METROREX SA nu va putea să respecte calendarul orientativ pentru atingerea jaloanelor programului de finanţare prin PNRR pentru magistrala de metrou M4, tronsonul Gara de Nord - Filaret, este concluzia unui raport al Corpului de Cotrol al Ministerului Transporturilor. Prin PNRR, acest proiect are prevăzută o finanțare de 299 de milioane de euro, cu termen finalul anului 2023 pentru semnarea contractelor de achiziții și august 2026 pentru finalizarea lucrărilor.

Metroul bucurestean Foto: metrorex.ro

Concluziile raportului Corpului de Control al Ministerului Transporturilor, obținut de HotNews.ro:

  • "În ceea ce privește construcția Magistralei M4 București - secțiunea 1 Gara de Nord- Filaret, investiție inclusă pentru finanțare în PNRR, echipa de control a constatat că va fi practic imposibil că METROREX SA să respecte calendarul orientativ pentru atingerea jaloanelor/țintelor programului de finanțare, în sensul în care nu va fi posibil ca în trimestrul 4 din anul 2022 să aibă loc semnarea contractelor pentru 50% din lucrări, prin derularea unor licitații deschise și concurențiale și prin obținerea autorizațiilor relevante.
  • De asemenea, echipa de control a constatat faptul că, deși METROREX SA a beneficiat de finanțarea necesară pentru a avea un proiect matur ce poate fi finanțat pentru implementare, în prezent este necesară actualizarea Studiului de Fezabilitate în vederea punerii în aplicare a finanțării din PNRR pentru construcția Magistralei M4: București- Secțiunea 1: Gara de Nord- Filaret, cu alocarea de fonduri suplimentare din bugetul Metrorex SA".

Sorin Grindeanu spunea în 1 august că "sunt șanse tot mai mici" pentru ca magistrala de metrou M4 Gara de Nord -Filaret, finanțată prin PNRR, să poată respecta termenul de finalizare prevăzut pentru august 2026.

Licitația pentru primele șase stații încă nu a fost lansată, pe motiv că nu au fost emise toate avizele de la Primăria Capitalei.

Grindeanu susținea că PNRR ar putea fi schimbat în sensul de a înlocui acest proiect pentru magistrala M4 cu alte două proiecte de rezervă pentru reparații rapide pe calea ferată și modernizarea liniei de tren Craiova-Calafat.

  • „În această perioadă nu m-am înscris în corul celor care spuneau justificat că multe dintre proiectele incluse în PNRR nu sunt viabile. Acest proiect pare cel mai departe de implementare.
  • Sunt pesimist legat de acest proiect și de finalizarea lui până la finalul perioadei de finanțare din PNRR. Le-am cerut colegilor de la metrou și celor de la CFR să vină cu un backup.
  • Eu mi-aș dori ca acest proiect să poată fi finalizat și finanțat, dar sunt realist. Există proiecte care par mature, astfel încât să putem accesa sumele respective. Pe de o parte mărirea sumelor pe quick wins, iar pe de altă parte Craiova – Calafat, dar aici aștept o analiză”, a declarat Sorin Grindeanu.