Compania de Drumuri si Autostrazi ar urma sa achizitioneze cate un set de utilaje pentru reciclarea asfaltului pentru fiecare regionala de drumuri si poduri din tara si ar urma sa se ocupe pe viitor in regie proprie de asfaltarile si intretinerile periodice pe drumuri, au declarat surse guvernamentale pentru HotNews.ro. Masura ar urma sa duca la o economie de circa 500 de milioane de euro, potrivit surselor, si este luata in calcul de catre autoritati pentru a mai acoperi din gaurile bugetare ce vor aparea in urma reducerilor de taxe si maririlor de salarii.

Utilajele constructorilorFoto: Hotnews

Planul nu vizeaza proiectele de reabilitare sau modernizare a drumurilor nationale, care se vor face in continuare pe baza de licitatii publice, ci doar lucrarile de reasfaltare sau de intretinere periodica a unor drumuri.

Pentru moment, nu exista un buget alocat pentru aceste achizitii, planul fiind doar in stadiul de intentie.

Potrivit surselor HotNews.ro, intentia autoritatilor este ca CNADNR sa achitioneze sapte seturi de utilaje pentru reciclarea asfaltului, cate unul pentru fiecare regionala Drumuri si Poduri din tara. Cu setul de utilaje autoritatile spera sa poata recicla circa 1 km de drum asfaltat pe zi.

Potrivit surselor apropiate situatiei consultate de HotNews.ro, prin reciclare vor fi rezolvate situatiile de intretinere periodica, acolo unde multe Drumuri Nationale nu au nevoie de reabilitare si/sau modernizare, ci doar de reasfaltari. Drumul reciclat ar urma sa aiba o capacitate portanta (n. rezistenta la trafic, in conditiile mentinerii integritatii pe parcursul duratei de viata) mai mare si cu o perioada de garantie de minim doi ani. In plus, potrivit acelorasi surse, masura ar duce atat la timpi de executie mai mici, cat si la costuri de executie mai mici, 1 km de drum "reciclat" fiind mai ieftin cu 50% fata de 1 km de drum reabilitat.

Sursele guvernamentale consultate de HotNews.ro au precizat ca economia calculata ar fi de circa 500 de milioane de euro, dar nu au precizat pe ce perioada este calculata aceasta.

Propunerea din Master Plan: CNADNR sa se rupa-n doua companii, una specializata pe investitiile in infrastructura si alta care sa se ocupe de intretinere si reparatii

Pe langa stabilirea unor proiecte de infrastructura rutiera prioritare pentru Romania urmatorilor 15 ani, Master Planul General de Transport trimis in prezent spre consultare la Comisia Europeana propune si o reforma a actualei Companii care administreaza drumurile nationale si autostrazile.

Punand in discutia capacitatea administrativa a CNADNR-ului de a putea derula proiecte noi de infrastructura, la pachet cu activitatile de intretinere si de administrare a drumurilor nationale, expertii independenti care au elaborat MasterPlanul propun ca CNADNR sa se imparta in doua structuri specializate: Compania Nationala de Investitii Rutiere si Compania Nationala de Intretineri si Reparatii Rutiere.

Pentru structura ce tine de investitii, documentul strategic recomanda si infiintarea unui "departament de geomorfologie-GIS" specializat in studiul de alternative si solutii tehnice, precum si un departament "de elaborare studii de fezabilitate pentru proiecte de complexitate redusa". Detalii despre aceasta propunere de scindare a CNADNR-ului, aici.

MasterPlan: Audit la CNADNR si personal de conducere numit pe termen lung pe baza performantelor

In cursul discutiilor purtate de-a lungul timpului cu expertii europeni, una din problemele ridicate a fost imbunatatirea capacitatii administrative de a gestiona proiectele de infrastructura rutiera din Romania, mai ales ca Master Planul propune o crestere a numarului de proiecte in urmatorii ani, au explicat surse pentru HotNews.ro. Astfel, s-a ajuns si la ideea unei reforme a actualei structuri administrative, adica a CNADNR-ului.

In varianta finala revizuita a Master Planului, consultantul independent AECOM care a realizat documentul strategic, a venit si cu o propunere privind "Reforma sistemului de management al proiectelor".

Potrivit expertilor AECOM, "prin perfectionarea stabilitatii si capacitatii organizationale si institutionale, se vor pune bazele unui management mult mai eficient si productiv in ceea ce priveste activitatile aferente sectorului rutier, pe durata tuturor fazelor din cadrul unui proiect."

"Recomandam efectuarea unui audit si a unei analize complete asupra situatiei curente, urmate de identificarea masurilor si recomandarilor relevante in ceea ce priveste structura departamentelor ce vor fi responsabile cu toate etapele aferente unui proiect. Acestea presupune implicarea personalului cheie intr-o sesiune de evaluare a necesitatilor de instruire.

Mai mult decat atat, recomandam ca Ministerul Transporturilor sa numeasca personalul de conducere, in baza contractelor incheiate pe termen lung, contracte bazate pe sistemul de performante. Aceste modificari la nivel de management vor asigura o eficienta sporita in ceea ce priveste elaborarea si implementarea proiectelor", noteaza expertii AECOM.