​Peste 210 km de cale ferata din Transilvania, pe traseul Coridorului IV paneuropean feroviar, sunt in curs de modernizare pentru viteza de 160 km/h. Desi costa 1,2 miliarde de euro si majoritatea banilor vin de la Uniunea Europeana, lucrarile au mari intarzieri, iar noile licitatii pentru alti 141 de km care vor costa circa 1,8 miliarde de euro bat pasul pe loc de aproape doi ani.

Modernizare de cale ferata langa Simeria - Coridorul IV feroviarFoto: Glasul-HD.ro

In prezent, in cadrul procesului de modernizare si reabilitare a Coridorului IV paneuropean feroviar pentru viteza de 160 km/h sunt in executie sase tronsoane cu o lungime totala de circa 212 km. In constructie sunt tronsoanele Sighisoara - Simeria si KM 614 - Curtici - Frontiera la o valoare totala contractata de circa 1,2 mld euro (85% fiind fonduri europene nerambursabile).

Desi vorbim de proiecte vitale pentru infrastructura si care costa foarte mult, toate tronsoanele sunt in mare intarziere si au dus deja la pierderi substantiale de fonduri din fostul exercitiu financiar european 2007 - 2013. Nefiind terminate la timp, proiectele au fost "fazate" in noul exercitiu european 2014 - 2020 si, practic, vor "musca" din noile fonduri europene ce ar fi putut fi folosite pe proiecte noi.

Cel mai intarziat contract e pe sectiunea Vintu de Jos - Coslariu, acolo unde contractul cu Impressa Pizzarotti a fost semnat inca din decembrie 2011, iar lucrarile aveau termen de finalizare in doi ani si jumatate (30 de luni). In prezent, stadiul fizic a ajuns la "doar" 63%. Alte contracte aflate in intarziere sunt cele dintre Coslariu si Sighisoara, contracte semnate inca din 2012, fiecare cu termen de finalizare de 3 ani.

Stadiile de executie pot fi consultate in urmatorul document centralizator publicat de catre CFR.

Pe langa intarzierile foarte mari deja acumulate pe contractele in executie, alte doua licitatii de circa 1,8 miliarde de euro pentru restul tronsoanelor de la Arad la Simeria (circa 141 km in total) au batut pasul pe loc din 2014. Initial, licitatiile au fost lansate cu deficiente in caietul de sarcini, iar ulterior, au avut de suferit de pe urma contestatiilor.

In privinta acestor licitatii pentru tronsoanele dintre Simeria si Km 614 (aproape de Arad), documentele CFR mentioneaza ca vor fi finalizate spre sfarsitul lunii februarie (19, respectiv 26 februarie). Vorbim de subtronsoanele Km 614 – Cap Y Bârzava (2a) – 44,7 km, Cap Y Bârzava - Cap Y Ilteu (2b) – 36,1 km, Cap Y Ilteu – Gurasada (2c) - 19,7 km - părţi integrante ale tronsonului 2 Km 614 - Gurasada- şi Gurasada – Simeria – 40,8 km (tronsonul 3), ale caror licitare a inceput inca din 2014, dar din cauza diverselor tergiversari si contestari au ajuns sa nu fie contractate nici pana azi.

Cu toate acestea, surse apropiate institutionale au declarat pentru HotNews.ro ca in cazul licitatiilor pentru loturile 2a (km 614 - Cap Y Barzava) si 2b (Cap Y Barzava - Cap Y Iteu) toti ofertantii au fost descalificati. HotNews.ro a transmis o solicitare Ministerului Transporturilor pe aceasta tema si va reveni cand va primi un raspuns.

Situatia lucrarilor scoase la licitatie poate fi consultata aici.

HARTA INTERACTIVA - Modernizarea Coridorului IV paneuropean feroviar pentru viteza de 160 km/h:

> Click pe tronsoane pentru detalii

> Click pe butonul ">>" pentru a deschide Legenda cu informatii in legatura cu tronsoanele reprezentate pe harta

Vizualizare hartă mai mare

Nu se vede harta pe site-ul mobil? O poti accesa aici, intr-un format optimizat.

Mai jos, stadiul de executie la 11 februarie 2016 pentru fiecare tronson contractat pentru lucrari pe Coridorul IV paneuropean feroviar:

1. Execuţia lucrărilor de construcţii şi instalaţii - Tronson 1: „Frontieră – Curtici – Arad – km 614”

Stadiu (11 februarie): 93,4% (fata de 92,5% in noiembrie 2015)

Lungime: 41,2 km

Valoare: 1.080.484.729,25 RON (cca. 243 milioane euro)

Constructor: Asocierea ALSTOM TRANSPORT S.A – SWIETELSKY BAU GESELL SACHAFT m.b.H – ASTALDI S.p.A – EURO CONSTRUCT TRADING’98 S.R.L – DAFORA S.A.

2. Executia lucrarilor de constructii si instalatii (exclusiv ERTMS, GSM-R, Centralizarea electronica) Sectiunea 3: Coslariu - Simeria. Tronson Simeria - Vințu de Jos

Stadiu (11 februarie 2016): 33,57% (fata de 14,9% in noiembrie 2015)

Lungime: 42,7 km

Valoare: 1.350.523.773,99 RON (cca 304 milioane euro)

Constructor: Asocierea dintre SWIETELSKY – STRABAG – ALSTOM - ARCADA – EURO CONSTRUCT – TRANSFEROVIAR GRUP

3. Execuţia lucrărilor de construcţii şi instalaţii – Secțiunea Coşlariu – Simeria. Sectiunea 3 -Tronson Vintu de jos - Coslariu

Stadiu (11 februarie 2016): 63,12% (fata de 55,08% in noiembrie 2015)

Lungime: 33,1 km

Valoare: 766.924.828,85 RON (cca 173 milioane euro)

Cosntructor: IMPRESSA PIZZAROTTI &CS.p.A

4. Execuţia lucrărilor de construcţii şi instalaţii – Secțiunea Coşlariu – Sighişoara. Lot 3 - Micăsasa - Coșlariu

Stadiu (11 februarie 2016): 86,68% (fata de 80,06% in noiembrie 2015)

Stadiu: 37 km

Valoare: 721.852.150,60 RON (cca 162 milioane euro)

Constructor: AKTOR TEHNICAL SOCIETE ANONYME ( AKTOR S.A ) – SC ARCADA COMPANY S.A, denumită „Asocierea AKTOR – ARCADA”

5. Execuţia lucrărilor de construcţii şi instalaţii – Secțiunea Coşlariu – Sighişoara. Lot 2 - Ațel - Micăsasa

Stadiu (11 februarie 2016): 65,30% (fata de 63,46% in noiembrie 2015)

Stadiu: 29,7 km

Valoare: 747.497.929,80 RON (cca 168 milioane euro)

Constructor: FCC CONSTRUCCION S.A. – ALPINE BAU GmbH – AZVI S.A. – S.C. STRACO GRUP S.R.L., denumită „Asocierea FCC ALPINE AZVI STRACO section Atel – Micasasa”, lider al asocierii fiind FCC CONSTRUCCION S.A.

6. Execuţia lucrărilor de construcţii şi instalaţii – Secțiunea Coşlariu – Sighişoara. Lot 1 - Ațel - Sighișoara

Stadiu (11 februarie 2016): 64,80% (fata de 56,3% in noiembrie 2015)

Valoare: 872.643.737,73 RON (cca 196 milioane euro)

Lungime: 28,22 Km

Constructor: Asocierea FCC CONSTRUCCION SA – ALPINE Bau GmbH – SC AZVI SA.

7. Execuţie lucrări de construcţii şi instalaţii ERTMS, GSM-R, Centralizarea electronică pe secţiunea cf COŞLARIU- SIMERIA și secțiunea cf COȘLARIU - SIGHIȘOARA

Stadiu (11 februarie 2016): 0% (contract semnat pe 30.09.2014, dar care depinde la implementare si de celelalte contracte aflate inca in executie)

Valoare: 498 297.984,32 RON (cca. 112 milioane euro)

Constructor: Asocierea ALSTOM şi PARTENERII formată din: SC ALSTOM TRANSPORT SA, SC ALCATEL LUCENT ROMÂNIA SRL, SC PAS 97 SRL

---

Pana in prezent, pe Coridorul IV paneuropean feroviar au fost realizate modernizarile pentru viteza de 160 km/h intre Bucuresti si Constanta (cca 225 km), precum si intre Bucuresti si Predeal (cca 139 km). Singura portiune din Coridoul IV aflata inca in pregatire este Predeal - Brasov - Sighisoara.