CFR considera nejustificate acuzatiile companiei Alstom, lider al asocierii RailWorks, care sustinea in urma cu o saptamana ca, in cazul licitatiilor de circa 2 miliarde de euro pentru pentru lucrarile de modernizare a Coridorului IV feroviar de la km 614 (aproape de Arad) si pana la Simeria (cca 140 km), i-a fost respinsa oferta pentru ca locatia de depunere a fost modificata netransparent. CFR sustine ca a respectat toate procedurile si ca locul de depunere al ofertelor este bine precizat in documentatia din licitatie.

Reabilitarea liniei de cale ferata spre granita de la CurticiFoto: Skyscrapercity.com

Redam mai jos, integral, precizarea CFR legata de depunerea ofertelor in cadrul licitatiilor pentru modernizarea coridorului IV feroviar:

"Referitor la acuzatiile aduse CNCF CFR SA in spatiul public de catre reprezentantii companiei ALSTOM, conform carora compania de stat nu ar fi respectat legislatia privind organizarea licitatiilor publice si ar fi operat modificari in timpul procedurii, Serviciul Relatii Mass-Media transmite urmatoarea

Precizare

Locatia unde operatorii economici au depus ofertele pentru cele doua proceduri de licitatie (Km 614 - Gurasada, subtronsonul 2a +2b - procedura 1 si Km 614 - Gurasada, subtronsonul 2c si Tronsonul 3 - procedura 2) este mentionata in documentatia de atribuire, document care insoteste anuntul de participare, publicat in sistemul electronic S.E.A.P., in data de 13 iunie 2014.

Practic, prin vizualizarea documentatiei de atribuire, orice operator economic interesat sa-si depuna oferta, cunoaste din timp locul, ziua si ora limita pentru depunere.

In cazul celor doua proceduri, termenul limita pentru depunerea ofertelor era 18.05.2015, ora 11:00 la "sediul C.N.C.F. "CFR" SA, B-dul Dinicu Golescu nr. 38 (palat CFR), acces pe la poarta A (intrarea A), etj. 3, camera 40, aripa Gara de Nord, telefon CFR 122.204" (extras din fisa de date).

Pentru desfasurarea in bune conditii a actiunii de primire a ofertelor si de indrumare a potentialilor ofertanti, autoritatea contractanta a asigurat permanent, prin prezenta reprezentantilor sai la Poarta A, accesul ofertantilor participanti la procedurile de achizitie sus-mentionate, in intervalul orar 09:00-11:00. Toti ofertantii prezenti in termen au fost indrumati catre locul de depunere a ofertelor.

Desi reprezentantii Alstom au acuzat public ca nu au cunoscut locatia pentru a depune ofertele, sesizam urmatoarele aspecte, din ziua de 18 mai 2015:

1. pentru procedura 1, reprezentantii operatorului economic Alstom, lider al asocierii Railworks, nu au depus oferta la adresa si la intrarea, specificate in documentatia de atribuire;

2. pentru procedura 2, reprezentantii operatorului economic Alstom, lider al asocierii Railworks, au depus in termen o oferta incompleta pentru subtronsonul 2c (lotul 1) la adresa si la intrarea, specificate in documentatia de atribuire, oferta luata in considerare de catre comisia de evaluare;

3. in intervalul orar mentionat au mai fost primite si inregistrate inca 14 oferte ale operatorilor economici.

Reprezentantii companiei CFR SA au respectat toate prevederile legale referitoare la modul de depunere a ofertelor si consideram nejustificate acuzatiile operatorului economic Alstom, lider al asocierii Railworks.

Precizam este faptul ca, orice alta extindere a termenului de depunere ar fi insemnat o modificare a documentatiei de atribuire, ceea ce ar fi condus practic la contestarea procedurii de catre toti ofertantii.

In acest moment procedurile de achizitie se afla in stadiul de evaluare a ofertelor depuse."

---

Alstom sustine ca CFR le-a respins oferta dupa ce ar fi modificat netransparent locatia de depunere

Pe 18 si 19 mai au fost termenele de depunere a ofertelor la licitatiile de circa 2 miliarde de euro pentru lucrarile de modernizare a Coridorului IV feroviar de la km 614 (aproape de Arad) si pana la Simeria (cca 140 km).

Licitatiile au fost demarate inca de anul trecut, dar au fost ba suspendate, ba anulate din cauza unor erori in documentaria de atribuire. Dupa un an pierdut si amanari peste amanari, problemele nu par a se fi terminat.

Alstom, una dintre companiile interesate de licitatie, a precizat pentru HotNews.ro ca i s-a respins oficial oferta, "sub pretext ca aceasta ar fi fost intarziata, desi locatia de depunere a acesteia a fost discretionar si netransparent modificata de catre CFR".

"Compania Alstom a constatat cu surprindere grave erori de procedura, respectiv modificari discretionare ale documentatiei de atribuire, care au culminat cu refuzul de a-i fi primita documentatia de oferta. Consortiului condus de Alstom i s-a respins oficial oferta, sub pretext ca aceasta ar fi fost intarziata, desi locatia de depuere a acesteia a fost discretionar si netransparent modificata de catre CFR", au transmis pentru HotNews.ro reprezentantii biroului de presa Alstom.

Licitatiile de 2 miliarde, anulate, suspendate si tergievrsate deja de mai bine de un an... Timpul trece, banii europeni se pierd

Pe 11 aprilie 2014 CFR a anulat doua licitatii de aproape 2 miliarde de euro pentru lucrarile de la km 614 (aproape de Arad) si pana la Simeria (cca 140 km) din cauza unor erori in documentatia de atribuire.

Practic, anularea licitatiilor s-a facut in urma unor serii de contestatii depuse de firmele participante si dupa ce CFR, institutie in subordinea Ministerului Transporturilor condus pe atunci de Dan Sova, a descoperit "erori sau omisiuni" in documentatia scoasa la licitatie care ar fi dus la incalcarea legislatiei daca s-ar fi continuat.

Mai exact, la lucrarile de specialitate "Infrastructura si suprastructura" si "Poduri, podete, pasaje" nu a fost mentionat domeniul "feroviar" si astfel STRABAG a intrat la licitatie cu experienta pentru astfel de lucrari, dar in domeniul rutier/autostrazi.

CFR a mentionat ca nu poate accepta pentru criteriile de selectie experienta similara pentru alte domenii decat cel feroviar, iar ulterior compania STRABAG a depus o contestatie oficiala acuzand ca autoritatea contractanta a modificat criteriile de selectie. CFR s-a sesizat si a decis ca, in aceste conditii, licitatiile nu pot continua pentru ca s-ar incalca legea.

Lucrarile ar urma sa fie finantate nerambursabil cu 85% din Fondul de Coeziune, doar ca termenul pana cand Romania poate deconta lucrarile la acest proiecte este 31 decembrie 2015, atunci cand se incheie exercitiul financiar european 2007-2013, si asa prelungit cu doi ani doar-doar vom mai absorbi niste fonduri. Pe cale de consecinta, proiectele care nu pot fi terminate pana la acest termen sunt programate a fi "fazate" intre actualul ciclu financiar si noul exercitiu aferent perioadei 2014 - 2020. Practic, insa, desi proiectele se pot derula mai departe pe fonduri europene, ele nefiind implementate la timp, au dus la pierderea fondurilor pe care Romania le avea pana acum la dispozitie.

Licitatia a fost reluata in martie 2015, dar termenele de depunere au tot fost amanate succesiv

Pe 13 iunie 2014 CFR a reluat licitatiile, insa mai multe companii au depus o serie de contestatii (unele admise, altele respinse de CNSC), iar procedurile s-au prelungit si termenele de depunere al ofertelor au tot fost decalate pana cand in decembrie 2014 CFR a decis sa suspende procedura cu totul pana la refacerea licitatiei.

Pe 23 martie 2015 procedura a fost reluata si au urmat apoi noi amanari ale termenelor de depunere a ofertelor.

Despre reabilitarea Coridoului IV ferovoviar puteti citi mai multe in pagina dedicata proiectului din cadrul sectiunii "Monitorizari. proiecte de Infrastructura":