​​EXCLUSIV Contractul autostrazii A3 Gilau-Nadaselu de langa Cluj Napoca, in pericol iminent de reziliere. Compania de Autostrazi nu vrea sa plateasca lucrarile facute de constructor

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Marţi, 23 februarie 2016, 10:31 Monitorizari | Proiecte Infrastructura >> Articole

A3 Gilau - Nadaselu - februarie 2016
Foto: Captura YouTube
​Constructorul roman UMB, cel care executa "ciotul" de 8,7 km din Autostrada 3 de langa Cluj-Napoca a trimis o notificare de reziliere a constractului la Compania de Autostrazi, dupa ce autoritatile refuza sa-i plateasca lucrarile facute, au declarat surse apropiate situatiei pentru HotNews.ro. CNADNR acuza constructorul ca a facut economii in contract si vrea sa reduca nivelul platilor, desi lucrarile realizate sunt conform proiectului aprobat tocmai de catre CNADNR si validate si de catre consultant. Informatia a fost confirmata pentru HotNews.ro si de catre Catalin Drula, consilierul premierului Ciolos pe infrastructura, care e de parere ca abordarea contractului de catre CADNR este eronata.

Compania romaneasca de constructii, UMB Spedition, cea care executa bucata de 8,7 km din autostrada A3 dintre Gilau si Nadaselu, langa Cluj-Napoca, a transmis o notificare de reziliere inca de saptamana trecuta catre Compania de Autostrazi, au precizat surse apropiate situatiei pentru HotNews.ro. Motivul este acela ca CNADNR nu doreste sa plateasca o parte din lucrarile deja efectuate si acuza constructorul ca a facut economii si nu a realizat anumite lucrari conform ofertei tehnice cu care a participat la licitatie.

Pe de alta parte, lucrarile realizate de catre UMB sunt conforme cu caietul de sarcini si au fost realizate dupa proiectul pe care tocmai CNADNR l-a avizat. In plus, si consultantul angajat al CNADNR pentru acest proiect a validat lucrarile facute.

Vorbim de unul dintre loturile de autostrada care a mers cel mai bine din punct de vedere al constructiei, desi de-a lungul timpului decalajul intre progresul fizic si cel financiar a fost mereu unul mare. Cu alte cuvinte, constructorul mereu a lucrat mai mult decat reusea CNADNR sa plateasca.

In situatia de acum, contractul intre CNADR si UMB este intr-un pericol iminent de reziliere si, practic, decizia CNADNR ar duce la un prejudiciu semnificativ statului roman, mai ales in conditiile in care constructorul ar putea cere si daune substantiale in instanta.

Consilierul primului-ministru pe infrastructura: "Abordarea CNADNR este absurda si a fost introdusa în trecuta conducere cu principal motor teama de DNA și Curtea de Conturi"

Contactat de catre HotNews.ro, consilierul premierului Ciolos pe probleme de infrastructura, Catalin Drula, a confirmat informatia si a transmis urmatoarea pozitie:

"E vorba de o abordare de contract [n.r. a CNADNR], după mine eronată, în care se pune greutate pe "oferta tehnică" de la licitație cînd de fapt rolul acesteia într-o licitație de tip design&build (FIDIC galben) este nul.

Dacă în schimb îi dai "greutate", apare comparația între "oferta tehnică" de la licitație și proiectul tehnic produs după perioada de proiectare. Și de aici ideea de "reducere".

Este un tip de abordare absurd după mine, introdus în trecuta conducere CNADNR, cu principal motor teama de DNA și Curtea de Conturi: "dar dacă ne acuză că de ce am plătit aceiași bani pe 'mai puțină autostrada'?".

Argumentul e în mod evident fals - pentru că suma (forfetară) ofertată la licitație este pentru proiectarea și execuția autostrăzii cu respectarea caietului de sarcini și nu pentru planșele și descrierile care se pun în cadrul ofertei.

Cu alte cuvinte, achiziția publică nu e concurs de soluții unde fiecare ofertant să propună și să promită ce vrea el să construiască. Pentru că ce se va construi, nu poate să reiasă decît după faza de proiectare.

În paranteză fie spus, la design&build nici n-ar trebuie cerute în propunerea tehnică descrieri tehnice (piese scrise și desenate), dar presupun că și aici tot faimoasa și absurda teamă de Curtea de Conturi e în joc. Adică "cum să acordăm un contract de 250 de milioane de lei așa fără să ne dea și niște planșe, niște descrieri?! cine are curaj?!"
."

Decalaj intre lucrarile din teren si platile facute de Compania de Autostrazi

La finalul lunii ianuarie, CNADNR a transmis, la solicitarea HotNews.ro stadiul executiei si stadiul financiar si estima ca finalizarea lotului s-ar face pana la final de 2016.
   Stadiu executie: 66,46%
   Stadiul financiar: 43,78%

Chiar din datele transmise de catre CNADNR se vede diferenta substantiala intre stadiul fizic al executiei si stadiul financiar, platile efective facute de catre Compania de Autostrazi.

Chiar si asa, decalajul a fost unul si mai mare. Spre exemplu, in iulie 2015, la mai putin de un an de la inceperea lucrarilor, executia ajunsese la 52% (!), in timp ce stadiul financiar era de doar 15,46%!

Tronsonul de 8,7 km A3 Gilau - Nadaselu traverseaza dealurile din apropierea municipiului Cluj-Napoca, a fost contractat in anul 2014 cu asocierea UMB-Tehnostrade si costa 59 milioane euro, finantarea fiind doar de la bugetul de stat.

Detaliat, despre tronsonul A3 Gilau - Nadaselu.



Citeste mai multe despre   











VIDEO Reactia cercetatorilor din Buzau atunci cand au gustat "legumele viitorului": rosia-banana si rosia-ananas

Ce ati spune despre o bucata de branza noua cu o rosie ca o banana langa? Sau de niste slanina cu o rosie... ananas. In acest moment suna mai degraba ciudat decat tentant, insa acestea sunt legumele viitorului.
19445 vizualizari
  • -33 (33 voturi)    
    Consilierul n-are nicio treaba cu realitatea (Marţi, 23 februarie 2016, 11:01)

    MasP [anonim]

    Motivele lui sunt absurde. Ce s-a semnat inainte , ramane semnat. Nu poti sa refuzi sa platesti ca ti-au venit tie niste idei marete despre cum trebuia facut. Pare o abordare clasica in Romania : tot ce s-a facut inainte e prost , hai ca venim noi si refacem totul . Credeam ca s-a schimbat abordarea de cand cu tehnocratii lui Ciolos.
    • +26 (26 voturi)    
      Raspuns (Marţi, 23 februarie 2016, 11:12)

      Victor.Cozmei [utilizator] i-a raspuns lui MasP

      Nu cred ca ati citit sufiecient de atent articolul sau declaratia transmisa de consilierul premierului.
      • +28 (28 voturi)    
        Aveti dreptate, am inteles gresit (Marţi, 23 februarie 2016, 11:17)

        MasP [anonim] i-a raspuns lui Victor.Cozmei

        Am citit inca odata si consilierul critica abordarea CNADR in aceasta chestiune. Scuze pentru eroare.
    • +13 (13 voturi)    
      mda (Marţi, 23 februarie 2016, 11:45)

      SoulSearcher [utilizator] i-a raspuns lui MasP

      CNADR nu vrea sa mai plateasca, de frica ca intra DNA-ul peste ei, ca au semnat un contract si acum constata ca UMB face prea ieftin, si deci vor iesi diferente de bani...

      consilierul lui ciolos ii critica pe cei din CNADR...
      • +13 (13 voturi)    
        atat vreme cat (Marţi, 23 februarie 2016, 12:19)

        nahir [utilizator] i-a raspuns lui SoulSearcher

        situatiile de lucrari sunt avizate favorabil de consultantul ales chiar de beneficiar, cnadr nu poate refuza plata lucrarilor pe motiv ca profitul executantului e mai mare decat a estimat (desi, ce treaba are beneficiarul cu costurile si veniturile executantului?).
        daca cheltuielile executantului ii diminuau profitul sau il bagau in pierdere, tot asa facea? murea de grija beneficiarului si marea valoarea lucrarii prin acte aditionale?
    • +2 (8 voturi)    
      esti varza (Marţi, 23 februarie 2016, 12:14)

      nahir [utilizator] i-a raspuns lui MasP

      nici nu te pricepi, nici nu intelegi, dar te bagi in seama.
      consilierul incriminat de tine, a explicat foarte bine.
  • +20 (20 voturi)    
    lipsa spaga (Marţi, 23 februarie 2016, 11:20)

    break_noon [utilizator]

    probabil constructorul nu a dat spaga sa isi vada banii din contract.
    asa ca acuma se gasesc motive sa ii reduca plata, daca o parte din bani se se vor intoarce inapoi la cine trebuie
  • +18 (18 voturi)    
    UMB (Marţi, 23 februarie 2016, 12:10)

    minos [utilizator]

    UMB este singura companie care si-a terminat la timp tronsoanele de autostrazi. De asemenea, nu am auzit de probleme de calitate de la constructiile lor. Si la lotul Sebes-Orastie si la tronsonul facut de ei pe Bucuresti -Ploiesti, au mers mers cu un decalaj major intre lucrari si plati, practic au creditat statul. Sper sa se rezolve cu problema de la Cluj, vad ca vointa politica exista.
    • +6 (6 voturi)    
      mda (Marţi, 23 februarie 2016, 12:48)

      SoulSearcher [utilizator] i-a raspuns lui minos

      plus alte lucrari de calitate facute in ultimii ani

      - intre miercurea-ciuc - gheorghieni - toplita - reghin au facut un drum impecabil acum 5 ani daca nu ma insel, cine a fost pe acolo sa multumeasca celor de la UMB

      - apoi am inteles ca tot lucreaza la celebra sosea tg.secuiesc - lepsa - tisita... care nu a mai fost reabilitata de 20 ani, si este o trecere foarte importanta peste carpati.. nu trebuie sa inconjori pe la oituz sau intorsura buzaului...
  • -16 (16 voturi)    
    angajat_drdp (Marţi, 23 februarie 2016, 12:17)

    DorinIzvoranu [anonim]

    Articol platit. Argumente:1. Opinia Spedition UMB lipseste. 2. Numele lui Dorinel Umbrarescu asijderea. 3. Drula n-avea voie, in calitatea lui sa se pronunte asupra unui diferend contractual. 4. Sursele autorului, desi nu se spune, tocmai Umbrarescu. 5. CNADR n-a fost consultata, nici n-ar fi ajutat caci poate atunci s-ar fi aflat adevarul.6. In final, ajungem sa plangem pe umarul lui Umbrarescu si sa ne gandim ce nenorociti sunt astia de la CNADR care nu accepta magariile preacinstitului rege al asfaltului.
    Pantazi, n-ai nimic de zis?
    • +14 (14 voturi)    
      daca ar fi sa acordam o medalie (Marţi, 23 februarie 2016, 13:23)

      bispider [utilizator] i-a raspuns lui DorinIzvoranu

      intre CNADNR si afaceristul Umbrarescu, l-as alege pe cel din urma ; pana acum lucrarile executate de UMB sunt conforme caietului de sarcini, de calitate si terminate la timp sau mai repede; prestatia CNADNR insa lasa mult de dorit, compania imi pare a fi mai degraba o sugativa in bugetul de stat, o capusa ce ar trebui putin inspectata de DNA, extrem de lenta si ineficienta in decizii importante
  • +8 (8 voturi)    
    Când te simți cu musca pe căciulă! (Marţi, 23 februarie 2016, 12:38)

    asavreau [utilizator]

    Asta face CNADNR.După ce toate lucrările au fost decontate dacă sa plătit comisionul stabilit,acum se fac de râs spunând că nu plătesc de frica DNA.Cu alte cuvinte recunosc hoția.Guvernarea Ponta au dezvoltat hoția sub un sistem anarhist de control și acum,nimeni nu mai poate garanta corectitudinea.Așa văd frica lor de DNA.
  • +3 (3 voturi)    
    Problema e la Curtea de Conturi (Marţi, 23 februarie 2016, 13:30)

    SorinAradean [utilizator]

    Eu apreciez rapoartele anuale ale Curtii de Conturi, prin care Presedintele acesteia dl. Nicolae Vacaroiu (fost prim-ministru, un om caruia i-am apreciat mereu pragmatismul si ancorarea in evaluari realiste) atrage atentia asupra risipei din banul public (din 100 lei bani publici, 40 lei se pierd... enorm), dar in acelasi timp cred ca Curtea de Conturi a ajuns sa devina o frina in derularea unor mari proiecte de infrastructura, din cauza interpretarilor nepotrivite, interpretari care forteaza entitatea publica la precautii exagerate, care pur si simplu blocheaza proiectele. Complet.
    Amintiti-va ca si Tirrena Scavi a avut pe A1 Timisoara-Lugoj Lot 2 aceeasi problema cu lucrari facute, dar pe care CNADNR nu vroia sa i le plateasca. Din aceleasi motive.

    Va trebui avuta o discutie la cel mai inalt nivel intre prim-ministru dl. Ciolos, ministrul Costescu, dir. CNADNR, Presedintele Curtii de Conturi dl. Vacaroiu, sefi din Directia de Audit a CC, ptr a iesi din aceasta fundatura. Altfel nu se poate, ptr ca in lipsa unei asemenea discutii care sa clarifice si sa reglementeze conduite si interpetari, auditorii Curtii de Conturi vor face exces de zel si pe mai departe, periclitind proiecte de importanta nationala. Observati, n-am spus ca auditorii isi vor face de cap, ci exces de zel, tocmai datorita respectului pe care il port d-lui Vacaroiu, dar si fostului sen. Ilie Sarbu, vicepresedinte al Autoritatii de Audit din Curtea de Conturi.
  • -4 (8 voturi)    
    Nu v-a intrat in cap ca nu puteti (Marţi, 23 februarie 2016, 13:31)

    John M. [utilizator]

    construi nimic pentru ca totul se fura?!
    In scoala invatam acum multi ani ca Mesterul Manole a adus" jertfa suprema"ca sa termine lucrarea. Dar smecherul Mitica nu s-a zidit pe el, ci nevasta, despre care se stie din toate timpurile ca e o scorpie pe capul omului.
  • +3 (7 voturi)    
    proiect primitiv (Marţi, 23 februarie 2016, 14:13)

    Tritonul [utilizator]

    Proiectul este absolut anacronic si invaziv. In loc sa faca un tunel, care ar fi si scurtat traseul si ar fi salvat natura, s-au apucat sa urce ditamai dealul, sa-i taie varful si sa mai si ghilotineze si o padure superba cu aceasta ocazie. In Romania s-a uitat ca s-a inventat tunelul?
  • +5 (7 voturi)    
    CNADNR: inpuscati-va! (Marţi, 23 februarie 2016, 14:31)

    mi_po [utilizator]

    Halal companie de drumuri!
    La marlanii aia de italieni de pe lotul 3 Sibiu - Orastie, la o lista de 300 de neconformitati ati platit intreg lotul, chiar daca acum stam si ne uitam la o groapa in loc de autostrada.
    Invers, la UMB care isi vede de treaba si avanseaza pe banii lor va ganditi voi ca nu e cinstit ce au lucrat/castigat la licitatie.
    Sunteti o rusine de companie, mai bine v-ar desfiinta ca doar va bateti joc!
  • +7 (7 voturi)    
    Singura solutie, o noua conducere (Marţi, 23 februarie 2016, 14:50)

    edvro [utilizator]

    Eu as schimba minum 3 niveluri din conducerea CNADR, inclusiv de la Regionale.
    Sa vedeti la Regionalele CNADR birocratie, nepotism, spagi etc...
    • +1 (1 vot)    
      Exista si alte variante ! (Marţi, 23 februarie 2016, 19:33)

      Miky113 [utilizator] i-a raspuns lui edvro

      Varianta Putin este decorarea postmortem.
  • +6 (6 voturi)    
    RO si autostrazile ? (Marţi, 23 februarie 2016, 14:57)

    Plagarus [utilizator]

    Putem fi mandrii romani daca am ajuns să demolam o autostradă într-o țară fără autostrăzi.
    Citat dintr-o caricatura de fost premier :
    „Am o problemă cu mesterul Manole. Țara este a meșterului Manole inainte de a fi a mioritei, ce se construieste in jurul mesterului Manole, se darama ulterior.
    Noi avem un guvern foarte bun, avem cresteri economice, de ce ne apucam sa daramam tot? Construimm in cotinuare poate intr-o noapte nu ne mai darama nimeni manastirea”, preciza '' doctorul " Ponta Viorel
  • -3 (3 voturi)    
    Unde-i lege... (Marţi, 23 februarie 2016, 17:41)

    ion_pozitiv [utilizator]

    Legea romana spune clar ca economiile se intorc la stat, executantul neavand nici un drept asupra lor. In contractele dintre parteneri privati nu-i asa, dar asta-i legea. Si e asa pentru ca executantul sa nu fie tentat sa execute prost si cu materiale proaste sau de furat lucrarile. Asta stie ff bine si firma constructoare, care insa miza pe aceste castiguri. Si miza pentru ca, in guvernarile trecute, cu mici (in raport cu sumele incasate) ciubucuri nu se aplica legea. Executantul aplica cutuma consrtuctorilor (na, ca era sa scriu a ticalosilor) romani: daca nu pot sa fur, nu mai lucrez! Pai sa se duca sa lucreze oriunde, numai ca in oricare alte tari km de autostrada. in conditii absolut echivalente, costa de 3-6 ori mai putin, iar termenele chiar se respecta! Sa se duca invartindu-se, fiindca investitia facuta in mituirea unor ziaristi care sa aunte "catastrofa, dom'le!" n-are efect!
  • -1 (3 voturi)    
    Jaf la drumul mare (Marţi, 23 februarie 2016, 21:13)

    faceroll [utilizator]

    Primarul din Pestera Cta plateste 100.000 euro pentru 1 km de sosea iar CNADNR plateste 8 milioane de euro pentru 1 km de autostrada?


Abonare la comentarii cu RSS



de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului




Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică