Peste 1.300 de km de autostrazi noi - dublu fata de varianta initiala, aproape 1.900 de km de drumuri expres si 2.800 de km de drumuri Transregio - asta prevede ultima varianta de Master Plan publicata de Ministerul Transporturilor. Pentru realizarea tuturor proiectelor, Romania ar avea nevoie de peste 26 de miliarde de euro, o suma mult mai mare decat posibilitatile reale de finantare. In sinteza prezentata marti sursele de finantare nu au fost detaliate, iar Strategia de Implementare - documentul care stabileste prioritizarea proiectelor - inca nu a fost finalizata.

Harta proiectelor rutiere in Master Planul de Transport v2.0Foto: MT

Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a prezentat marti, in fata comisiilor reunite pe Transport din Camera Deputatilor si Senat, sinteza "draftului final" al Master Planului de Transport, documentul strategic care stabileste proiectele de infrastructura de referinta pentru cel putin urmatorii 15 ani.

Dupa dezbaterea publica de la finele anului trecut ce a starnit o serie de controverse, in forma finala a MasterPlanului a fost propusa constructia unor noi sectoare de autostrada, care in forma initiala erau propuse la nivel de drum expres.

HARTA COMPLETA a proiectelor RUTIERE din Master Planul General de Transport - versiunea 2.0:

(click pe poza pentru a o mari)

---

Noile proiecte de autostrazi din "draftul final" al MPGT-ului:

Autostrada Sibiu - Pitesti - 118 km - cost estimat: 1,675 mld. euro

Autostrada fazata* Targu Mures - Targu Neamt - 184 km - cost estimat: 2,942 mld. euro

*va fi construita in prima faza drum expres, imbunatatit ulterior la statutul de autostrada

Autostrada Targu Neamt - Iasi - Ungheni - 135 km - cost estimat: 1,130 mld. euro

Autostrada Bacau - Pascani - 81 km - cost estimat: 485 mil. euro

Autostrada de legatura A3 cu Mun. Oradea - 11 km - cost estimat: 65,8 mil. euro

Autostrada A0 - inelul II de ocolire al Bucurestiului - 100 km - cost estimat: 1,335

---

Noul cost estimat pentru Sibiu - Pitesti: 1,7 mld. euro

De remarcat ca valoarea proiectului de autostrada Sibiu - Pitesti a fost calculata in jos in aceasta ultima forma a MPGT-ului, dupa ce initial varianta de constructie direct ca autostrada era estimata la un cost de circa 2,3 mld. euro. Noul cost de circa 1,7 miliarde de euro este mult mai aproape de ce se poate obtine in realitate, calculand pe baza standardelor de cost adoptate inca din 2010 de catre Ministerul Transporturilor. Detalii aici.

Tot ca o schimbare majora in documentul strategic observam includerea autostrazii A0 - al doilea inel de centura a Capitalei, proiect omis cu totul in prima varianta a MasterPlanului prezentat in octombrie.

In total, noile proiecte de autostrazi incluse in MPGT au un cost estimat de circa 7,63 miliarde de euro, mai bine de jumatate din totalul de 14 mld euro cat se estimeaza ca valoreaza toate proiectele de autostrada din aceasta varianta finala a documentului strategic.

Mai jos, tabelul detaliat cu toate proiectele de autostrada curpinse in varianta finala a MPGT-ului:

---

Drumurile expres: Cateva proiecte noi, dar per total mai putini kilometri

In ceea ce priveste proiectele de drum expres, per total, numarul kilometrilor a scazut, o parte fiind trecute in noua varianta direct ca autostrada. Chiar si asa, exista cateva proiecte noi pe lista, trei din ele fiind total noi, iar doua fiind "promovate" din categoria drumuri Trans Regio.

Drumurile Expres noi in MPGT 2.0:

Astfel, ruta Alexandria - Craiova va fi realizat ca drum expres fazat (n.r. - o denumire neexplicata inca de autoritati), Drumul expres Turda - Halmeu va avea doua noi ramificatii mai scurte spre Satu Mare -Petea si spre Baia Mare si o ramificvatie de la Dej la Bistrita.

O noutate este si includerea in lista de drumuri expres a unui tronson de 9 km care sa faca legatura intre Autostrada A3 (zona Moara Vlasiei) cu Aeroportul International Henri Coanda-Otopeni si DN1.

Mai jos, tabelul detaliat cu toate proiectele de drum expres curpinse in varianta finala a MPGT-ului. In total, cele 13 drumuri expres incluse in varianta finala a MPGT-ului valoreaza estimativ circa 10,2 mld. euro:

---

Drumurile TransRegio si Euro Trans in MPGT 2.0

Pe langa autostrazi si drumuri expres, MPGT-ul contine si o lista de drumuri ce urmeaza a fi modernizate si aduse la noi standarde: TransRegio si EuroTrans (spre granita). Aceste drumuri vor fi la nivelul unor drumuri nationale si europene modernizate, cu elemente in plus pentru asigurarea sigurantei si fluentei rutiere.

In total, vorbim de 20 de drumuri TransRegio cu o lungime combinata de 2.854 de km si un cost total estimat la 1,47 mld. euro. In plus, in plan sunt 4 drumuri EuroTrans, cu o lungime combinata de 293 de km si un cost total estimat la 163 milioane de euro.

---

Varianta de Ocolire Timisoara, introdusa in Master Plan

In ceea ce priveste realizarea de variante de ocolire, lista finala din Master Plan propune 14 proiecte, singur proiect inclus pe lista fata de varianta finala fiind cel al centurii ocolitoare a Municipiului Timisoara.

In total, pentru cele 14 noi variante de ocolire care, in ceea ce priveste lungimea totalizeaza 175,8 km, costul estimat este de circa 666 milioane de euro.

Pe langa aceste variante de ocolire de sine statatoare, MPGT-ul prevede ca alte 16 proiecte din totalul celor de autostrazi si drumuri expres vor rezolva nevoile de variante de ocolire pentru cateva zeci de localitati.

---

Diferenta mare intre realitate si planul pe hartie: De cati bani avem nevoie si cati bani avem de fapt

In total, pentru tot planul propus pe sectorul rutier, costul estimat ajunge la circa 26,48 mld euro. La ultima pagina a sintezei publicate marti, Ministerul Transporturilor sustine ca pentru perioada 2014-2030, din cele 26,48 mld. euro de care avem nevoie, exista surse de finantare pentru 17,842 mld euro, insa nu detaliza nicaieri de unde vin acesti bani.

Costul pentru sectorul rutier in MPGT 2.0:

In realitate insa, singurii bani pe care Romania se poate baza in perioada urmatoare sunt cei europeni care ne vin pentru proiectele de infrastructura rutiere. Amintim ca pentru perioada de programare 2014-2020, Romania are la dispozitie doar 3,7 mld. euro din fonduri europene nerambursabile (isuma totala in care intra si partea de cofinantare nationala de 25%). Detaliat, aici.

La acestia, se mai adauga ce mai poate aloca statul din bugetul propriu pentru proiecte realizate exclusiv de la buget sau prin diverse imprumuturi cum ar fi cele luate de la BEI sau BERD. Cu toate acestea, resursele financiare nationale sunt limitate, iar contractarea unor imprumuturi prea mari ar insemna cresterea deficitului.

---

Sinteza "draftului final" al MasterPlanului, fara documentul suport in intregime si fara Strategia de Implementare, documentul cheie care prioritizeaza proiectele

Pe langa lipsa unei detalieri a structurilor de finantare, sinteza MasterPlanului prezentata marti a venit, deocamdata, fara documentul integral - studiul detaliat de cateva sute de pagini realizat de consultantul AECOM - si fara Strategia de Implementare, documentul cheie care va stabili prioritizarea proiectelor din MPGT.

Ministrul Transporturilor Ioan Rus a prezentat sinteza MPGT-ului in fata comisiilor reunite de Transport din Camera Deputatilor si Senat si, la finalul sedintei, a anuntat ca MPGT-ul va ajunge pe masa Guvernului si ca miercurea urmatoare ar putea fi aprobat de catre Executiv.

Dupa adoptarea in Guvern, Rus sustine ca forma finala a MPGT-ului va fi transmisa la Comisia Europeana pentru a fi aprobat si acolo.

Parlamentarii din comisiile de transport: "MPGT-ul va deveni operational in baza Strategiei de Implementare. Fara acest document, Masterplanul ramane fara efect"

Parlamentarii din comisiile de specialitate care au participat la dezbaterea de la Ministerul Transporturilor anunta ca "la finalul acestei întâlniri s-a stabilit ca după ce varianta finală a Masterplanului General de Transport va fi prezentată de către ministrul Ioan Rus în faţa Comisiei Europene, acesta să revină în cadrul comisiilor de specialitate ale Parlamentului pentru a definitiva, împreună cu deputaţii şi specialiştii din minister, documentul de implementare prin care se va stabili practic prioritizarea acestor proiecte, sursele de finanţare din care vor fi suportate lucrările de execuţie, precum şi responsabilităţile clare de implementare pentru autorităţi".

"Doar din acel moment Masterplanul va deveni operaţional şi în baza lui vor fi dezvoltate proiectele de infrastructură mult aşteptate. În lipsa acestei strategii de implementare agreată de către toţi factorii de decizie, Masterplanul General de Transport va rămâne un document fără efect", atrag atentia parlamentarii.