Lungime: 30,8 km de drum nou la standarde europene, din care 16,269 km la profil de autostrada (suprapus cu traseul viitoarei A7)

Centura ocolitoare a municipiului BacauFoto: CNADNR

Valoare estimata: 773,650,651 RON fara TVA / cca. 168,5 mil. Euro

Constructor: In licitatie / (fost contract semnat cu EKO INSAAT VE TIC A.S, reziliat in 2017)

Ordinul de incepere: / (pentru fostul contract 25.05.2016)

Termen de finalizare: / (termenul de finalziare al primului contract: mai 2018)

STADIU ACTUAL: Compania de Drumuri a reziliat in aprilie 2017 contractul cu constructorul turc. Proiectul a fost relicitat din nou in decembrie 2017, dar ca autostrada direct pe circa 16 km. In februarie 2018 au fost deschise ofertele.

-----------

Bacau este unul dintre marile orase ale tarii ce nu beneficiaza de o sosea de centura, desi unul dintre cele mai tranzitate drumuri din tara trece chiar prin inima orasului.

Municipiul este strabatut de DN 2 (E85), unul dintre cele mai aglomerate si tranzitate drumuri din tara, iar tot traficul pe relatia Nord-Sud in Moldova trece prin Bacau. In plus, din Bacau mai pleaca alte patru drumuri nationale, printre care DN15 spre Piatra Neamt si DN2F spre Vaslui.

O centura necesara, dar targiversata ani la randul

Primele documentatii privind centura Bacaului au fost schitate la inceputul anilor 2000, iar intre 2007 si 2008 compania Search Coporation a realizat studiul de fezabilitate, proiectul tehnic si detaliile de executie. Cu toate acestea proiectul nu a mai demarat, iar CNADNR a fost nevoita sa revizuiasca studiile. Astfel, in ianuarie 2012 a fost contractata compania SC Arcadis Eurometudes pentru circa 300.000 lei pentru revizuirea SF-ului, a proiectului tehnic si a detaliilor de executie.

In aprilie 2013, CNADNR lansa in SEAP licitatia pentru constructia Soselei de Centura a Bacaului, iar in august au fost depuse deschise cele zece oferte depuse. Batalia pentru acest contract parea ca se va da intre companiile oamenilor de afaceri Dorinel Umbrarescu si Costel Casuneanu, companii ce au avut cele mai bune oferte, insa in cele din urma, in noiembrie, CNADNR atribuia contractul catre firma tuceasca Eko Insaat Ve Tic AS, de pe locul trei.

Au urmat numeroase contestatii si recursuri in justitie care au prelungit procedurile cu aproape un an jumate finalizarea licitatiei. In cele din urma, justitia a decis ca atribuirea contractului catre firma turceasca este lagal si, astfel, in aprilie 2015 a putut fi semnat contractul.

Chiar si asa, lucrarile nu au putut fi demarate. Din cauza ca s-a intarziat foarte mult cu semnarea contractului, proiectul a ajuns sa fie gata de demarare abia in a doua parte a lui 2015, ultimul an in care Romania mai putea accesa fonduri europene din vechiul exercitiu financiar 2007-2013.

Cand firma Eko Insaat Ve Tic A.S. ar fi trebuit sa primeasca avansul pentru a incepe lucrarile si sa-si organizeze santierul, autoritatile de la Bucuresti au realizat ca acesta nu poate fi achitat, deoarece finantarea, prin POS T (Programul Operational Sectorial Transport 2007 - 2013) se epuiza la finalul anului , iar toata suma ar fi trebuit decontata pana atunci, un termen prea scurt pentru a realiza lucrarile necesare. Astfel, ordinul de incepere a lucrarilor a fost suspendat si a venit abia in aprilie 2016, iar organizarea de santier a inceput sa prinda contur in luna mai.

30 de km de centura - 16 km la profil de autostrada

Contractul initial prevedea realizarea unei centuri ocolitoare in lungime de peste 30 de km si care sa uneasca DN 11 (in Vest), DN2 (In Sud), DN2 (in Nord) si DN 15 (in Nord). Din total, aproape 16 km se suprapun peste traseul proiectului autostrazii Moldova (A7), iar acestia trebuiau construiti initial doar pe un sens de autostrada, in regim de 2+1 benzi din doi in doi kilometri. Dupa ce contractul initial a fost reziliat, noua licitatie lansata in decembrie 2017 prevedea ca cei 16 km sa fie realizati din start la profil de autostrada, iar valoarea estimata a lucrarii s-a dublat fata de suma contractata in 2015.

Proiectul presupune realizarea a trei sectoare, dupa cum urmeaza:

Sectorul nr. 1: legatura rutiera DN 2 (sud Bacau) cu DN 2 (nord Bacau), in lungime de 20,180 km sector ce se suprapune cu viitoarea Autostrada Moldova intre km 2 + 413 si km 18 + 682;

Sectorul nr. 2: legatura rutiera de la nord de Bacau intre DN 15 si DN 2 in lungime de 3,160 km;

Sectorul nr. 3: legatura rutiera de la sud de Bacau intre DN 2 si DN 11, in lungime de 7,360 km.

Daca sectoarele 2 si 3 vor reprezenta drumuri nationale si vor fi proiectate pentru o viteza de 100 km/h, o bucata de peste 16 km din sectorul 1 se suprapune cu traseul viitoarei Autostrazi Moldova si va fi construita la profil de autostrada.

Astfel, centura Bacaului va contine primii kilometri de autostrada ce vor fi construiti in Moldova, avand in vedere intarzierile celorlalte proiecte gandite pentru aceasta regiune.

Vezi aici harta mare cu traseul autostrazii - .jpg, 11,6 MB:

>>Portiunea care se suprapune cu traseul autostrazii si care va fi consturita la nivel de terasament direct la standard de autostrada este intre puncte B si C pe harta de mai jos:

---------------

PRIMELE PROCEDURI (realizare SF si PT)


9 IANUARIE 2012

LANSAREA LICITATIEI PUBLICE (pt. lucrare)


30 APRILIE 2013

INCEPEREA

LUCRARILOR


25 MAI 2016

-------

Cronologia proiectului:

2007-2008 este realizat SF-ul, Proiectul Tehnic si Detaliile de executie de catre Search Corporation

9 ian 2012 - Este contractata revizuirea documentatiei (SF+PT+DE) cu firma S.C. ARCADIS EUROMETUDES pentru circa 300.000 de lei (fara TVA).

30 aprilie 2013 - Este lansata licitatia pentru exec utia lucrarilor pe un contract Fidic Rosu (doar executia, proiectarea fiind deja facuta). Contractul era estimat la peste 134 de milioane de euro pentru realizarea celor 30,7 km (aprox. 4,4 mil. euro/km)

13 august 2013 - Sunt deschise ofertele depuse - 10 constructori se bat pe contract. Casuneanu si Umbrarescu au cele mai bune oferte. Detalii aici.

14 noiembrie 2013 - Contractul de executie este atribuit de catre CNADNR companiei turce Eko Insaat Ve Tic AS cu o oferta de 393 milioane de lei (88,3 mil euro), locul trei dupa valoare intre ofertele depuse la licitatie. Ofertele SC SA & PE Construct SRL (Dorinel Umbrarescu) si PA&Co International - Indecon SAU (Costel Casuneanu) au fost descalificate.

1 aprilie 2015 - Dupa mai multe contestatii si apeluri in justitie, Contractul pentru constructia variantei ocolitoare a Municipiului Bacau a fost semnat cu firma turceasca EKO INSAAT VE TIC A.S.

25 mai 2016 - Este semnat ordinul de incepere al lucrarilor, la peste un an de la semnarea contractului. Motivul intarzierii? In urma cu un an, cand firma Eko Insaat Ve Tic A.S. ar fi trebuit sa primeasca avansul pentru a incepe lucrarile si sa-si organizeze santierul, autoritatile de la Bucuresti au realizat ca acesta nu poate fi achitat, deoarece finantarea, prin POS T (Programul Operational Sectorial Transport 2007 - 2013) se epuiza la finalul anului , iar toata suma ar fi trebuit decontata pana atunci, un termen prea scurt pentru a realiza lucrarile necesare. Astfel, ordinul de incepere a lucrarilor a fost suspendat si a venit abia acum.

1 septembrie 2016 - Primele semne de activitate pe santier. Constructorul turc posteaza pe pagina sa de Facebook fotografii cu primele utilaje care au intrat in teren.

9 septembrie 2016 - Noi imagini de pe santier. Pe langa decopertarea stratului vegetal, pe santier se lucreaza si la descarcarea arheologica.

29 noiembrie 2016 - Update cu fotografii si un video de pe santier:

12 decembrie 2016 - Noi imagini de pe santier:

17 martie 2017 - Noi fotografii de pe santier:

13 aprilie 2017 - Compania de Drumuri reziliaza contractul cu constructorul turc

"Compania Nationala pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere (CNAIR) S.A. a transmis Antreprenorului turc EKO INSAAT VE TICARET A.S., instiintarea de reziliere a contractului pentru executia Variantei de Ocolire a Municipiului Bacau. Dupa ce antreprenorul turc a anuntat oficial ca este in imposibilitatea de a sustine financiar lucrarile, CNAIR S.A a transmis acestuia instiintarea de reziliere a contractului, in data de 12.04 2017", se arata intr-un comunicat remis HotNews.ro.

CNAIR anunta ca va lua masuri pentru retinerea garantiei de Buna executie in cuantum de 39.388.139,84 lei si a garantiei pentru plata Avansului in cuantum de 74.089.091,03 lei.

La inceputul lunii aprilie, CNAIR a fost informata de EKO INSAAT VE TIC AS ca se afla intr-o situatie financiara dificila, generata de evolutia negativa a unor proiecte gestionate pe alte piete, care a dus la blocarea accesului la conturile bancare. In context, Antreprenorul turc a anuntat ca se afla in imposibilitatea gestionarii proiectului de executie a Variantei de Ocolire Bacau din cauza masurilor restrictive impuse in tara de origine, situatie care va afecta si Sucursala din Romania.

28 august 2017 - Reziliata, Centura Bacaului va fi relicitata ca autostrada. Valoarea estimata a lucrarilor este de 1,19 miliarde lei.

15 decembrie 2017 - Compania de Drumuri relanseaza licitatia pentru Centura Bacaului. Circa 16 km din cei 31 vor fi autostrada din start. Valoarea estimata a proiectului este de circa 773,6 milioane lei.

23 decembrie 2017 - Alocarea bugetara pe 2018 este infima: 17,9 mil lei, adica 2,3% din valoarea estimata.

12 februarie 2018 - Patru oferte depuse pentru constructia Variantei Ocolitoare Bacau:

- Asocierea IC ICTAS INSAAT SANAYI VE TICARET A.S - SC TANCRAD SRL

- Asocierea SC PHOENIX TRANSBAC SRL - SC TELOR INVEST SRL - IMPRESA DI COSTRUZIONI ING. E MANTOVANI SPA - SC DRUMURI SI PODURI GHEORGHENI SRL - SC SEARCH CORPORATION SRL

- Asocierea SC SPEDITION UMB SRL - SC TEHNOSTRADE SRL

- Asocierea SC TEHNIC ASIST SRL - INGSTROYENGINEERING EOOD - SC HOMSTRADE SRL - PATSTROY 92 AD - SC PROIECT CONSTRUCT REGIUNEA TRANSILVANIA SRL

Valoarea estimata: 773,650,651 RON fara TVA

Durata contractului: 6 luni perioada de proiectare, 30 luni perioada de executie a lucrarilor si minim 60 de luni perioada de garantie (ce poate creste la 84 de luni, in functie de perioada de garantie ofertanta in cadrul factorilor de evaluare).

9 august 2018 - Asocierea UMB-Tehnostrade va construi centura Bacăului pentru 142 de milioane de euro.

Potrivit CNAIR, ofertantul desemnat castigator este Asocierea Spedition UMB SRL - Tehnostrade SRL, având preţul de 668.330.294,63 Lei fără TVA, și un punctaj total de 100 puncte, din care 60 de puncte pentru componenta financiară și 40 de puncte pentru componenta tehnică

--------