Scrisoare deschisa in sprijinul contructiei unei autostrazi in Moldova, pe ruta Ploiesti-Buzau-Bacau-Pascani, nu Drum Expres asa cum prevede MasterPlanul

de Victor Cozmei     HotNews.ro


Drumul expres S6 in Polonia
Foto: Wikimedia Commons
 documente
Ruta Ploiești-Buzău-Bacău-Târgu Frumos/Pașcani, este prevazuta ca drum expres (DX) in MasterPlanul General de Transport, documentul strategic al infrastructurii romanesti, aflat aproape de o transpunere in legislatie, desi "în mod normal fluxul de trafic pe acest segment extrem de important necesită alegerea autostrăzii ca soluție", sustine Asociatia Pro Infrastructura. Fluxul de vehicule impune deja autostrada între Ploiești și Târgu Frumos, potrivit API, iar diferenta de cost dintre DX și Autostrada este mică pe ruta mentionata. Pro Infrastructura cere autoritatilor ca in revizuirea Studiului de Fezabilitate ce va fi lansata in curand, pe ruta Ploiești-Buzău-Bacău-Târgu Frumos să includă analiza costbeneficiu drum expres/autostradă.

Asociatia Pro Infrastructura (API) a trimis, joi, o scrisoare deschisa catre Ministerul Transporturilor si CNADNR in care vorbeste despre "despre alegerea unui drum expres (DX) pentru ruta Ploiești-Buzău-BacăuTârgu Frumos/Pașcani, când în mod normal fluxul de trafic pe acest segment extrem de important necesită alegerea autostrăzii ca soluție pentru creșterea vitezei de deplasare, îmbunătățirea semnificativă a siguranței rutiere (DN2 este unul dintre cele mai periculoase drumuri naționale) și asigurarea, așa cum este logic și normal, a conexiunii dintre Moldova și Muntenia la nivel de autostradă".

"La fel de ciudat și ilogic, este să forțăm mutarea unei părți din fluxul de trafic de pe această rută prin mijlocul munților, pe ruta Brașov-Bacău (proiectată în MPGT la nivel de autostradă). Vrem să credem că logica firească și evidența studiilor de trafic impun ca soluție Autostrada PloieștiBuzău-Bacău-Târgu Frumos/Pașcani (și mai departe spre Iași) și doar Drum Expres (DX) pe ruta BrașovBacău. Aceasta nu este singura problemă identificată de noi în MPGT, însă credem că este cea mai relevantă și importantă în ceea ce privește infrastructura rutieră", transmite API.

Redam mai jos, integral, argumentele transmise de Asociatia Pro Infrastructura si solutiile propuse catre autoritati:

"1. Fluxul de vehicule impune deja autostrada între Ploiești și Târgu Frumos. În MPGT există o hartă care descrie fluxurile totale de vehicule, centrele urbane și punctele importante de trecere a frontierei pe cale rutieră, hartă pe care o atașăm acestei scrisori pe pagina următoare. Oricine poate observa, cu ușurință, că ruta Ploiești-Buzău-Bacău-Târgu Frumos-Iași este una extrem de aglomerată, fiind printre cele mai aglomerate din țară.







Se observă clar că această rută este la fel de aglomerată ca numeroase alte rute-cheie pentru care MPGT arată ca soluție construcția de autostradă, cum ar fi Pitești-Craiova (dar și alte segmente din autostrăzile A1, A3 și A10, deja în construcție sau în faze avansate de planificare) și este chiar mai aglomerată decât alte rute pentru care MPGT recomandă autostrada, cum ar fi Brașov-Bacău.

Așadar, ne întrebăm, retoric, de ce trebuie să proiectăm o autostradă prin munți (Brașov-Bacău),  extrem de scumpă, greu de implementat, complicat de executat tehnic și care deranjează mult la nivel de impact asupra mediului pentru a „deturna” o parte din traficul care, firesc, se deplasează prin câmpie pe ruta Bacău-Focșcani-Buzău-Ploiești? Care sunt argumentele de ordin logic, economic, social și de mediu care să impună o astfel de decizie? În esență, de ce este mai bine să ignorăm, pur și simplu, fluxurile de trafic actuale, să facem eforturi financiare și tehnice deosebite pentru a impune o astfel de „soluție”?

2. Diferența de cost dintre DX și A este mică pe ruta Ploiești-Buzău-Bacău-Târgu Frumos/Pașcani.

Pentru că această rută este, în mare parte, aflată în câmpie, costurile proiectării și execuției unei autostrăzi nu sunt cu mult mai mari decât costurile unui drum expres. Nu sunt viaducte imense peste văi, deblee adânci și tuneluri (așa cum, probabil, ar sta lucrurile pe segmentul Bacău-Brașov prin mijlocul munților), astfel că nu este mult mai costisitor să avem benzi de circulație mai late (la autostradă), curbe mai largi (viteză de deplasare mai mare) și o bandă de urgență (poate fi folosită în urgențe și la deblocarea mai facilă a traficului în caz de accident sau când fluxurile de trafic sunt extrem de ridicate). Din analizele noastre credem că o autostradă pe acest traseu ar fi cu 10-15% mai scumpă față de un drum expres, însă beneficiile aduse de autostradă depășesc clar aceste costuri!

3. Este o lipsă de viziune și logică să nu avem o autostradă între Moldova și Muntenia, între Iași și București. Oricine poate observa că o regiune ca Moldova are nevoie ca de aer de investiții masive în infrastructură pentru a se dezvolta și trebuie conectată cu rețeaua de autostrăzi din Muntenia (și mai departe Dobrogea), nu doar spre vest (Transilvania). Nu doar traficul o impune, ci și raționamentul economic. Noi credem că nu este normal ca această conexiune dintre Moldova și Muntenia să fie doar la nivel de drum expres, mai ales că, în comparație cu alte autostrăzi, aceasta va putea fi executată la costuri reduse (fiind la câmpie în cea mai mare parte).

4. Lipsa de certitudine din acest moment cu privire la standardul DX (Drum Expres). În acest moment România nu are niciun km de drum expres REAL. Există multă confuzie cu privire la drumurile expres. De exemplu, mulți decidenți consideră DNCB-Nord (Centura București) ca fiind „drum expres”.

Nici vorbă de așa ceva – multe intersecții sunt la nivel, există treceri de pietoni și extrem de multe conflicte de trafic, în plus curbele sunt strânse, iar lățimea benzilor de circulație este redusă, nicidecum 3,75 m ca în standardul de autostradă. Noi credem că există un mare risc de interpretare greșită a standardului DX, dacă s-ar proiecta și executa pe ruta Ploiești-Bacău-Târgu Frumos.

SOLUȚIILE NOASTRE


1. Studiul de fezabilitate pe ruta Ploiești-Buzău-Bacău-Târgu Frumos să includă analiza costbeneficiu drum expres/autostradă. Trebuie realizat un studiu care să arate dacă nu cumva, în acest moment, este deja fezabilă implementarea acestui proiect direct la standard de autostradă. În opinia noastră, acest lucru ar fi mai avantajos (avand în vedere motivele expuse anterior) față de soluția implementarii în trepte (mai intai DX, apoi „upgrade” la profil de autostradă).

2. MPGT și Legea MPGT să prevadă, în mod expres, flexibilitate în sub-dimensionarea și supradimensionarea soluțiilor existente în acest moment.
Predicțiile și soluțiile din MPGT sunt pe perioade lungi, 15-20 de ani, iar în proiectare va trebui să se țină cont de o perioadă de perspectivă de încă 20 de ani. Este evident pentru toată lumea că este foarte greu de anticipat în mod corect de la nivelul anului 2016 ce se va întâmpla în anul 2030 sau chiar 2050.

