Programul de Guvernare al cabinetului Ciolos propune la capitolul Transporturi si Infrastructura - unul dintre cele mai importante portofolii guvernamentale - un program de masuri dintr-o singura fraza, si aceea vaga, iar trimiterile la investitii nu ating ceva concret. Asociatia Pro Infrastructura (API), una dintre cele mai puternice voci a societatii civile pe domeniul Infrastructurii, ii transmite prim-ministrului desemnat Ciolos o lista cu cateva masuri concrete pentru Transporturi.

Infrastructura in Romania, lasata de izbelisteFoto: Hotnews

"Avand in vedere ca programul de guvernare pentru sectiunea "Transporturi si infrastructura" are un singur punct, care este mai degraba vag formulat, va propunem urmatoarele masuri care ar fi necesare pentru atingerea obiectivului formulat in program de a trata "investitiile in infrastructura cu prioritate", se arata intr-un comunicat al Asociatiei Pro Infrastructura, adresat primului minsitru desemnat, Dacian Ciolos.

Astfel, potrivit API, o serie de masuri de luat in calcul pentru domeniul Transporturilor si al Infrastructurii ar fi urmatoarele:

> implementarea Master Planului General de Transport, document strategic elaborat dupa o larga consultare cu specialistii, societatea civila si Comisia Europeana

> demararea procedurilor pentru activarea Clauzei de Reforma Structurala si obtinerea ajustorului de deficit bugetar de 0,5%PIB/an pe 4 ani care sa permita contractarea imprumuturilor BERD/BEI prevazute in varianta optimista a Master Planului

> infiintarea unei noi companii nationale, Compania Nationala de Investitii in Infrastructura (CNII), ce va prelua proiectele de investitii in derulare la CNADNR si CFR si va lansa noile proiecte. CNII va fi un model de bune practici in ce priveste politica de personal, criteriile fundamentale de selectie fiind competenta si integritatea (zero toleranta pentru nepotism si politizare)

> infiintarea in cadrul CNII a unui departament de proiectare, finantat corespunzator, care va atrage cei mai buni specialisti de pe piata si va fi dotat cu echipamentele necesare astfel incat proiectarea si studiile sa poata fi facute "in-house", scurtand astfel foarte mult timpul de pregatire a proiectelor si imbunatatind calitatea acestora

> crearea unui "task force" la nivelul Ministerului care sa revizuiasca legislatia care pune piedici proiectelor de infrastructura, dar si normativele si standardele care sunt depasite

> aprobarea si sustinerea unui plan de reorganizare al TAROM care sa prevada innoirea si uniformizarea flotei; transferul si conversia unor aeronave (A310) in scopuri VIP pentru ca zborurile de stat sa nu mai reduca capacitatea operationala a companiei

> continuarea procesului de privatizare la CFR Marfa dupa restructurarea companiei pentru a o face atractiva si competitiva

> continuarea procesului de privatizare la Compania Nationala de Aeroporturi Bucuresti (CNAB) si la Portul Constanta cu pastrarea pachetului majoritar la Statul Roman si folosirea sumelor obtinute din privatizare pentru dezvoltarea infrastructurii celor doua companii

> transparentizarea activitatii ministerului si a companiilor din subordine si organizarea de consultari publice inclusive in toate deciziile strategice

---

Reamintim, ministrii cabinetului Ciolos vor fi audiati luni in Parlament, iar executivul a prezentat luni Programul de Guvernare.

In cadrul acestui document, la punctul 7 este "detaliat" si planul de masuri pentru Transporturi si Infrastructura.

Spre deosebire de toate celelalte domenii unde planurile sunt detaliate cel putin in cateva idei separate, la Transporturi - unul dintre cele mai importante domenii din portofoliul guvernamental - planul nu doar ca nu depaseste o singura fraza, dar nici nu indica ceva concret...

"7. Transporturi si infrastructura

- Valorificarea pozitiei geografice a Romaniei si transformarea tarii intr-un nod logistic regional."

De precizat ca in interiorul Programului de Guvernare, in primele pagini, se aminteste de prioritizarea investitiilor in infrastructura si de evaluarea proiectelor pe tronasoanele pan-europene, insa nu este specificat nimic concret.

La capitolul "Dezvoltare si Investitii" se precizeaza ca masura: "Deblocarea si finantarea prin fonduri structurale a marilor proiecte de infrastructura de transport (rutier, feroviar, naval, aerian)"

Ministrul propus la Transporturi este Dan Marian Costescu, pana in prezent manager executiv la CFR.