Secretul financiar al autostrazii Comarnic - Brasov, facut public in sfarsit: Statul roman ar urma sa plateasca firmelor ce vor construi si intretine autostrada 325,2 milioane de euro pe an, adica 8,45 miliarde de euro in cei 26 de ani ai concesiunii

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Miercuri, 14 ianuarie 2015, 12:49 Monitorizari | Proiecte Infrastructura >> Articole

Traseul orientativ al autostrazii Comarnic - Brasov
Foto: Hotnews
 documente
(14 Ian 2015) PDF, 1MB
Documentul cu informatiile legate de proiectul de concesiune a autostrazii Comarnic-Brasov a fost facut public de catre Guvern si autoritatile de la Transport, dupa cum a promis marti premierul Ponta intr-o conferinta cand a dat termenuld e 15 februarie pentru a semna sau nu contractul de concesiune. Documentul expune in mare parte informatiile prezentate in urma cu un an cand a fost semnat memorandumul intre guvern si concesionarul Vinci-Aktor-Strabag precum lungimea de 53 de km, costul de 1,8 miliarde de euro pentru constructie si poiectare sau valoarea taxei de 7 lei pe autoturism. Ce apare nou este cuantumul sumei pe care statul roman ar urma sa o plateasca firmei concesionare: 325,2 milioane euro anual. In 26 de ani cat ar urma sa dureze concesiunea, statul roman ar urma sa plateasca in total 8,45 miliarde de euro pentru cei 53 de km de autostrada intre Comarnic si Brasov, adica 160 milioane de euro/km.

Documentul cu detaliile privind proiectul de concesiune al autostrazii Comarnic - Brasov a fost publicat miercuri de Ministerul Transporturilor si poate fi descarcat de aici.

Concesiunea a fost atribuita in decembrie 2013 catre asocierea Vinci-Strabag-Aktor, iar in ianuarie 2014 Guvernul Romaniei a semnat cu asocierea un memorandum si, astfel, au fost prezentate primele informatii concrete despre proiect. 

O parte din aceste infromatii se regasesc si in documentul publicat miercuri de autoritati.

Comarnic - Brasov - 53 de km; 1,8 miliarde de euro costul constructiei; taxa de 7 lei

Astfel, fata de proiectele anterioare, traseul autostrazii Comarnic - Brasov a fost modificat, lungimea sa fiind de 53 de kilometri in loc de 58, insa cu 7 km de drum de legatura cu DN1 in zona Comarnic.

Costul autostrazii - constructie, proiectare, inginerie, alte costuri: 1,8 miliarde de euro. Potrivit documentului, informatiile financiare provind din propunerea financiara a ofertantului castigator, adica asocierea Vinci-strabag-Aktor.



Constructia ar urma sa dureze 4 ani, iar apoi timp de 26 de ani concesionarul se va ocupa de operarea si intretinerea autostrazii.

Taxa pentru folosirea autostrazii ar urma sa fie de 7 lei (cu TVA) pentru autoturisme, crescand in funcite de numarul de osii, si este stabilita de stat.

Ce nu se stia pana acum, si nici un oficial nu a facut-o public, este cuantumul platilor totale pe care statul roman le va face anual catre concesionar, adica asocierea Vinci-Aktor-Strabag.

Cat plateste statul anual catre concesionar? 325,2 milioane euro. In 26 de ani se ajunge la 8,45 miliarde de euro


La paginile 24-25-26 din document sunt detaliate modalitatile de plata catre concesionar.

"Plata de disponibilitate care este stabilită pentru fiecare perioadă conform regulilor contractuale este principala sursă de venituri a partenerului privat, care trebuie să îsi acopere toate costurile (pentru constructie, întretinere, operare, finantare etc.) din aceste venituri", se arata in document.

Astfel, in document se arata ca, anual, totalul platilor de disponibilitate ale statului roman catre concesionar ar urma sa fie circa 325,2 milioane de euro. Aceste plati ar urma sa inceapa dupa cei 4 ani de constructie, timp de 26 de ani cat va dura concesiunea.

Astfel, la finalul perioadei de 30 de ani de concesiune, pe baza valorii anuale a platii de disponibilitate prezentate, statul roman ar urma sa fi platit pentru proiectul Comarnic - Brasov peste 8,45 de miliarde de euro.

In documentul facut public miercuri se precizeaza ca, in mod normal, autostrada (constructie, proiectare, operare si intretinere) ar urma sa coste 2,73 miliarde de euro pe cei 30 de ani, dar asta in situatia in care intreaga suma ar fi disponibila de azi.

Cu alte cuvinte, daca am avea acesti bani acum in buzunar, autostrada si operarea ei ne-ar costa 2,73 miliarde de euro pentru cei 30 de ani. Cum nu avem acesti bani de azi si ne bazam pe un consortiu de firme sa gaseasca fianantare si sa se ocupe de proiect timp de 30 de ani, proiectul ar urma sa ne coste 8,45 miliarde de euro.

Practic, statul roman ar urma sa plateasca la final un cost de nu mai putin de 160 de milioane de euro pentru constructia, operarea si intretinerea unui singur kilometru de autostrada pe Valea Prahovei.

Nota - Informatii mai detaliate despre cum a fost calculata plata de disponibilitate nu au fost facute publice.



Din plata anuala de disponibilitate se vor scadea incasarile din taxa. Cifrele arata ca din taxa se pote incasa in jur de 10 milioane de euro anual la nivelul anului 2020


Sub detalierea privind platile de disponibilitate, documentul precizeaza ca din totalul sumei vor fi scazute sumele incasate prin taxa si 60% din incasarile concesionarului din utilizarea infrastructurii secundare (panouri publicitare, inchiriere de spatii de servicii, benzinarii etc).

Chiar si asa, pentru a pune lucrurile in perspectiva, trebuie sa precizam ca suma pe care statul se poata baza anual ca se va strange din taxa e in zona de 9-10 milioane de euro.

Tabel MZA Comarnic-Brasov
Foto: CNADNR
Potrivit studiilor de trafic, Media Zilnica Anuala (MZA) de vehicule pe zona Comarnic Brasov la nivelul anului 2020 ar urma sa fie undeva de 16.000 pe cel mai aglomerat sector.

Daca am exagera si am considera aceasta medie pentru toate sectoarele si am inmulti cifrele cu taxa de 7 lei am ajunge la o valoare de 9,2 milioane de euro pe an. Un calcul grosier, dar care e suficient pentru o proiectie estimata a sumei acumulate din taxa de autostrada.

Aceasta suma de circa 10 milioane de euro ar urma sa fie scazuta din cele 325 de milioane de euro din plata anuala de disponibilitate.

Sigur, in document se mai precizeaza ca valoarea platii de disponibilitate poate varia in functie de gradul de disponibilitate a autostrazii.

"Principiul este că autoritatea va efectua plăti integrale de disponibilitate pentru o anumită perioadă numai în cazul disponibilitătii totale si corespunzatoare a activelor pe durata respectivă astfel cum este definită în contract (100% disponibilitate – 100% plată, 0 disponibilitate – 0 plată). Într-o situatie de indisponibilitate, autoritatea contractantă va aplica deduceri din plata  de disponibilitate astfel cum este prevăzut în contractul de concesiune", se arata in document.

Cu toate acestea, nu trebuie sa ne imaginam ca aceste deduceri pot fi prea mari, concesionarul avand tot interesul de a remedia orice problema pe autostrada pentru a beneficia de cati mai multi bani din platile de disponibilitate.


Citeste mai multe despre   
























Material sustinut de Siemens

"Comorile" detinute de primarii: cum pot fi folosite marile baze de date pentru a imbunatati serviciile oferite cetatenilor. Studiu de caz City Pulse

Brasovul si orasul Aarhus din Danemarca au luat parte timp de trei ani la un proiect inedit de cercetare - City Pulse, finantat de Uniunea Europeana. Pe scurt, scopul proiectului a fost sa colecteze si sa coreleze cat mai multe date despre cele doua orase, iar pe baza acestora primariile sau companiile sa dezvolte aplicatii gratuite care sa imbunatateasca serviciile oferite cetatenilor.

42603 vizualizari

  • +49 (53 voturi)    
    bechtel 2 marca Dottore (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 12:52)

    un domn [utilizator]

    iesirea de la Guvernare si EVENTUAL INTRAREA la brutarie sa ii asigure p$d ului..Long Life !
    • +34 (34 voturi)    
      afacere profitabile (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 13:39)

      jescu [utilizator] i-a raspuns lui un domn

      Daca ar lua 2.74mld de euro(pret oricum mare pentru 50km) de la banca cu 4% dobanda atunci ar plati in ~11 ani banii inapoi, cu aceeasi rata anuala. Ori noi platim 30 de ani rata asta. Cum or fi gandit geniile de la guvern ?
      • +11 (11 voturi)    
        Bravo! (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 16:16)

        incomodul [utilizator] i-a raspuns lui jescu

        Atata ne mai miram si ataaaata ne mai lamentam in comentarii si suntem mari razboinici, mari revolutionari cu tastaturile, incat pufnesc barosanii aia care iau asemenea decizii in ras cand semneaza asemenea aberatii. Cum or fi gandit geniile? Pai iti spun eu: ca niste masculi alfa ai politicii. Cu tupeu. Pentru a gloata sta cu bale la gura si asista. Gloatei i se intampla lucruri, nu face ca lucrurile sa se intample. Tineti minte ce va spun: SARACIE EXISTA DOAR IN LOCURILE UNDE CIREADA HABAR N_ARE SA ISI CEARA DREPTURILE!!!!1
        Nesupunerea civica e ultima solutie impotriva acelor nemernici. Initiata de cei direct afectati - cei din prima linie ar trebui sa fie TRANSPORTATORII. Sa iasa cativa cu curaj in fata si sa explice clar pentru ce platim taxe in * asta de tara de fapt - pentru a se lafai baietii destepti, baronii, marchizii, grofii etc
        • +7 (7 voturi)    
          3 Euro/100km platesc autostrada in 100 ani! (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 17:33)

          dumitrica [utilizator] i-a raspuns lui incomodul

          Comentariu pe care l-am facut pe 24 Nov. 2013:

          "3 Euro/100km platesc autostrada in 100 ani! (Duminică, 24 noiembrie 2013, 15:38)

          Constructia autostrazilor Comarnic-Brasov si Craiova-Pitesti nu se poate realiza prin concesiune

          Investitorul nu isi va recupera banii decit intr-un timp de ordinul unui secol

          Autostrada – Lungime – Cost – Trafic
          =====================================
          (1) Comarnic-Brasov – 58 km – 1.2 mild. Euro – 16 mii masini/zi
          (2) Craiova-Pitesti – 121 km – 1.7 mild. Euro – 16 mii masini/zi
          =====================================

          La o taxa de 3 Euro/masina/100km si un trafic estimat la 16000 vehicule/zi, firma constructoare isi va recupera ivestitiile in:

          (1) 118 ani pentru Comarnic-Brasov
          Calcul: 1.2*10^9 Euro/(16000 masini/zi * 365 zile/an * (3 Euro/100 km/masina) * 58 km) = 118 ani

          (2) 80 ani pentru Craiova-Pitesti
          Calcul: 1.7*10^9 Euro/(16000 masini/zi * 365 zile/an * (3 Euro/100 km/masina) * 121 km) = 80 ani

          Lui Ponta si Sova le lipseste gindirea economica. Vorbesc fara a efectua calcule inainte de a se lansa in promisiuni. Nici un investitor nu va astepta suta de ani sa-si recupereze banii.
          Pentru a reduce la 20 ani intervalul de incasare a fondurilor cheltuite de constructor pentru Comarnic – Brasov, ar trebui ca traficul pe acest drum sa fie dublu, 32000 masini/zi, iar taxa tripla, 9 Euro/100 km/vehicul, lucru care ar implica o circulatie nerealist de mare si niste taxe pe care doar proprietarii masinilor grele sa le poata plati.
          Este evident, nu exista nici un plan serios de realizare a celor doua autostrazi iar acestea nu vor fi gata nici pe departe la sfirsitul lui 2017."
          Sursa: http://revistapresei.hotnews.ro/stiri-radio_tv-16065803-dan-sova-taxarea-autostrazilor-putea-incepe-din-2017-cuantumul-taxei-estimat-3-euro-100.htm

          Asa cum remarca un user, chiar in ziua cind am facut comentariul, Comarnic - Brasov era folosita ca o minciuna de campanie electorala. Ponta, Sova, PSD-ul nu au avut niciodata intentia sa faca autostrada.
          • +2 (2 voturi)    
            Exista cineva care gandeste in guvern?!? (Joi, 15 ianuarie 2015, 11:37)

            maxi rodrigues [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

            Eu inteleg asa:
            - cost autostrada: 1.8 miliarde euro
            - statul plateste 325.2 milioane pe an timp de 26 de ani => un total de 8.45 miliarde. Daca impart suma asta la cei 30 de ani, reiese 282 milioane pe an, ceea ce o pot echivala unei dobanzi anuale de 15.67%.

            Nu ar fi mai bine asa?
            - ia statul un imprumut de 1.8 miliarde euro.
            - dobanda platita de Ro la acest moment e undeva pe la 3.5%, asadar ar fi o suma de 213 milioane pe an daca am considera ca dam creditul inapoi in 10 ani! Suma scade daca creditul e luat pe termen mai lung de 10 ani, evident. Si suma asta include nu numai dobanda, ci si principalul, dar probabil ca ar putea fi creat si un alt plan de rambursare. Si ar fi doar 10 ANI, nu 30.
            - cu restul pana la 325.2 milioane pe an, adica vreo 110 milioane / an s-ar asigura intretinerea. Asta ar veni cam 2 milioane / kilometru. E drept ca nu sunt expert in autostrazi ca sa zic daca ar fi de ajuns.

            Asadar, chiar daca s-ar finanta altfel decat prin programe UE, tot ar fi mai bine decat propunerea de a plati timp de 26 de ani cate 325.2 milioane pe an.

            Daca gresesc undeva, va rog sa imi spuneti. Multumesc.
          • +1 (1 vot)    
            intrebarea... (Joi, 15 ianuarie 2015, 15:03)

            lucyan [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

            de o mie de puncte este insa alta: sa merita o autostrada pe aceasta portiune?in afara de turismul de wekend care ar fi rostul ei? autoritatile au calculat in cat timp se amortizeaza costurile? nu este mai importanta autostrada pitesti sibiu?cred ca exista un motiv pentru care nu putem accesa fonduri europene pentru acest capat de autostrada, care, din cate inteleg, va fi strangulata prin tunele cel putin 10 km... chiar cred ca nu se merita asemena costuri... cu acesti bani am putea salva o buna parte a economiei, bunaoara finlandezii cu 80 milioane au facut o fabrica de telefoane mobile... noi poate o facem cu 200 milioane, ca tot avem specialisti in it...
        • +1 (5 voturi)    
          Caz interesant: Serbia = Germania la autostrazi !! (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 19:47)

          Argon [utilizator] i-a raspuns lui incomodul

          Serbia cu 618 km autostrada a egalat Germania la densitate masini pe km.

          Tara --- km autostrada ---- Nr. masini
          ===========================
          Serbia ----- 618 ----- 2.42 mil.
          Germania -----12845 ----- 50.2 mil.

          Ambele state sunt in intervalul 3900 - 3920 masini/km fiind aproape egale la densitatea de vehicule pe km autostrada. Daca Serbia continua sa-si extinda reteaua va scadea numarul soferilor platitori de taxe intretinere pe km sub cel corespunzator Germaniei si in consecinta automobilistii din tara vecina se vor impovara din ce in ce mai mult, tot mai putini fiind disponibili pentru plata mentenantei unui km autostrada.

          Citi km ar trebui sa aiba Romania pentru a ajunge din urma Serbia sau Germania?

          La 5.028 mil. vehicule, cit exista la noi, pentru a atinge o densitate de 3900 - 3920 masini/km rezulta o lungime intre 1282 si 1289 km autostrada. Acesta ar fi optimul.
          Nici nu suntem asa departe deoarece, acum in ianuarie 2015, exista aproximativ 700 km deja realizati adaugindu-se alti aproximativ 400 in constructie, conservare, proiectare pe tronsoanele Sibiu - Nadlac, Sebes - Turda, Tirgu Mures - Cluj - Oradea.

          Se vor face asadar 1100 km nu peste multi ani iar ulterior ramin sub 200 km pe care trebuie sa ne gindim unde sa-i construim. Un Pitesti - Sibiu plus Craiova - Pitesti i-ar minca si pe acestia. Constructia suplimentara a segmentelor Ploiesti - Iasi, Iasi - Tirgu Mures, Ploiesti - Brasov, Bacau - Brasov ar impinge Romania la peste 2000 km autostrada, mult peste optimul situat intre 1282 si 1289 km.

          Pentru o multime de alte comparatii (peste 80 tari incluzind Romania) descarcati tabelul de aici:

          https://app.box.com/TableCountriesHighwaysLength

          (accesati linkul, va genera un preview dupa care dati Download pentru a vizualiza fisierul Excel original pe care puteti realiza ce filtrari, ordonari, calcule, grafice, statistici doriti).
        • +1 (5 voturi)    
          Privatul da 1.8 mld. fara sa vada un ban 4 ani?! (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 20:42)

          Argon [utilizator] i-a raspuns lui incomodul

          Documentul cu informatiile legate de proiectul de concesiune a autostrazii Comarnic-Brasov" dat publicitatii azi 14 Ian. 2015 este o bataie de joc, ceva neserios.

          Care concesionar investeste 1.8 mld. Euro si termina autostrada fara sa vada un ban de la statul Roman doar pentru promisiunea de incasare a 325,2 mil. Euro/an pe 26 ani in conditii de instabilitate politica, razboi in tara vecina Ucraina si alte riscuri?!

          Mai degraba asa zisul concesionar urma sa fie imprumutat avantajos, la dobinda derizorie, de Romania cu 1.8 mld. Euro. Adica construia Comarnic - Brasov pe banii
          tarii, o parte bagindu-i in buzunar, dupa care, in situatia improbabila cind ar fi terminat proiectul, mai ciupea 325,2 mil. Euro/an pina venea DNA-ul peste artizanii afacerii. Investitorul era fals in realitate. Autostrada urma sa fie realizata mascat in exclusivitate cu bani din buget.

          Citat:
          "Comarnic - Brasov - 53 de km; 1,8 miliarde de euro costul constructiei; taxa de 7 lei
          ...
          Astfel, in document se arata ca, anual, totalul platilor de disponibilitate ale statului roman catre concesionar ar urma sa fie circa 325,2 milioane de euro. Aceste plati ar urma sa inceapa dupa cei 4 ani de constructie, timp de 26 de ani cat va dura concesiunea.
          ...
          trebuie sa precizam ca suma pe care statul se poata baza anual ca se va strange din taxa e in zona de 9-10 milioane de euro."
          • +3 (3 voturi)    
            Corect (Joi, 15 ianuarie 2015, 8:42)

            subcultura [utilizator] i-a raspuns lui Argon

            Ca doar nu stau cele trei firme pe un morman de bani si nu stiu ce sa faca cu el.

            In plus, e o mica eroare in articol. daca Romania ar avea banii jos acum, i-ar trebui 1,85 de miliarde pentru constructie, restul pana la 2,7 miliarde oricum s-ar cheltui pe durata a 30 de ani, deci nu este nevoie sa ii aiba acum (oricum ar mai incasa bani pe parcurs din panouri publicitare/inchirieri spatii/benzinarii etc.)

            Banii de constructie provin oricum de la banci, indiferent ca angajarea creditului se face de stat sau de privat. Cu cine preferam sa avem de-a face? Cu un consortiu de banci care dau creditul sau cu un consortiu de constructori privati? Eu as opta pentru banci, statul oricum are si alte credite, interesele sunt pe mai multe paliere etc. In plus, daca autostrada s-ar face prin licitatie publica, macar pt anumite cheltuieli mai speri si la niste bani europeni, mai rostogolesti sume etc.

            Intrebarea este, deci, de ce sa dau 1,85 miliarde acum, cand pot sa dau 8,45 de miliarde in 30 de ani?
      • +8 (8 voturi)    
        Sunt si interesele in terenuri de expropiat, luate (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 16:51)

        Excelsior [utilizator] i-a raspuns lui jescu

        ...cu 1 euro mp si ce le vom plati toti de la buget cu 10 euro sau mai mult!
        Nu stiu cum un om cu judecata poate vota acesti hoti din PSD, PC, PLR, etc...ce pe deasupra sunt si niste monumente de incompetenta si marlanie.
        • 0 (0 voturi)    
          "expropriat"...mea culpa (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 17:06)

          Excelsior [utilizator] i-a raspuns lui Excelsior

          ...
      • +4 (4 voturi)    
        daca.. (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 17:11)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui jescu

        dar daca am lua bani de la UE si am face noi autostrada? nu platim nici o dobanda.. nici macar nu ne cer sa-i rambursam! doar sa punem si noi un 20%.... si sa nu furam..
        o fi chiar atat de greu?..
        cum sa dai 2-3 miliarde maine unui concesionar doar pe promisiunea ca o sa-ti construiasca si administreze o autostrada timp de 30 de ani?...
        • +1 (1 vot)    
          ai raspuns deja! (Joi, 15 ianuarie 2015, 10:25)

          hot news [utilizator] i-a raspuns lui pehash

          NU este greu, cim imposibil, pentru ca una din conditiile specificate nu se va indeplini niciodata: cum adica, SA NU FURAM?! Pai atunci de ce sa mai facem autostrada?!
      • +1 (1 vot)    
        raspunsul ar trebui sa fie evident! (Joi, 15 ianuarie 2015, 10:22)

        hot news [utilizator] i-a raspuns lui jescu

        Diferenta dintre cei 2,7 miliarde pe care nu ii avem si cele 8,5 miliarde pe care le vom plati in decursul celor 30 de ani se imparte echitabil intre bancile finantatoare si guvernanti.
        Deci, aproae 3 miliarde vpr fi "para-ndarat" pentru Tonta si complicii sai!
        Asta, desigur, daca ii lasam sa delapideze in continuare ...
    • -13 (17 voturi)    
      invatati sa cititi (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 13:52)

      justin [utilizator] i-a raspuns lui un domn

      Si tu, si nenea Cozmei.

      Cum sa citesti cifrele astea, doar-doar prostesti cativa "inflacarati"? ///

      Scrie clar in nota ca suma de 2.7 miliarde EUR este atat pentru constructia si garantia de 4 ani cat si pentru intretinerea autostrazii pentru alti 26 ani. In contract, pe care nu il avem, este specificat cum se va achita aceasta suma. Cel mai probabil o parte mare va fi platita in primii 4 ani, pentru a putea acoperi o parte importanta din costurile de constructie, restul pentru administrarea si intretinerea ei.

      Mai mult, din aceste plati, se scad taxele incasate de la utilizatorii autostrazii.

      Vai si-amar...
      • +18 (18 voturi)    
        ai citit, dar n-ai inteles (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 14:37)

        mikeyu [utilizator] i-a raspuns lui justin

        taxele sunt estimate la 10 milioane eur/an, deci statul va plati 315 milioane de euro pe an. Chiar daca toata valea prahovei va vi fiscalizata (turismul adica) nu se apropie nicicum de suma asta. Autostrada asta e o aberatie si nu are nicio justificare.
      • +11 (11 voturi)    
        Casca ochii (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 14:55)

        HP [utilizator] i-a raspuns lui justin

        Casca ochii, bre. Citeste si "scrisul marunt" de la NOTA, sub tabel.