Trebuie să evităm cazurile în care o anumită legătură rutieră devine congestionată în doar câțiva ani de la deschidere sau, din contră, este pentru foarte mulți ani lipsită de traficul anticipat. De aceea, în funcție de dezvoltarea economică, de contextul geo-politic și economic regional și european, este posibil ca la un moment dat să ne dăm seama, pe baza unor studii de fezabilitate executate în acel moment, că este nevoie ca unele drumuri expres să transformate în autostrazi și invers!

De aceea, este foarte important ca MPGT și Legea MPGT să prevadă, în mod expres, faptul că se poate face „upgrade” și „downgrade” pe anumite segmente în funcție de rezultatele și recomandările din studiile de fezabilitate actualizate. Evident, nu trebuie schimbate coridoarele de trafic, Asociația Pro Infrastructură salutând soluția găsită de către autorități pentru a forța respectarea lor (autoritățile doresc ca schimbarea coridoarelor să devină infracțiune stipulată de Legea MPGT), însă trebuie să avem posibilitatea să trecem de la drum expres la autostradă chiar dacă inițial MPGT stipula necesitatea unui drum expres.

Mai mult, exact în spiritul acestei prevederi (nu trebuie să schimbăm fluxurile de trafic majore, coridoarele de trafic/transport), considerăm că se încearcă a se „muta” o parte din traficul de pe ruta Ploiești-Buzău-Bacău-Târgu Frumos pe ruta Brașov-Bacău. Evident, putem specula motivele reale pentru care se încearcă acest lucru (cum ar fi crearea unui argument în plus pentru realizarea în concesiune a autostrăzii A3 Comarnic-Brașov). Credem că acest lucru este neproductiv, costisitor și chiar penal, în măsura în care legea finală aprobată de Parlament va stipula că mutarea coridoarelor majore (fluxurilor majore de trafic) este infracțiune.

3. Flexibilitate în sensul alegerii profilului transversal tip (care este principala caracteristică care dă capacitatea de trafic). Profilul transversal al drumului și alte caracteristici tehnice care influențează capacitatea de trafic (lățime platformă, construcția fazată prin semiprofile, viteza de proiectare, complexitate noduri) se vor stabili prin studiile de fezabilitate efectuate la momentul respectiv și pot să difere de ce este momentan prevăzut în MPGT. De asemenea, aceste caracteristici ale legăturii rutiere pot să difere în lungul ei, în sensul că în apropierea aglomerărilor urbane mari generatoare de trafic de scurt și mediu parcurs, se pot alege caracteristici superioare (autostradă în loc de drum expres sau autostradă construită de la început cu profil complet în loc de semiprofil)."






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.



















6862 vizualizari

  • +17 (17 voturi)    
    1000% de acord (Joi, 17 martie 2016, 13:25)

    maxi rodrigues [utilizator]

    Dar ce crezi, vor dori politicienii să scoată Moldova din sărăcie?
    Eu zic că nu, de unde să își mai ia voturile comuniștii, dacă Moldova se dezvoltă?
    Un mic, o bere, cinci lei și votul e asigurat, nu-i așa?
    • +2 (2 voturi)    
      Aveti si voi nitzica rabdare ! (Joi, 17 martie 2016, 18:32)

      Miky113 [utilizator] i-a raspuns lui maxi rodrigues

      Mai intai trebuei terminat tunelul ursilor, apoi toate cioturile, apoi drumul matasii spre Alexndria,
      shapoi visul unui doftor care a platit cu functia, in completare la visul shovaielnic al marilor proiecte,

      si nu in cele din urma visul Romanilor de acum 2k ani : ca toate drumurile sa duca la Roma !!!

      Expresul asta duce la Roma insa cu tranzit prin Moskwa
    • +1 (1 vot)    
      reply (Vineri, 18 martie 2016, 8:10)

      NurosuNurosu [anonim] i-a raspuns lui maxi rodrigues

      Majoritatea judetelor sarace si cu componeta demografica rurala vor fi tinute deliberat in saracie pt a aduce voturi bolsevimii filoruse instalate in ultimii 70 ani peste ROMANIA dovada cea mai buna este ca nu au fost decapitata conducereea acestor gubernii nici acum din pacate timpul lucreaza in defavoarea lor peste 20 ani nu vor mai avea pe cine prosti si nici cui vinde prosteala bolsevica deoarece noile generatii doresc exclusiv plecarea in vest din cauza saraciei, mai ales in ultimii 30 ani saracie implementata de cozile de topor bolsevice.
  • +12 (14 voturi)    
    Mai bine ar cere (Joi, 17 martie 2016, 13:26)

    Adri4n [utilizator]

    autostrada intre Piatra Neamt si Targu-Mures. Ar fi mult mai avantajos (dpdv economic) pt moldova sa fie legata cu vestul
    • +7 (7 voturi)    
      Aia ramane.. (Joi, 17 martie 2016, 14:19)

      mircea_cjn [utilizator] i-a raspuns lui Adri4n

      Iasi-Tg.Neamt-Tg-Mures ramane, leaga Moldova de vest, prin Transilvania. Este esentiala legatura asta.

      Si in articolul de fata se spune ca nu ar fi rau sa existe si o legatura a Moldovei cu celalta provincie istorica, Valahia. Tot la nivel de autostrada.

      Deocamdata sunt vorbe goale. Moldova nu are momentan niciun centimetru de autostrada ! Acum vin alegerile si se arunca cu autostrazi. Palavre.
    • +5 (5 voturi)    
      TG MURES - CHISINAU (Joi, 17 martie 2016, 14:44)

      mihnea2012 [utilizator] i-a raspuns lui Adri4n

      Aia e!. Moldova trebuie conectata la Europa. Numai asa se poate opri mihratia, hemoragia umana care o sa ne coste enorm in viitor. Muntenia nu are ce oferi in plus fata de ce ofera acum. Investitorii tb sa produca in Moldova de la noi sau de peste Prut si sa expedieze repede in Apus. Numai Europa poate resuscita Moldova. Bucurestiul nu poate face nimic mai mult decat politica de izolarea pe care a facut-o dintotdeauna.
      Rutele est - vest in Moldova sunt prafff. Numai legatura Suceava - Bucuresti este mai rapida. Si suficienta zic. Politica nationala a fost anti Moldova . S-au facut numai retele rutiere si feroviare nord -sud. Est Vest sut praf.
  • +9 (9 voturi)    
    ... (Joi, 17 martie 2016, 13:27)

    pathfinder [utilizator]

    Si de ce sa se opreasca la Pascani?!?
    Astia nu-s normali la cap...
    • 0 (6 voturi)    
      asa (Joi, 17 martie 2016, 14:40)

      jnski [utilizator] i-a raspuns lui pathfinder

      pentru ca de la pascani traficul se imprastie in toata regiunea de nord a moldovei, catre siceava, botosani si iasi. adica intre pascani si ce mai e pe acolo prin zona e de ajuns sa faci drumuri nationale ori expres.
      • +3 (3 voturi)    
        ... (Joi, 17 martie 2016, 16:24)

        pathfinder [utilizator] i-a raspuns lui jnski

        Cum se imprastie spre Botosani? :)
        Habar n-ai despre ce vorbesti...
    • +3 (3 voturi)    
      Nu se oprește (Joi, 17 martie 2016, 15:04)

      aqualung [utilizator] i-a raspuns lui pathfinder

      DX continuă până la frontiera ucraineană (pe o zonă cu trafic destul de redus însă), iar de la Pașcani la Iași e prevăzută deja autostradă.
  • +4 (6 voturi)    
    Obligatoriu (Joi, 17 martie 2016, 13:47)

    dinica [utilizator]

    Este obligatoriu sa fie autostrada. Turcii si-ar duce marfa catre ucraineni. Pana cand terminam noi, in douzeci de ani, intra si ei in EU. Si turcii si ucrainienii.
    • 0 (4 voturi)    
      E mult mai important (Joi, 17 martie 2016, 14:17)

      Adri4n [utilizator] i-a raspuns lui dinica

      ca autostrazile sa fie un beneficiu pentru productia locala decat un sistem de tranzit pentru alte tari. Avem beneficii mult mai mari in primul caz.
      • +6 (6 voturi)    
        Care productie? (Joi, 17 martie 2016, 15:10)

        dinica [utilizator] i-a raspuns lui Adri4n

        Care este productia locala in Moldova? Camasi si treninguri?
        Intai autostrada si apoi vine si productia. Eventual. In In Spania si Portugalia nu a fost asa.
        Ma refeream la faptul ca Europa are interes sa finanteze. Polonia merge pe ruta asta. Am vazut ca au inceput si Lituanienii.

        Pana acum s-au bagat toti banii in Ardeal. Sprijin la greu pentru Cluj si Boc. Arad si Falca. Timisoara si Robu. De anul asta si Sibiu si Joha. Toate au autostrada.
        Faceti fratilor si pentru Moldova, nu va-nciudati ca-s mai destepti si au fete mai frumoase...
        • +3 (3 voturi)    
          Pai si eu ce am zis? (Joi, 17 martie 2016, 15:49)

          Adri4n [utilizator] i-a raspuns lui dinica

          Aici e problema cu oul si gaina.
          Sa faca autostrada sa lege moldova de transilvania ca in vest e piata. Si dupa o sa vina si investitorii. Sau tu ai impresia ca aia din Transilvania sunt mai destepti si deaia s-au dus toti investitorii acolo? Infrastructura a primat.
  • +3 (3 voturi)    
    Valoarea autostrăzii (Joi, 17 martie 2016, 13:53)

    123_utilizator [utilizator]

    Care este valoarea investiției care se ia in calcul la acest moment? Este cunoscut ca valoarea finala este circa 60-70% din estimarea inițială. Ar fi păcat sa se supraestimeze si sa fie oprit proiectul din lipsa de finanțare.
  • 0 (0 voturi)    
    Total eronat si periculos pt zona Moldovei (Vineri, 18 martie 2016, 6:41)

    gegen [utilizator]

    Hai sa ne intelegem, care este motivul traficului mare pe DN2 - Moldova catre Bucuresti: trafic de marfa apropape inexistent, doar cel de consum din Bucuresti/ Ploiesti catre Moldova(doar intr-un singur sens). Greul traficului este facut de migratia fortei de munca ieftina/calificata catre Bucuresti/Ploiesti. De ce ar vrea polii de dezvoltare din sud sa se dezvolte zone noi de interes economic precum Bacau, Iasi, Brasov, Tg Mures- pierderea pt ei va fi enorma. "Creerele" vor ramane sa ajute la dezvoltarea oraselor de domiciliu avnad acces direct la piata vestica si o mai usoara interconectare cu orase mari din Transilvania. De ce ar merge un student in Bucuresti cand poate sa faca facultatea in Iasi, Bacau , Braso, Tg Mures - centre mult mai prietenoase si mai ales "sanatoase". Cei din sud sunt constienti ca odata legata Moldova de Transilvania - vor avea probleme ffff mari. Isi vor pierde imediat statutul de ora dominant. Concluzie: propunerea de a deturna legatura directa intre Mold si Transilvania in detrimentul Bucurestiului este clar: piata de consum din Moldova si foarta de munca calificata si destulde ieftina. Zona Moldovei trebuie sa se mobilizeze sisa-si apere interesele. care sunt catre VEST nu SUD( 25ani sudul nu ne-a ajuat cu nimic, doar a profitat). Eugen


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by