Romania are la dispozitie in noul buget european circa 5,1 miliarde de euro pentru infrastructura (fara cofinantarea nationala), dar mai bine de 3 miliarde euro vor merge catre terminarea proiectelor de autostrazi, drumuri si cai ferate pe care tara noastra nu le-a putut finaliza in actualul exercitiu financiar ce se incheie la final de 2015. Simplu spus, aproape 60% din noile fonduri ce erau menite pentru noi proiecte de infrastructura vor merge catre faza a II-a a proiectelor pe care autoritatile nu le-au putut termina la timp, adica bani pierduti de Romania. Pe componenta rutiera, proiectele "vechi" vor manca nu mai putin de 1 miliard de euro din totalul de 2,65 miliarde de euro fonduri europene alocate.

Drumurile pe care nu le mai terminamFoto: CNADNR

Patru proiecte de autostrada, revizuirea studiului de fezabilitate Sibiu - Pitesti si mai multe proiecte de reabilitare de drumuri nationale vor lua circa 1 miliard de euro din urmatorul ciclul financiar european pentru ca nu au putut fi terminate pana in acest an, termenul limita pentru cheltuirea banilor europeni nerambursabili din exercitiul financiar european 2007-2013.

Este vorba de peste 1 miliard de euro (814 milioane din Axa Prioritara 1 - Fondul de Coeziune si 196 milioane din Axa Prioritara 2 - FEDR) care vor fi "luati" din totalul de 2,65 miliarde (fara cofinantarea nationala) alocate componentei rutiere in Programul Operational Infrastructura Mare (POIM) aferent urmatorului exercitiu financiar 2014 - 2020 - detalii in ultima varianta a documentului transmis la Bruxelles.

Potrivit planurilor prezentate la ultimul Comitet de Monitorizare al Autoritatii de Management POS-T si publicate pe forumul peundemerg.ro, proiectele rutiere pe care autoritatile romane le vor fazate vor "manca" mai bine de o treime din cei 2,65 miliarde de euro pe care ni-i da Uniunea Europeana pe exercitiul 2014-2020 pentru noi proiecte de infrastructura rutiera.

"Fazarea" proiectelor si miliardele de euro pe care Romania ii pierde

Asa numitele proiecte "fazate" sunt cele care, nefiind gata pana acum, vor fi trecute cu o a doua "faza" de implementare si in urmatorul exercitiu financiar. Aceasta este solutia pe care autoritatile romane au gasit-o la problema proiectelor de infrastructura intarziate si care risca sa piarda finantarea europeana nerambursabila pentru ca nu sunt gata la timp.

Fara solutia "fazarii", Romania ar fi fost in situatia nu numai de a continua pe banii proprii investitiile nefinalizate la timp, ci sa deconteze chiar din buzunarul propriu lucrarile deja facute pe aceste proiecte europene. Asadar, solutia "fazarii" poate fi privita ca cea mai putin rea dintre alternative, insa ea in acelasi timp contureaza problema grava proastei administrari si absorbtii a fondurilor europene pentru drumuri si cai ferate. Practic, desi proiectele vor continua pe fonduri europene, banii europeni pe care i-am avut pana acum si nu i-am cheltuit raman pierduti.

Proiecte de autostrazi intarziate si tergiversate, aproape 800 de miliaone de euro din banii pentru proiecte noi

Cele mai mari proiecte "fazate" pe rutier sunt autostrazile Sebes - Turda, Lugoj - Deva, Campia Turzii - Targu Mures si centura ocolitoare a Bacaului (parte din autostrada Moldova). Toate aceste proiecte au inceput cu greu si au fost tergiversate de nenumarate ori, majoritatea inca din stadiul licitatiilor. Pentru ca nu vor fi gata la timp (31 decembrie 2015), ele vor inghiti 788 de milioane de euro din noile fonduri europene care, teoretic, erau menite pentru proiecte noi.

Practic, aceasta suma reprezinta bani pierduti pentru Romania.

Despre aceste proiecte, cu toate intarzierile si tergiversarile birocratice, HotNews.ro a scris pe larg in sectiunea speciala in care Monitorizeaza Proiectele de Infrastructura.

Asemanator, si multe din proiectele de reabilitare de drumuri nationale care nu pot fi terminate in acest an vor fi "lungite" pe urmatorul exercitiu financiar. Despre aceste drumuri nationale care risca sa piarda fonduri europene HotNews.ro a scris pe larg aici.

Documentul prezentat la Comitetul de Monitorizare AMPOST arata lista proiectelor pe care autoritatile romane le-ar dori fazate, si nu neaparat ce va accepta de fapt Comisia Europeana spre fazare.

De altfel, in lista prezentate de autoritati apar "fazari" care practic nu pot fi realizate, precum in cazul unor proiecte de rabilitari de drumuri care sunt impartite cu 60-70% din suma in acest ciclu financiar (adica pana la 31 decembrie 2015), iar ele, de fapt, sunt in prezent la un stadiu de 15-20% sau cu contracte reziliate.

LISTA PROIECTE RUTIERE FAZATE:

1,7 miliarde de euro "fazati" pentru proiectele feroviare

Pe sectorul feroviar, situatia proiectelor "fazate" apare initial si mai ingrijoratoare. Practic, pe feroviar sunt "fazate" circa 1,7 mliarde, in conditiile in care in POIM 2014-2020 sunt alocate "doar" 1,4 miliarde pentru lucrarile la cale ferata (din nou, vorbim de fonduri ce nu includ componenta de cofinantare nationala).

Aceasta situatie apare pentru ca din cele 1,7 miliarde "fazate", 1,3 miliarde sunt pentru mega-proiectul de aproape 1,9 miliarde euro de reabilitare a caii ferate intre km 614 si Simeria, proiect initiat in 2013, inca (!) nesemnat, dar care din start era gandit sa se intinda si pe urmatorul ciclu financiar, insa cu o valoare mult mai mica. Din cauza tergiversarilor si problemelor la licitatie, proiectul este trecut acum aproape in intregime in faza II.

Mai exact, proiectele feroviare care din start trebuiau terminate in ciclul financiar 2007-2013 si se intind acum in noul exercitiu financiar insumeaza circa 410 milioane de euro.

Pe langa proiectele feroviare, in lista celor "fazate"intra si cele pentru metrou. Mai exact, circa 120 de milioane de euro vor "fazati" pentru proiectul de metrou M4 si M2, in timp ce metroul M5 din Drumul Taberei apare separat cu circa 160 de milioane de euro bani europeni din faza a II-a.

LISTA PROIECTE FEROVIARE FAZATE (inclusiv metroul):