Articol Actualizat Compania de Autostrazi vrea sa aduge la proiectul autostrazii Pitesti - Sibiu inca un drum de legatura spre Ramnicu Valcea pe amplasamentul caii ferate Ramnicu Valcea - Valcele, a explicat pentru HotNews.ro seful CNADNR, Narcis Neaga. Informatia apare in Planul de Actiune pe 2015 al CNADNR, aprobat joi, insa in document nu este detaliata, ci doar se se precizeaza ca, prin drumul spre Rm Valcea, se doreste "Inceperea construcției autostrăzii Sibiu – Pitești, folosindu-se un amplasament existent". "Nu schimbam traseul autostrazii Pitesti - Sibiu, cel prin Curtea de Arges, ci doar studiem posibilitatea realizarii unei bretele de legatura cu Ramnicu Valcea pe ceva ce avem deja. Am trimis oameni sa vada daca putem adapta infrastructura feroviara existenta pentru a realiza acest drum", a spus Neaga.

Sibiu - Pitesti fara Ramnicu Valcea - plan oficialFoto: Hotnews
  • Tronsonul feroviar Valcea - Valcele apare, totusi, in varianta finala a Master Planului drept unul dintre proiectele prioritare spre reabilitare in urmatorii 15 ani.

Compania de Drumuri Nationale si Autostrazi (CNADNR) a anuntat, joi, ca si-a aprobat Planul de Actiune pe anul 2015. Printre propunerile de proiecte pe anul 2015, cum ar fi centurile ocolitoare de la Comarnic sau Busteni, CNADNR anunta ca doreste sa faca un "drum pe amplasamentul căii ferate Râmnicu Vâlcea – Vâlcele" si, ca motiv pentru acest demers, scrie: "Inceperea construcției autostrăzii Sibiu – Pitești, folosindu-se un amplasament existent". Mai multe detalii despre aceasta intiiativa, insa, nu apar in documentul aprobatd e CNADNR.

Planul de Actiune pe 2015 al CNADNR poate fi consultat aici.

Informatia venea sa confirme ceea ce mai multe surse apropiate situatiei au precizat in ultima vreme pentru HotNews.ro, si anume ca CNADNR ar dori sa schimbe proiectul autostrazii Pitesti - Sibiu astfel incat sa treaca prin Ramnicu Valcea si sa construiasca autostrada pe amplasamentul caii ferate. De altfel, informatia a inceput deja sa circule si prin presa locala de saptamana trecuta.

Cu toate acestea, seful CNADNR, Narcis Neaga, a declarat pentru HotNews.ro (ulterior publicarii acestui articol), ca, de fapt, planul nu este sa schimbe traseul autostrazii de la Pitesti la Sibiu, asa cum e el in planul original prin Curtea de Arges, ci sa construiasca inca o "bretea" de drum prin care sa lege si Ramnicu Valcea de autostrada. Pentru acest lucru, seful CNADNR spune ca a trimis oameni in teren pentru a evalua situatia linii feroviare Valcea - Valcele astfel incat sa se determine daca se poate construi o legatura rutiera si de ce tip: autostrada, drum expres sau drum simplu.

"Nu schimbam traseul autostrazii Pitesti - Sibiu, cel prin Curtea de Arges, ci doar studiem posibilitatea realizarii unei bretele de legatura cu Ramnicu Valcea pe ceva ce avem deja. Am trimis oameni sa vada daca putem adapta infrastructura feroviara existenta pentru a realiza acest drum", a spus Neaga.

Potrivit lui Neaga, planul inca e in stadiu incipient si, avand in vedere ca tronsonul feroviar Valcea - Valcele este inclus in Master Plan, depinde daca varianta finala a documentului strategic va fi adoptata fara modificari de catre Comisia Europeana sau nu.

Cat priveste problemele logistice de a se incerca realizarea unui drum, expres sau autostrada, pe terasamentul unei cai feroviare, Neaga sustine ca ele pot fi depasite. Spre exemplu, acolo unde pe traseu este un tunel feroviar - mult mai ingust si cu gabarit ce nu se potriveste cu unul rutier de autostrada - solutia ar putea fi realizarea unui alt fir de tunel, iar prin fiecare sa treaca doar cate o cale de rulare, sustine seful de la autostrazi.

