Institutul pentru Politici Publice (IPP), Asociatia Pro Infrastructura (API), Facultatea de Transporturi, Consiliul Investitorilor Straini, sunt doar cateva nume pe care Ministerul Fondurilor Europene le-a respins in cadrul selectiei membrilor pentru Comitetul de Monitorizare a Programului Operational Infrastructura Mare 2014 - 2020. In schimb, in comitetul ce va superviza implementarea programului dedicat infrastructurii de transport, energie si de mediu au fost admise diverse asociatii formate din institutii publice, uniunea sefilor de Consilii Judetene condusa de Marian Oprisan, Camera de Comert, un ONG axat pe energie geotermala si alte doua specializate pe protectia mediului. Practic, in ceea ce priveste infrastructura de Transport, vocea societatii civile nu exista in acest organism de supervizare.

Cine va supraveghea cum cheltuim banii europeni pentru infrastructuraFoto: Hotnews

---

Care este miza?

Programul Operational Infrastructura Mare (POIM) 2014 - 2020 este programul care beneficiaza de cea mai mare alocare de fonduri europene, de circa 9,4 miliarde euro (la care se adauga o cofinantare nationala de circa 2,4 miliarde euro) si este finantat atat din Fondul European de Dezvoltare Regionala, cat si din Fondul de Coeziune.

Master Planul General de Transport (MPGT), recent acceptat de Comisia Europeana, este strans legat de POIM si reprezinta documentul de baza pentru realizarea infrastructurii de transport in Romania pentru urmatorii 15 ani.

Ministerul Fondurilor Europene a publicat luni lista prealabila a membrilor admisi in Comitetul de Monitorizare a implementarii Programului Operational Infrastructura Mare 2014 - 2020, cel mai mare dintre programele cu fonduri europene nerambursabile puse la dispozitia Romaniei si care are ca scop investitiile in transport si mediu. Comitetul de Monitorizare este gandit ca un organism "cu rol decizional strategic in procesul de implementare a POIM 2014-2020 care se va reuni pe parcursul intregii perioade de programare 2014 - 2020, pentru a examina implementarea programului si progresele inregistrate in cadrul POIM 2014 - 2020".

Vocea societatii civile in Transporturi lipseste

Cu alte cuvinte, acest Comitet de Monitorizare are un rol esential in supervizarea unui program european cheie pentru Romania, iar vocea societatii civile ar trebui sa fie prezenta intr-o cat mai mare masura.

Cu toate acestea, lista candidatilor admisi/respinsi arata ca, de fapt, in ceea ce priveste domeniul infrastructurii de Transport, vocea societatii civile lipseste cu desavarsire.

Asociatia Pro Infrastructura (API), o asociatie recent infiintata in jurul forumului dedicat subiectelor de infrastructura PeUndeMerg.ro si care s-a facut deja remarcata prin mai multe luari publice de pozitie in ceea ce priveste relizarea Master Planului de Transport sau a strategiei de autostrazi si de siguranta rutiera, a fost respinsa din Comitetul de Monitorizare.

In schimb, in randul "Asociatiilor profesionale care reprezinta interesele generale pentru domeniul transport" au fost admise Asociatia Aeroporturilor din Romania si Asociatia Romana a Inginerilor Consultanti. Prima este practic o asociere intre Consiliile Judete care detin aeroporturile din tara si Compania Nationala a Aeroporturilor din Bucuresti (CNAB) din cadrul Ministerul Transporturilor - deci practic reprezinta statul roman.

Cat priveste cea de-a doua asociatie admisa, cea a inginerilor, trebuie precizat ca si aici exista o legatura stransa cu statul intrucat majoritatatea membrilor sunt de fapt companiile de consultanta care sunt mereu in contract cu statul in diverse proiecte de infrastructura.

Consiliul Investitorilor Straini, IPP sau Facultatea de Transporturi, alte nume care au fost respinse

Tot in cadrul aceluiasi capitol, al asociatiilor care "reprezinta interesele generale pentru domeniul transport" a mai fost respinsa si candidatura Asociatiei Investitorilor Straini (Foreign Investors Council).

Acelasi Consiliu a fost respins si la sectorul energie, acolo unde singurul membru acceptat este ONG-ul GeoExchange, specializat in incalzirea geotermala, deci cu un scop destul de nisat. In schimb, Asociatia Societatilor de Servicii Energetice din Romania ESCOROM sau Asociatia Romana pentru Promovarea Eficientei Energetice (ARPEE) au fost respinse.

Institutul Pentru Politici Publice (IPP), una dintre cele mai active si credibile asociatii non-guvernamentale din ultimii ani, a fost respinsa de pe lista organizatiilor care "reprezinta societatea civila in domeniul protectiei mediului". Admise au fost, in schimb, World Wide Fund (WWF) si Fundatia Terra Milenium III.

In ceea ce priveste mediul academic si universitar, Facultatea de Transporturi din cadrul Politehnicii Bucuresti a fost respinsa, in timp ce Societatea Academica Romana (SAR), ONG de tip think-tank, condus de Alina Mungiu Pippidi, a fost admisa in Comitetul de Supervizare.

Tot admisa a mai fost si Camera de Comert si Industrie a Romaniei.

Mai jos, lista celor admisi ca membri in Comitetul de Monitorizare a POIM 2014 - 2020 (LISTA COMPLETA AICI):

Structuri asociative autoritati publice locale:

> Uniunea Nationala a Consiliilor Judetene din Romania (UNCRJ)

Asociatii profesionale care reprezinta interesele generale pentru sectorul de mediu:

> Asociatia Consultantilor in Management din Romania (AMCOR)

> Asociatia Romana a Apei

Asociatii profesionale care reprezinta interesele generale pentru domeniul transport:

> Asociatia Romana a Inginerilor Consultanti (ARIC)

> Asociatia aeroporturilor din Romania

Asociatii profesionale care reprezinta interesele generale pentru sectorul de energie:

> Societatea Romana Geoexchange

Organizatii care reprezinta societatea civila in domeniul protectiei mediului:

> Asociatia WWF Programe Dunarea Carpati Romania

> Fundatia Terra Milenium III

Institutie reprezentativa pentru mediul academic si universitar:

> Societatea Academica Romana (SAR)

Camere de Comert:

> Camera de Comert si Industrie a Romaniei (CCIR)

Selectia membrilor in Comitetul de Monitorizare a fost realizata de cinci evaluatori: presedintele comisiei de selectie, un reprezentant al Autoritatii de Management Programul Operational Sectorial Transport (AM POS T), un reprezentant al AM POS Mediu, un reprezentant al Organismului Intermediar (OI) Energie, un reprezentant al Directia Generala Analiza, Programare si Evaluare.

Potrivit Ministerului Fondurilor Europene, cei respinsi pot depunde contestatie in termen de trei zile.