Guvernul a aprobat azi, printr-un memorandum, Master Planul General de Transport (MPGT) precum si o parte din strategia de implementare a proiectelor, impreuna cu un plafon de 7 miliarde de euro din imprumuturi publice si accize pentru perioada 2014 - 2020 in special pentru constructia de autostrazi. Totusi, Ministerul Transporturilor inca nu a publicat documentele integrale, astfel incat continutul final al Master Planului si prioritizarea proiectelor inca nu sunt publice.

Harta proiectelor rutiere in Master Planul de Transport v2.0Foto: MT

"Guvernul României a aprobat astăzi, 25 februarie 2015, Master Planul General de Transport al României în vederea transmiterii acestuia la Comisia Europeană pentru îndeplinirea de către România a condiționalității ex-ante necesare pentru accesarea de fonduri structurale în cadrul Programului Operațional Sectorial Infrastructură Mare", anunta Guvernul intr-un comunicat de presa.

Potrivit Executivului, "valoarea totală a proiectelor identificate în cadrul Master Planului General de Transport este de 45,451 mld de euro, care include proiecte de investiții în infrastructura de transport a României pentru sectorul de transport rutier, feroviar, aerian, naval și multimodal".

Master Planul final si Strategia de Implementare nu au fost facute publice inca

Totodata, Guvernul a aprobat in sedinta de miercuri si aspecte ce tin de Strategia de Implementare, documentul cheie in care este "citit" Master Planul, cel care stabileste prioritizarea proiectelor, sursele de finantare si perioadele de implementare.

Cu toate acestea, nici documentul final al Master Planului si nici Strategia de Implementare nu au fost inca facute publice, singurele informatii fiind transmise presei doar printr-un comunicat. Este de asteptat ca in zilele urmatoare Ministerul Transporturilor sa publice pe site-ul sau documentul integral si final al Master Planului, inclusiv componentele deja finalizate si aprobate din Strategia de Implementare.

Ce aspecte din Strategia de Implementare a aprobat Guvernul

In sedinta de miercuri, Guvernul Romaniei a aprobat o parte din Strategia de Implementare: prioritizarea proiectelor in functie de un punctaj, strategia de finantare, ramanand ca in perioada urmatoare sa fie definitivata si componenta de cronologie in ceea ce priveste implementarea proiectelor, au precizat pentru HotNews.ro surse apropiate situatiei.

Cu aceasta Strategie finalizata si cu documentul final al Master Planului, autoritatile de la Transporturi vor merge la Comisia Europeana, unde vor negocia in perioada martie-aprilie aprobarea documentelor si de catre autoritatile de la Bruxelles.

"În ceea ce privește strategia de implementare a proiectelor, Guvernul României a aprobat astăzi, 25.02.2015, lista de proiecte prioritizată în conformitate cu metodologia stabilită de Comisia Europeană. Aceasta înseamnă că pentru fiecare proiect de infrastructură de transport a fost analizată sustenabilitatea economică, fiind luat în calcul indicatorul stabilit de Comisia Europeană, precum și apartenența proiectelor la rețeaua de transport transeuropeană TEN-T. Astfel, pentru fiecare proiect în parte a fost întocmit un punctaj, în funcție de cele două criterii menționate. A rezultat lista de proiecte de infrastructură care au prioritate la finanțare din fonduri structurale și din bugetul de stat", se arata in comunicatul de presa al Guvernului.

"România intră astfel într-o nouă etapă/filosofie de realizare a investițiilor în infrastructură, acordând prioritate acelor proiecte care corespund criteriilor de performanță economică, criteriilor de conectivitate, dar și obiectivelor de investiții urmărite de Uniunea Europeană pe teritoriul României.

Spre exemplu, în sectorul rutier, Guvernului României consideră a fi prioritare în ceea ce privește dezvoltarea rețelei de autostrăzi proiecte de investiții precum: Sibiu-Pitești, Sibiu-Brașov, Brașov-Bacău, Târgu Neamț- Pașcani – Iași – Ungheni, Brașov – Comarnic(PPP), Pitești – Craiova(PPP) sau Suplacu de Barcău – Borș, cu o valoare totală estimată la aproximativ 9,642 mld eur. Aceasta înseamnă construcția a 1094,80 km de autostradă, cu un cost estimat de 8,8 mil euro/km, ținând cont de faptul că 118 km din lungimea acestor autostrăzi urmează să fei construite în zona de munte.

Proiectele de infrastructură de transport rutier sunt incluse la finanțare în funcție de punctajul obținut, ciclul de implementare a proiectelor și sursele de finanțare disponibile. Referitor la ciclul de implementare a proiectelor au fost identificate două categorii: proiecte complexe, pentru care studiul de fezabilitate (SF) se elaborează în 2 ani, iar execuția lucrărilor are loc în 4 ani; respectiv proiecte uzuale, pentru care SF se elaborează într-un an și execuția lucrărilor are loc în 3 ani", se arata in comunicatul de presa al autoritatilor.

Guvernul numara miliardele europene ca steagurile din "O scrisoare pierduta", insa cifrele oficiale contrazic flagrant socoteala

În ceea ce privește strategia de finanțare a Master Planului General de Transport, in comunicatul Guvernului se vorbeste de fondurile europene disponibile pentru sectorul rutier, dar este prezentata o cifra care este contrazisa puternic de realitate.

Astfel, in comunicatul Guvernului se spune ca "suma disponibilă [n.r. pentru MPGT] este de 2,7 miliarde de euro din Fondul de Coeziune (aici fiind inclusă și cofinanțarea de la bugetul de stat), respectiv 2,1 miliarde de euro din Fondul European de Dezvoltare Regională. Aceste sume sunt destinate sectorului rutier". Adica un total de 4,8 miliarde de euro.

In realitate, potrivit proiectului Programului Operational Infrastructura Mare (POIM) 2014 - 2020 trimis de Romania la Comisia Europeana, se detaliaza ca pentru sectorul rutier, exista o alocare de "doar" circa 3,7 miliarde de euro (inclusiv componenta de 25% cofinantare nationala) pentru sectorul rutier, si nu 4,8 miliarde, asa cum anunta Guvernul.

HotNews.ro a scris in detaliu despre ce bani europeni avem pentru autostrazi si drumuri in perioada 2014 - 2020.

Plafon de 7 miliarde de euro din imprumuturi publice si acciza pentru perioada 2014-2020 in special pentru constructia de autostrazi

Guvernul mai anunta ca, tot miercuri, s-a aprobat un plafon suplimentar de 7 miliarde de euro (care vor proveni din împrumuturi publice – IFI- și din acciza pe carburanți) "în vederea asigurării surselor de finanțare necesare implementării proiectelor din sectorul rutier, cu prioritate pentru autostrăzi".

Principalii indicatori ai Master Planului General de Transport al României, potrivit Guvernului, se prezintă astfel:

- Pentru sectorul de transport rutier:

a) Autostrăzi: 1300 km, valoare 13,739.17 mld euro;

b) Drumuri expres: 1825,9 km, valoare 9,978 mld euro;

c) Drumuri Transregio: 2874 km, valoare 1,691 mld euro;

d) Drumuri TransEuro: 343 km, valoare 190,05 mil euro;

- Pentru sectorul feroviar:

a) Reabilitare linie de cale ferată: 2883 km, valoare 10,740 mld euro;

b) Electrificare: 489 km, valoare 1,122 mld euro;

c) Linii de cale ferată pentru marfă: 439 km, valoare 1,436 mld euro;

d) Linii de cale ferată PPP: 421 km, valoare 810,40 mil euro;

e) Linii de cale ferată cu viteze sporite: 1001 km, valoare 274,15 mil euro;

- Pentru sectorul naval: total investiții: 3,395 mld euro din care:

a) Portul Constanța: valoare investiții 865,363 mil euro;

b) Portul Galați: valoare investiții: 110,758 mil euro;

c) Portul Drobeta Turnu Severin: valoare investiții:20,201 mil euro;

d) Alte porturi: 685,240 mil euro;

e) Șenal navigabil: 640 km, valoare 279 mil euro;

- Pentru sectorul aerian: (15 aeroporturi) total investiții: 1,327 mld euro din care:

a) Aeroportul București Otopeni: 668,900 mil euro;

b) Aeroportul Timișoara: 111,573 mil euro;

c) Aeroportul Cluj Napoca: 131,143 mil euro;

d) Aeroportul Iași: 93,525 mil euro;

- Pentru Centre Multimodale: 10 centre multimodale, cu o valoare de 281,45 mil euro;

SI-ul