​Actualizat

Semnal de alarma la Transporturi: Marile autostrazi pe bani europeni risca sa fie intarziate pentru ca au fost subfinantate puternic in noul buget

de Victor Cozmei     HotNews.ro

Autostrada Sebes - Turda, in constructie (august 2015)
Foto: Forum peundemerg.ro
Cele mai importante autostrazi pe care le Romania le construieste in prezent si care sunt finantate pe bani europeni - autostrazile A1 Lugoj - Deva si A10 Sebes - Turda - risca sa fie intarziate substantial din cauza ca in proiectul de buget pe 2016 au primit mult mai putini bani decat ar fi necesar ca ele sa fie continuate in ritm sustinut. Pentru cele doua autostrazi s-au alocat doar o treime, respectiv un sfert, din cat ar avea nevoie, avertizeaza expertii. Alocarile s-au facut pe baza slabei executii din 2015, insa anul care se incheie a fost unul plin de tergiversari birocratice, probleme care acum sunt in mare parte rezolvate si care lasa loc unui an 2016 in care se poate lucra in forta daca exista finantare suficienta.

---

UPDATE 16:00 - Catalin Drula, Asociatia Pro Infrastructura, dupa o discutie cu premierul Ciolos:

"Am avut astazi o discutie la guvern cu premierul Dacian Ciolos. Supriza placuta a fost prezenta ministrului Transporturilor, a purtatorului de cuvant Dan Suciu si a consilierului de stat Cristian Ghinea.

Am obtinut promisiunea premierului ca va fi adaugat un articol in legea bugetului de stat care va permite finantarea integrala a proiectelor de infrastructura pe fonduri europene", a declarat Drula pe contul sau de Facebook.

---

In cadrul proiectului de buget pe 2016, autostrada A1 Lugoj - Deva a primit circa 348 de milioane de lei, in timp ce A10 Sebes - Turda a primit o alocare de 248 de milioane de lei.

Surse guvernamentale au explicat pentru HotNews.ro ca alocarile din proiectul de buget pentru autostrazile Lugoj - Deva si Sebes - Turda sunt prea mici, insuficiente pentru continuare sustinuta a lucrarilor pe santier si finalizarea celor doua proiecte in anul urmator. Potrivit acelorasi surse, alocarile propuse de ministerul Finantelor au fost realizate pe baza executiei bugetare a proiectelor din 2015, insa acesta a fost un an in care proiectele s-au blocat prin diverse tergiversari birocratice (lipsa avizurilor de mediu sau a autorizatiilor de executie, etc), iar executia in teren a suferit.

Pentru 2016, mare parte din probleme s-au rezolvat sau pot fi rezolvate astfel incat lucrarile pe santier ar putea fi sustinute in forta, insa noile alocari financiare nu sunt suficiente pentru a continua si finaliza lucrile. Ambele proiecte au termen de finalizare prima parte a anului 2016, insa sunt in urma graficelor. Totusi, cu o buna mobilizare in teren si o finantare adecvata, cele doua proiecte ar putea fi terminate pana la finele anului 2016.

Pro Infrastructura: "Cu sumele alocate se pot plati lucrarile deja executate dupa care vom asista la sistarea lucrarilor cu consecinte dezastruoase / Ar fi nevoie de cate un miliard de lei pentru fiecare proiect"

Semnalele de alarma trase cu privire la subfinantarea autostrazilor pe bani europeni aflate in executie vin si din zona societatii civile.

"Romania are 2 proiecte majore de infrastructura rutiera in executie in prezent, Lugoj-Deva si Sebes-Turda. Impreuna valoarea celor doua este de aproximativ un miliard de euro. Din pacate, proiectul de buget prevede niste alocari mult sub necesarul pentru 2016 pentru aceste proiecte", a declarat pentru HotNews.ro directorul executiv al Asociatiei Pro Infrastructura (API), Catalin Drula.

"Ar fi nevoie de aproximativ un miliard de lei pentru fiecare din cele doua proiecte, dar bugetul are un sfert din suma pentru Sebes-Turda si o treime pentru Lugoj-Deva. Cu sumele alocate, im mare, se pot plati lucrarile deja executate dupa care vom asista la sistarea lucrarilor cu consecinte dezastruoase: intarzierea inchiderii coridorului european Sibiu-Nadlac, somaj pentru cele cateva mii de angajati pe aceste santiere, efecte negative asupra furnizorilor locali de materiale, daune platite constructorilor si costurile de oportunitate al amanarii cu cel putin un an al acestor autostrazi", sustine Drula.

