Autostrada Comarnic - Brasov, in aer. Ministrul Transporturilor amana o decizie finala si continua pana in aprilie discutiile pe marginea concesiunii care obliga statul roman sa plateasca 325 de milioane de euro anual timp de 26 de ani

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Sâmbătă, 14 februarie 2015, 16:16 Monitorizari | Proiecte Infrastructura >> Articole

Autostrada Comarnic-Brasov, un proiect care bate pasul pe loc
Foto: Hotnews
Proiectul de concesiune pentru autostrada Comarnic - Brasov a ramas deocamdata in aer, desi Ministerul Transporturilor avea termen ca pana in 15 februarie sa transeze problema si sa anunte daca va continua proiectul sau va renunta la concesiunea cu Vinci-Aktor-Strabag, proiect ce presupune niste costuri foarte mari pentru statul roman: plati anuale de 325 de milioane de euro timp de 26 de ani, adica 8,5 miliarde de euro pana la finalul concesiunii.

Sambata, ministrul Ioan Rus a anuntat ca va continua discutiile pana in luna aprilie atat cu asocierea din concesiune, dar si cu alte institutii financiare internationale precum BEI, BERD sau cu Eurostat, in ideea unei restructurari a proiectului pe un model financiar mai eficient.


---

Ioan Rus: "Vrem sa gasim un model financiar mai eficient in raport cu bugetul tarii. Vom continua discutiile pana in luna aprilie"


"La solicitarea Premierului Victor Ponta, Ministerul Transporturilor urma să prezinte situaţia și decizia cu privire la realizarea Autostrăzii Comarnic - Braşov până în 15 februarie 2015", anunta Ministerul Transporturilor intr-un comunicat remis HotNews.ro.

Autostrada Comarnic - Brașov este necesară, însă a fost catalogată în urma dezbaterilor ca fiind greu de suportat de bugetul ţării, se mai arata in comunicat. În acest context, au fost inițiate discuţii între reprezentanţii MT, CNADNR şi ai consorţiului câştigător.


  • „Am discutat cu consorţiul şi, în varianta în care vom reuşi să restructurăm proiectul şi să găsim un model financiar mai eficient în raport cu bugetul țării, pe care să-l aducem într-o zonă în care pot participa şi alte instituţii financiare internaţionale (BEI, BERD, IFC – cu care MT are programate discuții pe această temă) si dacă vom avea și o poziţie favorabilă şi din partea Eurostat, deci dacă găsim o astfel de variantă, care să fie acceptată de toată lumea, mergem mai departe. Daca nu, și se mențin datele actuale, va trebui să găsim o altă construcție a acestui proiect. Pe aceste coordonate ale restructurării proiectului continuăm până în luna aprilie discuțiile cu partenerii din consorțiul Vinci-Strabag-Aktor”, a declarat ministrul Transporturilor Ioan Rus.


Practic, autoritatile de la Transporturi au amanat luarea unei decizii finale prin care sa fie transata problema concesiunii care bate pasul pe loc de aproape un an.

Autoritatile anunta acum ca au incercat si vor mai incerca sa negocieze un pret mai bun cu asocierea Vinci - Aktor - Strabag, desi intelegerea financiara fusese agreata de ambele parti inca din 2013, iar la inceput de 2014 ministrul Dan Sova, premierul Ponta si reprezentantii companiilor au si semnat un memorandum pe marginea acestui proiect. Cu toate acestea, la cel moment, nu s-au facut publice costurile adevarate...

Abia in urma cu o luna, aflat la Ministerul Transporturilor, premierul Ponta a cerut luarea unei decizii finale pana in 15 februarie si publicarea tuturor detaliilor legate de concesiunea in cauza.

Secretul financiar al autostrazii Comarnic - Brasov, facut public la peste un an de cand s-a semnat intelegerea: Statul roman ar urma sa plateasca firmelor ce vor construi si intretine autostrada 325,2 milioane de euro pe an

Documentul publicat de MT expune in mare parte informatiile prezentate in urma cu un an cand a fost semnat memorandumul intre guvern si concesionarul Vinci-Aktor-Strabag precum lungimea de 53 de km, costul de 1,8 miliarde de euro pentru constructie si poiectare sau valoarea taxei de 7 lei pe autoturism.

Ce apare nou este cuantumul sumei pe care statul roman ar urma sa o plateasca firmei concesionare: 325,2 milioane euro anual. In 26 de ani cat ar urma sa dureze concesiunea, statul roman ar urma sa plateasca in total 8,45 miliarde de euro pentru cei 53 de km de autostrada intre Comarnic si Brasov, adica 160 milioane de euro/km.

Documentul cu detaliile privind proiectul de concesiune al autostrazii Comarnic - Brasov a fost publicat de Ministerul Transporturilor si poate fi descarcat de aici.

Comarnic - Brasov, pariul electoral esuat al premierului Ponta: "Daca Autostrada Comarnic-Brasov nu e gata pana in 2016, nu mai candidez la urmatoarele parlamentare"


In februarie 2013, cu putin timp inainte de deschiderea ofertelor de concesiune, premierul Victor Ponta a tinut sa iasa la televizor si sa anunta ca acest proiect devine un punct central al promisiunilor sale electorale si ca, daca pana in anul 2016 nu va fi gata, el nu va mai candida la alegerile parlamentare.

"Daca autostrada Comarnic-Brasov nu este gata pana in 2016, nu mai candidez. Am un fix cu Comarnic-Brasov si cu Pitesti-Craiova", spunea Victor Ponta la Realitatea TV.

Dan Sova, in martie 2013 despre Comarnic - Brasov: "Ma mut cu cortul acolo si tot o termin"


In martie 2013, la putin timp dupa aflarea numelor de firme si asocieri care se bat pe concesiunea Comarnic - Brasov, ministrul responsabil cu infrastructura de atunci, Dan Sova, plusa si el pe tema proiectului si ameninta ca se va asigura personal ca va fi dus la bun sfarsit.

In aceeasi perioada, ministrul Dan Sova anunta ca se va muta cu cortul pe santierul autostrazii, doar ca sa fie sigur ca lucrarile merg cum trebuie si autostrada va fi gata la termen.

"O incepem si o terminam pana in 2016 chit ca ma mut pe ea. Ma mut cu cortul pe autostrada Comarnic si tot o termin", a declarat Sova la Digi 24.

Intre timp, Sova a fostd ebarcat in vara lui 2014 de la Ministerul Transporturilor si, in ultima vreme, e chemat frecvent la DNA in diferite dosare in care apare implicat.

Detaliile care fac proiectul de concesiune mult prea costisitor pentru Romania

Statul roman a ales si de aceasta data sa realizeze autostrada Comarnic - Brasov, un proiect complicat si costisitor, tot in concesiune.

Cu alte cuvinte, statul alege/desemneaza un contructor (sau o asociere) care va fi resposabil singur sa asigure finantarea imediata a lucrarilor (inclusiv contractarea de credite), urmand apoi ca intr-o perioada extinsa de timp (~30 de ani) statul roman plateasca anual o suma fixa de bani in schimb pentru folosirea autostrazii. In suma anuala se regasesc banii necesari intretinerii si operarii autostrazii, plus costurile financiare ale constructiei, inclusiv dobanzile.

La paginile 24-25-26 din documentul facut public de Ministerul Transporturilor in ianuarie 2015 sunt detaliate modalitatile de plata catre concesionar.

"Plata de disponibilitate care este stabilită pentru fiecare perioadă conform regulilor contractuale este principala sursă de venituri a partenerului privat, care trebuie să îsi acopere toate costurile (pentru constructie, întretinere, operare, finantare etc.) din aceste venituri", se arata in document.

Astfel, in document se arata ca, anual, totalul platilor de disponibilitate ale statului roman catre concesionar ar urma sa fie circa 325,2 milioane de euro. Aceste plati ar urma sa inceapa dupa cei 4 ani de constructie, timp de 26 de ani cat va dura concesiunea.

Astfel, la finalul perioadei de 30 de ani de concesiune, pe baza valorii anuale a platii de disponibilitate prezentate, statul roman ar urma sa fi platit pentru proiectul Comarnic - Brasov peste 8,45 de miliarde de euro.
In documentul facut public miercuri se precizeaza ca, in mod normal, autostrada (constructie, proiectare, operare si intretinere) ar urma sa coste 2,73 miliarde de euro pe cei 30 de ani, dar asta in situatia in care intreaga suma ar fi disponibila de azi.

Cu alte cuvinte, daca am avea acesti bani acum in buzunar, autostrada si operarea ei ne-ar costa 2,73 miliarde de euro pentru cei 30 de ani. Cum nu avem acesti bani de azi si ne bazam pe un consortiu de firme sa gaseasca fianantare si sa se ocupe de proiect timp de 30 de ani, iar noi platim si toate costurile legate de finantare, la pachet cu cosntructia si intretinerea. La final, nota de plata ajunge la 8,45 miliarde de euro.

Practic, statul roman ar urma sa plateasca la final pentru constructia, operarea si intretinerea pe timp de 26 de ani a unui singur kilometru de autostrada pe Valea Prahovei nu mai putin de 160 de milioane de euro .

Din plata anuala de disponibilitate se vor scadea incasarile din taxa. Cifrele arata ca din taxa se pote incasa in jur de 10 milioane de euro anual la nivelul anului 2020

Traseul orientativ al autostrazii Comarnic - Brasov
Foto: Hotnews
Sub detalierea privind platile de disponibilitate, documentul precizeaza ca din totalul sumei vor fi scazute sumele incasate prin taxa si 60% din incasarile concesionarului din utilizarea infrastructurii secundare (panouri publicitare, inchiriere de spatii de servicii, benzinarii etc).

Chiar si asa, pentru a pune lucrurile in perspectiva, trebuie sa precizam ca suma pe care statul se poata baza anual ca se va strange din taxa e in zona de 9-10 milioane de euro.

Potrivit studiilor de trafic, Media Zilnica Anuala (MZA) de vehicule pe zona Comarnic Brasov la nivelul anului 2020 ar urma sa fie undeva de 16.000 pe cel mai aglomerat sector.

Daca am exagera si am considera aceasta medie pentru toate sectoarele si am inmulti cifrele cu taxa de 7 lei am ajunge la o valoare de 9,2 milioane de euro pe an. Un calcul grosier, dar care e suficient pentru o proiectie estimata a sumei acumulate din taxa de autostrada.

Aceasta suma de circa 10 milioane de euro ar urma sa fie scazuta din cele 325 de milioane de euro din plata anuala de disponibilitate.

Sigur, in document se mai precizeaza ca valoarea platii de disponibilitate poate varia in functie de gradul de disponibilitate a autostrazii.

Articol de referinta:




Citeste mai multe despre   























6450 vizualizari

  • +19 (21 voturi)    
    8,5 miliarde de euro (Sâmbătă, 14 februarie 2015, 17:25)

    verid [utilizator]

    Este o suma uriașă care nu cred ca poate fi justificata de dorința câtorva cocalari de a-si etala mașinile scumpe achiziționate de cele mai multe ori din bani furați.De asemenea nici pentru politicienii care si-au făcut vile pe Valea Prahovei din câștiguri îndoielnice sau din moștenirile unor mătuși pensionare.Din punct de vedere economic nu este atât de necesara ca o autostrada pe Valea Oltului sau in Moldova.
    • 0 (2 voturi)    
      autostrada Comarnic - Brasov a ramas deocamdata in (Sâmbătă, 14 februarie 2015, 21:06)

      Gutza [anonim] i-a raspuns lui verid

      Wow, m-am linistit, credeam ca e pe pamant !!!
    • +5 (5 voturi)    
      Cu 1.8 mld. EUR se fac 60 km viaduct autostrada!! (Sâmbătă, 14 februarie 2015, 21:15)

      dumitrica [utilizator] i-a raspuns lui verid

      Comarnic - Brasov:
      ===============
      1) Proiectare + constructie = 1.8 mld. EUR daca Romania ar avea banii
      2) Lungime = 53 km
      ===============
      3) Cost/km = 1.8 mld. EUR / 53 km = 33.4 mil. EUR
      ===============
      4) Pret 60 km viaduct autostrada = 1.8 mld. EUR, in acord cu plafoanele de pret din 2010
      ===============

      Conform standardelor Ministerului Transporturilor (vezi mai jos) pretul kilometrului de viaduct pe ambele sensuri este 30 mil. EUR. Adica din 1.8 mld. EUR s-ar putea construi 60 km viaduct, mai mult cu 7 km decit lungimea totala a autostrazii Comarnic - Brasov.

      In concluzie, fie standardele MT sunt nerealiste ceea ce este posibil deoarece nu prea exista autostrazi construite la normele respective de pret, fie costul de 1.8 mld. Euro este supraevaluat.


      Standarde de cost introduse in 2010 de Ministerul Transporturilor:

      - Tronson de autostradă în câmpie: 3.8 mil EUR / km
      - Tronson de autostradă în zonă de deal: 4.8 mil EUR / km
      - Tronson de autostradă în zonă de munte: 5.8 mil EUR / km
      - Pod/viaduct de autostradă: 15 mil EUR / km / sens
      - Tunel de autostradă: 27.5 mil EUR / km / sens
      - Pasaj peste autostradă: 1.5 mil. EUR
      - Nod rutier: 3 mil. EUR
    • -4 (4 voturi)    
      Este cea mai necesara (Duminică, 15 februarie 2015, 2:13)

      Adi [anonim] i-a raspuns lui verid

      Este cea mai necesara autostrada din RO! Cu ea ar fi trebuit sa inceapa programul de autostrazi! Trebuia facuta de 20 de ani! Este in inima tarii, unde se intersecteaza toate drumurile! Si, cel mai important, nu este chiar asa de lunga... vreo 50 si ceva de km. Exceptand Bucurestiu, zona Brasov este a doua aglomeratie urbana din tara dupa Galati-Braila! Zona Prahovei si zona Brasov adunate dau cel mai mare pib din Ro exceptand captiala. Venitul din turism este cel mai mare aici, si nici macar un amarat de aeroport nu exista! Este o rusine faptul ca fix in inima tarii nu exista autostrada!
      Ca si lungime, tronsonul este mai scurt decat jumatate din distanta Sibiu-Pitesti !! A fost, este si va fi cea mai buna ruta de a ajunge din Bucuresti inspre Nord! Ce ce credeti ca inaintasii nostri au construit pe aici calea ferata dubla? Si prima electrificata !!!
    • 0 (2 voturi)    
      costul (Duminică, 15 februarie 2015, 12:48)

      Hard ball [utilizator] i-a raspuns lui verid

      real nu ar trebui sa depaseasca 15-20 mil/km.
      maxim 1 miliard si ceva cu banii jos. costurile de finantare nu pot depasi 15-20%.
      sa faca totul Rus si sa vada daca trece de 1.5 miliarde.
      proiectul de concesiune e o mizerie facuta de amatori care nu au facut asa ceva in viata lor.

      studiile de fezabilitate sunt de 10 ori mai scumpe decat ar trebui sa fie.

      nici un om cu pasarele normale la cap si cu frica de DNA ( mai nou) ,nu poate aproba asa ceva.
  • +5 (9 voturi)    
    In aer!! (Sâmbătă, 14 februarie 2015, 17:26)

    lili [anonim]

    Dar pe hartie, pe toate hartile si pansele colorate ale Ministerului Transporturilor si ale tuturor ministrilor!
    Asta conteaza, ca mai marii de la Transporturi ne tot asigura de fiecare data ca in Planul asta(!!!) vom face si vom drege si ne vom plimba pe autostrada asta la Sfantu' Asteapta!
    Ei isi iau salariul, Ministerul face si drege, cum ne asigura mereu Rus, Guvernul face si drege, cum ne asigura mereu Ponta, e bine, e foarte bineee!!!
    Si vom face si vom drege si vom continua discutiile si mai vorbim peste muulti ani tot despre Autostrada asta!
    La anu' si la multi ani!
  • +15 (15 voturi)    
    Parca seamana (Sâmbătă, 14 februarie 2015, 17:53)

    NicolaeA [utilizator]

    ci licentele pentru calculatoare; sa platesti 26 de ani 325 milioane euro anual, presupune anual o groaza de spagi ! Cred ca acum e mare frica, de asta se tot amana !
    • +9 (9 voturi)    
      Pai ce crezi... (Sâmbătă, 14 februarie 2015, 18:36)

      DanDare [utilizator] i-a raspuns lui NicolaeA

      ..ca e gata cu spaga ?
      Acum trebuie gasita metoda de plata a comisionului astfel incat nici un DNA de acum si pana peste 25 de ani sa nu poata sa-l dovedeasca.

      Cand se gaseste solutia se semeaza si contractul !
  • +5 (7 voturi)    
    autostrada A1 (Sâmbătă, 14 februarie 2015, 17:55)

    cris10 [anonim]

    Nu inteleg de ce nu se face cu bani de la UE, si asa evitam sa dam atata comision, dar atentie la directia banilor (zic ca mai bine sa prevenim fapta decat sa lasam bani sa ia o alta cale pt. a avea clienti la DNA deoarece se pierd urma banilor-cei prinsi cu mata in sac procese-2 sau 3 ani inchisoare si gata sant ca noi)
    Dupa parerea mea acesti bani ar trebui supravegheati la vedere de un organ abilitat de stat, care sa fie prezent tot timpul executarii lucrarii, cu drept de controlat si vizat toate documentele-facturi-receptia lucrarii etc.
    Si cred ca in acest fel nu vor mai fi preturi umflate
  • -6 (12 voturi)    
    nu-i bai (Sâmbătă, 14 februarie 2015, 18:01)

    haters gonna hate [anonim]

    in numele ardelenilor de pretutindeni: chiar nu-i bai daca nu se face. Adica, na, nu-i musai, ar fi mai fain o deschidere spre vest, ca de vinituri din sud si est deja ne-am saturat. If you know what I mean.
    • -1 (9 voturi)    
      SI NOI NE-AM SATURAT... (Sâmbătă, 14 februarie 2015, 19:52)

      schroedinger [utilizator] i-a raspuns lui haters gonna hate

      De resturile din Ardeal care se erijeaza in conducatorii neamului prin diferite ministere sau televiziuni!
      Mai vedeti-va lungul nasului, ca sunteti niste neica' nimeni!
      • +2 (4 voturi)    
        Kackvogel (Duminică, 15 februarie 2015, 10:56)

        potaissa [utilizator] i-a raspuns lui schroedinger

        pai daca te-ai saturat nu mai mergi in Ardeal si gata.....
  • +8 (10 voturi)    
    Chiar este necesara aceasta autostrada? (Sâmbătă, 14 februarie 2015, 18:19)

    bigbrother [utilizator]

    Am vazut ca sunt cozi intinse pe km, dar ce facem, dam bani fara sa gandim? Ne-au returnat rusii tezaurul sau avem surplus si nu stim ce sa facem cu banii? Nu se poate gasi o varianta mai ieftina si mai logica pentru aceasta ruta? Drumuri ocolitoare, conectiuni intre drumuri, nu stiu, orice ar face sa nu platim sume extreme pentru 53 de km. Cred ca daca s-ar imprumuta bani de la banci si tot ar fi mai ieftin decat a plati exploatarea pe 30 de ani. Pe langa sumele astea, suma platita catre Bechtel pare un bacsis.

    Dar ideea este si mai nasoala, pentru ca stim cu totii ca in Romania sumele nu sunt fixe si intotdeauna cresc prin zeci de acte aditionale. Este enorm cat se vrea sa se plateasca anual dar realitatea va fi groaznica, se va plati de 2 ori mai mult. Iar cum guvernantii s-au chinuit sa acopere povestea asta de ceva timp, e clar ca vor fi probleme majore.

    Deci, nu pentru aceasta autostrada. Da, pentru alte solutii ocolitoare, chiar daca se va merge mai mult ca distanta pe un drum expres tot merita decat sa platim atatea miliarde.
  • +5 (7 voturi)    
    hai mah (Sâmbătă, 14 februarie 2015, 18:26)

    woe [anonim]

    pai dupa 15 ani de cand o tot puneti la cale v-a dat cu virgula? ba, voi sunteti dusi intens.

    Aia pe Valea Oltului e aproape gratis dac-o faci cu bani de la UE, dar si la aia se fac socoteli de vreo 20 de ani, plus ca mai dureaza vo 8 ani minim realizarea ei, ca muntele e greu de gaurit. Socotiti cum am zis daca se incepe astazi si se lucreaza cu pofta de munca.

    Inventeaza astia teleportarea pana negociati voi parandaratul.
  • +7 (7 voturi)    
    ... (Sâmbătă, 14 februarie 2015, 18:29)

    uncetateansimplu [utilizator]

    Acelasi material uman ca si restul echipei (Ponta, Sova, etc.) sa nu cumva sa isi asume ceva, cine stie poate il cauta DNA-ul pe urma, asa pana in aprilie poate pica guvernul si scapa de dat cu pixul pe hartie (si gata asumarea responsabilitatii)
  • +9 (9 voturi)    
    SPAGA (Sâmbătă, 14 februarie 2015, 19:13)

    Adrian_. [utilizator]

    cateva personaje au incasat spaga si nu stiu cum sa o dreaga acuma. propabil nu se asteptau ca DNA sa mai functioneze dupa alegerile prezidentiale din toamna.
  • +1 (1 vot)    
    comunistii (Duminică, 15 februarie 2015, 9:33)

    maxim [anonim]

    Ne mai trEbuie 20 de ani , daca mergem in directia buna ca sa scapam de comunistii.Acest ministru este dusmanul POPORULUI ROMAN, , incearca psd-ul sa nu faca autostrada si tot prelungesc , prelungesc din motive idioate ca si ei termenul de incepere a lucrarilor. AFARA ODATA CU ASTIA CA NE NENOROCESC DE TOT si daca AU conturi in strainatate ei sau neamurile lor ,urgent confiscate de statul roman. DUMNEZEU a facut , luna , stelele , soarele , pamantul si pe oameni deci a construit .satana arde si distruge si face razboaie , psd-ul este satanist. TRAIASCA ROMANIA , TRAIASCA POPORUL ROMAN, TRAISACA DACIA AFARA COMUNISTII DIN PARLAMENT SI DIN TARA . DL PRESEDINTE IOHANIS APUCA-I DE URECHI SI AFARA CU EI.
    SI CONSTRUITI AUTOSTRADA CU BETON SI FIER BETON , OBLIGATIA VOASTRA ESTE SA DATI DE LUCRU ROMANILOR .
  • +2 (2 voturi)    
    o nouă ”realizare” PSD-istă (Duminică, 15 februarie 2015, 10:46)

    coria coman [anonim]

    Poate PSD ar trebui întâi să termine ce a început în urmă cu zece ani, autostrada Transilvania, măcar segmentul început și lăsat în paragină dintre Oradea și Cluj-Napoca. Dar se pare că Ponta ar vrea să-și întreacă mentorul în megalomanie și să risipească cu și mai multă nepăsare banii noștri (dacă n-ar fi frica de DNA). După țeapa financiară trasă României de Năstase cu contractul pentru autostrada Transilvania, ar urma țeapa lui Ponta cu autostrada Comarnic-Brașov. Este clar pentru orice persoană cu puțin bun simț că România nu își poate permite să construiască doar din banii ei autostrada Comarnic-Brașov. Iar când plănuiești să îndatorezi România pentru următorii 26 de ani, decent ar fi să existe consensul tuturor forțelor politice semnificative pentru un asemenea proiect. Dar ce nulități de oameni aduc la guvernare alegătorii fără minte!!!
  • 0 (0 voturi)    
    Soarta PSD si a guvernarii Ponta este in aer ! , (Luni, 16 februarie 2015, 10:38)

    andeesanu [anonim]

    Hotnews ,ati formulat in graba !,normal este : Soarta PSD si a guvernarilor Ponta este in aer.
    Autostrada Comarnic Brasov era visul unei nopti de vara a lui Ponta pe cind se facea ca-i premier in primul descalecat din strada in palatul Victoria .
  • 0 (0 voturi)    
    nu ne intereseaza (Luni, 16 februarie 2015, 13:49)

    tibi [anonim]

    Ei na ce sa-ti zic, faceti acum problema nationala dintr-o chestie care priveste doar cativa cocalari bucuresteni care se duc sa se dea pe punga pe partie. Chiar nu se merita sa ne facem atatea griji pentru ei. Daca sunt in stare sa stea in fiecare week-end zeci de ore pe drum doar ca se se duca in tiganeala aia chiar isi merita soarta. Autostrazile sunt pentru tari civilizate nu pentru noi. Romanii chiar nu stiu sa mearga pe autostrada(cine a vazut vreodata romani pe autostrazile din vest, stie despre ce vorbesc). Suntem un popor care ne meritam soarta. Daca am fost in stare sa-l votam pe ticalosul de basescu doua mandate ce mai vorbim aici. Unde s-a mai vazut ca un ministru de transporturi in functie sa spuna ca tara lui nu are nevoie de autostrazi? Si asta chiar in vremurile in care se trasau coridoarele europene si cei de afara erau poate mai dispusi decat oricând sa finanteze autostrazi. Nu neaparat pentru binele nostru ci poate pentru ei, dar asta nu conteaza ca doar asa s-au facut autostazi si in Grecia sau Spania.


Abonare la comentarii cu RSS



de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului




Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version