Concesiunea autostrazii Comarnic - Brasov a picat, potrivit postului de stiri Digi 24, care citeaza un raport nepublicat al Companiei nationale de autostrazi si drumuri (CNADNR). Pe de alta parte, surse guvernamentale au confirmat pentru HotNews.ro decizia autoritatilor de a renunta la concesiunea cu Vinci-Aktor-Strabag, ce presupune un cost pentru statul roman de 8,5 miliarde de euro pe o perioada de 26 de ani, insa pana in acest moment nu au fost semnate documente oficiale in acest sens, acest lucru urmand a fi facut, cel mai probabil, de noul ministru al Transporturilor.

Autostrada Ploiesti - Comarnic - Brasov, un proiect care se chinuie sa demarezeFoto: HotNews.ro / Victor Cozmei

Aceleasi surse sustin ca accentul va fi pus pe construirea de centuri ocolitoare pe Valea Prahovei in perioada urmatoare, fapt explicat si de fostul ministru Ioan Rus in ultimul sau interviu de la Digi 24.

"Vor fi bucati. Avem un studiu de fezabilitate pe Bucuresti - Brasov, dar pentru Comarnic-Brasov. Din cele 5 tronsoane, sunt 3 pentru care studiile de fezabilitate pe care le avem nu corespund. Deci, acolo trebuie facute alte studii geo dar in rest pe celelalte bucati putem pleca de la acel studiu din bani de la buget in acest an, pentru ca avem banii aceia alocati, si, atunci, la capatul acesta de Bucuresti, de 3 virgula kilometri de autostrada incepem lucrarile. Ploiesti - Comarnic: avem 4 benzi, il lasam pentru 2020, la primul tronson de la Comarnic incepem lucrarile si ultimul tronson de la Brasov incoace si, in paralel cu acest lucru, pe cele trei tronsoane de munte ne trebuie studii geo si atunci incepem, practic, toata aceasta lucrare, in paralel cu Centura de la Comarnic, unde ne apropiem de finalizat cu toate aranjamentele necesare, cu Centura de la Busteni, cu intrarea in Sinaia dinspre Predeal, unde se face a treia banda, un sens giratoriu, regularizam acolo, si Valea Doftanei, cel de-al treilea drum national intre Campina si Sacele, deci intre DN1 si DN1 A cel prin Cheia pe Valea Doftanei se mai naste inca un drum national tot cu doua benzi. Atunci, vom avea sase benzi incepand de anul viitor la sfarsitul sau, cu care ne rezolvam problema in urmatorii 3-4 ani, pana se termina autostrada", spunea saptamana trecuta, intr-o emisune la Digi 24, fostul ministru al Transporturilor Ioan Rus.

In luna februarie Ministerul Transporturilor a evitat sa ia o decizie finala in cazul concesiunii autostrazii Comarnic - Brasov si a amanat un verdict pentru luna aprilie, moment pana la care autoritatile de la transporturi sa incerce o restructurare a costurilor intelegerii.

Realizarea proiectului in sistem de concesiune cu asocierea Vinci-Strabag-Aktor presupunea un cost foarte mare: 325 de milioane de euro platiti in fiecare an de catre statul roman timp de 26 de ani. In total, pentru constructia celor 53 de km de autostrada, intretinerea si operarea lor, Romania urma sa plateasca circa 8,5 miliarde de euro pana la finalul perioadei de concesiune.

In luna aprilie, ministrul Ioan Rus a declarat ca lucrarile la Comarnic - Brasov ar urma sa inceapa inca de anul acesta, evitand totusi sa se pronunte asupra unei decizii finale privind concesiunea cu asocierea Vinci-Strabag-Aktor.

In acelasi timp, premierul Ponta a lasat sa se inteleaga ca intelegerea mai degraba va pica, dand vina pe o lipsa de consens politic intre partide pe acest proiect, lucru ce ar afecta stabilitatea proiectului. Cu toate acestea, premierul Ponta a declarat ca, in opinia sa, realizarea acestui proiect in concesiune sau Parteneriat Public-Privat este cea mai buna solutie, in ciuda costurilor mari pe care o astfel de schema le presupune.

In asteptarea unei decizii finale care sa transeze problema unei concesiuni negociate deja de mai bine de doi ani, surse guvernamentale precizau in luna aprilie, pentru HotNews.ro, ca o eventuala semnare a concesiunii in forma actuala ar insemna "compromiterea MasterPlanului General de Transport", intrucat documentul strategic ce deja a ajuns la final, convenit in mare parte cu expertii Comisiei Europene, se bazeaza pe realizarea tuturor proiectelor rutiere - inclusiv autostrada Comarnic - Brasov, printr-un mix de fonduri europene - buget - imprumuturi externe.

In plus, in varianta concesiunii, costul de constructie este convenit la circa 1,8 miliarde de euro, in timp ce in MasterPlan acest cost a fost calculat mult mai jos, la circa 1 miliard de euro, si presupune variante de constructie mai ieftine.

In detaliu, despre autostrada Comarnic - Brasov, pe pagina dedicata din sectiunea speciala "Monitorizari. Proiecte de Infrastructura":