Cele doua TBM-uri - utilajele gigant care sapa tunelurile de metrou pe magistrala 5 din Drumul Taberei - au ajuns la intrarea in statia Eroilor 2, iar vineri la pranz prima dintre cartite, "Varvara" a spart peretele mulat al viitoarei statii. In acel moment, circa 500 de metri cubi de apa, pietris si nisip au intrat in statie, lasand in urma un "gol" sub placa de beton de sub bulevardul Eroilor Sanitari. HotNews.ro a vorbit cu surse de pe santier si a aflat ce si cum s-a intamplat peste weekend pe santierul de la Eroilor.

Carosabil surpat pe bulevardul EroilorFoto: Agerpres

Vineri dupa amiaza era planificata intrarea in statie a primului utilaj TBM (Tunnel Boring Machine), "cartita" botezata "Sf Varvara" in nou-construita statie Eroilor 2, parte din Magistrala 5 dinspre Drumul Taberei. Cele doua TBM-uri au ajuns aproape de statia Eroilor 2, iar planurile erau ca cele doua utilaje sa intre in statie pana de Craciun.

"In momentul in care TBM-ul a iesit la capatul tunelului, a spart acel perete mulat si in statie a intrat foarte multa apa si aluviuni", au explicat pentru HotNews.ro surse din cadrul santierului.

"Vorbim de peste 500 de metri cubi de apa si aluviuni ce s-au strans in spatele frezei. Aceasta masa s-a mutat practic din zonele unde se vede surparea la suprafata si au lasat un gol in care s-a lasat placa de sub drum", au explicat sursele mentionate.

Potrivit altor surse apropiate situatiei, cantitatea mare de apa care s-a adunat si care a antrenat si alte aluviuni a provenit si de la un put de epuisment (n.r. de evacuare a apei din pamant) ce a fost avariat cand freza a intrat in statie, iar apa a intrat in panza freatica si pamantul din zona s-a inmuiat.

Intre timp, potrivit surselor din santier, putul de epuisment avariat a si fost inlocuit.

Incidentul petrecut vineri nu a avariat lucrarile din santier, si nici utilajul care a intrat in statie, insa acesta a fost oprit si, momentan, a ramas intr-o pozitie "incomoda" pentru constructor pentru ca, lucrarile fiind oprite, acesta nu poate fi scos in statie.

Dupa incident, in momentul in care au aparut primele tasari sub carosabil, constructorul a umplut golul cu aproape 70 de metri cubi de beton, insa fenomenul de tasare a continuat si s-au mai turnat inca circa 120 de metri cubi de beton. In cele din urma, tasarea a stagnat. Din motive de siguranta, insa, autoritatile au optat pentru evacuarea persoanelor din cele doua imobile din imediata apropiere.

Duminica noapte, insa, situatia ar fi fost stabilizata aproape in totalitate, potrivit surselor mentionate.

Ministrul Transporturilor, Dan Costescu, ce a fost prezent in zona santierului in cele doua zile din weekend, a declarat ca astfel de fenomene au loc oriunde in lume, cazuri asemanatoare fiind semnalate in Barcelona sau Londra.

"Sunt accidente tehnice care se intampla oriunde in lume. Au fost in Barcelona, au fost in Londra accidente similare. Ele sunt, pur si simplu, incidente tehnice in cursul derularii normale ale activitatii. Evident ca sunt chestii nedorite pe care nu le vrem si, atunci cand avem si case in zona, situatia este mai complicata. Locuitorii de acolo au fost evacuati - este procedura de urgenta care se aplica sub forma de masura asiguratorie - si ei sunt cazati pe cheltuiala constructorului la unul dintre hotelurile din apropierea caselor", a explicat ministrul, citat de Digi 24.

Autoritatile au impus o interdictie de trafic in zona, pe bulevardele Eroilor si Eroilor Santiari, de 30 de zile, iar lucrarile pe santier au fost sistate. Cu toate acestea, intarzierile nu pot fi inca estimate.

Magistrala 5 Drumul Taberei (Raul Doamnei) - Eroilor 2 este construit de catre asocierea Astaldi - FCC Construccion - Delta ACM - AB Construct pentru circa 1 miliard de lei.

Lucrarile la tuneluri si la structura statiilor ar urma sa fie terminate la inceputul anului 2016, urmand ca in continuare sa se faca finisajul si montarea instalatiilor astfel incat pana la finele lui 2016 linia de metrou sa fie pusa in functiune.

De realizarea finisajelor si sistemelor de instalatii se va ocupa Asocierea dintre firmele Astaldi (Italia), FCC Construccion (Spania), UTI (Tiberiu Urdareanu) si Activ Group Management pentru circa 180 milioane de euro.