Potrivit acestuia, ideal ar fi ca legea bugetului de stat sa permita pentru aceste proiecte majore de importanta nationala finantare in limita graficelor de executie. "Cu alte cuvinte, pentru proiectele cu finantare europeana alocarea trebuie sa fie cea necesara, avind in vedere caracterul lor prioritar si factorul de multiplicare cu contributia fondurilor europene de 75%", a declarat Drula.

De precizat ca in noul proiect de buget alocarile financiare pentru proiectele finantate in intregime de la bugetul de stat este una foarte mare, desi o finantare similara pentru proiectele europene ar insemna practic o alocare de patru ori mai mare avand in vedere gradul de 75% cofinantare nerambursabile de la Bruxelles. Un astfel de exemplu este autostrada Transilvania si Bucuresti - Brasov unde in total s-au alocat circa 900 de milioane de lei.

"Ca solutie secundara, se pot muta banii alocati pentru proiectele cu finantare de la bugetul de stat, unde alocarea este mai generoasa anul acesta, desi discutam despre proiecte care nu sunt urgente si de acelasi nivel de importanta ca cele de pe coridoarele europene. Discutam aici de un segment din autostrada Transilvania de langa Cluj, Nadaselu-Mihaiesti, sau de capetele autostrazii Comarnic-Brasov. Asa cum spuneam, ideal ar fi ca toate aceste proiecte sa fie finantate, dar daca nu se poate, prioritate trebuie data celor pe fonduri europene.", a declarat Drula pentru HotNews.ro

A1 Lugoj - Deva

    Total: 3,5 miliarde lei
    Realizat pana in decembrie 2015: 1,73 miliarde lei
    Cheltuieli preliminate doar in 2015: 447 milioane lei
    Alocat pentru 2016: 348 milioane lei
    Necesar: ~ 1 miliard de lei

A10 Sebes - Turda

    Total: 2,73 miliarde lei
    Realizat pana in decembrie 2015: 642 milioane lei
    Cheltuieli preliminate doar in 2015: 201 milioane lei
    Alocat pentru 2016: 248 milioane lei
    Necesar: ~1 miliard de lei


Bugetul pe 2016 la Transporturi: Cati bani sunt si unde se duc. Deficitul bugetar urias spulbera sansele "scenariului optimist" din Master Plan

Bugetul destinat Transporturilor e mai mic decat cel executat in 2015 cu circa 7,6%, adica 11,9 miliarde lei, fata de 12,8 miliarde lei. Din acestia, circa 9,1 miliarde de lei sunt trecuti la capitolul "Investitii publice", mai putin fata de cele 11,6 miliade de lei cheltuieli preliminate in 2015.

Noul proiect de buget confirma insa, prin deficitul asumat de aproape 3% din PIB, ca Romania va merge pe "scenariul pesimist" din Master Planul de Transport, planificare in care pana in 2020 pentru proiectele de infrastructura ne vom baza doar pe banii nostri de la buget si pe fondurile europene din care abia daca se va reusi terminarea autostrazii Sibiu-Pitesti, a drumului expres spre Moldova si a celor cateva autostrazi incepute, dar neterminate.
Investitiile asumate in proiectul de buget destinat Transporturilor graviteaza in jurul Master Planului de Transport.

Cu toate acestea, asa cum este asumat in proiectul bugetului, deficitul foarte mare (2,95% din PIB) va bloca practic implementarea variantei "optimiste" din Master Plan, cea in care pe segmentul rutier tara noastra ar fi putut realiza mult mai multe autostrazi si drumuri expres pana in 2020. Acest lucru ar fi fost posibil daca, in cazul unui deficit bugetar tinut in frau, Romania ar fi accesat o asa numita "clauza de reforma structurala" prin care sa obtina de la Comisia Europeana o derogare de deficit de 0,5% din PIB si care sa-i permita sa contracteze un umprumut de circa 7 miliarde de euro prin care sa cofinanteze, la pachet cu fondurile europene, toate proiectele propuse.

Scenariul pesimist prevede practic ca tara noastra se va baza pana in 2020 doar pe bugetul propriu si pe banii europeni din noul exercitiu financiar, adica aproape cat sa ne ajunga sa ducem la capat proiectele deja in curs sau intarziate, autostrada Sibiu - Pitesti, drumul expres spre Moldova si, poate, si centura de Sud a Capitalei (ca proiecte majore).


Citeste mai multe despre   



















16856 vizualizari

  • +12 (16 voturi)    
    dar stati linistiti (Luni, 7 decembrie 2015, 12:03)

    gica pantalon [utilizator]

    pentru biserica sunt bani
  • +8 (12 voturi)    
    pai normal... (Luni, 7 decembrie 2015, 12:04)

    liviu_ [utilizator]

    tre sa fie bani pt salariile popilor si pentru bisericile lui pf daniel zis si mafiotul din carpati
  • +8 (12 voturi)    
    Intarzieri (Luni, 7 decembrie 2015, 12:11)

    Close [utilizator]

    Nu. Cred ca risca sa fie intarziate pentru ca oamenii care se ocupa de ele sunt incompeteni si/sau spagari. Au sifonat toti banii, au facut lucrari de mantuiala, au aratat ca doar asta pot sa faca 26 de ani, iar acum brusc e pentru ca sunt subfinantate?

    Autostrada aia pe care a inaugurat-o Pontalau si acum se demoleaza e in stadiul asta pentru ca a fost subfinantata in 2016?

    Tara de hoti si de prosti.
    • +4 (6 voturi)    
      Corect (Luni, 7 decembrie 2015, 13:44)

      fdaniel [utilizator] i-a raspuns lui Close

      Nu sunt terminate nu pentru ca nu se aloca bani in 2016 ci pentru ca toti banii de pana acum au fost furati!!
  • +1 (15 voturi)    
    autostrăzi, pe bucăți (Luni, 7 decembrie 2015, 12:36)

    HaralambieHarpalete [utilizator]

    trebuie să fii bolnav, ca stat, să accepți construirea de autostrăzi pe bucăți sau tronsoane. să vedeți ce probleme vor apărea de aici, termene nefinalizate, structuri asfaltice care diferă radical de la un tronson la altul, etc.
    autostrăzile adevărate se proiectează și execută pe sute sau mii de kilometri, nu pe zeci. suntem cu adevărat de râsul lumii. mă gândesc aici la exemplul sibiu-orăștie, probabil intrat deja în cartea recordurilor.

    chiar e așa de greu să faci două autostrăzi N-S/E-V, care să lege întreaga românie? acum să fim realiști, ceea ce se întâmplă la noi ține de prostie și incompetență, nu de rea voință.
    • +2 (4 voturi)    
      Gresiti (Luni, 7 decembrie 2015, 14:43)

      placintacubranza [utilizator] i-a raspuns lui HaralambieHarpalete

      Autostrada este planificata uniform, pe loturi mari de 100+ km (intre orase mari in general). Executia se face lotizat pe bucati de 10-30 km si este bine ca se face asa:
      - se creeaza concurenta mai mare (pot intra la licitatie firme mai mici care nu ar avea capacitatea sa faca un lot mare) -> preturi mai mici
      - se diminueaza riscul intarzierilor (daca o firma da faliment poti deschide restul loturilor, intarzie doar o portiune mai mica) -> au fost cazuri recente, vezi falimentul Alpine Austria
      - autostrazile arata uniform, prin cerintele beneficiarului diferentele intre loturi nu sunt sesizabile -> vezi Sibiu - Orastie unde nu iti dai seama cand treci de pe un lot pe altul
  • +3 (5 voturi)    
    Prioritatea l a guvernului- promiteti orce !! (Luni, 7 decembrie 2015, 12:41)

    andreesanu [utilizator]

    Din declaratiile luate la cald Dlui Ciolos :
    Prioritatile guvernului -Autostrada Sibiu -Pitesti ,prin bugetul pe 2016 a PITIT-O !!! ,autostrada Tg Mures -Iasi
    a Promis-o !!!,ei si ce-i cu asta ???.
    A promite e ceva nobil ,a te tine de cuvint e o prostie !!!
    asta a fost este si v-a fi deviza politicilor de guvernare a Romaniei.
    • -3 (5 voturi)    
      ponta minte! (Luni, 7 decembrie 2015, 15:10)

      miss sloane [utilizator] i-a raspuns lui andreesanu

      ponta e vinovat :))
  • +1 (5 voturi)    
    Dati mai multi bani la biserici??????? (Luni, 7 decembrie 2015, 12:57)

    dezamagitul [utilizator]

    Ce atatea autostrazi mai bine biserici la fiecare casa si trei popi pentru fiecare biserica , sant bani destui pentru aruncat fara nici un rost la trantori.
    Da-ne doamne mintea cea din urma.
    Credeati ca daca vin tehnocratii se schimba ceva . Acesti pseudo tehnocrati s-au nascut din spuma marii nu au trait in aceiasi hotie si minciuna generalizata . S-au scimbat doar actorii cu aceleasi naravuri ,plagiatori ,hoti si mincinosi . Nu este nici o speranta pentru oamenii cinstiti din Romania.
  • -3 (5 voturi)    
    Vinovatul adevaaraaat (Luni, 7 decembrie 2015, 13:24)

    tonyzzz [utilizator]

    E vina lui Putin si a mujicilor. Si a lui Base.
  • +2 (2 voturi)    
    Autostrada Iasi-Tg Mures are finantare 0 (Luni, 7 decembrie 2015, 14:07)

    Stefan-cel-Mare [utilizator]

    A doua autostrada ca prioritate din Master Planul de transport are prioritate 0. Ori noul ministru al transporturilor este un idiot ori astia isi bat joc de Moldova in mod sistematic, oricine ar fi la putere.
    • -2 (2 voturi)    
      A doua autostrada ca prioritate din Master Planul (Luni, 7 decembrie 2015, 15:04)

      Europiu [utilizator] i-a raspuns lui Stefan-cel-Mare

      nu este si nu a fost niciodata Iasi-Tg Mures.
      • +1 (1 vot)    
        poate (Luni, 7 decembrie 2015, 15:50)

        HaralambieHarpalete [utilizator] i-a raspuns lui Europiu

        dar ție ți se pare normal ca cel mai important oraș din zonă să fie izolat de restul țării? nu mi se pare deloc sănătos să creezi infrastructură doar într-o anumită zonă a țării.
        • +1 (1 vot)    
          nu despre asta era vorba (Luni, 7 decembrie 2015, 17:18)

          Europiu [utilizator] i-a raspuns lui HaralambieHarpalete

          ce cred eu nu conteaza prea mult.

          M-am referit strict la faptul ca omul facea o afirmatie neconforma realitatii "TgM-Iasi a doua prioritate in MPGT". Mergeti pe pagina ministerului, dati un goagal cu MPGT si veti vedea ca nu este. Punct.
  • +2 (4 voturi)    
    Ciolos se fereste ca de foc de solutia Tr.B.! (Luni, 7 decembrie 2015, 14:13)

    hotnewsfil [utilizator]

    Parca (daca nu gresesc), exista zicala : 'nu se poate ci cu slana-n pod si cu pita unsa'.
    Nu se poate cu majorari neadecvate de salarii, si, in acelas timp, cu bani pentru investitii (autostrazi, etc.).
    Actualul guvern a preluat, in aceasta privinta, repartizarea fondurilor disponobile (presupus disponibile!) conceputa de guvernul sociaist precursor, ca sa nu-si puna in cap populatia.
    Daca guvernul Ciolos ar fi taiat majorarile de salarii si de ajutoare sociale, etc., in favoarea investitiilor, ar fi repetat solutia 'Traian Basescu', din 2008, cu aceleas consecinte politice dezastroase pentru Ciolos fiindca, trebue sa se recunoasca faptul ca, d 'a misca fonduri odata destinate consumului populatiei, catre investitii, ar fi o masura cu profund caracter politic, aplicata de un guvern pretins tehnocrat 100%.
  • -6 (6 voturi)    
    pai (Luni, 7 decembrie 2015, 14:51)

    evoque [utilizator]

    nu aveau tehnocratii astia minunile in buzunare? sau sunt doar tehnocratite? la popime cu banii, acolo este necesar, autostrazi la ce ne mai trebuie schengen este pe duca urmeaza si marele ue deci ramanem in africa noastra europeana pas cu pas si tehnocrat.
  • +1 (1 vot)    
    Banii sunt la Biserica si la P$D, (Luni, 7 decembrie 2015, 15:39)

    OmulNou [utilizator]

    fiindca Biserica e vesnic nesatula, iar P$D are nevoie de spagi de campanie.

    Halal.
  • +3 (3 voturi)    
    Cum? Dar n-a lasat Dottore tara pe crestere? (Luni, 7 decembrie 2015, 16:39)

    Wanheda [utilizator]

    Unde e cresterea daca nu sunt bani?
  • 0 (0 voturi)    
    Cred ca asta spune tot... (Luni, 7 decembrie 2015, 18:20)

    cetateanm [utilizator]

    "Potrivit acelorasi surse, alocarile propuse de ministerul Finantelor au fost realizate pe baza executiei bugetare a proiectelor din 2015, insa acesta a fost un an in care proiectele s-au blocat prin diverse tergiversari birocratice (lipsa avizurilor de mediu sau a autorizatiilor de executie, etc), iar executia in teren a suferit. "
    rusinica


Abonare la comentarii cu RSS



de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului




Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă