HARTA INTERACTIVA Stadiul lucrarilor de modernizare la 160 km/h a caii ferate de pe Coridorul IV pan-european: 1,2 miliarde de euro si ani de intarzieri
In prezent, in cadrul procesului de modernizare si reabilitare a Coridorului IV paneuropean feroviar pentru viteza de 160 km/h sunt in executie sase tronsoane cu o lungime totala de circa 212 km. In constructie sunt tronsoanele Sighisoara - Simeria si KM 614 - Curtici - Frontiera la o valoare totala contractata de circa 1,2 mld euro (85% fiind fonduri europene nerambursabile).
Desi vorbim de proiecte vitale pentru infrastructura si care costa foarte mult, toate tronsoanele sunt in mare intarziere si au dus deja la pierderi substantiale de fonduri din fostul exercitiu financiar european 2007 - 2013. Nefiind terminate la timp, proiectele au fost "fazate" in noul exercitiu european 2014 - 2020 si, practic, vor "musca" din noile fonduri europene ce ar fi putut fi folosite pe proiecte noi.
Cel mai intarziat contract e pe sectiunea Vintu de Jos - Coslariu, acolo unde contractul cu Impressa Pizzarotti a fost semnat inca din decembrie 2011, iar lucrarile aveau termen de finalizare in doi ani si jumatate (30 de luni). In prezent, stadiul fizic a ajuns la "doar" 63%. Alte contracte aflate in intarziere sunt cele dintre Coslariu si Sighisoara, contracte semnate inca din 2012, fiecare cu termen de finalizare de 3 ani.
Stadiile de executie pot fi consultate in urmatorul document centralizator publicat de catre CFR.
Pe langa intarzierile foarte mari deja acumulate pe contractele in executie, alte doua licitatii de circa 1,8 miliarde de euro pentru restul tronsoanelor de la Arad la Simeria (circa 141 km in total) au batut pasul pe loc din 2014. Initial, licitatiile au fost lansate cu deficiente in caietul de sarcini, iar ulterior, au avut de suferit de pe urma contestatiilor.
In privinta acestor licitatii pentru tronsoanele dintre Simeria si Km 614 (aproape de Arad), documentele CFR mentioneaza ca vor fi finalizate spre sfarsitul lunii februarie (19, respectiv 26 februarie). Vorbim de subtronsoanele Km 614 – Cap Y Bârzava (2a) – 44,7 km, Cap Y Bârzava - Cap Y Ilteu (2b) – 36,1 km, Cap Y Ilteu – Gurasada (2c) - 19,7 km - părţi integrante ale tronsonului 2 Km 614 - Gurasada- şi Gurasada – Simeria – 40,8 km (tronsonul 3), ale caror licitare a inceput inca din 2014, dar din cauza diverselor tergiversari si contestari au ajuns sa nu fie contractate nici pana azi.
Cu toate acestea, surse apropiate institutionale au declarat pentru HotNews.ro ca in cazul licitatiilor pentru loturile 2a (km 614 - Cap Y Barzava) si 2b (Cap Y Barzava - Cap Y Iteu) toti ofertantii au fost descalificati. HotNews.ro a transmis o solicitare Ministerului Transporturilor pe aceasta tema si va reveni cand va primi un raspuns.
Situatia lucrarilor scoase la licitatie poate fi consultata aici.
HARTA INTERACTIVA - Modernizarea Coridorului IV paneuropean feroviar pentru viteza de 160 km/h:
> Click pe tronsoane pentru detalii
> Click pe butonul ">>" pentru a deschide Legenda cu informatii in legatura cu tronsoanele reprezentate pe harta
Nu se vede harta pe site-ul mobil? O poti accesa aici, intr-un format optimizat.
Mai jos, stadiul de executie la 11 februarie 2016 pentru fiecare tronson contractat pentru lucrari pe Coridorul IV paneuropean feroviar:
1. Execuţia lucrărilor de construcţii şi instalaţii - Tronson 1: „Frontieră – Curtici – Arad – km 614”
Stadiu (11 februarie): 93,4% (fata de 92,5% in noiembrie 2015)
Lungime: 41,2 km
Valoare: 1.080.484.729,25 RON (cca. 243 milioane euro)
Constructor: Asocierea ALSTOM TRANSPORT S.A – SWIETELSKY BAU GESELL SACHAFT m.b.H – ASTALDI S.p.A – EURO CONSTRUCT TRADING’98 S.R.L – DAFORA S.A.
2. Executia lucrarilor de constructii si instalatii (exclusiv ERTMS, GSM-R, Centralizarea electronica) Sectiunea 3: Coslariu - Simeria. Tronson Simeria - Vințu de Jos
Stadiu (11 februarie 2016): 33,57% (fata de 14,9% in noiembrie 2015)
Lungime: 42,7 km
Valoare: 1.350.523.773,99 RON (cca 304 milioane euro)
Constructor: Asocierea dintre SWIETELSKY – STRABAG – ALSTOM - ARCADA – EURO CONSTRUCT – TRANSFEROVIAR GRUP
3. Execuţia lucrărilor de construcţii şi instalaţii – Secțiunea Coşlariu – Simeria. Sectiunea 3 -Tronson Vintu de jos - Coslariu
Stadiu (11 februarie 2016): 63,12% (fata de 55,08% in noiembrie 2015)
Lungime: 33,1 km
Valoare: 766.924.828,85 RON (cca 173 milioane euro)
Cosntructor: IMPRESSA PIZZAROTTI &CS.p.A
4. Execuţia lucrărilor de construcţii şi instalaţii – Secțiunea Coşlariu – Sighişoara. Lot 3 - Micăsasa - Coșlariu
Stadiu (11 februarie 2016): 86,68% (fata de 80,06% in noiembrie 2015)
Stadiu: 37 km
Valoare: 721.852.150,60 RON (cca 162 milioane euro)
Constructor: AKTOR TEHNICAL SOCIETE ANONYME ( AKTOR S.A ) – SC ARCADA COMPANY S.A, denumită „Asocierea AKTOR – ARCADA”
5. Execuţia lucrărilor de construcţii şi instalaţii – Secțiunea Coşlariu – Sighişoara. Lot 2 - Ațel - Micăsasa
Stadiu (11 februarie 2016): 65,30% (fata de 63,46% in noiembrie 2015)
Stadiu: 29,7 km
Valoare: 747.497.929,80 RON (cca 168 milioane euro)
Constructor: FCC CONSTRUCCION S.A. – ALPINE BAU GmbH – AZVI S.A. – S.C. STRACO GRUP S.R.L., denumită „Asocierea FCC ALPINE AZVI STRACO section Atel – Micasasa”, lider al asocierii fiind FCC CONSTRUCCION S.A.
6. Execuţia lucrărilor de construcţii şi instalaţii – Secțiunea Coşlariu – Sighişoara. Lot 1 - Ațel - Sighișoara
Stadiu (11 februarie 2016): 64,80% (fata de 56,3% in noiembrie 2015)
Valoare: 872.643.737,73 RON (cca 196 milioane euro)
Lungime: 28,22 Km
Constructor: Asocierea FCC CONSTRUCCION SA – ALPINE Bau GmbH – SC AZVI SA.
7. Execuţie lucrări de construcţii şi instalaţii ERTMS, GSM-R, Centralizarea electronică pe secţiunea cf COŞLARIU- SIMERIA și secțiunea cf COȘLARIU - SIGHIȘOARA
Stadiu (11 februarie 2016): 0% (contract semnat pe 30.09.2014, dar care depinde la implementare si de celelalte contracte aflate inca in executie)
Valoare: 498 297.984,32 RON (cca. 112 milioane euro)
Constructor: Asocierea ALSTOM şi PARTENERII formată din: SC ALSTOM TRANSPORT SA, SC ALCATEL LUCENT ROMÂNIA SRL, SC PAS 97 SRL
---
Pana in prezent, pe Coridorul IV paneuropean feroviar au fost realizate modernizarile pentru viteza de 160 km/h intre Bucuresti si Constanta (cca 225 km), precum si intre Bucuresti si Predeal (cca 139 km). Singura portiune din Coridoul IV aflata inca in pregatire este Predeal - Brasov - Sighisoara.
De Regio-uri nu mai zic, au limita de 120, dar cu mai mult de 100 nu circula.
Doar asa putem admira frumusetile patriei.
Interzis a se transporta sare amara ! Pericol de deraiere .
Cind aud vestile despre de autostrazi si irigatii, parca vad un cearceaf rosu cu secera si ciocanu pe el.
Tensometrul incepe sa beeppaie....BEEP,BEEEPPP, .... NU DEFAIMATIi, NU CENZURATI, BiP-BIP.
Avem nevoie de specialisti necalificati la canalul Siret-Baragan. Doar asta ne mai lipseste .
Trebuie sa avem apa prin canale de aductiune, prin canale de irigatii constuite la fiecare capat de parcela. Altfel, nu avem nicio sansa”, mai spune Dimitrie Musca.
Ma intreb cine e interesat de avea o asemenea ineptie?
Odata ni s-au prezentat la stiri trenurile Pendolino care ar merge si cu 200 pe calea conventionala.
La Curtici am vazut odata garnitura care repara 30 de km de cale pe zi.Cat a costat chiria pentru a sta degeaba?
Alstom si Co. pun pe tronsonul Arad-Curtici niste stalpi de 2-3 ori mai puternici decat in Spania pentru Ave.De ce?
De ce companiile astea straine pot construi in tarile lor repede si bine.Iar aici nu.Dar nici nu se plang de nimic,de exemplu de asociatii-capusa romani.Ca doar asta-i diferenta.Strabag construieste autostrazi in Germania cu salarii serioase,nemtesti mai ieftin decat in Romania.Iar acolo nu isi permit sa intarzie.Relieful e la fel dar pe autostrada poti merge si cu 300.
La fel, nu e o problema de trenuri, vitezele pe tronsonul mentionat sunt mult mai mici decat ceea ce poate un tren de calatori al CFR-ului.
Logica mea spune ca la un 120kmh, plus doua opriri, pana la Sinaia ar trebui ajuns in vreo ora si un sfert...
Trebuiau sa o ia de la un capat si acum aveam Constanta-Brasov-Sighisoara.
Monitorizarea a fost inexistenta, nimeni nu i-a deranjat pe constructori, care s-au facut ca muncesc.
De ce nu se repara si Ploiesti-Suceava? Macar pt 120km/h.
Intr-un an Ploiesti-Buzau, anul urmator Buzau-Focsani si tot asa - e vorba de poduri si puncte unde este restrictie de viteza. Sunt imperios necesare reparatiile pt ca viteza medie a ajuns asa scazuta ca toti calatorii au trecut la autobuze si microbuze.
Contractul este cofinantat de Uniunea Europeana cu 740 milioane euro si prevede reabilitarea liniei dubla electrificata de cale ferata.
Dupa finalizarea lucrarilor trenurile de calatori ar trebui sa atinga o viteza maxima de 160 de kilometri pe ora, iar cele de marfa de pana la 120 de kilometri pe ora.
Cu ce ma incalzeste niste procente, daca le termina la sfantul asteapta?
In privinta coridorului IV - ruta feroviara este Ct-B-Bv-Sighisoara-Blaj-Simeria-Deva-Arad. Asa cum reiese din articol e partial finalizata, partial in lucru, partial in pregatire pentru licitatie, adica e acoperita si va fi modernizata in proportie de 100%.
Segmentul Simeria-Sebes-Sibiu-Brasov e pe alta magistrala de cale ferata, e o linie simpla, neelectrificata si nu este parte a coridorului pan-european.