Ce s-a ales de proiectul trenului urban si reabilitarea Centurii feroviare a Bucurestiului - anuntat ca un proiect gata de implementare in 2012, dar pierdut pe drum intre timp

de Victor Cozmei     HotNews.ro

Proiectul centurii feroviare si interconectarea cu magistralele de metrou la nivelul anului 2030
Foto: Metrorex
In 2012, autoritatile de la Transporturi si Metrou anuntau si dadeau ca aproape gata proiectul de reabilitare a inelului feroviar al Capitalei, implementarea unui tren urban si realizarea unor puncte intermodale de-a lungul centurii. Acum, la aproape trei ani de la anuntarea acelor planuri, proiectul reabilitarii centurii feroviare si a implementarii unui tren urban a ramas tot pe hartie, in asteptarea unor noi studii de fezabilitate. In tot acest timp, Metrorex viseaza la extinderea actualelor magistrale de metrou pana la centura si puncte intermodale, insa doar abia dupa ce se fac noi studii de prefezabilitate si fezabilitate, iar Ministerul Transporturilor spera sa convinga autoritatile locale din Ilfov sa participe si ele financiar la proiect. Pana una-alta, pe centura feroviara a Capitalei raman sa circule doar trenurile de marfa...

Trenurile urbane si periurbane reprezinta o solutie pentru transportul calatorilor aplicata cu succes in multe capitale europene sau metropole internationale. O astfel de infrastructura asigura conexiunile orasului propriu-zis cu localitatile din zona metropolitana si se interconecteaza cu infrastructura de transport in comun (metrou, autobuz, tramvai) deja existenta.

In 2011, autoritatile de la Transporturi reactivau unul din proiectele mai vechi de reabilitare a centurii feroviare a Capitalei. Proiectul, ce urma sa fie implementat de catre Ministerul Transporturilor, impreuna cu CFR, Metrorex, dar si RATB, presupunea reabilitarea actualei centuri feroviare a Capitalei, introducerea de trenuri de calatori pe aceasta ruta, reabilitarea garilor de pe traseu si realizarea unor puncte intermodale pentru transferul calatorilor intre trenuri, metrouri si autobuze.

In 2012, prin prisma declaratiilor autoritatilor, proiectul parea sa fie atat de avansat incat finalul acelui an ar fi urmat sa gaseasca totul deja functional (Sursa 1, Sursa 2, Sursa 3). N-a fost cazul...

De fapt, de pe la finalul lui 2012 si pana in prezent aproape mai nimic nu s-a mai auzit de reabilitarea centurii feroviare a Capitalei.

HotNews.ro a a cerut de la autoritatile implicate mai multe detalii despre proiect, precum stadiul, costurile si termenele estimate sau masurile ce ar trebui luate, insa raspunsurile oficiale primite au fost mai degraba vagi si arata ca, de fapt, intregul proiect s-a cam impotmolit.

Ministerul Transporturilor: "Segmentul de sud-vest a fost inclus in modernizarea liniei CF Giurgiu - Bucuresti. Avem nevoie de un nou studiu de fezabilitate"

Cum apare centura feroviara a Capitalei in MasterPlanul de Transport
Foto: Hotnews
In MasterPlanul General de Transport, documentul de referinta pentru infrastructura nationala pe urmatorii 15 ani, nu apare nici un cuvant despre proiectul reabilitarii centurii feroviare a Bucurestiului. De fapt, centura feroviara nu este abordata ca un proiect separat, ci este oarecum inclusa pe bucati in proiecte diverse de modernizare pentru diferite magistrale.

Cat priveste stadiul actual, Ministerul Transporturilor sustine ca o parte a fost inclusa in reabilitarea liniei Bucuresti - Giurgiu, iar in ceea ce urmeaza va fi nevoie de un studiu de fezabilitate si, poate, de implicarea financiara a autoritatilor din Ilfov.

"Prima parte a acestui proiect, si anume segmentul de sud-vest al centurii feroviare, a fost inclus in programul de modernizare a liniei CF Giurgiu - Bucuresti. Urmatoarea etapa care trebuie demarata este procedura de contractare a serviciului de elaborare a studiului de fezabilitate aferent acestui obiectiv de investitii", a precizat Ministerul Transporturilor pentru HotNews.ro.

Transporturile: "Consideram importanta cooptarea autoritatilor judetului Ilfov pentru o eventuala contributie financiara in proiect"

Mai departe, insa, autoritatile de la Ministerul Transporturilor sustin ca ar considera "importanta cooptarea autoritatilor judetului Ilfov pentru o eventuala contributie financiara, planificarea unui studiu in colaborare cu autoritatile locale fiind reiterata atat in cadrul comisiei care a circulat cu trenul de proba, actiune desfasurata in data de 31 august 2012, cat si in cadrul intalnirilor ulterioare".

In ceea ce priveste lucrarile ce s-au facut pana acum, ele au fost punctuale, pentru a remedia deficientele majore de pe traseul centurii feroviare. In prezent, pe centura feroviara a Capitalei circula doar trenuri de marfa.

Metrorex: "Extindem magistralele pana la centura si facem puncte intermodale dupa elaborarea si aprobarea studiilor de prefezabilitate si fezabilitate"


De cealalta parte, la Metrorex - una din celelalte institutii implicate puternic in realizarea unei conexiuni de tren urban pe traseul centurii feroviare -  planurile sunt marete, dar inainte de toate e nevoie de studii.

Potrivit unui raspuns al Metrorex pentru HotNews.ro, strategia companiei are in vedere extinderea tuturor magistralelor actuale de metro pana la centura feroviara, insa mai multe date concrete cu privire la orizontul  de timp sau resursele financiare necesare lipsesc cu desavarsire. Aflam, in schimb, ca pentru aceste extindere si pentru realizarea de noduri intermediare, cei de la Metrou vor trebui sa realizeze o serie de studii de prefezabilitate si apoi de fezabilitate.

"Strategia actuala de dezvoltare a retelei de metrou prevede realizarea unor extensii ale liniilor de metrou aflate in exploatare si a celor viitoare prevazute pana la linia de centura feroviara a capitalei. De asemenea, este prevazuta realizarea unor noduri intermodale in zonele de capat de linie care vor oferi posibilitatea interconectarii retelei de metrou cu centura feroviara a capitalei, precum si cu liniile de transport in comun de suprafata urbane si preorasenesti", se arat in raspunsul Metrorex.

"Proiectele de realizare a acestor noduri intermodale vor putea fi implementate dupa elaborarea si aprobarea studiilor de prefezabilitate si fezabilitate, din care va rezulta costul estimativ al acestor investitii", mai precizeaza directorul Metrorex, Aurel Radu, in raspunsul trimis HotNews.ro.

Concret, insa, orice planuri are Metrorex de extindere, ele vor ramane buna vreme doar pe hartie avand in vedere ca prioritatile companiei sunt si vor ramane in viitorul previzibil lucrarile la Magistrala 5, extinderea Magistralei 4 si, poate, magistrala spre Aeroportul Otopeni.

Dragnea a abordat centura feroviara in discutiile cu chinezii, insa fara vreun efect

Subiectul centurii feroviare a fost reincalzit putin in toamna lui 2014 cand, in timpul intalnirilor oficiale cu partenerii chinezi pe marginea unor linii de cale ferata de mare viteza, vicepremierul Liviu Dragnea a aruncat in discutie si posibilitatea realizarii si proiectului centurii feroviare prin companiile chineze. Cu toate acestea, subiectul s-a stins imediat dupa acea intalnire.

Proiectul trenului suburban si a centurii feroviare a Capitalei


Tren Urban
Foto: Think Outside The Box
Bucuresti este una din capitalele Europene care are o cale ferata de centura cu o lungime de aproape 80 de km, dar care pana acum a fost folosita doar pentru transportul de marfa.

In 2011 si 2012, autoritatile de la Transporturi precizau ca proiectul de reabilitare a centurii feroviare a Capitalei presupunea transfortmarea liniei din una destinata transportului de marfa, intr-una care sa deserveasca transportul de calatori printr-un tren suburban al Capitalei, un fel de metrou de suprafata. Practic, proiectul viza transferul de calatori intre operatorii CFR Calatori, Metrorex si RATB.

In total, autoritatile vorbeau de reabilitarea a 27 de statii si construirea a catorva zeci de parcari, la pachet cu extinderea retelei de metrou cu inca aproape 3 km de la capatul liniei Pipera-IMGB, unde aceasta linie iese la suprafata.

Potrivit estimarilor de atunci, trenul urban ar fi urmat sa deserveasca circa 2-3.000 de calatori in fiecare zi, iar costurile estimate pentru tot proiectul ajungeau la circa jumatate de miliard de euro.

Proiectul fusese propus atunci de catre fostul ministru al Transporturilor Anca Boagiu, insa desi au trecut aproape 3 ani de atunci, totul a ramas doar pe hartie.



Citeste mai multe despre   






















13613 vizualizari

  • +10 (10 voturi)    
    Ati uitat (Luni, 23 martie 2015, 18:46)

    CititorulComentator [utilizator]

    De studiile de "postfezabilitate" :)
    • +3 (3 voturi)    
      Da (Marţi, 24 martie 2015, 9:28)

      JustinCase [utilizator] i-a raspuns lui CititorulComentator

      Si de numarul acestora, si de expirarea si reluarea nenumarata a lor.
      • +2 (2 voturi)    
        cu oprescu primar se alege praful si de strazi (Marţi, 24 martie 2015, 9:46)

        snowflake [utilizator] i-a raspuns lui JustinCase

        daramite sa se mai apuce si de reparat. Pai cum la reparat se taie panglici?
  • +14 (14 voturi)    
    Suntem jalnici!! (Luni, 23 martie 2015, 19:19)

    Alfabetix [utilizator]

    Niste lichele de primari in Bucuresti si localitatile limitrofe!
    25 de ani in care nu au facut mare scofala nici macar cu mostenirea impuscatului.
    Centura cu sosea si cale ferata sunt esentiale pentru traficul de persoane si marfa, dar nuuu! Oprescu viseaza rahati suspendati, iar plosnitele celelalte de primari parca nici nu exista.
  • +3 (5 voturi)    
    Reabilitarea (Luni, 23 martie 2015, 23:58)

    jas [utilizator]

    centurei fara strategie nu are rost - deocamdata invitam soferii in centrul orasului cu poduri (Splaiul chiar ar trebui sa devina un fel de autostrada in viziunea unora) si parcari subterane cu parcarea nesanctionata pe trotuar drept alternativa mai ieftina. In momentul de fata nu vad cum ne pot ajuta garile Catelu, Pantelimon, Cotroceni, Progresul s.a. fiindca nu deservesc zone ff populate iar Park&Ride suna absurd, de ce sa iei de acolo trenul pana la Gara de Nord sau Obor? GdN-Dragonul e mereu gol, GdN-Otopeni - e fun sa mergi singur in microbuzul ala cu manele, dar ce rost are daca poti ajunge cu 780/783?
  • +1 (3 voturi)    
    SUCCESURI ALE PLAGIATORULUI (Marţi, 24 martie 2015, 9:46)

    timp tamp [utilizator]

    80% "succesuri" ale plagiatorului mitoman victore victore
  • +3 (3 voturi)    
    Praf in ochi sau relatii publice (Marţi, 24 martie 2015, 12:39)

    idsoc [utilizator]

    E usor sa tragi un rand de borduri pe Victoriei, sa ingustezi drumul cu o banda si pe urma spui "Hai ca v-am facut alternativa, hopa sus toti bucurestenii pe bicicleta! Cum, nu vreti? Pai sinteti niste inculti, ia uite in Londra, fac autostrazi pt biciclete."
    Problema e domnu' Oprescu ca in Londra au deja o retea de metrou perfecta (la orice colt dai intr-o statie), au o centura de n-spe benzi, iar reteaua feroviara e incredibila: orasul are 8 mil, dar aria metropolitana are vreo 14, pt ca in 30 de min ajungi de oriunde de pe langa (30-40 de mile) in centrul Londrei. La ce ti-ar mai trebui masina?
    Da' asa ne trebuie, ne meritam soarta daca punem botul la propaganda.
  • +2 (2 voturi)    
    Zona metropolitană (Marţi, 24 martie 2015, 12:49)

    aqualung [utilizator]

    Penibilul în care se scaldă administrația publică a Bucureștiului și a hinterlandului său este cel mai bine ilustrată de neexistența nici până astăzi a unei zone metropolitane București, care să administreze chestiunile comune Bucureștiului și suburbiilor lui, cum ar fi transportul public. Există asemenea zone metropolitane la cam toate orașele mai răsărite din țară, numai Bucureștiul rămâne mult în urma provinciei la subiectul ăsta. Nu am auzit o idee de a constitui o zonă metropolitană de la niciun candidat la primăria Capitalei sau a vreunui oraș ilfovean.
  • +2 (2 voturi)    
    dom' premariu (Marţi, 24 martie 2015, 16:19)

    saracu' [utilizator]

    Asteptam cu interes ziua cand DNA-ul se va ocupa putin si de borfasul de Oprescu,motive sunt destule si argumentate cu probe solide.
    Cel mai penal primar din cati a avut capitala post-decembrista : numele lui este sorin oprescu ( !!! )
  • 0 (0 voturi)    
    prelungire linie metrou (Miercuri, 25 martie 2015, 17:56)

    Sophie [utilizator]

    Oare nu ar fi o idee sa prelungeasca metroul de la Depoul Straulesti (inca in constructie) la Centura Bucuresti - prima statie care ar fi inclusa in Circulara (aici legatura si cu tren)- apoi dreapta, Otopeni intrare, apoi Centru si in final Otopeni Aeroport.

    Muult mai rapid de realizat. Nu exista vointa, cred ca nu au de incasat nicio spaga.
    • 0 (0 voturi)    
      E lung traseul (Joi, 26 martie 2015, 13:14)

      antrax [utilizator] i-a raspuns lui Sophie

      Daca te uiti pe o harta sunt cam 11 km (folosind drumurile existente, deci si potentiale opriri), si nu sunt asa multe obiective pe traseu.

      Ar avea mai mult sens ce ai zis la inceput, intersectie cu tren la Centura, continuat insa traseul pana la Mogosoaia (1-2 opriri) si bucla inapoi prin Chitila (la fel, ar merge 1-2 statii, si inca odata legatura la trenul de pe Centura) si intors pe soseaua Chitila pana la 1 Mai. Partea de dupa Centura probabil ca ar merge foarte bine si pe la suprafata, gen tren. Daca nu, suspendat cum ii place lui Oprescu...

      Linia spre Otopeni vor s-o treaca prin Romexpo, Baneasa (aeroport, cat mai e functional :(, zona de Shopping/birouri), Academia de Politie, etc...


Abonare la comentarii cu RSS



de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului




Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri