patrat.

      La numarul mic de vehicule pe km2 de la noi (si sa sporesti parcul de masini doar sa renteze multi km autostrada ar fi o prostie) nu am avea nevoie conform regulii de trei simpla decit de:

      1) 237.5*21*36/140 = 1282 km sa egalam Germania la nr. masini pe km autostrada

      2) 237.5*21*33/134 = 1228 sa fim ca Elvetia

      3) 237.5*21*41/200 = 1022 km sa ajungem din urma Coreea de Sud

      (unde 237.5 mii km2 este suprafata Romaniei)

      Daca depasim cele trei lungimi estimate mai sus soferii romani vor trebui sa plateasca taxe de intretinere (si constructie) mai mari ca cetatenii celor trei tari luate drept etalon deoarece vom depasi numarul de vehicule pe km autostrada din statele mentionate si astfel pe umerii a tot mai putini conducatori autohtoni vor cadea taxele corespunzatoare unui km de autostrada.

      Ca un exemplu, cind vom ajunge la 1923 km toti automobilistii romani vor trebui sa achite de 1.5 ori mai multi bani ca cei germani. Renteaza? Nu bineinteles.
  • +7 (7 voturi)    
    nesimtire totala (Luni, 12 ianuarie 2015, 20:03)

    Stefan-cel-Mare [utilizator]

    dar cit de nesimtit sa fii sa spui ca faci drum expres acolo unde exista deja unul. Ma refer la E583 intre Iasi si Tg - Frumos, practic doua treimi din cel ce figureaza pe lista pina la Pascani.

    Ca sa nu mai spun ca nu respecta nimic din ce prevede dezvoltarea pe Moldova. Iar desteptii de parlamentari de Iasi nu spun nimic.
    • +2 (2 voturi)    
      ...astia... (Marţi, 13 ianuarie 2015, 6:32)

      ALTAN [utilizator] i-a raspuns lui Stefan-cel-Mare

      ...mimeaza ca guverneaza,mimeaza ca fac legi...singurul lucru pe care il fac aplicat ''ca la carte'' este furtul,sub toate formele posibile...
  • +4 (4 voturi)    
    Iarasi despre competenta (Luni, 12 ianuarie 2015, 21:21)

    prompt [utilizator]

    Nu stiu cine face masterplanurile astea, dar e clar ca sunt numai incompetenti! La ce ne foloseste ca din 1990 incoace, de la guvernul Roman citire, se tot fac masterplanuri de catre fiecare guvern, cu promisiuni si juraminte ca vor duce la bun sfarsit ce propun, dar, autostrazi nu avem! Si nimeni n-a indraznit sa abordeze clar ceea ce ne-am angajat pe fonduri europene inca de la intrarea in UE si anume finalizarea macar a celor doua culoare de transport la nivel de autostrada vest-est(culoarul IV de la Nadlac la Constanta prin Sibiu-Pitesti) si sud-nord(culoarul IX de la Giurgiu la Suceava). Pardon! A incercat d-na Boagiu, dar a fost singura in perioada crizei si totusi ce vedeti intre Sibiu-Deva-Timisoara-Arad-Nadlac este 99% meritul ei. Chiar nu vede nimeni ca prioritatea prioritatilor in materie a fost si este traversarea Carpatilor(Sibiu-Pitesti)? E clar ca cei care iau deciziile sunt politicieni de ,,calibrul" Sova, adica niste catastrofe!!!
    • +3 (3 voturi)    
      Masterplanuri contra MasturPlanuri... (Marţi, 13 ianuarie 2015, 10:05)

      EU-74-RON [utilizator] i-a raspuns lui prompt

      ...asa e ...e meritul, nu 99%, ci 200% al Ancai Boagiu...
      In aprilie 2012 (caderea guernului MRU) erau aprox. 300 milioane E absorbiti (facturi, declaratii cheltuieli transmise la CE si acceptate la plata) la POST (inclusiv feroviar, portuar, aeroportuar, altele) iar in mai 2013 tot atata...Nelu I. stie de ce...Asa e: au fost blocate toate cele 5 mai importante programe din FC...
      Asta desi : "Ne-am propus sa facem, in acest an, plati de 500 milioane de euro, fata de 113 milioane, pana acum. Pana la sfarsitul lui 2012, vom avea o absorbtie efectiva de 2,7 miliarde euro, iar pana la finele lui 2013, de 3,6 miliarde euro, diferenta urmand sa fie platita pana la finalul exercitiului financiar", a explicat Boagiu. '' la 28 martie 2011 Sursa: http://economie.hotnews.ro/stiri-companii-8449948-anca-boagiu-autostrada-bucuresti-constanta-data-exploatare-acest-pana-2013-romania-avea-plus-fata-nivelul-actual-463-autostrada.htm
      Acum: 2,5 mld transmise si undeva la 2,1 mld acceptate deja la rambursare efectiva).
      Asa e: unii cu planurile, proiectele si licitatiile, altii cu finantarea si executia.

      Totusi...autostrazile au numar: A1, A2...
  • +5 (5 voturi)    
    trec anii (Luni, 12 ianuarie 2015, 22:15)

    andimi [utilizator]

    si uite asa, azi facem un plan, maine il modificam, poimaine il anulam cu totul si... o luam de la capat! Faceti ceva o data, ne-am saturat!
  • +4 (4 voturi)    
    Viorel s-a programat la terapie intensiva ? (Marţi, 13 ianuarie 2015, 4:33)

    Plagarus [utilizator]

    Viorel se vrea "doctor " Captain Romania / Captain America F16 si-n armata romana ?
    Ponta are gradul de capitan in rezerva, specialitatea justitie militara. Premierul a absolvit Colegiul National de Aparare in 2002, informatie pe care a scos-o de curand din CV-ul oficial.
    Cred ca a scos din CV Colegiul ca sa nu il caute si la lucrarile facute pe acolo. Nu de alta, dar cred ca aveam si alte surprize.

    El nu a terminat vreo scoala militara, astfel incat avansarea sa a fost facuta, la secret, de MApN, care l-a ridicat in grad din postura de civil a acestuia.
  • 0 (2 voturi)    
    Infrastructur oriunde dar nu in Ardeal (Marţi, 13 ianuarie 2015, 8:14)

    Mihai_S [utilizator]

    Cum se face ca doar pe la Craiova Ploiesti buzau iasi bla bla bla se propun mari proiecte de infrastructura si aproape nimic in transilvania??? Oare nu va convenit cum am votat ?? Hai bai fratilor si terminati odata autostrada transilvania si mai lasati-ma cu autostrazi intre Arad Timisoara
    • +1 (3 voturi)    
      Are destule autostrazi Ardealul (Marţi, 13 ianuarie 2015, 10:33)

      Argon [utilizator] i-a raspuns lui Mihai_S

      Cele mai multe tronsoane in constructie sunt in Ardeal care in urmatorii 2-3 ani va depasi sudul tarii la numarul kilometrilor de autostrada.
      • +1 (1 vot)    
        Corect! Mai trebuie o autostrada intre... (Marţi, 13 ianuarie 2015, 11:31)

        EU-74-RON [utilizator] i-a raspuns lui Argon

        ...Timisoara si Oradea, una intre Sibiu si Brasov, alta intre Medias si Copsa Mica, Sighisoara si M.Ciuc, Tg.Mures - M.Ciuc - Brasov, Satu Mare - Baia Mare si abia dupa aia de construit si in celelalte regiuni istorice...Dupa care Transilvania sa-si castige autonomia...
  • 0 (0 voturi)    
    Placintaria lui Ponta -Master-plan -canci ! (Marţi, 13 ianuarie 2015, 13:18)

    andreesanu [utilizator]

    te umple scirba de cite ori vine asta cu gogosi,placint despre drumuri ,autostrazi .
    Nu i s-au terminat cariocile si mizgileste harta toata ziua.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri