Care sunt noile planuri pentru autostrada Sibiu - Pitesti. Marile riscuri dupa ce ministrul a decis sa pastreze actualul contract pentru Studiul de fezabilitate, criticat dur de consultantul Bruxelles-ului

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Marţi, 2 februarie 2016, 12:37 Monitorizari | Proiecte Infrastructura >> Articole

Cand se va face autostrada Sibiu-Pitesti?
Foto: Hotnews
Compania de Autostrazi va plusa si va monitoriza cu specialistii ei contractul de revizuire a Studiului de Fezabilitate pentru autostrada Sibiu - Pitesti, iar noul termen asumat pentru finalizarea acestui document aflat deja in intarziere va fi luna decembrie 2016, potrivit informatiilor obtinute de HotNews.ro de la CNADNR. Noul plan vine dupa ce ministrul Transporturilor a anuntat ca nu va rezilia contractul de revizuire a SF-lui, in ciuda intarzierilor mari acumulate si a unui raport JASPERS, consultantul independent al Comisiei Europene, care desfiinta in mare parte tot ce a facut proiectantul pana acum.

In urma cu o saptamana, ministrul Transporturilor Dan Costescu anunta la TVR ca a decis sa nu rezilieze contractul de revizuire a SF-ului pe autostrada Pitesti - Sibiu, in ciuda intarzierilor mari acumulate si a unui raport JASPERS de la finele anului trecut in care era criticat in mare parte tot ce se facuse pana atunci. Observatiile JASPERS mentionau ca, in stadiul in care e acum, proiectul nu va putea fi sprijinit la finantare nerambursabila la Comisia Europeana.

Costescu declara ca, in perspectiva continuarii contractului cu asocierea Spea (Italia) - Tecnic (Romania), se va infiinta o Unitate Strategica la CNADNR, dar nu a dat prea multe detalii despre ce urmeaza concret. HotNews.ro a aflat dintr-un raspuns oficial al Companiei, dar si din surse apropiate situatiei, care este planul oficial pentru continuare revizuirii Studiului de Fezabilitate pentru autostrada Pitesti - Sibiu.

Unitate strategica, proiectanti si JASPERS, care sa monitorizeze pas cu pas contractul. Noul termen de finalizare? Decembrie 2016


"CNADNR SA, prin specialistii din cadrul companiei, va monitoriza cu strictete activitatile Proiectantului in elaborarea Studiului de Fezabilitate, astfel incat la finalizarea studiului sa se defineasca un Proiect robust, temeinic analizat si pregatit din punct tehnic, juridic, financiar, social, economic, respectand toate cerintele de mediu, etc", se arata intr-un raspuns al Companiei pentru HotNews.ro

In raspunsul transmis de autoritatile de la drumuri se precizeaza ca, in ciuda conditiilor actuale, contractul nu va fi suplimentat cu alte fonduri, proiectantul va trebui sa-si indeplineasca toate sarcinile din contract, iar noul termen de finalizare pentru intreg contractul - pe toate cele cinci sectiuni - este decembrie 2016.

Din surse oficiale, HotNews.ro a aflat ca in cadrul noii structuri care va monitoriza derularea contractului vor fi cooptati, pe langa experti ai companiei, si fosti proiectanti IPTANA (Institutul de Proiectari Transporturi Auto, Navale si Aeriene), dar si o parte din expertii JASPERS, care sa verifice pas cu pas ca ceea ce face asocierea italiano-romana sa fie conform cu cerintele din contract si la standarde acceptabile.

Rezilierea ramane inca pe tapet

Planul autoritatilor se leaga si de faptul ca, dupa finalizarea SF-ului, proiectarea autostrazii va fi scoasa la licitatie separat de constructia propriu-zisa, iar orice neajunsuri sau vulnerabilitati din stadiul de SF vor putea - spera autoritatile de la drumuri - sa fie corectate in etapa de proiectare.

Cu toate acestea, ideea rezilierii nu a disparut in intregime. Potrivit surselor HotNews.ro, CNADNR vrea ca proiectantul sa realizeze un nou plan de lucrari pe care sa il parafeze intr-un act aditional la contractul original, iar orice incalcare a noilor termene va declansa de la sine rezilierea.

Surse: "Un SF facut de mantuiala compromite sansa de finantare pe acest proiect"


Pe de alta parte, surse bine informate au precizat pentru HotNews.ro ca nu toata lumea din Minister e de acord cu decizia ministrului si a sefului CNADNR de a continua actualul contract pentru revizuirea SF-ului Pitesti - Sibiu.

"Varianta de continuare a acestui contract are riscuri asupra finantarii europene. Un SF facut de mantuiala compromite sansa de finantare pe acest proiect si, implicit, intreg programul european pe urmatorii ani", au declarat sursele amintite.

Problema proiectarii

Alte surse guvernamentale au declarat ca solutia aleasa de CNADNR ignora in mare parte importanta proiectarii inca din etapa SF-ului, proiectare inclusa intr-o mare masura chiar si in actualul contract.

In plus, orice contract ulterior de proiectare care va fi menit sa si repare din neajusurile actualului SF are riscul de a se lovi de situatii neconforme in teren sau nefezabile si ar putea duce la escaladarea costurilor si la noi intarzieri.

Noul termen asumat de CNADNR, greu de atins...

Noua programare propusa pentru finalizarea SF-ului Pitesti-Sibiu pe sectiunile de capat
Foto: Hotnews
In plus, noul termen pe care si-l asuma CNADNR - decembrie 2016 - pentru intreg contractul pare a fi greu de indeplinit avand in vedere ca, potrivit planurilor prezentate de proiectant la inceptul anului si publicate de HotNews.ro in exlusivitate aici, numai pana in luna septembrie 2016 se dorea finalizarea doar a celor doua sectiuni de capat (1 si 5), tronsoane incomparabil mai usoare fata de cele trei sectiuni de mijloc din zona montana. (vezi imaginea alaturata).

Alte surse au precizat pentru HotNews.ro ca firma italiana Spea ar fi preferat o iesire pe cale amiabila din acest contract, realizand ca nu s-ar incadra in bugetul licitat, in timp ce partenerul roman din asociatie, firma Tecnic Consult, abonata la contracte cu statul roman, nu isi doreste rezilierea si sustine ca se poate incadra in valoarea contractului.

Discrepanta intre recomandarile JASPERS si licitatia lansata de Sova


Valoarea considerata mica a contractului - 6,3 milioane de euro, dar si termenele nerealist de scurte, la pachet cu indoielile privind capacitatea proiectantului de a derula un astfel de contract complex, sunt marile vulnerabilitati pentru realizarea unui SF ca la carte, sustin surse institutionale pentru HotNews.ro.

Actualul contract a fost semnat dupa o licitatie lansata pe genunchi in mare graba in mandatul lui Dan Sova. Cu toate acestea, in 2013, JASPERS facea mai multe recomandari autoritatilor de la Transporturi cu privire la cum ar trebui sa arate licitatia si contractul pentru un astfel de proiect complex.

Costurile pt SF Pitesti-Sibiu estimate de JASPERS
Foto: Hotnews
Intr-un raport din 28 iunie 2013, JASPERS indica o valoare medie a contractului de circa 32 de milioane de euro (vezi foto alaturat), iar in rapoartele ulterioare indica circa 29 de luni ca termen realist pentru realizarea efectiva a SF-ului, cu o perioada pentru proiectare de pana la 18 luni.

In plus, JASPERS recomanda CNADNR sa angajeze un consultant independent, cu experienta internationala, care sa supervizeze foarte atent desfasurarea contractului. (Detalii aici) Nici una din recomandari nu a fost respectata.

Licitatia pentru revizuirea SF-ului pentru Sibiu - Pitesti a fost lansata pe 1 iunie 2014 cu o valoare estimata de 11,4 milioane de euro si termene nerealist de mici: 4 luni pentru sectiunile de capat, 12 luni pentru restul proiectului. Contractul a fost atribuit un an mai tarziu cu 6,3 milioane de euro.


Citeste mai multe despre   























16965 vizualizari

  • +13 (15 voturi)    
    Neputinta. (Marţi, 2 februarie 2016, 14:50)

    prompt [utilizator]

    Sa vii la 10 ani de la primul SF al autostrazii Sibiu-Pitesti si sa zici ca numai ,,refacerea SF" mai dureaza doi ani, demonstraza neputinta si incompetenta. Nu merita nici un comentariu in plus!
    • +6 (14 voturi)    
      Fals (Marţi, 2 februarie 2016, 15:20)

      Alor [utilizator] i-a raspuns lui prompt

      Fals, nu este vorba nici de neputinta nici de incompetenta. Este vorba de TRADARE nationala. Tot ce se urmareste este sabotarea acestui proiect si impiedicarea realizarii lui cu mii de motive si tergiversari.
      Scopul este neinchiderea acestei autostrazi pe ultimul segment ramas adica Sibiu-Pitesti si deasemenea centura Bucurestiului care uneste A1 si A2.
      Scopul urmarit este ca portul Constanta sa nu fie sub nici o forma unit cu Europa occidentala la nivel de autostrada.
      Portul Constanta este o concurenta puternica pentru portul olandez Roterdam, tot din acest motiv nu suntem primiti nici in Shengen prin bunavointa olandezilor.
      • +3 (11 voturi)    
        mda... (Marţi, 2 februarie 2016, 15:59)

        airamerica [utilizator] i-a raspuns lui Alor

        Inclin sa cred ca ai dreptate!
        • +2 (2 voturi)    
          HIP (Miercuri, 3 februarie 2016, 13:51)

          gebeleizis2020 [utilizator] i-a raspuns lui airamerica

          hotie, incompetenta, prostie

          ar fi usor sa dam vina pe altii dar asta e sistemul. si ca privat daca vrei sa faci ceva te lovesti de functionarii de la stat care tin cu dintii sa te blocheze.
          e valabil pentru sosele, pentru scoli, spitale, dotarea politiei, nefunctionarea justitiei, nemarginita nesimtire penala a parlamentarilor...

          sigur, aia de afara isi promoveaza diverse interese obscure, contrare celor romanesti. dar ne-o facem cu mana noastra.
          si insistam; uitati-va doar la alegerile de anul asta. PSD si PNL vor scoate scor bun desi au distrus tara si fac numai prostii
          il mai avem pe baselu care debiteaza numai prostii, avem o mana de tinichele gen unpr, alde etc
          avem pe doamna aia care a fost la justitie, nici macar nu mai tin minte cum o cheama; e visatoare si nu propune nimic concret si vrea sa o votam pe promisiunea ca e mai cinstita ca aialalti...

          mi-am petrecut noaptea trecuta fugarind hoti, mi-am petrecut dimineata asta incercand sa obtin cinstit acte de la functionari corupti si incompetenti... macar pentru astea doua nu-s de vina olandezii smecheri...
          • +1 (1 vot)    
            NU OLANDEZII! (Miercuri, 3 februarie 2016, 15:18)

            airamerica [utilizator] i-a raspuns lui gebeleizis2020

            Nu sustin ca olandezii sunt de vin, olandezi fac ceea ce trebuie sa faca, isi apara interesele lor si au gasit functionari romani care tradeaza interesele nationale din lacomie, incompetenta, prostie si hotie, asa cum ai spus si tu!
      • -1 (11 voturi)    
        aha (Marţi, 2 februarie 2016, 16:10)

        tecumseh [utilizator] i-a raspuns lui Alor

        iar placa aia ca noi suntem buni dar nu ne lasa astia.
        unde trimiti marfa din Constanta, la Batumi ? in Trebizond ? au trecut 1200 de ani de cand era prospera ruta asta.
        • +4 (8 voturi)    
          Este vorba (Marţi, 2 februarie 2016, 19:28)

          Alor [utilizator] i-a raspuns lui tecumseh

          Este vorba in principal de exporturile chinezesti care ar putea intra in Europa prin Constanta, renuntand la ruta ocolitoare prin Roterdam. Olandezii ar pierde miliarde de euro.
          • 0 (2 voturi)    
            aberații (Miercuri, 3 februarie 2016, 12:37)

            HaralambieHarpalete [utilizator] i-a raspuns lui Alor

            cum ar putea marea neagră - o băltoacă izolată - să primească exporturile chinezești? pe calea aerului? incredibil cum gândesc unii.
      • 0 (2 voturi)    
        NU este tradare, ci supravietuire! (Miercuri, 3 februarie 2016, 11:14)

        Crioan [utilizator] i-a raspuns lui Alor

        Nu vre-o oculta conspiratie internationala este de vina, ci doar dorinta de supravietuire a pedesereului.
        Adeptii lui Ilici stiu sa gestioneze foarte bine PENURIA, nu belsugul, pentru ei o tara cu o economie puternica ar reprezenta o catastrofa - cine i-ar mai vota pentru galeata electorala?!
        De aceea au facut si vor face in continuare ORICE ca sa saboteze autostrada Sibiu-Pitesti.
        Fara aceasta extrem de necesara autostrada, atat Renault cat si Ford isi vor lua catrafusele de la noi, vor muta productia in alte tari. Zecile de mii de locuri de munca vor determina un colaps economic, iar Ilici si ai sai o sa isi frece mainile de bucurie - oamenii saraci si necajiti pot fi manipulati foarte usor!
        Atata vreme cit pedesereul este in activitate, nu voam avea autostrazi in tara ...
      • -1 (1 vot)    
        Mdaaa...... (Miercuri, 3 februarie 2016, 11:42)

        polonyca [utilizator] i-a raspuns lui Alor

        Si eu cred ca asta ar fi egal cu ....."Sabotarea ec. nationale".....se vede de la o posta asta !!!!!!!!!:)
    • +5 (5 voturi)    
      Altfel se numeste, si nu are sinonim ! (Marţi, 2 februarie 2016, 20:12)

      Miky113 [utilizator] i-a raspuns lui prompt

      Specialistii dau cate un articol la 2 saptamani, sa ne tina moralul "ridicat sus" !

      Aceiasi specialisti au facut si trecerea la euro: prin 2004 ziceau ca in 2011, apoi in 2013, apoi in 2015, apoi in 2017, apoi in 2019, si asteptarea apocalipticilor e ca nu va mai fi nevoie !

      La minunea asta numararea se face pe rosu par: 2016, 2018. 2022, ...
  • +12 (12 voturi)    
    care specialisti? (Marţi, 2 februarie 2016, 15:14)

    igorashu [utilizator]

    "CNADNR SA, prin specialistii din cadrul companiei..."
    Care specialisti? Aia care i-au supervizat si pe Impregilo la Aciliu? Mi-e groaza...
    • +1 (1 vot)    
      Pai aia a fost o decizie politica! (Miercuri, 3 februarie 2016, 11:15)

      Crioan [utilizator] i-a raspuns lui igorashu

      Nu conteaza cat de buni erau specialistii, daca Tonta a ordonat ca autostrada sa fie inaugurata chiar inainte de alegeri, asa s-a facut, chiar daca stiau ca viaductul se va surpa ...
      • +1 (1 vot)    
        Da si nu (Miercuri, 3 februarie 2016, 12:46)

        igorashu [utilizator] i-a raspuns lui Crioan

        Nu ma refer neaparat la deschiderea autostrazii ci la toate deciziile care au condus la realitatea de azi: SF facut pe genunchi de DIWI cu traseul pe dealuri miscatoare, avizarea debleului imens in locul unui tunel, s.a.m.d.
        Dupa rezilierea contractului initial de supervizare a lucrarilor, s-au ocupat "specialistii CNADNR" de la Brasov.
        Deschiderea in conditiile alea a fost doar bomboana de pe coliva.
        Noroc ca n-a murit nimeni, altfel aveam un Colectiv 2.
  • 0 (2 voturi)    
    Jaspers =sifonul pentru Bruxel !!! (Miercuri, 3 februarie 2016, 8:50)

    andreesanu [utilizator]

    Pe Jaspers l-a luat gura pe dinainte ! ,nu ascultati de Jaspers nu primiti fonduri de la UE !!!.
    GOLANEALA,GOLANEALA si la UE .
    • +1 (1 vot)    
      asa e (Miercuri, 3 februarie 2016, 11:29)

      levierul [utilizator] i-a raspuns lui andreesanu

      cand votezi PSD si iliescu/ponta, nu poti intelege democratia si controlul institutional asupra intereselor politice
  • -1 (1 vot)    
    Daniel ai citit raportul lui Jasper ?,eu l-am citi (Miercuri, 3 februarie 2016, 12:52)

    andreesanu [utilizator]

    N-am fost, nu sunt PSD ,mizeria din politica ma umple de scarba.
    Am citit cand s-a dat Raportul Jaspers privind studiul de fezabilitate , scurt - Jaspers batea campii nu avea nimic cu studiul in sine .
    Cred ca ai comentat din inertie .


Abonare la comentarii cu RSS



de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului




Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version