        "sub conditia ca aceasta suma sa fie disponibila azi "

        Care suma NU e disponibila azi, asa ca...
      • +9 (9 voturi)    
        whatt?!?!? (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 16:11)

        bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui justin

        Hai sa spunem ca cei 53 de k m de autostrada costa in total 2.7 mld eur, adica 50 mil eur/km. E zona montana, bla, bla.

        Dar restul? Cum poate costa intretinerea a 53 km de autostrada 8.4-2.7 = 5.7 mld eur pe 26 de ani?!? Adica 219 mil eur/an?!? Adica 4.13 mil eur/an/km intretinerea?!? O asfalteaza in fiecare toamna si primavara?

        Sau... daca ajungem si noi sa avem 1000 km de autostrada, vom plati 4 mld eur/anual doar pentru intretinere si operare?
    • +20 (22 voturi)    
      Nu e nevoie de autostrada Comarnic - BV. (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 15:10)

      transalpinarum [utilizator] i-a raspuns lui un domn

      Cu riscul de a lua multe minusuri, in opinia mea nu e nevoie de autostrada Comarnic-BV, nu aduce nici un beneficiu turismului de pe Valea PH, dimpotriva, accesul facil o sa duca la turism de o zi (fara cazare), in care omu vine si pleaca in aceeasi zi. In plus, o autostrada atrage trafic, deci poluare, ceva ce Valea PH nu are nevoie, fiind deja destul de poluata.

      Ce mi se pare insa relevant: 1. autostrada Pitesti - Sibiu, asta pentru ca trebuie o ruta rapida in Sud catre granita Romaniei. 2. si poate cel mai important ptr Valea PH: CENTURI ocolitoare (variante) in Comarnic si Busteni. E loc berechet pe cursul Prahovei sa se contruiasca aceste centuri. Asa cum Sinaia are centura si nu se creaza nici un ambuteiaj, asa si 2 centuri in Comarnic si Busteni ar dezamorsa problemele de trafic de pe vale, si asta cu costuri minime fata de o autostrada!!

      Ce mi se pare si mai periculos este ca se discuta de Valea Doftanei - Sacele, asta de catre penalul Cosma de la Ploiesti. Oameniii astia sunt chiar periculosi, O asemenea modernizare de drum ar distruge si muntii Baiului, dar Cosma e maestru in porcarii de genul asta, dupa ce a asfaltat Cuibul Dorului -. Piatra Arsa in Bucegi, si ce-ar fi mers pana la Babele dar nu s-a putut. Suspectez ca modernizarea drumului de la Valea doftanei are in vedere niscaiva afaceri cu stane pe bani Europeni si alte nebuniii care si le-au facut diversi smecheri in Baiului.
      • +9 (11 voturi)    
        la costurile astea sigur se poate fara... (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 16:25)

        bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui transalpinarum

        La costurile astea e clar ca nu e deloc rentabil sa faci autostrada aia.
        Inafara de turismul pe valea prahovei (care deja e 100%) nu vad ce ar mai aduce bun.

        E de ajuns Pitesti-Sibiu, care sa faca legatura intre Oltenia si transilvania. Nu ne trebuie doua autostrazi care strabat muntii la 100 de km una de alta, iar economic vorbind, Pitesti-Sibiu e clar mai importanta.

        Si intr-adevar, o autostrada pe valea prahovei va distruge statiunile si farmecul locului, va aduce poluare, zgomot si bineinteles aceleasi ambuteiaje pe final de saptamana.
      • +2 (2 voturi)    
        Centuri Comarnic si Busteni/Poiana Tzapului (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 19:25)

        transalpinarum [utilizator] i-a raspuns lui transalpinarum

        Daca tot a fost un feedback pozitiv la postarea anterioara, m-am uitat un pic pe google maps sa vad cam despre cati km de centura este vorba in Comarnic si Busteni.

        Comarnic ar avea nevoie de aproximativ 5 km de centura, de la podul care merge la Breaza si pana la motelul Cernica, acolo unde incepe urcusul spre Posada. Ar mai fi nevoie probabil si de unul sau doua poduri peste calea ferata.

        Busteni/Poiana Tapului au nevoie, culmea, tot de aproximativ 5 km de centura + eventuale poduri peste Prahova si calea ferata.

        Ramane de vazut daca e nevoie de ceva special la Azuga, Predeal este mai complicat, avand o densitate urbana foarte mare in centru, dar nu cred ca este nevoie de centura pentru ca drumul 73A spre Rasnov preia destul de mult trafic.

        As aprecia daca domnul Cozmei ar pune in discutie aceasta propunere pentru centuri ocolitoare ptr Comarnic si Busteni.
      • 0 (2 voturi)    
        asa este (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 22:14)

        NascovVictor [anonim] i-a raspuns lui transalpinarum

        Asa am spus si eu, pe diverse site-uri ca nu e nevoie de autostrada. Am adus argumente asemanatoare. Dar cati inteleg?
  • +24 (28 voturi)    
    hoti (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 12:56)

    cris333 [utilizator]

    hoti au fost si hoti sunt inca. Jos ponta si gasca lui de hoti. Si-au batut joc de romani atata vreme ,lumea a iesit in strada, a votat , si hotii tot mai sunt in functii inalte de conducere.
  • +31 (35 voturi)    
    o la la (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 12:58)

    demaGOGU [utilizator]

    cam cat mai merge comisionul la 8.5 mld EUR?
    • +10 (10 voturi)    
      D-aia se inghesuia Sova&Company sa faca COMARNIC ! (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 15:39)

      ddutz [utilizator] i-a raspuns lui demaGOGU

      D-aia se inghesuie si Ponta&Rus sa faca Comarnic !
      CASCAVALUL nu e mare, e IMENS.
      Oare cat mai merge spaga ? Tot 15-20% ?!
      D-aia nu se da dus Ponta de la guvern, nici cu carul tras de sapte boi. Faci 3 ani de mititica, dar esti facut pe viata, tu si toate neamurrile tale.
      La 18 miliarde merg usor 3 miliarde de euro; ce e de ici de colea ??
      Nici nu mai conteraza zestrea de la Dumnezeu-socrul .
      Merita sa renunti la "dottore", dar sa ramai cu 3 mld euro.
      • +9 (9 voturi)    
        Autostrada marilor tepe (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 16:00)

        Caligula [utilizator] i-a raspuns lui ddutz

        De acord.

        De aia a fost nevoie de incompetentul de Sova sa ajunga ministru si sa o faca prima prioritate prin noul master-plan, si de aia asteapta guvernul atat de mult finantarea bancilor - din 30 de zile s-au facut parca 6 luni. Din aia 325 de milioane pe an, daca ajung 50 in buzunarele politicienilor nu se vede. Atat doar ca bancile nu risca sa ajunga a fi anchetate de DNA si sa piarda banii.

        Daca schema asta va fi pusa pe roate, va fi cea mai mare teapa din istoria Romaniei.
      • +4 (4 voturi)    
        Conectand punctele (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 17:25)

        Caligula [utilizator] i-a raspuns lui ddutz

        Ponta a facut cunoscute detaliile Comarnic-Brasov la o zi dupa ce a chemat la o intelegere nationala in privinta master-planului. In loc sa prezinte detalii de control a costurilor ca baza de intelegere, Victoras prezinta planul de capusare a autostrazii.

        De aceea in noul master-plan exista atat de multe drumuri expres. Odata terminate pe bani europeni, drumurile expres pot fi transformate in autostrazi concesionate cu minimum de cheltuiala si maximum de capusare.

        Acest nesimit, in loc sa rezilieze imediat contractual Comarnic-Brasov, vrea sa-l faca model pentru viitor.

        Cumplit!
    • +1 (1 vot)    
      intrebarea este incorect pusa! (Joi, 15 ianuarie 2015, 10:31)

      hot news [utilizator] i-a raspuns lui demaGOGU

      general vorbind, desigur, chiar la un comision perfect "rezonabil", cu cat este suma mai mare, cu atat va fi si profitul mai mare!
      De aici decurge apetenta guvernului pedesere pentru proiecte MARI, la care se poate fura nu doar mult, ci foarte mult!
      In cazul particular al autostrazii de Comarnic, se poate evalua grosso modo ca JUMATATE din diferneta dintre 8 si 2 miliarde ar fi "comisionul", dar denumirea este desigur improprie: comision se zice la ceva de ordinul a 10%, ori aici este mai mult decat valoarea propriu-zisa a autostrazii!
  • +20 (24 voturi)    
    uite secretul (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 12:59)

    CatalinPetrica [anonim]

    Intrebarea mea este ce procent din cele 8,5 miliarde i-ar revine lui Ponta, Sova si compania?
    Nastase a fost om corect si cinstit fata de Ponta
    In banii aia fiecare sofer ce ar trece pe autostrada ar trebui sa primeasca o cafea si o placinta la intrarea pe autostrada
  • +22 (26 voturi)    
    Suna a catuse! (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 12:59)

    ouyang [utilizator]

    Bravo Romania! Ai guvernarea ce-ai pohtit-o!
    • 0 (0 voturi)    
      Excelent!!! (Joi, 15 ianuarie 2015, 10:34)

      hot news [utilizator] i-a raspuns lui ouyang

      unii au avut observatii si comntarii pertinente, dar un pic cam lungi.
      Sunt excelent spuse, in rezumat, cele doua afirmatii:

      "Nastase a fost om corect si cinstit fata de Ponta"

      si

      "In banii aia fiecare sofer ce ar trece pe autostrada ar trebui sa primeasca o cafea si o placinta la intrarea pe autostrada", ba chiar mai mult!
  • +17 (21 voturi)    
    Mai stiti bancul cu Stefan cel Mare ? (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 13:03)

    Andor74 [utilizator]

    Convoaca boierii la o sedinta.
    - Boieri dumneavoastra, trebuie sa trecem la economii severe, cheltuim prea mult cu ascutitul sabiilor, de-amu propun sa-i taiem pe turci in trei, sa nu-i mai taiem in patru.
    - Da di se sa fasem economii, Maria ta?
    - Din cauza datoriilor externe!
    Peste vreo luna, iar sedinta, turcii sa fie taiati numai in doua, pentru economie cu ascutitul sabiilor.
    - Da' di se, Maria-Ta?
    - V-am spus. Din pricina datoriilor externe!
    Alta sedinta, turcii sa fie de-amu numai intepati putin, sabia sa fie trasa usurel...
    - Da' se-s datoriile aiestea externe, Maria-Ta?
    - Apoi, boieri dumneavoastra, datoriile externe nu sunt ale mele, nu sunt ale noastre, ci ale urmasilor urmasilor nostri, in veacul veacurilor!
  • +18 (20 voturi)    
    la cine tinem contractul de data asta? (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 13:04)

    ouyang [utilizator]

    nu i le mai dati lu’ baiatu' ala Sova, ca le pierde.
    • +7 (7 voturi)    
      No, tot la Sova. Ca ne luam de-o grija. Ii beton. (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 15:42)

      ddutz [utilizator] i-a raspuns lui ouyang

      ASa se pierde sigur urma.
    • 0 (0 voturi)    
      Nu am chef de gluma! (Joi, 15 ianuarie 2015, 10:40)

      hot news [utilizator] i-a raspuns lui ouyang

      Nu este nostim, parca vad ca peste cativa ani, cand va fi luat la intrebari: "s-au cheltuit deja 4 , 5, 6 miliarde si autostrada nici vorba sa fie gata!", Dan Shova va ridica din umeri si va spune ca nu gaseste contractul!
      S-a pierdut, acum ce mai vreti!?
  • +17 (19 voturi)    
    un tunutz (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 13:07)

    tecumseh [utilizator]

    sunteti rai: presedinte nu, prim ministru nu, presedinte de partid nu, doctor nu, avocat nu.. tre' sa huzurim si noi din ceva, nu ?
  • +19 (21 voturi)    
    Aloooooo! Mai e cineva la DNA? (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 13:09)

    AnduAndrei [utilizator]

    Alooo ! Cum adica, Dan Sova si Pontino au crezut ca scapa bazma curata din asta???! Ia sa se uite DNA-ul pe acolo sa vada ce dracului se intampla?
  • +22 (24 voturi)    
    Da, de-aia o tineau langa cu Comarnic - BV - desi (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 13:09)

    Luke1 [utilizator]

    este evident ca Pitesti - Sibiu ar fi mult mai importanta !

    Insa fondurile UE nu pot fi "sifonate" - e complicat - se lasa cu bratari ...

    In schimb "firmele de partid" se pot conecta la un asa contract gras facut cu statul roman

    Ca bonus, nu se face si autostrada "Dragnea - Bombonica" - aka Bucuresti - Alexandria ??

    Probabil cu 10 mld de EUR - ca deh, ce de munti trebuie traversati prin Campia Romana ...
  • +15 (17 voturi)    
    S-a laudat ca-si da inca un " doctorat "by Adelu! (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 13:10)

    Plagarus [utilizator]

    „Viorele, fă-te că lucrezi”. Lucrările de infrastructură au fost și vor rămâne un etern subiect de gargară, pardon, campanie electorală. Realizarea rețelei de autostrăzi desenate de guvern ar fi un dezastru financiar de proporții.Guvernul nu a realizat un calcul cost-beneficiu al autostrăzilor pe care plănuiește să le construiască. Dacă statul nu s-a gândit la o comparație costuri-beneficii (De ce nu mă miră? Pentru el e profitabil să nu o facă!)
    Revenim la lipsa autostrăzii dintre Piteşti şi Sibiu. Dacia o cere, Ford o cere, o cere întreaga industrie auto care asigură circa 10% din PIB, dar guvernanţii sunt surzi şi nu aud aceste cereri. Nu contează că ar avea 85% finanţare asigurată de UE, că din punct de vedere tehnic nu este mai grea decât cea care ar traversa munţii între Ploieşti şi Braşov,
    Dacă vreţi să mai aveţi industrie auto în România, dacă vreţi ca aceasta să prospere, dacă vreţi ca viitoarele investiţii ale Dacia şi Ford să fie făcute în România, iar nu în alte ţări, dacă vreţi ca zecile de producători de subansamble să nu închidă fabricile şi să se mute mai la Vest, atunci faceţi cu prioritate autostrada Piteşti – Sibiu. Terminaţi mai întâi autostrada Sibiu – Nădlac, ca să nu mai mergem pe bucăţele de autostradă, apoi începeţi şi terminaţi Centura de Sud a Capitalei. Abia apoi uniţi Ploieştiul de Braşov
  • +18 (22 voturi)    
    Mai bine colonie (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 13:23)

    alexjecu [utilizator]

    decat stat "suveran" cu derbedeii nostri la guvernare! Asa neispraviti suntem? N-ar fi mai ieftin in statutul de colonie americana, germana? Ar fi un aparat mult mai mic, mai eficient si dupa o suta de ani suntem la nivel cu colonizatorii!
    • +3 (3 voturi)    
      si cine-i prostu' (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 20:12)

      Aramis [utilizator] i-a raspuns lui alexjecu

      sa ne accepte colonie cu administratori hoti de drumul mare?
  • -5 (17 voturi)    
    Totusi (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 13:32)

    kata_m [utilizator]

    Hai sa nu fim rau intentionati pentru ca suma de 8 miliarde se plateste in 26 ani.
    Cel mai bine e sa ne uitam la valoarea actualizata a acestor plati - 2,7 miliarde de euro.
    E ca si cum statul ar lua acum un credti de 2,7 miliarde si ar plati, la 8% dobanda o rata de 325 milioane.
    E ca la achizitia de apartament in rate. Daca cineva a fost curios cat plateste in total a vazut ca pentru 40,000 euro da inapoi peste 100,000 euro in 25 ani.
    PS Nu sunt P$D-ist.... as prefera mai degraba insa sa faca Sibiu - Pitesti..
    • +4 (6 voturi)    
      corect (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 15:51)

      cristihan [utilizator] i-a raspuns lui kata_m

      Nu discut despre oportunitatea proiectului, dar n-ar fi rau sa mai invete oamenii si sa citeasca niste cifre, dupa cum ai aratat. Minusurile pe care le-ai luat sunt minusurile din cultura financiara a romanilor... Iar ziaristii contribuie la asta punand accent (pentru impresia artistica) pe valoarea mai mare in defavoarea explicarii modului in care se fac astfel de calcule la o investitie. Asta e ;)
    • +4 (4 voturi)    
      8% e creditul la apartament. Statul ia cu 2-3-4%. (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 16:11)

      ddutz [utilizator] i-a raspuns lui kata_m

      La 2.73 mld se aduna, nu ? 5%=136 mil euro/an. Ori 30 ani= 4 miliarde euro.
      Alo ! Se aude ? 4 (patru) miliarde mai mult decat dobanda cu care poate lua statul credit.
      Daca pui la socoteala ca pe fd UE plateam o cota de 5-15% partea noastra, rezulta ca faceam cu maxim 410 milioane euro TOATA AUTOSTRADA.
      Nu aberatiile astea de 8 miliarde (de 20 de oroi mai mult). Minti bolnave !
      Dar, NOTA BENE" Fara comisioane luate de Ponta&Company.
      Ponta, imi pare rau, dar crema (1 mld USD) a luat-o Bombonel. Acum, lumea s-a prins.
      E posibil sa faci parnaie si sa nu ramai cu banii furati. Te bagi ?!
      Stii tu, trebuie sa joci, caq sa castigi. Te "risci"??!
      • +7 (7 voturi)    
        aici e "schepsis-ul" (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 16:46)

        cristihan [utilizator] i-a raspuns lui ddutz

        In mod normal da, statul se imprumuta acum cu 2-3%. Numai ca asta e pe termen scurt, in timp ce pentru autostrada vorbim de un termen pe care bancile nu-si asuma riscul unui default (previzibil de altfel in cazul unui stat care discuta de asemenea investitii abracadabrante...) si vin cu oferte gen "vreti neaparat sa faceti asta?! bine, va finantam, dar cu 8%". De aia sunt probleme la finantare, pentru ca nimeni "in his right mind" n-ar face sau n-ar finanta o asemenea investitie.
    • +3 (3 voturi)    
      pai nu e asha (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 16:38)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui kata_m

      2.7 mld cu rata de 27 mil/luna (adica 325 mil/an) pe 26 de ani, inseamna .... o rata de 11.37%. Asta e deja credit de nevoi personale fara ipoteca. In conditiile in care statul se imprumuta azi in eur cu 3% si in lei cu 4-5%.

      Cit despre rata la apartament, daca tu ai imprumutat 40.000 eur si platesti in total 100.000 eur inseamna ca ai un DAE de 9%. In conditiile in care azi poti refinanta cu 5-6% in lei. Deci oricum a-i da-o nu se leaga.

      Si oricum, o autostrada de 53 de km care te costa 325 mil eur/an timp de 26 de ani, adica 6 mil eur/km/an, e ceva in mod clar nerentabil.

      Si partea distractiva e ca acelasi Ponta urla cit putea cind Boc propunea fix acelasi deal pentru 4.8 mld eur cost total. Probabil ca diferenta e exact diferenta de spaga ceruta de psd versus pdl.
  • +7 (9 voturi)    
    Ponta un nou doctorat in belit portofelul ! (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 13:34)

    andreesanu [utilizator]

    Tot se lauda gargaragiu ca-si da doctoratul in autostrada Comarnic -Brasov !!!,acum se vede care-i esenta noului doctorat ! Belit portofelul romanilor pe veci !!!.
    De ce credeti ca o lalaie cu autostrazile ???,n-a intrat lozul in conturi !!!
    Na venit sa plece cum a venit -rupt in cur !
  • -5 (11 voturi)    
    A calculat cineva dobânda? (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 13:37)

    Con_stan_tin [utilizator]

    Având în vedere complexitatea și riscurile proiectului o dobândă în jur de 10% pe an este rezonabilă.
    • +9 (9 voturi)    
      Riscuri? (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 14:40)

      mikeyu [utilizator] i-a raspuns lui Con_stan_tin

      Care sunt riscurile? Daca autostrada nu atrage traficul calculat, statul plateste din buzunar. Nu vad care este riscul pentru contractor si finantatori.
      • +9 (9 voturi)    
        riscul? Pitesti Sibiu (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 14:44)

        justin [utilizator] i-a raspuns lui mikeyu

        Daca avem Sibiu Pitesti in peisaj, merge prin Brasov doar cine merge la munte sau in Moldova
        • +5 (5 voturi)    
          ai dreptate (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 15:21)

          mikeyu [utilizator] i-a raspuns lui justin

          deci MZA va fi de 16.000 de 1 dec. si 20 dec. in rest, plateste monta 10.000 de masini virtuale :)
    • +5 (5 voturi)    
      What? (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 16:42)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Con_stan_tin

      Ce treaba are complexitatea proiectului cu dobanda? Statul Roman, daca vrea, imprumuta cei 2.7 mld eur la 3% cu maturitate pe 10 ani, cu o dobanda lunara de 312 mil eur. Bonitate are, datoria totala e mult sub 60% cit cere UE.

      Nush ce cunostinte economice ai tu, da' sa te imprumuti cu 10% dobanda pe 26 de ani e sinucidere curata.
      • 0 (0 voturi)    
        E foarte bună dobândă de 10% (Joi, 15 ianuarie 2015, 9:37)

        Con_stan_tin [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

        deoarece rentabilitatea proiectului e foarte scăzută. În schimb utilitatea lui e foarte mare.
        • +1 (1 vot)    
          Ce legatura are una cu alta? (Joi, 15 ianuarie 2015, 10:28)

          bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Con_stan_tin

          Daca autostrada ar fi fost finantata doar din taxa aplicata masinilor care o tranziteaza, intr-adevar riscul a r fi fost mare. Asha insa, cu statul pus drept garant al platii ratelor, riscul e acelasi cu riscul de intrare in incapacitate de plata.

          Iar statul roman se imprumuta azi la 2-3%. Altfel spus, statul poate contracta el imprumutul asta cu dobanda 3%, iar la o rata de 325 eur/an si dobanda 3% plateste datoria in 10 ani, cu un cost total de 3111 mld eur (asta o poti verifica singur pe orice calculator de credite de pe net. Asha ca, a plati 325 mil eur 30 de ani pt aceeasi suma e prostie in stare pura, marca Ponta.

          Acu despre utilitate. Utilitatea tronsonului ala care e? Sa aiba pe ce merge bucurestenii pe valea prahovei in wkd? Utila ar fi Pitesti Sibiu, mai ales ca ar ajuta si Dacia, care antreneaza direct activitate economica de 3-4 mld eur (avind in vedere ca 70% din piese sunt produse la noi). Indirect (adica calculind si activitatea generata de clientii Dacia, care la rindul lor au furnizori de materii prime, mentenanta la utilajele de productie, etc, etc, probabil Dacia inseamna pentru Romania peste 5 mld eur. Oare n-o fi mai bine sa le cream lor facil=itati decit sa facem o autostrada care sa permita tot bucurestiului sa se duca wkd de wkd pe valea prahovei?!? Si asta cu 8.5 mld eur?!?!
  • +10 (10 voturi)    
    Solutia ideala (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 13:37)

    cris333 [utilizator]

    Solutia ideala ar fi fost ca UE sa aduca o firma si sa inceapa sa faca autostrazile ,drumurile cu materia prima de calitate a lor , carata cu camioanele/trenul si la noi doar forta de munca de jos. Asa muncitorii ar fi luat un salariu decent si UE si-ar recupera 25% sau cat revine statutului roman.
    Tot asa ar fi fost si lucrari de calitate nu buleala care se strica in prima luna. Cat despre concesionare , 50-50 cu statul roman timp de 25 ani. Daca se implica mai mult UE eram departe.
    Romania e plina de hoti influenti, UE stie dar nu se implica mai mult.
  • +6 (6 voturi)    
    Exact ca la MICROSOFT. (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 13:53)

    Johanis [utilizator]

    De ce sa cumperi cand poti sa inchiriezi si-ti vine spaga an de an?!
  • +11 (11 voturi)    
    Sa va duceti dracului de hoti imputiti! (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 14:02)

    m_viteazul [utilizator]

    Numai atat
  • +13 (13 voturi)    
    Banii fraierilor (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 14:16)

    zapciu [utilizator]

    Cu 25 mld euro ungurii au facut in 10 ani autostrazi in toata tara (cine a fost in tranzit prin Ungaria a vazut despre ce zic), peste o mie de kilometri pe care se circula fara taxa (doar vigneta) Noi vom da 8 mld euro pentru 50 de kilometri (din care numai 1,8 costul efectiv al constructiei) si mai platim si taxa? Ma intreb daca s-a mai facut undeva in lume asa ceva? E o intrebare sincera,
    • +5 (5 voturi)    
      Nu. Romanul e hot de mic. Acum vad ca are si TUPEU (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 16:26)

      ddutz [utilizator] i-a raspuns lui zapciu

      Tupeu se numeste, daca pentru ceva de 1.8 mld euro tu,
      IN NUMELE STATULUI ROMAN, dai 8 mld euro.
      Spaga (comisionul, hotia, etc) este de 3 mld (3 miliartde) euro.
      NOTA: I milliard euro = 1000 milioane euro ;
      1000 milioane = 1000 de cate 1000 de euro
      1000 euro = 2 ori 500 euro. Cati au in buzunar, din salariu 500 euro (adica 2200 lei)?
      Acum intelegem ca 8 mld = 16 milioane de salarii de 2200 lei, adica salariile pe 3 luni ale tuturor salariatilor Romaniei.
      Mentionez ca salariul mediu net in anul 2014 a fost de 1719 lei, nu 2200 lei.
      Faceti voi socoteala cate salarii nete fac 3 miliarde de euro.
  • +8 (8 voturi)    
    DECLARATIE SOVA... (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 14:19)

    martor [utilizator]

    Ministrul Transporturilor, Dan Sova, sustine ca autostrada montana ce va lega Comarnic de Brasov este printre cele mai ieftine din lume.

    "Contrar celor prezentate, ca ar fi o autostrada foarte scumpa, pretul kilometrului de autostrada de munte la Comarnic-Brasov este unul dintre cele mai scazute din lume. Am aratat ce s-a construit in SUA, in Germania, in Franta, in Spania, pe zone muntoase, iar pretul a fost de 2,5 - 3 ori mai mare decat ce am negociat noi pe Comarnic-Brasov, o autostrada de munte care va fi, daca nu ma insel, la cea mai mare altitudine din Europa", a spus Sova, la Realitatea TV.

    El a estimat ca pentru constructia autostrazii Comarnic - Brasov este necesara suma totala de 1,5 - 1,8 miliarde de euro, iar proiectul va fi terminat in 2016.

    Sova, despre tarifele autostrazii Comarnic - Brasov: Cele mai mici din UE

    Anterior, Sova a anuntat ca va costa 28 de milioane de euro pe kilometru, pretul fiind cu 7 milioane mai mic decat cel obtinut de guvernarea PDL.

    "Pentru o comparatie cu negocierea din 2010, informez ca pretul mediu pe km pentru constructia autostrazii de munte Comarnic - Brasov este 28 milioane de euro/km (fara TVA). Pretul negociat de PDL in 2010 pentru aceeasi autostrada a fost de 35,281 milioane euro/km (fara TVA).

    Se poate observa usor ca am facut o reducere a pretului pe km fata de 2010, ca urmare a negocierilor, de peste 7 milioane de euro. Tradus in procente, inseamna mai putin cu peste 20% fata de negocierea PDL-ului", a..
  • +7 (7 voturi)    
    doar o simpla curiozitate (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 14:31)

    MonaB [utilizator]

    HN, puteti face publice numele persoanelor care au semnat aceste contracte in numele statului roman?
  • +7 (7 voturi)    
    Huo hotilor! (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 14:49)

    vali47 [utilizator]

    Asa ar fi spus Ponta daca era in opozitie si altii propuneau aceasta suma pentru Comarnic-Brasov.Este ciudata si modul de abordare a problemei,pentru-ca nici Ploiesti-Comarnic nu poti spune ca-i autostrada si nici Bucuresti-Ploiesti.Sa descarci o autostrada intr-un drum modernizat este o crima premeditata.Cum gandesc astia din guvernul Ponta?
  • -5 (5 voturi)    
    Sunt singurul care (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 15:14)

    Primul [utilizator]

    ar prefera sa vada odata autostrada asta gata? cu sau fara costuri "uriase" ea nici macar nu exista. Daca nu ne permitem, nu o platim si mergem pe DN, dar cel putin ea sa existe, sa fie o optiune.
    • +2 (2 voturi)    
      whaaat? (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 15:20)

      mikeyu [utilizator] i-a raspuns lui Primul

      Vorba aia: mi-am cumparat hotel, da n-am bani sa ma mut in el... Deci Romania (status) e foarte bogat, cetatenii (romanii) sunt saraci :)
  • +6 (6 voturi)    
    fum si oglinzi (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 15:14)

    gebeleizis2020 [utilizator]

    Inca un paravan de fum si oglinzi in ochii publicului roman...
    acum ca 'proiectul' asta va genera indignare totala, se 'amana' pana la sarbatorirea sfantului Asteapta. in felul asta se elibereaza ceva buget pentru alte furaciuni, mici, marunte si extrem de multe. se numesc achizitii publice, cheltuielile materiale ale statului...

    pana la urma nu-s asa prosti guvernantii astia, indiferent din ce partid sunt, se pricep sa manipuleze prostimea, chiar si pe aia care a trecut un pic pe la scoala...

    e necesara autostrada asta; nu e insa o prioritate, Pitesti - Sibiu ar trebui sa fie
    apoi pe lista de prioritati trebuie inclusa centura Capitalei
    terminarea Arad-Sibiu
    Cluj- Oradea
    Sebes-Turda

    dar la cat se fura in tara asta si la cat de usor sunt de pacalit oamenii, nu se vor face...
    am un prieten care are o vorba: la cat si cum gandim, o ducem mult prea bine
  • +7 (7 voturi)    
    Sa inteleg ca... (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 15:23)

    prompt [utilizator]

    ...banii dati intr-un singur an firmei concesionare reprezinta suma cu care Romania ar contribui la finantarea din fonduri UE a autostrazii Sibiu-Pitesti! Si fara sa urmeze datorii la concesionare! Si atunci de ce atata inversunare in a nu construi de URGENTA Sibiu-Pitesti. Nu credeti ca acest guvern ar trebui sa dea explicatii pentru intarzierea fara nici o justificare a autostrazilor cu finantare UE? As vrea sa-i vad cercetati penal pentru aceasta incompetenta.
  • +9 (9 voturi)    
    Intrebare: De ce mai e in functie Pinguinul? (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 15:59)

    Wanheda [utilizator]

    Are 3 ani de cand doar prapadul si taxarea is de capul lui. Sincer, bate tara pasul pe loc. Bagati-l la brutarie mai rapid. Am spus eu ca daca se pierde momentum-ul de pe 16 Noiembrie...asta are cat reflexes...cade in picioare si incepe sa sgaraie si scuipe, again.
  • +8 (8 voturi)    
    costuri (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 16:03)

    mi_po [utilizator]

    Daca acest guvern cinstit, ar economisi cei 325 mil euro in urmatorii 5.5 ani ar fi adunata suma de 1.8 mil necesara pentru constructie si proiectare. Si in 2-3 ani ar termina autostrada. In cei 2-3 ani de constructie ar mai aduna inca 325 mil * 3 ani = 975 mil si cu astia ar gestiona autostrada pentru cativa zeci de ani. Si cel putin in max 8 ani ar fi gata autostrada.
    Si pana la 26 de ani cat este caculatata suma de plata, s-ar strange bani si pentru alte distractii.
    In inocenta mea, deja sunt 325 mil adunate de anul trecut de cand se tot calculeaza si mai sunt cei 7 centi adunati la litru de benzina. Se pot apuca de proiectare si de licitatiei. Oricum, la modul actual o licitatie se rezolva cam in 1-2 ani!
    Gata, mi-am dat doua palme si mi-am revenit!
  • +6 (8 voturi)    
    Bani aruncati (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 16:59)

    Florinache01 [utilizator]

    Autostrada Comarnic-Brasov NU va rezolva blocajele de trafic de pe DN1, se vor crea aceleasi blocaje pe iesirile de pe autostrada (cei ce ati fost in Tirol la schi stiti ce se intampa sambata si duminica la iesirile de pe autostrada, cand toata Bavaria vine la schi). Sunt cu totul de acord ca s-ar incuraja turismul "de o zi" si ar fi in defavoarea turismului local. Cu riscul sa fiu etichetat drept "basist'', Romania este prea saraca pentru atat de multe autostrazi, drumuri expres de 100km/h si centuri ocolitoare ar fi mai mult decat suficient si mult mai ieftin de construit si intretinut. Singura autostrada prioritara ar fi Constanta-Nadlac via Pitesti-Sibiu. Altfel vom avea aceeasi eficianta ca pe pustia autostrada Bucuresti-Ploiesti:)
    • 0 (0 voturi)    
      corect (Joi, 15 ianuarie 2015, 10:03)

      C17T [utilizator] i-a raspuns lui Florinache01

      sunt total de acord cu drumul expres, nu avem nevoie de atatea autostrazi. daca ar pune la punt traficul feroviar si toate tirurile care transiteaza romania se urca pe trn la giurgiu/constanta si retur si se coboara la vama ungara, am avea sosele bune, trafic lejer si multi soferi de tir fericiti, iar cfr s-ar bucura de multa prosperitate
      problema in romania sunt drumurile proaste (asfalt de proasta calitate) si soselele care trec prin localitati une suntem limitati la 50 km h, daca se va circula in medie cu 90-100 km h pe drumurile express nu se va mai plange nimeni nici de blocaje si nici de costuri mari.
  • +6 (6 voturi)    
    Sibiu - Pitesti (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 18:09)

    Cristi.Moldovan [utilizator]

    Facem Sibiu - Pitesti autostrata pe fonduri europene, facem centura Predeal, Busteni, Sinaia, iar in rest largit la 4 benzi. Costuri minime, eficienta crescuta.
  • +3 (3 voturi)    
    Cateva miliarde acolo ... (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 19:16)

    EMP [utilizator]

    La costurile astea eu zic sa lasam balta proiectul autostrazii. Decat 53 de km intre Comarnic si Brasov, cu banii astia putem pune bazele primului program spatial romanesc. Macar stim de la inceput ca banii vor fi aruncati in aer, la propriu.
    Dincolo de gluma eu inca mai sper ca am inteles gresit ce scrie in documentul acela. In caz contrar inseamna ca Ponta a luat-o razna de tot. Sau tine mortis sa-i arate lui Nastase ca poate da un tun mai mare decat cel cu Bechtel.
    • +1 (1 vot)    
      nu, nu luat-o razna (Joi, 15 ianuarie 2015, 10:52)

      hot news [utilizator] i-a raspuns lui EMP

      perfect de acord ca ar fi un tun MAA MARE decat Bechtel.
      Dar "Ponta a luat-o razna de tot" poate fi adevarat sau nu, insa este complet irelevant!
      Nu conteaza daca Tonta este nebun sau prost, pentru ca el nu exista, si plagiatorul, si prostanacul, si altii, nu sunt decat marionetele lui Ilcii, care la randul sau primeste ordine de la Kremlin. Daca Ponta vrea sa arunce 8 miliarde (cu care bine ai spus, puteam lansa pe orbita nu doar sateliti, ci si capsule cu echipaj uman!), o face numai si numai pentru ca are CERTITUDINEA ca electoratul ii va permite asta!
  • +2 (2 voturi)    
    Am mai spus-o si altadata (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 19:48)

    civalco [utilizator]

    In cazul de fata pretul este de aproximativ 5300 euro / mp de sosea asfaltata lata de 30m !!!!
    Nu sunt incluse in pret incalzirea in pardoseala, termopanele,parchetul, faianta, instalatiile sanitare şi zugraveala specifice unui apartament.
  • +3 (3 voturi)    
    romania (Miercuri, 14 ianuarie 2015, 22:53)

    Snitzelvienez [utilizator]

    Deci se fura ..se atenteaza la banul public .sova e in libertate, ponta este in libertate.
  • +3 (3 voturi)    
    bani pentru autostrada (Joi, 15 ianuarie 2015, 8:35)

    C17T [utilizator]

    Intrebarea mea este, de ce nu se emit obligatiuni de catre stat pentru constructia autostrazii in suma de 2 mld eur, obligatiunile se cumpara de cetatenii romani, apoi statul trebuie sa plateasca cele 260 mil de eur timp de 26 de ani cetatenilor romani, cetateni care vor intoarce banii in economie prin diverse cheltuieli. In acest fel nu trebuie sa trimitem banii in afara, cred ca trebuie doar sa ne organizam si sa vrem, in plus.. unde sunt banii din roviniete si taxele din combustibil??? Sa directioneze banii recuperati din fraude pentru autostrazi.
    Apoi, inca ceva, penitenciarele sunt pline ochi, daca detinutii ar fi dusi la munca ..., in urmatorii cred ca va scadea drastic populatia din penitenciare, hotul/spagarul/evazionistul se gandeste de multe ori inainte s afaca ceva cand stiel ca-l asteapta 5 ani de munca la lopata pentru o evaziune de 1 mil de eur.
  • +2 (2 voturi)    
    Autostrada Comarnic-Brasov (Joi, 15 ianuarie 2015, 9:55)

    adriandragomir46 [utilizator]

    Ponta-un Gaga al anului 2015!
    Ce este aia ca daca am avea acum banii ar costa 2,8 mld. Euro? Pai sunt atatea banci care dau credite si la care Romania ar avea acces. Probabil ca un credit pe 10 -15 ani ne-ar duce la un cost la jumatate fata de 8 mld.
    Culmea este ca derbedeul ne prosteste in fata cu amenintarile lui cu necesitatea pactului politic!
  • +1 (1 vot)    
    dusmani ai Romaniei (Joi, 15 ianuarie 2015, 10:33)

    Razvan_M [utilizator]

    Acesti ciorditori nesatui ce ne conduc sunt dusmani ai Romaniei si dusmani personali ai oricarui roman. Trebuie tratati ca atare!
  • +1 (1 vot)    
    pai (Joi, 15 ianuarie 2015, 13:37)

    mikeyu [utilizator]

    in preambulul proiectului trebuia sa scrie ca se face doar daca e monta presh. altfel nu vad cum se poate face o asa aberatie. cred ca si un politist de la sat ar face cateva arestari pe legea asta :)


Abonare la comentarii cu RSS

Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă