Pe langa stabilirea unor proiecte de infrastructura rutiera prioritare pentru Romania urmatorilor 15 ani, Master Planul General de Transport propune si o reforma a actualului sistem de administrare al drumurilor nationale si autostrazilor. Astfel, Compania Nationala de Drumuri si Autostrazi (CNADNR) ar trebui sa se imparta in doua structuri specializate: Compania Nationala de Investitii Rutiere si Compania Nationala de Intretineri si Reparatii Rutiere. Pentru structura ce tine de investitii, documentul strategic recomanda si infiintarea unui "departament de geomorfologie-GIS" specializat in studiul de alternative si solutii tehnice, precum si un departament "de elaborare studii de fezabilitate pentru proiecte de complexitate redusa".

CNADNR se ocupa de construirea si intretinerea autostrazilorFoto: Agerpres

Master Planul general de Transport, impreuna cu Strategia de Implementare - documentul cheie care spune care sunt proiectele prioritare, cand vor fi facute si cu ce bani - au fost retrimise miercuri la Comisia Europeana de catre Ministerul Transporturilor, dupa ce a fost revizuit in urma observatiilor autoritatilor de la Bruxelles din luna martie.

In cursul discutiilor purtate de-a lungul timpului cu expertii europeni, una din problemele ridicate a fost imbunatatirea capacitatii administrative de a gestiona proiectele de infrastructura rutiera din Romania, mai ales ca Master Planul propune o crestere a numarului de proiecte in urmatorii ani, au explicat surse pentru HotNews.ro. Astfel, s-a ajuns si la ideea unei reforme a actualei structuri administrative, adica a CNADNR-ului.

Propunerea din Master Plan: Audit la CNADNR si personal de conducere numit pe termen lung pe baza performantelor

Seful CNADNR, Narcis Neaga si ministrul Transporturilor, Ioan Rus

Actualul sef al CNADNR, Narcis Neaga, si ministrul Transporturilor, Ioan Rus

Foto: MT

In varianta finala revizuita a Master Planului, consultantul independent AECOm care a realizat documentul strategic, a venit si cu o propunere privind "Reforma sistemului de management al proiectelor".

Potrivit expertilor AECOM, "prin perfectionarea stabilitatii si capacitatii organizationale si institutionale, se vor pune bazele unui management mult mai eficient si productiv in ceea ce priveste activitatile aferente sectorului rutier, pe durata tuturor fazelor din cadrul unui proiect."

"Recomandam efectuarea unui audit si a unei analize complete asupra situatiei curente, urmate de identificarea masurilor si recomandarilor relevante in ceea ce priveste structura departamentelor ce vor fi responsabile cu toate etapele aferente unui proiect. Acestea presupune implicarea personalului cheie intr-o sesiune de evaluare a necesitatilor de instruire.

Mai mult decat atat, recomandam ca Ministerul Transporturilor sa numeasca personalul de conducere, in baza contractelor incheiate pe termen lung, contracte bazate pe sistemul de performante. Aceste modificari la nivel de management vor asigura o eficienta sporita in ceea ce priveste elaborarea si implementarea proiectelor", noteaza expertii AECOM.

CNADNR impartit in doua: O structura specializata pe realizarea proiectelor, alta specializata pe intretinere si reparatii

In acest sens, solutia propusa in Master Plan este de a reorganiza CNADNR-ul "prin infiintare unei structuri specializate in implementarea de proiecte de autostrazi si drumuri expres (Compania Nationala de Investitii Rutiere si Compania Nationala de Intretineri si Reparatii Rutiere)."

Pentru implementarea rapida a proiectelor, autorii Master Planului propun inntroducerea indicatorilor de performanta pentru "activitatea desfasurata de catre beneficiarul CNIR care realizeaza proiecte de infrastructura rutiera."

Departament de geomorfologie-GIS si departament pentru studii de fezabilitate

O alta propunere vizeaza infiintarea unui departament specilizat in geomorfologie, pentru a preintampina probleme in implementarea proiectelor, asemanatoare celor cauzate de instabilitatea si alunecarile de teren de pe Lotul 3 din autostrada Sibiu - Orastie.

"Recomandam infiintarea departamentului de geomorfologie-GIS in cadrul CNIR specializat in studiul de alternative si solutii tehnice necesare pentru implementarea proiectelor de autostrazi si drumuri expres si a unui departament de elaborare studii de fezabilitate pentru proiecte de complexitate redusa necesare pentru imbunatatirea procesului de implementare a proiectelor", se arata in document.

"Propunem introducerea certificarii constructorilor pe categorii de lucrari executate pentru a consolida capacitatea tehnica a beneficiarului de a implementa proiecte. Recomandam elaborarea de documentatii standard pentru documentatiile de achizitie publica necesare incheierii contractelor de achizitie publica", mai noteaza expertii AECOM.