Foamea de autostrazi. Marile prioritati ale noului Guvern in domeniul infrastructurii de transport

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Duminică, 22 noiembrie 2015, 21:56 Monitorizari | Proiecte Infrastructura >> Articole


Ce va face ministrul Costescu la Trasporturi
Foto: Colaj foto
O tara care pierde investitii straine din cauza lipsei autostrazilor, iar un ciot de autostrada se surpa la cateva luni dupa inaugurare. Asa arata Romania dupa 3 ani si jumatate de franare masiva a oricarei investitii in domeniu. Noul ministru al Transporturilor, Dan Costescu, e in fata unui moment decisiv: trecerea la noul buget al UE. La pachet cu nevoia de adoptare a MasterPlanului si demararea rapida a primelor proiecte, noua conducere de la Transporturi mosteneste o situatie problematica la autostrazi si cai ferate, cu proiecte blocate sau intarziate si cu nevoia stringenta a unei schimbari la nivelul conducerii companiilor din subordine. Deciziile pe care noul ministru le va lua in perioada urmatoare vor cantari enorm pentru urmatorii ani in infrastructura nationala.

  • HotNews.ro a realizat o lista cu prioritatile absolute cu care se va confrunta noul ministru de la Transporturi.

INFORMATIA PE SCURT:

  • Urmeaza un an cheie pentru infrastructura, marcat de trecerea de la un ciclu financiar european la altul si demararea noilor proiecte pentru urmatorii cinci ani.
  • O schimbare la conducerea Compania de Autostrazi si reorganizarea sa ar trebui sa fie in fruntea listei de prioritati pentru noul ministru
  • Autostrada Pitesti - Sibiu, prioritate maxima in randul noilor proiecte
  • MasterPlanul de Transport trebuie adoptat printr-un act normativ si trebuiesc grabite anumite proceduri pentru a nu se decala programarea dinainte ca aceasta sa fie aprobata
  • Autostrada Sibiu - Orastie Lot 3, tunelurile de ursi de pe Lugoj - Deva, podul peste Somes pe autostrada Transilvania langa Cluj-Napoca - cateva din proiecte rutiere ce necesita maxima implicare
  • Rezolvarea problemelor la CFR care tin in loc licitatii de miliarde de euro sau au dus la intarzieri substantiale pe proiectele in curs
  • Continuarea demersurilor de modificare a legislatiei actuale de avizare prin care marile proiecte de infrastructura sunt mai mult incurcae si intarziate
  • Demararea proiectului care sa lege actuala linie CFR dinspre Gara de Nord cu o noua gara construita sub Aeroportul Otopeni
---

An de cotitura pentru Transporturi. Va lua noul ministru deciziile care trebuie?


Ministerul Transporturilor are de cateva zile un nou ministru. Dan Marian Costescu, fost sef la CFR, a fost numit ministrul Transporturilor in Guvernul tehnocrat condus de Dacian Ciolos, un guvern ce isi propune un mandat de un an, pana la alegerile parlamentare din 2016. 

Cu toate acestea, perioada imediat urmatoare se anunta a fi una cruciala pentru soarta Infrastructurii in Romania, fiind momentul de schimb intre vechiul exercitiu financiar european 2007-2013 ce se incheie in luna decembrie si noul exercitiu financiar 2014 - 2020.

Pentru a nu repeta vechile greseli care acum au dus la pierderea a aproape 1 miliard de euro doar pe rutier din cauza ca nu am putut termina la timp proiectele, hotararile si masurile pe care noua conducere de la Transporturi le va lua (sau nu) in perioada urmatoare vor decide, in buna masura, soarta intregii perioade de programare.


O noua conducere pentru CNADNR si reorganizarea companiei

Cat de multa vina poarta direct seful CNADNR Narcis Neaga pentru situatia actuala din domeniul autostrazilor e greu de spus. Poate raportul Corpului de Control ce se afla acum si in posesia noului Ministru Costescu sa ii arate mai exact, avand in vedere ca fostul ministru Matache il mustruluia pe Neaga si ii recomanda sa-si reevalueaze activitatea. 

Narcis Neaga, seful de la Compania de Autostrazi
Foto: Hotnews
In orice caz, realitatea arata ca in prezent nu exista proiect de autostrada, fie ca vorbim de unul in executie, fie in licitare, care sa nu aiba probleme sau intarzieri. De aproape trei ani CNADNR are aceeasi conducere, iar situatia nu arata roz. O schimbare in conducerea companiei, si nu doar la nivelul directorului general, ar putea ajuta ca lucrurile sa se miste in directia buna.

"Rezultatele actualei conduceri CNADNR sunt dezastruoase", considera Catalin Drula, vicepresedintele Asociatiei Pro Infrastructra (API), una din organizatiile societatii civile ce s-a format in jurul comunitatii forumului peundemerg.ro.

"Mai putini kilometri de autostrada in operare decit la inceputul anului, proiecte sistate, blocate, reziliate, prost pregatite, licitatii intarziate, intretinere deficitara a retelei existente... Este greu de crezut ca am ajuns in aceasta situatie cu miliarde de euro la dispozitie care se vor intoarce la Comisia Europeana pentru ca nu au putut fi investiti. Situatia este atat de grava incat masura schimbarii actualei conduceri este una care trebuie luata de urgenta, ca prim pas pentru iesirea din criza, urmata de o reforma profunda a sistemului", a declarat Drula pentru HotNews.ro

In plus, pe langa schimbarea conducerii companiei, noul ministru ar putea lua in calcul si reorganizarea acesteia din temelii. De altfel, MasterPlanul de Transport propune scindarea companiei in doua entitati separate, specializate: una pe realizarea proiectelor efectiv, iar alta pe administrarea si intretinerea celor finalizate. Sugestia fusese deja asimilata de catre fostii oficiali din minister, insa a lipsit si actiunea ca aceasta masura sa prinda forma.

Pe aceeasi idee, Asociatia Pro Infrastructura (API) sugera, intr-o scrisoare deschisa adresata ministrului Costescu, "infiintarea unei noi companii nationale, Compania Nationala de Investitii in Infrastructura (CNII), ce va prelua proiectele de investitii in derulare la CNADNR si CFR si va lansa noile proiecte. CNII va fi un model de bune practici in ce priveste politica de personal, criteriile fundamentale de selectie fiind competenta si integritatea (zero toleranta pentru nepotism si politizare)".

Demararea in 2016 a licitatiei pentru capetele autostrazii Pitesti - Sibiu

In luna decembrie ar trebui sa fie gata prima parte din Studiul de Fezabilitate care tine de ce le doua capate, Pitesti - Curtea de Arges si Boita - Sibiu.

Ministerul Transporturilor a facut un pas URIAS pentru transparentizarea proiectului si a pus pe site si pe un forum dedicat rapoartele din SF si variantele de traseu luate in calcul, invitand cei interesati sa isi expuna opiniile.  

Sibiu - Pitesti este fara doar si poate cel mai important proiect de autostrada pentru Romania in anii urmatori, iar noul ministru Costescu trebuie sa puna presiune pe CNADNR sa nu zaboveasca si sa lanseze cat mai rapid licitatia pentru ca lucrarile sa poata debuta inca din 2016.

Autostrada demolata - Fazarea proiectului si rezolvarea serioasa a problemelor pe Sibiu - Orastie Lot 3

O portiune din autostrada Sibiu - Orastie Lot 3 a fost deramata
Foto: Turnul Sfatului
A1 Sibiu - Orastie Lot 3, autostrada inchisa la mai putin un an de la deschiderea traficului si demolata partial din cauza fisurilor si alunecarilor aparute, reprezinta probabil cea mai neagra pata din istoria infrastructurii romanesti. Un proiect pagubos, executat gresit de catre constructor si administrat prost de catre autoritatile de la Drumuri. 

Noul ministru trebuie sa se implice personal si urgent in rezolvarea problemelor cu acest tronson, avand in evdere ca in acest moment totul e inghetat pe santier, iar lucrarile nu au nici o sansa sa fie terminate anul acesta. Fazarea proiectului si gasirea unei solutii in care tronsonul demolat sa fie reconstruit temeinic trebuie sa fie in topul prioritatilor.

Licitarea de urgenta a tunelurilor pentru ursi de pe autostrada A1 Lugoj - Deva

De modificarile necesare la proiectul autostrazii si introducerea tunelurilor pentru ursi se stie inca din 2013, insa nici pana in ziua de azi CNADNR nu a lansat licitatiile pentru acest proiect. Restul autostrazii este in constructie si, cu toate intarzierile acumulate, va fi gata inainte de tunelurile esentiale. Luni la rand autoritatile de la drumuri au promis ca vor relansa licitatie, insa acest lucru nu s-a intamplat nici pana acum.

O licitare rapida a podului peste Somes ce leaga actuala autostrada Transilvania de tronsonul aflat in stadiu avansat de executie Gilau - Nadaselu

Langa Cluj Napoca sunt in executie circa 8,7 km din A3, intre Gilau si Nadaselu. Lucrarile se desfasoara in ritm alert si sunt toate sansele ca tronsonul sa fie gata in termen (2016). Cu toate acestea, exista un mare risc ca acesta sa nu poata fi legat de restul autostrazii Gilau - Campia Turzii pentru ca un element cheie nu va fi gata: podul de autostrada peste Somes.

Din diverse motive si tergiversari, realizarea acestuia nu a fost contractata insa, asa ca grabirea proecesului ar trebui sa fie si in vederea noului ministru. Altfel, vom fi din nou in situatia ca o bucata finalizata de autostrada sa zaca nefolosita, aidoma celor 10 km de autostrada finalizati langa Lugoj inca din 2013, dar ramasi nefolositi in continuare pentru ca se opresc brusc in camp.

Aprobarea MasterPlanului si demararea de urgenta a proiectelor care sunt deja in intarziere la implementare

Master Planul de Transport a fost agreat intr-o forma finala cu Comisia Europeana inca din vara, dar aprobarea sa printr-un act normativ in Romania inca nu s-a realizat. Aprobarea sa in Guvern ar trebui sa fie una din prioritati, la pachet cu demararea de urgenta a proiectelor ce sunt incluse in MasterPlan dar care sunt deja in intarziere fata de planificarea din document.

Mai exact, unul din proiectele prioritare ce se afla in intarziere este Studiul de Fezabilitate a drumului expres spre Moldova, de la Ploiesti la Roman, revizuire planificata in MasterPlan in anii 2015-206. Cu toate ca suntem deja pe final de 2015, Compania de Autostrazi nici macar nu a scos la licitatie acest proiect. Astfel, sansele ca planificarea din MasterPlan sa fie respectata sunt nule.

In schimb, in ultimul an si jumatate CNADNR a tot scos la licitatie (si apoi anulat) alte cateva zeci de studii de fezabilitate, unele ce tin de proiecte care nici macar nu se regasesc in MasterPlan sau sunt programate abia dupa 2022!
 
Demersuri pentru activarea Clauzei de reforma Structurala si implementarea MasterPlanului in scenariul optimist

Scenariul pesimist din MPGT pana in 2020
Foto: Hotnews
Si pentru ca tot discutam de MasterPlan, noul ministru Costescu, impreuna cu cel al Finantelor si, de ce nu, si premierul Dacian Ciolos ar trebui sa gaseasca o solutie la o problema esentiala: Pe ce scenariu mergem cu Master Planul?

Cel pesimist, in care practic ne vom baza doar pe banii europeni si contributia nationala, adica pe rutier doar autostrazile deja incepute, autostrada Pitesti - Sibiu si drumul expres spre Moldova? Sau vom demarara procedurile pentru activarea Clauzei de Reforma Structurala si obtinerea ajustorului de deficit bugetar de 0,5%PIB/an pe 4 ani care sa permita contractarea imprumuturilor BERD/BEI prevazute in varianta optimista a Master Planului, varianta in care pana in 2020 s-ar putea face aproape toate marile autostrazi si drumurile expres din planul strategic?

Rezolvarea problemelor ce tin in loc licitatii CFR de 2 miliarde de euro

In 2014, CFR lansa doua licitatii mamut, de circa 2 miliarde e euro, pentru modernizarea a inca 140 de km din Coridorul IV feroviar, insa totul a mers prost si foarte prost. Caietul de sarcini intocmit defectuos, contestatiile peste contestatii si lentoarea autoritatilor au facut ca nici pana in ziua de azi acele proiecte sa fie atribuite. 

Continuarea demersurilor de modificare si armonizare a legislatiei ce incurca si intarzie marile proiecte de infrastructura

Una din initiativele bune ale fostului ministru Iulian Matache a fost initierea discutiilor pentru modificarea legilor ce tin de avizare a proiectelor de infrastructura, procedurile curente ducand la numeroase intarzieri si blocaje birocratice. Intentia era ca Guvernul sa adopte un Memorandum in care sa agreeze modificarea legilor si armonizarea normelor astfel incat rezultatul final sa fie grabirea procesului de realizare a proiectelor de infrastructura.
Continuarea acestei initiative ar trebui sa fie si ea pe agenda prioritatilor noului ministru de la Transporturi.

De altfel, si Asociatia Pro Infrastructura a transmis un mesaj similar, sugerandu-i noului ministru sa constituie un "task force" la nivelul Ministerului care "sa revizuiasca legislatia care pune piedici proiectelor de infrastructura, dar si normativele si standardele care sunt depasite".

Pornirea proiectului de conectare a Aeroportului Otopeni de Capitala

Calea ferata si Aeroportul Otopeni
Foto: Hotnews
In momentul de fata exista doua planuri pentru a lega Aeroportul International "Henri Coanda" din Otopeni de  Bucuresti, ambele ramase doar pe hartie. Primul este Magistrala 6 de metrou, un proiect destul de scump si care, bazandu-ne pe experienta lucrarilor de pe M5 Drumul Taberei, ar putea dura foarte mult in implementare.

Al doilea proiect in discutie este legarea aeroportului prin cale ferata de Gara de Nord din Bucuresti. 

In prezent exista o linie de cale ferata care ajunge la circa 800 de metri de terminalul aeroportului, iar proiectul prevede modernizarea acestei linii, extinderea sa pana in Aeroport si realizarea unei gari subterane sub parcarea Aeroportului Otopeni. Avantajele ar fi costul mai scazut si orizontul de timp mult mai apropiat pentru finalizare. Factorul timp este si el unul esential in perspectiva anului 2020, cand Bucurestiul va gazdui o serie de meciuri in cadrul Campionatului European de Fotbal si una din cerintele UEFA are tocmai finalizarea unei astfel de legaturi Aeroport-Bucuresti.

Initierea efectiva a proiectului sta acum in mana noului Ministru de la Transporturi.

Demararea unei reorganizari la TAROM care sa prevada innoirea si uniformizarea flotei

Discutiile privind reinnoirea si uniformizarea flotei Tarom se poarta la nivel teoretic de ani buni, insa actiunile concrete au lipsit constant. Desi nu vorbim de un proces ce ar putea fi terminat intr-un an - cam cat spera Guvernul Ciolos ca va activa - initierea efectiva a discutiilor la nivelul Tarom cu privire la schimbarea flotei invechite de aeronove ar putea fi declansata inca de pe acum de catre noul ministru Costescu.

  • HotNews.ro isi intreaba cititorii: Ce alte proiecte sau situatii ar trebui trecute pe lista prioritatilor noului ministru de la Transporturi?






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















30347 vizualizari

  • +26 (28 voturi)    
    Autostrăzi în Moldova... (Duminică, 22 noiembrie 2015, 22:55)

    Paganelis [utilizator]

    ... nimic??? Este rușinos că politrucii, hoții, infatuații, plagiatorii, mitomanii, cocălarii și pițipoancele din șparlavrament, și din alte „posturi” călduțe și bune de „muls”, se pregătesc de aniversarea a 100 de ani de la Unirea din 1918, când noi NU AVEM (și mă îndoiesc că vor fi șanse să avem, până atunci), NICI O LEGĂTURĂ MĂCAR ÎNTRE 2 DINTRE CELE 3 MARI PROVINCII ROMÂNEȘTI! Am reușit să legăm Ardealul pe autostradă, de o capitală, dar aia nu e București, ci Budapesta! Zero km de autostradă dinspre Moldova spre Ardeal și tot zero - dinspre Moldova spre Muntenia (unde era mai ușor, că, în mare parte, ar trece prin câmpie!)! Dar, nu, noi tre' să fim „mândri că suntem rrrrrrrrrrrrrrromâni!”... Să vă fie RUȘINE, TICĂLOȘILOR!
    • +5 (23 voturi)    
      Nu e nevoie de autostrazi in Moldova (Luni, 23 noiembrie 2015, 1:58)

      Fu Leng [utilizator] i-a raspuns lui Paganelis

      Acolo se voteaza pesedeaua pt o cinzaca.
      • +3 (5 voturi)    
        Si tu esti psd-ist (Luni, 23 noiembrie 2015, 11:24)

        Sufleu [utilizator] i-a raspuns lui Fu Leng

        de vreme ce gandesti la fel ca psd-istii.
        • -1 (3 voturi)    
          Atata vreme cat am my own business (Luni, 23 noiembrie 2015, 17:18)

          Fu Leng [utilizator] i-a raspuns lui Sufleu

          In America de Nord....nu vad cum as putea sa fiu pesedist.
          • +1 (1 vot)    
            E suficient sa gandesti ca un PSDist (Luni, 23 noiembrie 2015, 18:26)

            Sufleu [utilizator] i-a raspuns lui Fu Leng

            incat sa fii psd-ist. In rest, poti sa zici intr-o romengleaza aproximativa ca tu 'own your own business', asta nu te face mai destept. Dimpotriva. Te face un ingamfat. Adica un psd-ist.
      • 0 (0 voturi)    
        Câte ați dat? (Luni, 23 noiembrie 2015, 22:37)

        Non.e [utilizator] i-a raspuns lui Fu Leng

        De cinzeci întreb.
        Și banii, i-ați avut din „your own business from USA”?
        Pe de altă parte, cu cine să voteze moldovenii dacă s-au fript cu pinalții și cu fluturii de la PDL/PNL?
  • +17 (19 voturi)    
    Avem nevoie de transport mix (Duminică, 22 noiembrie 2015, 23:21)

    bigbrother [utilizator]

    Desi transportul rutier pare sa fie "privilegiat" (si pun ghilimelele nu pentru ca ar exista drumuri, ci pentru ca se fac planuri si SF intr-o veselie, dar rezultate ioc), eu as merge pe un mix de infrastructura.

    Eu as vedea aeroporturi in fiecare oras cu peste 100.000 locuitori, conectiuni feroviare rapide in fiecare oras cu peste 25.000 locuitori concomitent cu reamenajarea statiilor existente pentru trenurile Personal (majoritatea statiilor arata ca dupa razboi), autostrazi si drumuri expres care sa uneasca cele patru puncte cardinale precum si fiecare "capitala" de judet, impreuna cu linii de centura pentru orasele mari si pentru zonele turistice care sa preia traficul si sa-l devieze fara a fi nevoie sa fie strabatut orasul si a creste poluarea pentru a trece de el.

    Sa nu uitam nici sectorul maritim, Romania ar putea deveni o destinatie turistica maritima tinand cont ca avem peste 250 km de litoral, Delta Dunarii, Dunarea. Avem deja croaziere care opresc in Constanta dar mai departe turistul trebuie sa poata strabate tara fara probleme a.i sa o recomande si altora ca destinatie turistica, ceea ce nu se intampla acum.

    Si ata pentru ca maritim fara rutier/feroviar/aerian nu se poate cum feroviar fara rutier nu ajuta, aerian fara rutier/feroviar nu are sens etc. Toate tipurile de infrastructura trebuie conectate si este necesar ca fiecare judet sa beneficieze de cel putin doua tipuri de infrastructura la standarde europene astfel incat sa raspunda cat mai multor cerinte din partea investitorilor care acum prefera alte tari in detrimentul Romaniei.

    Toate astea facute cu bani europeni si cat mai putin de la buget sau imprumuturi care sa ne coste de 10 ori mai mult (exemple avem cu duiumul), cu un Master Plan batut in cuie pentru 10 ani care sa fie asumat de toata Romania, pentru ca ne implica pe toti in mod direct sau indirect.
    • +20 (22 voturi)    
      Excelent plan, intradevar ai de toate (Luni, 23 noiembrie 2015, 2:08)

      Fu Leng [utilizator] i-a raspuns lui bigbrother

      Ai munti, ai Transilvania cu burgurile ei, ai Moldova cu manastirile, Maramures, Bucovina, ai Delta si litoralul, ai Dunarea. Ceva lipseste insa, oamenii care trebuie, astia lipsesc. Sa nu ma contrazica nimeni, daca erau oamenii care trebuie nu era tara in halul in care e....la 25 de ani de la caderea comunismului, cica.
  • +11 (13 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Luni, 23 noiembrie 2015, 0:54)

    [anonim]

    • +7 (7 voturi)    
      Primul pas... (Luni, 23 noiembrie 2015, 7:24)

      prompt [utilizator] i-a raspuns lui

      ...ar trebui sa fie anchetarea lui ponta si mai ales sova pentru subminarea economiei nationale prin deturnarea fondurilor de investitii la pomeni electorale de cand au ajuns la putere. Au distrus tot ce se incepuse bine cu Sibiu-Nadlac si au compromis folosirea banilor europeni.
    • +4 (4 voturi)    
      Neaga e unul dintre arogantii clasici (Luni, 23 noiembrie 2015, 7:33)

      emil bobu [utilizator] i-a raspuns lui

      Cum altfel sa poata trage teapa unei intregi tari, ca sa ia el bani? Trebuie sa fii arogant nevoie mare ca sa faci asa ceva!

      Si cat de lesne se disculpa pe el insusi! El nu a avut nicio raspundere pentru lipsa totala de progres - el e doar Seful Companiei Nationale de Autostrazi!
  • +6 (6 voturi)    
    Hai sa-l creditam 100% pe Ciolos! (Luni, 23 noiembrie 2015, 7:43)

    hotnewsfil [utilizator]

    Vom avea o noua harta a autostrazilor colorate artistic, alte promisiuni gaunoase?
    II vom duce dorul lui Victor-Viorel - plagiatorul mitoman, la sfarsitul anului 2016, cand aceasta secatura - inepuizabilul mincinos, va reprosa strazii ca la debarcat tocmai cand avea in plina constructie, in finalizare, autostrada Comarnic-Brasov. Asa cum ne promisese, secatura pleca singur din fruntea guvernului daca nu reusea sa ne asterna sub anvelope covorul mirajului mereu aflat la orizont (la infinitul fara de sfarsit).
    Hai sa ne mai lasam amagiti inca o data - acum, de catre un om scoilt in lumea celor care se tin de promisiuni, le realizeaza, au 'obraz'!
    Ciolos pare diferit radical de mitomanul-plagiator, chiar 'la vorba'.
  • +12 (12 voturi)    
    Urgențe (Luni, 23 noiembrie 2015, 8:04)

    nick24 [utilizator]

    1) Pitești-Sibiu
    2) A0, măcar între A2, A3,A1
    3) Ploiești(nodA3)-Buzău-RmSărat, cu continuare spre nord, spre Suceava ( în fiecare an câte 30-50km)
    4) Iași-TgMureș
    5) 2 DN-uri: Comarnic-Predeluș-Săcele și DN7D

    6) urgentarea modernizării căilor ferate pt 160km/h și repararea zonelor cu restricții în mod continuu, astfel ca pe liniile nereabilitate să se circule măcar cu viteza din 1970 ( de ex linia București-Suceava)

    7) cumpărarea a 3-4 trenuri de la Softrans pt traseul Gara de Nord-Aeroport Otopeni, reabilitarea liniei pt viteza de 160km/h. La max 15 min trebuie să fie un tren.
  • +9 (11 voturi)    
    Pentru Moldova.. (Luni, 23 noiembrie 2015, 8:24)

    mircea_cjn [utilizator]

    ..prioritatea absoluta e legatura cu vestul, deci Iasi-Tg.Mures, si nu tot felul de bazdaganii prin Focsani , ca sa aiba si Oprisan autostrada.

    1. Pitesti -Sibiu ; finalizeaza primul coridor
    2. Iasi-Tg.Mures-Bors ; al doilea coridor
    3. Turda-Sebes ; legatura dintre coridoare.

    Simplu.
  • +11 (11 voturi)    
    Autostrada Iasi Tg. Mures (Luni, 23 noiembrie 2015, 8:35)

    Cipic [utilizator]

    Autostrada, nu drum expres, nu poteca, nu altele. Si nu uitati capeteleL Iasi si Targu Mures. Pe Ploiesti Roman sa va plimbati voi. Ne condamnati la saracie in mod deliberat si dupa aia ne aratati cu degetul.
    • 0 (0 voturi)    
      Nu după aia, ci tot timpul. (Luni, 23 noiembrie 2015, 22:46)

      Non.e [utilizator] i-a raspuns lui Cipic

      Asta este solidaritatea și unitatea nației noastre.
      Muntenii se cred mai șmecheri. Ardelenii se cred mai harnici.Toți se mândresc însă cu Eminescu, Enescu, Creangă, Porumbescu, Labiș, Nadia Comâneci.
  • +1 (7 voturi)    
    Autostrazi?!? (Luni, 23 noiembrie 2015, 8:38)

    The Real Sasha [utilizator]

    Ati zis ceva de autostrazi?!? :)) Asta e gluma cincinalului.
    Nu ne trebuie o alta clasa politica, ne trebuie alti votanti. Da, alt popor. Atat.
  • +6 (8 voturi)    
    diferit! (Luni, 23 noiembrie 2015, 9:02)

    nelamurit [utilizator]

    eu zic ca centurile ocolitoare pe tote traseele costa mai putin si scurteaza timpul cu jumatate aproape imediat
    • +2 (2 voturi)    
      ocolitoare de... ce? (Luni, 23 noiembrie 2015, 15:24)

      stefan2008 [utilizator] i-a raspuns lui nelamurit

      Ocolitoare de toate satele prin care trec drumurile europene? Atunci da. Doar ca centura ce ocoleste toate satele se numeste autostrada! ;)
  • +6 (6 voturi)    
    filmari din avion (Luni, 23 noiembrie 2015, 9:02)

    Victor23 [anonim]

    Ar trebui reluate filmarile din avion de deasupra autostrazilor in constructie, pe care le-au oprit pesedistii.
  • +1 (7 voturi)    
    cat efort puteti sa depuneti (Luni, 23 noiembrie 2015, 9:38)

    adrian4511 [utilizator]

    Ma minunez cat efort puteti sa depuneti sa scrieti articole de asemenea dimensiuni. Ce rost are? Nu ati vazut inca ca Romania nu are capacitatea administrativa sa deruleze repede proiecte mari? Nu va entuziasmati cu schimbarea guvernului. Ce se poate schimba intr-un an in afara de sefii unor institutii?
  • +1 (3 voturi)    
    Moldova (Luni, 23 noiembrie 2015, 10:38)

    AdrianMaftei [anonim]

    Foarte frumos! Moldova nimic! Oradea- Cluj ? Iasi - Tg. Mures? Iasi - Bucuresti? Bine ca avem intre Turda si Gilau, pe care nu merge nimeni!
  • +2 (2 voturi)    
    pai hai ma cu autostrazile! (Luni, 23 noiembrie 2015, 10:39)

    liviu_ [utilizator]

    ca pleaca si renault si ford si ajungem mai rau decat grecii
  • +1 (3 voturi)    
    1001 de povesti cu si despre autostrazi romanesti (Luni, 23 noiembrie 2015, 12:18)

    andreesanu [utilizator]

    Au fost odata ca niciodata niste guverne de rahat in Romania.
    Puse pe furat de dimineata pina a doua zi si tot asa au tinut-o slehta de derbedei din zisele guverne ca-26 de ani au saracit tara si-au golit-o si de oameni.Dupa guvernantii astia nici cainii nu aveau ce manca!!!.
    Dar dintre toate prostiile cu care se impaunau ei era si povestea povestilor despre autostrazi , unele care sa treaca muntii ,altele sa pluteasca pe ape si unele chiar suspendate !!!.Sa vezi si sa nu crezi si cum dracul nu face manastiri asa si ei au facut autostrada pe-o punga de apa !!!,cat despre ale de peste munti mai asteptati si voi si copii vostri .
  • +1 (1 vot)    
    Autostrazi (Luni, 23 noiembrie 2015, 14:29)

    Acquarius [utilizator]

    Cele mai "tari" studii (care ar trebui imputate!...) mi se par cele irosite pentru celebra autostrada ("gandita" probabil pe cateva zeci de benzi) de la Bucuresti la Alexandria, localitate cu 40.000 de locuitori, fara importanta economica, turistica, istorica sau culturala, cu nici 180 de ani de existenta ridicata de carmaci la rang de mare dregatorie de judet, unde, doar intamplator, se afla astazi si mosioara baronelului de Teleorman, "cel mai sarac si cel mai cinstit" produs al acestui tinut al sarmanilor. Daca va fi construita totusi vreodata si acest lucru este cat se poate de oportun, in mod logic autostrada ar trebui sa urmeze traseul cel mai scurt intre Bucuresti si Craiova, paralel cu magistrala feroviara Bucuresti - Rosiorii de Vede (Russenart) - Craiova, fara sa ocoleasca cateva zeci de kilometri pe la vestita si "saracacioasa" mosioara mentionata in treacat mai sus. Traseul Bucuresti - Pasajul Domnesti (in constructie peste centura capitalei) - Videle - Rosiorii de Vede - Draganesti Olt - Caracal - Craiova ar putea avea cca 175 Km in vreme ce ocolul pe la mosioara lui Dragnea ar insuma cu cel putin 50 Km mai mult. Autostrada ar uni astfel Bucurestiul de Craiova pe cel mai scurt traseu, trecand prin orasul Videle, un important centru petrolier, prin mun. Rosiorii de Vede, puternic centru polarizator, nod feroviar si rutier din inima Campiei Romane si totodata oras cu bogate traditii istorice si culturale intinse pe mai multe sute de ani, prin orasul Draganesti Olt si mun. Caracal, ajungand la Craiova. Plateste oare sarantocul lieder PSD Dragnea din buzunarul propriu constructia diferentei in plus de 50 km prin Alexandria, costul combustibilului suplimentar si timpul pierdut in plus de la Bucuresti la Craiova si retur pentru sute de mii de vehicule, macar pentru urmatorii 100 de ani? O autostrada trebuie sa urmeze cel mai scurt traseu intre doua orase mari. Pentru celelalte orasele, sate si mosii exista drumuri nationale, judetene sau comunale.
  • 0 (0 voturi)    
    Prioritati (Luni, 23 noiembrie 2015, 18:25)

    vasile78 [utilizator]

    1. Sibiu-Pitesti
    2. Finalizarea modernizarii centurii Bucuresti la 4 benzi
    3. Pitesti-Craiova
    4. Ploiesti-Buzau-Focsani
    5. Magistrala de metrou Colentina-Rahova
    6. Finalizarea magistralei de metrou Eroilor-Pantelimon
  • -1 (1 vot)    
    Faceti Valea Prahovei intai !!! (Marţi, 24 noiembrie 2015, 1:11)

    AdrianCiobotaru1 [anonim]

    Incetati odata cu aceasta autostrada lunga si ne-necesara! Largiti drumul asta la 4 benzi acolo unde relieful permite si gata!
    Faceti autostrada pe Valea Prahovei! E cel mai aglomerat drum din tara asta!
    Faceti autostrada de la Bacau catre Sibiu! O moldova intreaga asteapta si ea ceva, nu va este rusine ???!!!
    [pentru cine nu stie, jumatatea Moldovei de la Suceava la Galati, este aproximativ la Bacau; uniti Bacaul cu Vestul !!].
    Nu va mai lasati prostiti de cei de la Dacia! Camioanele lor cu masini NU circula spre Sibiu, ci pe ruta Craiova, Severin, Caransebes; asa au mers mereu!
    Prioritate nationala este valea Prahovei; si este scurta, doar 47 de km !


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by