Ideea sefului CNADNR, in contradictie cu ce stipuleaza Master Planul

Surse guvernamentale au detaliat ca planurile sefului de la Drumuri nu au fost convenite sau discutate la nivelul Ministerului Transporturilor. Mai mult, ideea nu a fost agreata cu expertii Comisiei Europene care, tocmai in aceasta perioada, examineaza si dau ultimul ok pe Master Planul de Transport care, in domeniul rutier, pune autostrada Sibiu - Pitesti pe locul 1.

Mai mult, in acelasi Master Plan, ruta feroviara Ramnicu Valcea - Valcele este unul din proiectele identificate pentru a fi reabilitate si, in lista de proiecte prioritare, calea ferata in discutie ocupa locul 16 din 24, cu implementare pana in anul 2030.

De amintit ca, saptamana trecuta, CNADNR a semnat contractul pentru revizuirea Studiului de Fezabilitate al autostrazii Pitesti - Sibiu, cu un prim termen de 5 luni pentru a termina documentatia la capetele autostrazii, adica Pitesti - Curtea de Arges si Sibiu - Boita.

De ce nu se poate face o autostrada pe amplasamentul unei cai ferate

Sursele din domeniu spun, insa, pentru HotNews.ro, ca ideea de a realiza o autostrada spre Ramnicu Valcea pe amplasamentul caii ferate este cvasiimposibila de pus in practica. Asta pentru ca tunelele si viaductele de cale ferata nu pot fi folosite pentru o autostrada din cauza marimilor diferite (latime, inaltime etc). Mai mult, terasamentul caii ferate nu este suficient de lat pentru o autostrada, iar modificarea amplasamentului caii ferate pentru constructia unei autostrazi poate costa la fel de mult, daca nu chiar mai mult decat o autostrada construita de la zero.

In plus, sursle HotNews.ro au mai precizat ca, oricum, un astfel de plan ar implica cedarea catre CNADNR a amplasamentului feroviar de catre CFR, lucru cu care operatorul feroviar nu ar fi de acord.

Ideea unei conexiuni cu Ramnicu Valcea a aparut initial in planurile anuntate de Dan Sova in 2013 care, din pix, muta traseul autostrazii pe la Ramnicu Valcea. Masura, daca s-ar aplica, ar veni la pachet cu alte probleme ce pot bloca cu totul proiectul autostrazii Pitesti - Sibiu, un proiect si asa sicanat si tergiversat de autoritatile de la Infrastructura de ani buni.

Continuarea autostrazii de la Ramnicu Valcea spre Sibiu ar putea sa coste foarte mult din doua mari motive: Parcul National Cozia (sit Natura 2000) ce ar trebui ocolit si terenul extrem de problematic din acea zona in mod specific ce ar presupune, pe langa o lungime mai mare a traseului, si constructii si lucrari de arta (tuneluri, poduri, viaducte) mai multe si mai costisitoare.

Compania de Autostrazi a mai luat, recent, o decizie ce contrazice MasterPlanul de Transport

Intentia Companiei de Autostrazi de a modifica traseul autostrazii Sibiu - Pitesti nu este singurul exemplu din ultima perioada in care institutia contrazice flagrant Master Planul de Transport si arata o lipsa de coordonare cu Ministerul Transporturilor.

In urma cu o luna Compania de Autostrazi dadea un exemplu de gandire "strategica", semnand un contract de 5,1 milioane de euro pentru revizuirea unui studiu de fezabilitate in cazul unui tronson de autostrada care, in Master Planul de Transport, figura ca perioada de implementare dupa 2023.

Mai mult, documentul strategic prevede ca SF-ul sa fie revizuit intre 2021-2022. Surse guvernamentale au precizat pentru HotNews.ro ca semnarea contractului de catre CNADNR este in contradictie flagranta cu strategia pe care statul roman incearca s-o convina cu oficialii europeni, iar Asociatia Pro Infrastructura acuza ca aceasta lipsa de coordonare a institutiilor duce la risipa de bani.

Reamintim, Master Planul General de Transport, aflat acum in ultima faza de avizare din partea Comisiei Europene, este documentul strategic si de capatai pentru infrastructura nationala pentru cel putin urmatorii 15 ani, el fiind conditionalitatea ex-ante pentru accesarea noilor fonduri europene nerambursabile.