Monitorizari. Proiecte de Infrastructura

Pasajul subteran de la Piata Sudului - Cel mai mare proiect rutier din sudul Capitalei

de Catiusa Ivanov     HotNews.ro
Luni, 9 martie 2015, 11:59 Monitorizari | Proiecte Infrastructura

Pasajul rutier subteran Piata Sudului
Foto: Hotnews
Lungime: 356 metri

Valoare proiect:  127.140.761  lei (cca. 28,6 mil. euro)

Constructor: Astaldi – Euroconstruct

STADIUL ACTUAL: La finele lui 2015 pasajul de la Piata Sudului era executat in procent de 26,41%. Noul termen de finalizare a lucrarilor este 30.06.2016, termen pana la care Primaria trebuie sa termine lucrarea altfel pierde finantarea europeana nerambursabila pe proiect.

Pasajul rutier subteran de la Piata Sudului are ca scop fluidizarea circulatiei in intersectia Calea Vacaresti, Sos.Oltenitei, str. Nitu Vasile si pe inelul principal de circulatie al orasului. Pasajul  are o lungime de circa 356 metri, si se realizeaza pe directia Calea Vacaresti-Str. Nitu Vasile. In plus, se vor construi patru pasaje pietonale care vor conecta statia de metrou cu cea de tramvai, iar trecerile de pietoni de la suprafata se vor desfiinta. Valoarea totala a proiectului este de 127.2 milioane de lei (aprox. 28,6 mil. euro), in proportie de 70% fiind realizat cu fonduri europene nerambursabile. Potrivit autoritatilor, dupa darea in folosinta, pasajul va reduce timpii de asteptare in trafic, in zona respectiva, cu aproximativ 74%. Acesta este cel mai mare proiect de infrastructura cu fonduri UE din Bucuresti, realizat prin Programul Operational Regional 2007-2013, insa asta inseamna ca pentru a nu pierde fondurile europene, proiectul trebuie finalizat pana la 31 decembrie 2015.

---

Potrivit informatiilor furnizate in luna martie 2015 de catre Primaria Capitalei la solicitarea HotNews.ro, pana in prezent s-au realizat in proportie de 90 la suta peretii mulati pe rampa de intrare dinspre Calea Vacaresti si in proportie de 40 la suta peretii mulati pe rampa de iesire spre Cale Vacaresti. Peretii mulati pentru rampa de iesire si intrare dinspre Strada Nitu Vasile s-au realizat in proportie de 50 la suta.

"Au fost realizate in proportie de 40 la suta lucrarile la intrarea in pasajul pietonal nr.1 dinspre Lukoil. Au fost demarate lucrarile de realizarea a intrarii dinspre Mega Image a pasajului pietonal nr 1 S-au realizat devieri ale instalatiilor de apa si gaze. S-a demontat retaua de contact a tramvaiului", spun reprezentanti municipalitatii.

Potrivit acestora, au mai ramas de executat:

- devierea retelelor de canalizare si instalatiile electrice

- realizarea peretilor mulati si a pilonilor de sprijin din zona intersectiei

- demontarea si remontarea linilor de tramvai si montarea retelei de contact

- realizarea dalei de acoperire a pasajului rutier si a pasajelor pietonale in zona intersectiei

- finalizarea pasajului pietonal 1 in zona centrala si finalizarea pasajelor pietonale 2,3 si 4

- finisajele si lucrarile de arhitectura ale pasajului

- realizarea sistemelor de canalizare si de realizare a radierului si sistemului rutier al pasajului

- refacerea sistemului carosabil si refacerea amenajarilor urbanistice

Drumul proiectului de la hartie la santier

Primii indicatori tehnico-economici pentru Pasajul subteran rutier de la Piata Sudului au fost aprobati de Consiliul General al Municipiului Bucuresti in 2008 (HCGMB 55/2008 ) si s-au alocat pentru construirea acestui pasaj 71.046.120 lei exclusiv TVA. Initial, Primaria vroia sa realizeze lucrarea cu bani din bugetul local.

Ulterior, Primaria Capitalei a cerut fonduri europene pentru realizarea proiectului, iar contractul de finantare cu Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului, prin Programul Operational Regional 2007-2013, Axa prioritara 2 "Imbunatatirea infrastructurii de transport regionale si locale’’, Domeniul Major de Investitie 2.1 ’’Reabilitarea si modernizarea retelei de drumuri judetene, strazi urbane – inclusiv constructia / reabilitarea soselelor de centura", a fost semnat in octombrie 2012.

In data de 8 mai 2014, a fost semnat contractul de executie lucrari cu Asocierea Astaldi –Euroconstruct. Valoarea totala a proiectului este de 127.140.761,05 lei, din care asistenta financiara nerambursabila este de  96.442.727, 19 lei, restul fiind contributia municipalitatii.

Lucrarile au inceput in mai 2014, iar autoritatile au promis ca le vor finaliza pana la sfarsitul anului 2015.

Potrivit municipalitatii, proiectul presupune realizarea unui pasaj subteran rutier pe directia Calea Vacaresti - strada Sergent Nitu Vasile, amenajarea a patru pasaje pietonale de-a lungul pasajului rutier si catre statiile de tramvai, modernizarea carosabilului in intersectia calea Vacaresti - Oltenitei - Nitu Vasile prin asigurarea in giratoriu a patru benzi de circulatie, realizarea legaturii pietonale printr-un pasaj subteran intre statia de metrou Piata Sudului si peroanele statiei de tramvai aflate pe Soseaua Oltenitei, modernizarea utilitatilor aferente obiectivului de investitii (energie electrica, alimentare cu apa, canalizare, iluminat).

Proiectul vizeaza si lucrari de refacere a liniei de tramvai existente atat pe Calea Vacaresti, cat si pe soseaua Oltenitei, dar si lucrari pentru liniile de troleibuz aflate in zona, amenajari peisagistice. Durata lucrarilor de executie este de 18 luni de la data emiterii ordinului de incepere a lucrarilor.

"Studiile de trafic efectuate în zona Piaţa Sudului, pe perioadele de „vârf” de dimineaţa şi de după-amiază, au dus la constatarea unor disfuncţionalităţi ale traficului evidente, în special în intersecţie: o congestie de autovehicule pe direcţia Calea Văcăreşti – Str. Niţu Vasile, cozi lungi la semafoare, deplasare cu viteză redusă pe direcţia majoritară datorată traversării pietonilor la suprafaţă, staţionări frecvente ale autovehiculelor, consum sporit de combustibil, coliziuni inevitabile – toate aceste probleme generând prejudicii pe multiple planuri. Aceste disfuncţionalităţi ale circulaţiei rutiere in Piaţa Sudului provoacă zilnic probleme din ce în ce mai greu de gestionat şi impun realizarea pasajului rutier subteran si a celor patru pasaje pietonale subterane pentru rezolvarea problemelor legate de  fluxurile mari de trafic", spun reprezentantii municipalitatii despre necesitatea realizarii pasajului.  Acestia sustin ca dupa realizarea pasajului timpii de asteptare in trafic se vor reduce cu 74.20 %.  

CARACTERISTICILE TEHNICE ale PASAJULUI:

Piata Sudului
Foto: Google Maps
Proiectul presupune:

1. Realizarea pasajului rutier subteran:

- lungimea totală a pasajului este de de 356 m - din care:
- rampa Văcăreşti - 111 m ;
- rampa Niţu Vasile - 160 m ;
- lungime in subteran - 85 m ;
- înălţimea liberă a pasajului subteran va fi de 5m;

2.  Realizarea   a patru pasaje   pietonale in intersectie, pe directia Str. Nitu Vasile-Calea Vacaresti, de o parte si da alta a pasajului rutier si catre statiile de tramvai.

3. Realizare legatura pietonala prin pasaj subteran intre statia de metrou Piata Sudului si peroanele statiei de tramvai aflate pe Sos. Oltenitei.

4. Lucrari de modernizare a carosabilului si trotuarelor in intersectia Calea Văcăreşti – Sos. Olteniţei – Str. Niţu Vasile prin asigurarea in sensul giratoriu a patru benzi de circulatie. Realizarea   localelor, adiacente rampelor pasajului rutier, cu cate doua benzi pe sens atat pe Calea Vacaresti cat si pe str. Nitu Vasile.

5. Modernizarea utilitatilor aferente obiectivului de investitii (energie electrica, alimentare cu apa, canalizare, iluminat);

6. Refacerea liniei de tramvai existente atat pe Calea Vacaresti cat si pe Soseaua Oltenitei, precum si lucrari pentru liniile de troleibuz aflate in zona.

7. Amenajari peisagistice

---

PRIMELE PROCEDURI
13 FEBRUARIE 2008
LANSAREA LICITATIEI PUBLICE (pt. lucrare)
24 MAI 2013
INCEPEREA
LUCRARILOR
20 MAI 2014


----

Momentele cheie ale proiectului:


13 februarie 2008 - Consiliul General al Municipiului Bucuresti a aprobat primii indicatori tehnico-economici ai proiectului, alocand pentru construirea pasajului circa 71 milioane lei fara TVA. Aceasta hotarare a fost abrogata in 2010, Primaria cautand bani europeni;

14 mai 2010 - Consiliul General al Municipiului Bucuresti a aprobat alti indicatori tehnico-economici alocand pentru construirea pasajului circa 132 milioane lei cu tot cu TVA;

17 noiembrie 2010 - Consiliul General al Municipiului Bucuresti a modificat din nou indicatorii tehnico-economici alocand pentru pasaj 128 milioane lei cu tot cu TVA;

26 octombrie 2012 - s-a semnat contractul de finantare cu Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului, prin Programul Operational Regional 2007-2013, Axa prioritara 2 "Imbunatatirea infrastructurii de transport regionale si locale’’, Domeniul Major de Investitie 2.1 ’’Reabilitarea si modernizarea retelei de drumuri judetene, strazi urbane – inclusiv constructia / reabilitarea soselelor de centura";

24 mai 2013 - Primaria Capitalei a scos la licitatie lucrarile de executie ale pasajului;

8 mai 2014 - a fost desemnat castigatorul licitatiei si a fost semnat contractul de executie lucrari cu Asocierea Astaldi –Euroconstruct, valoarea contractului fiind de 88.073.947 lei fara TVA;

20 mai 2014 - au inceput lucrarile la pasaj.

6 martie 2015 - Primaria Generala a transmis la solicitarea HotNews.ro ca stadiul lucrarilor la inceputul lunii martie era la circa 15%.

Detaliat, reprezentantii primariei au precizat ca pana in prezent s-au realizat in proportie de 90 la suta peretii mulati pe rampa de intrare dinspre Calea Vacaresti si in proportie de 40 la suta peretii mulati pe rampa de iesire spre Cale Vacaresti. Peretii mulati pentru rampa de iesire si intrare dinspre Strada Nitu Vasile s-au realizat in proportie de 50 la suta.

"Au fost realizate in proportie de 40 la suta lucrarile la intrarea in pasajul pietonal nr.1 dinspre Lukoil. Au fost demarate lucrarile de realizarea a intrarii dinspre Mega Image a pasajului pietonal nr 1 S-au realizat devieri ale instalatiilor de apa si gaze. S-a demontat retaua de contact a tramvaiului", spun reprezentanti municipalitatii.

15 aprilie 2015 - Stadiul lucrarilor la pasajul rutier subteran de la Piata Sudului, potrivit primarului general Sorin Oprescu:

- s-au realizat in proportie de 90% peretii mulati pe rampa de intrare dinspre Calea Vacaresti si in proportie de 40 % cei de pe rampa de iesire.

- s-au realizat in proportie de 50 % peretii mulati pentru rampa de iesire si intrare dinspre Strada Nitu Vasile.

Pasajul are termen de finalizare 31 decembrie 2015. FOTOGALERIE, aici.











8 octombrie 2015 - Proiect realizat in proportie de doar 19%


Cauzele traficului haotic din Bucuresti: Pasajul rutier Piata Sudului e intarziat cu un an, nervii soferilor si ai pasagerilor RATB sunt intinsi la maximum

4 ianuarie 2016 - "Pasajul de la Piata Sudului este executat in procent de 26,41 %.
Termenul estimat de finalizare a lucrarilor este 30.06.2016", se arata in raspunsul furnizat de municipalitate la solicitarea HotNews.ro.

Pasajul trebuia terminat pana la sfarsitul lui 2015, avand o finantare europeana nerambursabila de 90%. Din cauza faptului ca nu s-a respectat acest termen, Primaria Capitalei a pierdut finantarea europeana. Acum, termenul a fost prelungit pana pe 30 iunie 2016, iar daca nu se respecta nici aceasta data, primaria trebuie sa dea inapoi si banii decontati.

"La Piata Sudului, obiectiv a carui valoare a fost estimata la 127.140.761,05 lei, s-au cheltuit pana in prezent 18.401.041,88 lei (inclusiv TVA). Incepand cu 1 ianuarie 2016, orice decont al lucrarilor pentru acest proiect nu mai poate fi platit din fonduri europene, potrivit legii. Bucurestiul pierde astfel o finantare europeana de 83.894.535,75 lei, suma ce va fi acoperita din bugetul Primariei Capitalei, pentru continuarea lucrarilor", potrivit informatiilor furnizate de Primaria Capitalei.

15 februarie 2016 - STADIUL LUCRARILOR: In acest moment stadiul intregului proiect este de 42%. Lucrarile la pasajul rutier si pasajele pietonale sunt realizate în proportie de aproximativ 27% - Sursa: B365.ro

4 martie 2016 - Stadiul proiectului: 47% - "In acest moment putem spune ca am ajuns cu lucrarile la peste 90%. E important de mentionat faptul ca, prin construirea acestui pasaj, retelele vechi au fost inlocuite integral cu unele noi, moderne, nu doar in perimetrul afectat de constructie, ci si in zonele adiacente, ceea ce inseamna ca dupa darea in folosinta a pasajului, creste nu doar siguranta in exploatare, dar si calitatea serviciilor publice pentru cetatenii din zona. In paralel cu aceste lucrari, constructorul lucreaza la realizarea efectiva a pasajului rutier, obiectiv care a ajuns astazi la 47 %", potrivit informatiilor furnizate HotNews.ro de  catre Primaria Capitalei.

8 martie 2016 - VIDEO Filmare din drona cu santierul de la Piata Sudului:



4 iulie 2016 - Termenul pentru Pasajul de la Piata Sudului a fost prelungit pana la 31 decembrie 2018. Cum au scazut lucrarile la pasaj, intr-o luna, de la 80% la 53% grad de finalizare

Detalii aici.

Proiectul Pasajului de la Piata Sudului a fost prelungit pana la 31 decembrie 2018, anunta duminica Primaria Capitalei, intr-un comunicat citat de Agerpres. Potrivit sursei citate, Guvernul a prelungit termenul de finalizare a lucrarilor la toate obiectivele din Capitala realizate cu fonduri europene, care ar fi trebuit finalizate pana pe 30 iunie. Din comunicatul Primariei reiese ca lucrarile de reabilitare a infrastructurii rutiere - Piata Sudului, finantate prin Programul Operational Regional 2007-2013, axa prioritara 2, sunt realizate in prezent in procent de 53,63%.

Reamintim ca la inceputul lunii iunie 2016, municipalitatea anuntase ca, la data de 1 iunie, "gradul de finalizare al lucrarilor la Pasajul de la Piata Sudului este de 80%" si ca proiectul "este in grafic pentru termenul limita de finalizare", stabilit la 30 iunie 2016.

26 august 2016 - Un nou termen pentru finalizarea pasajului subteran de la Piata Sudului: august 2017. Lucrarea este finalizata in proportie de 73%, spun reprezentantii municipalitatii 

Consiliul General al Municipiului Bucuresti a prelungit termenul de finalizare a Pasajului de la Piata Sudului pana la 31 decembrie 2018, dupa ce a obtinut in luna iunie aprobarea Ministerului Dezvoltarii. Pasajul trebuia terminat intial pana la finalul anului 2015, apoi pana pe 30 iunie 2016, iar intrucat lucarerea se desfasoara pe fonduri europene, din cauza lucrarilor s-au absorbit doar 18 milioane de lei din 83 milioane lei  disponibili. Reprezentantii Primariei Capitalei spun ca noul termen estimat de finalizare al lucrarii este august 2017, pasajul fiind realizat in prezent in proportie de 73,23%.

19 octombrie 2016
- Primaria Capitalei a finalizat unul dintre tunelurile de la pasajul rutier de la Piata Sudului, respectiv cel de pe sensul Nitu Vasile-Calea Vacaresti, urmand ca pana la finalul acestei luni sa se finalizeze strapungerea intregului tunel, respectiv si sensul Calea Vacaresti-Nitu Vasile.

21 octombrie 2016 - Pasajul de la Piata Sudului va fi finalizat in primavara anului viitor, intr-un termen de "nu mai mult de 5-6 luni", "daca totul va merge conform planului", a declarat dimineata primarul Capitalei, Gabriela Firea, aflata in vizita pe santierul de la Piata Sudului.
----


Citeste mai multe despre   























Citeste pe Stirile ProTV

Un indian a cunoscut o romanca pe net, s-a indragostit de ea si a cerut-o de sotie. Ce facut tanara dupa ce a primit inelul

Dragostea n-a fost doar oarba, ci si paguboasa pentru un barbat stabilit in Dubai, caruia i-a furat inima o tanara olteanca. Credul, omul a cerut-o de nevasta si i-a facut daruri scumpe, dar ea era interesata numai de portofelul barbatului.

47067 vizualizari

  • +30 (34 voturi)    
    6 ani intarziere.. (Luni, 9 martie 2015, 12:10)

    pehash [utilizator]

    inca un proiect pe care Oprescu l-a primit pe tava cand a ajuns la primarie, dar a reusit sa-l intarzie 6 ani...
    cel mai slab primar din ultimii 25 de ani. daca ne uitam si la datoriile pe care le va lasa in urma.. dezastrul e total.
    • +5 (11 voturi)    
      incapabil e putin s[us (Marţi, 10 martie 2015, 9:42)

      fc [utilizator] i-a raspuns lui pehash

      o nulitate, o lichea, asta e primarul
  • +27 (29 voturi)    
    @Don' Primar Oprescu (Luni, 9 martie 2015, 13:29)

    adrian_rolland [utilizator]

    Stiati ca Pasajul Unirii a fost realizat in DOAR 34 de zile !!! Da, au muncit peste 2000 de persoane 24/7 dar l-au terminat. Si da, unii factori de decizie si-au mutat birourile in zona santierului. Numai ca pe atunci nu se puteau fura banii cum faceti voi.. ca erati impuscati.

    http://ro.wikipedia.org/wiki/Pasajul_Unirii
    • +8 (12 voturi)    
      ok (Luni, 9 martie 2015, 18:14)

      Xorciser [utilizator] i-a raspuns lui adrian_rolland

      Bine pe vremea aia era si orasu "gol" ca sa zic asa, fara cablaraie si tevaraie.

      Insa aveti dreptate pe fond- acum lucrarile dureaza prea mult si se fac prea prost la costuri prea mari.
      • +2 (2 voturi)    
        lucrari de arta (Sâmbătă, 25 aprilie 2015, 13:05)

        ViR [utilizator] i-a raspuns lui Xorciser

        Cred ca inainte de `90 tevile magistrale treceau prin niste tunele "pentru teroristi" si nu se sapa in mijlocul drumului din 3 in 3 luni sau la 3 zile dupa ce se termina o amenajare . Acum, cu chiu cu vai, abia dupa 3 ani, se scurma pamantul de-a lungul si de-a latul, fara nicio noima si se ingroapa la acelasi nivel cu rahatul cainilor care nu mai este sau cu cel al pisicilor - cred ca si acelea sunt de o calitate mai buna pentru ca respecta niste norme naturale ! Am scapat de teroristii "meseriasi" si de tunelele lor si ne-am pricopsit cu meseriasi "teroristi" - groparii nostri de azi sunt cu tontzii constructori prin excelenta, cu doctorate si masterate in hotie !
        • +2 (2 voturi)    
          raspuns (Vineri, 24 iulie 2015, 10:08)

          CrinteaStefan [anonim] i-a raspuns lui ViR

          Acuma avem numai doctoranzi masteranzi MANAGERI, BRANCONERI, BRANCONAJ SI ALTE PORCARII MESERIASI IOC, SAU SUNT SAPATI DE INCOMPETENTA ALTORA ACER SUNT MANAGERI.
  • +11 (15 voturi)    
    proiecte rutiere (Luni, 9 martie 2015, 17:22)

    gigi1 [utilizator]

    Cel mai poluat oras al europei are nevoie de o centura bine pusa la punct nu sa incurajeze traficul prin oras.
  • +7 (11 voturi)    
    MINCIUNI (Luni, 9 martie 2015, 21:36)

    sun [utilizator]

    Stau in zona si articolul este plin de minciuni, nu se lucreaza , se papa doar banii. O sa vedeti cand se vor intrerupe lucrarile la sfarsitul lui 2015 si mai nimic nu o sa fie facut. Tehnica e bine stiuta de la podurile Mihai Bravu. Si aici o sa dureze 3-4 ani lucrarea!
    • +4 (4 voturi)    
      multumesc! (Marţi, 10 martie 2015, 11:32)

      hot news [utilizator] i-a raspuns lui sun

      Bine ca ai adus vorba!
      Atunci cand a inceput pasajul de la "Abator", cum zicem cei mai in varasta, Opareascu a promis ca devierea traficului este PROVIZORIE, ca lucrarile vor dura doar sase luni. ori, podurile au fost date in functiune abia la finele anului trecut, iar tramvaiu nu si-a reluat circualtia spre Piata Sudului nici acum!
      • +3 (3 voturi)    
        itb $d (Sâmbătă, 25 aprilie 2015, 13:19)

        ViR [utilizator] i-a raspuns lui hot news

        cateva linii care traverseaza orasul au mai ramas. acum se merge pe repede si scurt, ca nu prea mai au timp. "economic" pentru ei inseamna sa rupa linia in trei sau 2 ani lucrari pentru ingroparea liniei apoi 2 ani pentru nehotarare/divergente si alti 2 ani pentru spargerea betonului abia turnat ! in tot acest timp, pietonii sarantoci care nu au fost in stare sa-si schimbe masina din 2 in 2 ani, umbla pe langa sau printre liniile parasite, pentru ca s-a deviat traseul ! Traiasca si-nfloreasca itbeul, p$deul, in frunte cu oparescu, pontanescu si tot neamul lor !
        • +2 (4 voturi)    
          informare (Vineri, 24 iulie 2015, 10:14)

          CrinteaStefan [anonim] i-a raspuns lui ViR

          Dar decat netrebnicii din alte orase care au scos liniile de tramvai au luat comisioane grase spagi de au importat autobuze de KKo.Vezi Brasov, Constanta, Galati usw! Cu un tramvai transporti 300 calatori, cu un autobus doar 60 de 5 ori mai putin, cheltuieli cu salariile de 5 ori mai mari ai 5 soferi contra un mecanic conductor de tramvai.Primaria din wiena a cumparat de la itb 30 sau 300 de rame de trmvai pot confirma.
  • 0 (0 voturi)    
    Dupa aproape 3 ani! (Marţi, 8 noiembrie 2016, 14:58)

    BibiAfricanul [utilizator]

    E amuzant sa citesti comentarii din 2014 si sa vezi ca la sfarsitul lui 2016 finalizarea este undeva departeeee...
    Cifrele vorbesc singure: 356 m de pasaj (nici mai mult, nici mai putin), care costa 28 milioane (la prima strigare) si dureaza, probabil 3,5 - 4 ani.
    O statistica f simpla: 100 m costa 8 milioane si se construieste intr-un an.
    Asa da performanta, versus Olanda unde, un pasaj de cale ferata pe sub o autostrada, a fost construit - ATENTIE - intr-un weekend!!!!!
    Fara cuvinte!
  • 0 (0 voturi)    
    Nu te pune cu Olandejii (Marţi, 6 decembrie 2016, 13:23)

    fane_petrut [utilizator]

    Buoi, nu isi are rostu' comparatia aia cu Olandejii, care au fost in stare sa faca ei de capu' lor un tunel pe dedesupt la autostrada in doar trei zile.

    Astia, Olandejii, au fost ei in stare sa ne lateasca noua plajele cu vreo 30 de metri cu doar cateva utilaje si o echipa de oameni ce se pot numara doar cu dejtele de la doua maini.

    Si tot iei, Olandejii, au fost iei in stare sa tina marea nordului afara de la ei din tara construind un dig, doua, trei, ca deh, le zice tarile de jos, dar nu stiu de ce's mai multe, ca e doar una.


Abonare la comentarii cu RSS



de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului




Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi