Cati bani europeni pentru drumuri si autostrazi are la dispozitie Romania pentru perioada 2014-2020. Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, contrazis flagrant de cifrele oficiale

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Marţi, 20 ianuarie 2015, 16:39 Monitorizari | Proiecte Infrastructura >> Articole


Autostrada spre Moldova, misiune imposibila
Foto: CNADNR
Romania are la dispozitie aproximativ 3,7 miliarde de euro - fonduri europene nerambursabile si confinantare nationala - pentru infrastructura rutiera pe urmatorul exercitiu financiar european, au explicat reprezentantii Ministerului Fondurilor Europene, confirmand practic datele din proiectul Programului Operational Infrastructura Mare 2014-2020. Cei 3,7 miliarde de euro nu sunt doar pentru autostrazi si drumuri expres, ci sunt destinati intregului sector rutier, inclusiv drumuri nationale sau proiecte de reabilitari si modernizari. Cifra contrazice flagrant informatiile prezentate de ministrul Ioan Rus in urma cu o saptamana la prezentarea strategiei de autostrazi: Rus sustinea ca Romania are la dispozitie 5 miliarde de euro pentru sectorul rutier din programul 2014-2020.


Ministrul Rus, la prezentarea strategiei autostrazilor: "Avem 5 miliarde pentru rutier din alocarea 2014-2020" / Cifrele oficiale il contrazic


In urma cu o saptamana, ministrul Transporturilor Ioan Rus a prezentat in cadrul unei conferinte strategia autostrazilor pentru anii ce urmeaza, trasand proiectele prioritare de autostrazi si drumuri expres asa cum reies ele in varianta finala a Master Planului General de Transport. Detalii aici.

Autostrazile si drumurile expres de 28 de miliarde de euro din strategia Romaniei
Foto: MT
Toate autostrazile si drumurile expres din strategia ne-ar costa circa 28 de miliarde de euro. Cu toate acestea, sursele de finantare disponibile nu pot acoperi aceasta valoare. Vorbind despre aceste costuri, Ministrul Rus a zis ca, printre altele, Romania se bazeaza pe un miliard de euro pentru rutier ramas inca din exercitiul financiar 2007-2013 si pe 5 miliarde de euro din urmatorul exercitiu financiar 2014-2020.

De altfel, informatia transmisa de Ioan Rus cu cele 5 miliarde de euro pentru sectorul rutier pe programul 2014-2020 se regaseste si pe site-ul Minister Transporturilor pe pagina care descrie strategia.

Cu toate acestea, informatiile din proiectul Programului Operational Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020, cel sub care toate investitiile cu bani europeni vor fi implementate, arata ca suma destinata sectorului rutier este mult mai mica, situandu-se la circa 3,7 miliarde de euro.


Oficial MFE: "Va pot confirma alocarea financiara pe sectorul rutier din acest moment. Este intr-adevar 3,7 miliarde de euro cu tot cu cofinantare nationala"


Totalul de circa 3,7 miliarde de euro pentru sectorul rutier in noul exercitiu financiar a fost confirmat, luni, si de catre reprezentantii Ministerului Fondurilor Europene, ca raspuns la o intrebare HotNews.ro.

"Va pot confirma alocarea financiara pe sectorul rutier din acest moment. Este intr-adevar 3,7 miliarde de euro cu tot cu cofinantare nationala. 5 miliarde de euro este alocarea aproximativa din fondurie UE pentru tot ce inseamna transport la care se adauga cofinantarea nationala si ajungem la total de 6,8 miliarde de euro pentru intreg domeniul transporturilor", a explicat Delia Ionica, expert Directia Generala de coordonare implementare programe de investitii majore din cadrul Ministerului Fondurilor Europene in cadrul unei dezbateri publice pe marginea Programului Operational Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020.

Avem 3,7 mld euro, dar cheltuim o buna bucata din ei pentru terminarea proiectelor pe care nu le-am putut termina in ciclul financiar 2007-2013

Cele 3,7 miliarde de euro nu sunt destinate doar autostrazilor si drumurilor expres, ci au in vedere si drumurile nationale, noduri sau proiecte de reabilitari sau modernizari.

Mai mult, din totalul de 3,7 miliarde de euro aproape 0,5-0,7 miliarde de euro sau chiar mai mult vor fi folositi pentru finalizarea unor proiecte "fazate" intre cele doua exercitii financiare, proiecte precum Autostrada Lugoj-Deva (loturi 2,3,4), Autostrada Sebes - Turda sau Autostrada Campia Turzii - Targu Mures.

Aceste proiecte au fost demarate de Romania in cadrul actualului ciclu financiar 2007-2013, dar din diverse intarzieri sau probleme nu pot fi terminate pana la finalul anului in curs, momentul de inchidere pentru fondurile 2007-2013. Astfel, aceste proiecte au fost "fazate", urmand ca ce ramane de terminat dupa 31 decembrie 2015 sa fie finantat din urmatorul exercitiu financiar.

Numai pentru cele patru loturi de pe Autostrada Sebes - Turda vor fi cheltuiti 400 de milioane de euro din exercitiul financiar urmator. Detalii aici.

Cum se impart banii pentru drumuri si autostrazi


Reteaua rutiera TEN-T Core si Comprehensive in Romania
Foto: MTI
Programul Operational Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020 dispune de circa 9,42 miliarde de euro fonduri nerambursabile de la Uniunea Europeana si este impartit pe opt axe prioritare, insa doar Axa Prioritara 1 (AP1) si Axa Prioritara 2 (AP2) sunt cele sub care vor fi derulate marile proiectele pe segmentul de transporturi: rutier, feroviar, naval si aerian.

AP1 este finantata prin Fondul de Coeziune, in timp ce AP2 are finantare din Fondul European de Dezvoltare Regionala (FEDR). Ambele Axe Prioritare au o rata de cofinantare nerambursabila de 75%. (detalii pagina 228 din programul POIM)

Practic, 47% din FC al AP1 este orientat spre dezvoltarea rețelei rutiere TEN-T, la care se adaugă 58% din FEDR orientat spre dezvoltarea rețelei TEN-T globale. In total vorbim de o suma care trece putin de 3,7 miliarde de euro.

In descrierea Axei Prioritare 1 (pagina 58 din proiectul de POIM transmis la Comisia Europeana) se detaliaza faptul ca pentru "Autostrăzi si drumuri TEN-T - retea principală (constructie nouă)" sunt alocati 1,592 miliarde euro. La acestia se adauga componenta de cofinantare nationala, ducand totalul la putin peste 2 miliarde de euro.

Proiectele rutiere care pot fi finantate prin AP1/Fondul de Coeziune sunt cele de autostrazi sau drumuri care se afla pe reteaua TEN-T Core (centrala/principala), adica proiecte precum Sibiu - Pitesti, Centura Bucuresti (jumatate), Tg. Mures - Iasi sau ruta Ploiesti-Buzau-Bacau-Suceava-Siret.

Tot pe Core regasim si rutele Bucuresti-Alexandria-Craiova-Calafat-Lugoj sau Timisoara-Moravita.

De remarcat ca, potrivit estimarilor, doar autostrada Sibiu - Pitesti ar urma sa coste aproape 2 miliarde de euro.

Finantarea AP1-FC destinata proiectelor rutiere pe TEN-T Core.

Nota: Click-dreapta pe poza si "Open in New Tab" / "Deschide imaginea in fereastra noua" pentru a vedea imaginea la rezolutie maxima.



In descrierea Axei Prioritare 2 (pagina 96 din proiectul de POIM transmis la Comisia Europeana) se detaliaza cheltuielile pe sectorul rutier astfel:

> Autostrăzi si drumuri TEN-T - retea extinsă (constructie nouă) 1.039.619.324,00 euro

> Alte drumuri nationale si regionale (constructie nouă) 71.280.000,00 euro

> Alte drumuri reconstruite sau îmbunătătite (autostrăzi, drumuri nationale, regionale sau locale) 176.973.285,00 euro.

In total, fara cofinantare nationala, din AP2 (FEDR) pentru sectorul rutier am avea disponibil circa 1,298 miliarde de euro fonduri europene nerambursabile. Cu tot cu partea de cofinantare nationala totalul ajunge la circa 1,7 miliarde de euro.

Finantarea AP2-FEDR destinata proiectelor rutiere pe TEN-T Comprehesive:

Nota: Click-dreapta pe poza si "Open in New Tab" / "Deschide imaginea in fereastra noua" pentru a vedea imaginea la rezolutie maxima.



Doar 3,4 miliarde de euro pentru autostrazi si drumuri expres / Tinta asumata in documentul trimis la Comisia Europeana: 325 de km de drum nou pana in 2023

Din acest total, circa 1,38 miliarde (inclusiv cofinantare nationala) sunt fondurile pe care Romania le va putea folosi pentru constructia de autostrazi si drumuri expres/regionale, dar doar pe reteaua TEN-T Comprehensive (secundara/extinsa), adica proiecte precum Sibiu-Brasov, Brasov-Bacau sau trasee precum Pitesti-Craiova, Buza-Galati-Tulcea-Constanta.

Totii banii destinati sectorului rutier - cei crica 3,7 miliarde de euro - ii va putea cheltui Romania pana in 2023, anul final de implementare a proiectelor de pe noul exercitiu financiar, insa trebuie precizat si subliniat ca termenul de incepere a fost 1 ianuarie 2014. Suntem in ianuarie 2015, iar POIM inca nu a fost aprobat si practic nici o investitie pe noul exercitiu nu a fost lansata.

In cadrul descrierii celor doua axe prioritare pentru investitiile in transport, se precizeaza ca tinta orientativa pentru 2023 privind lungimea de drum nou construit este de 200 de km pe AP1 (Fondul de Coeziune - retea TEN-T Core) si 125 de km pe AP2 (FEDR - TEN-T Comprehesive).


Citeste mai multe despre   
















12580 vizualizari

  • +13 (15 voturi)    
    cum, Rus greseste? (Marţi, 20 ianuarie 2015, 16:39)

    misa2002_2006 [utilizator]

    cum, Rus greseste?
    • +8 (10 voturi)    
      aduce el de acasa 1.3 miliarde (Marţi, 20 ianuarie 2015, 17:24)

      snowflake [utilizator] i-a raspuns lui misa2002_2006

      ca are de unde mai ales daca se mai duce pe acasa pe la ponta si nastase s-ar putea sa vina chiar cu mai multi bani.
      • +1 (9 voturi)    
        Inca 600 km autostrada fac 28 mld. Euro?!! (Marţi, 20 ianuarie 2015, 18:55)

        dumitrica [utilizator] i-a raspuns lui snowflake

        Calcule competente (vezi mai jos) demonstreaza ca Romania necesita doar 1300 km autostrada pentru a atinge densitatea de masini pe km autostrada corespunzatoare Germaniei sau Serbiei, state ce sunt azi la egalitate. Posedam deja aproximativ 700 km deci inca 600 km ne mai sunt necesari.

        Daca avem ambitia sa facem toate autostrazile si expresurile din Master Planul General de Transport, cheltuind inca 28 mld. Euro, ajungem aproape la densitatea km autostrada la mia de km patrati a Germaniei si asta pentru o densitate de vehicule pe km^2 de 6.5 ori mai mica. Este total ilogic. Daca nu avem trafic, reteaua actuala a drumurilor nationale plus cei 1300 km autostrada optimi pentru Romania, dupa cum rezulta din evaluarile realizate la adresa de mai jos, reprezinta exact infrastructura rutiera necesara Romaniei. Mai mult este inutil.

        Calculele se gasesc aici:
        https://www.dropbox.com/s/b6hoemvpqv52rql/SerbiaEgalGermaniaDensitateMasiniKmAutostrada.doc?dl=0

        https://app.box.com/TableCountriesHighwaysLength

        Citat Hotnews: "In urma cu o saptamana, ministrul Transporturilor Ioan Rus a prezentat in cadrul unei conferinte strategia autostrazilor pentru anii ce urmeaza, trasand proiectele prioritare de autostrazi si drumuri expres asa cum reies ele in varianta finala a Master Planului General de Transport. ...
        Toate autostrazile si drumurile expres din strategia ne-ar costa circa 28 de miliarde de euro."
        • 0 (2 voturi)    
          nu e inutil (Miercuri, 21 ianuarie 2015, 10:33)

          ToXRM [anonim] i-a raspuns lui dumitrica

          bai, pentru ca planurile astea se fac pentru 50 de ani, nu pentru ce ai acum. Vezi in Franta, unde in Paris se construiesc linii si statii de metrou dupa planuri realizate in anii '60, si ei chiar se tin de planurile alea. esti atat de ignorant incat vrei sa faci in 6 ani doar 600km de autostrazi, ce se va intampla peste 20 de ani ?
      • -1 (5 voturi)    
        aduce de la Bercea Mondial (Miercuri, 21 ianuarie 2015, 8:05)

        ColonelTurcescu [utilizator] i-a raspuns lui snowflake

        ii promite ca Basescu ca-i salveaza familia de parnaie
  • +8 (8 voturi)    
    De 2 ani numai se desenează (Marţi, 20 ianuarie 2015, 17:51)

    nick24 [utilizator]

    Ar fi trebuit deja să se apuce de Pitești-Curtea de Argeș, ca e ușor de făcut și de DN7D și deja era o alternativă mai scurtă pt Valea Oltului.
    • +9 (11 voturi)    
      ..... si inca n-au terminat de desenat (Marţi, 20 ianuarie 2015, 19:45)

      mnicku [anonim] i-a raspuns lui nick24

      apoi se termina creioanele, licitatie pt creioane, idem si pt carioci/markere urmeaza contestatii pina la sf Petru .

      cind obosesc desenatorii abandoneaza proiectul .
      In fond la ce-ti trebuie tie sosele ?
  • +4 (6 voturi)    
    Tot (Marţi, 20 ianuarie 2015, 21:35)

    ano [anonim]

    de multi ani bulangii astia de ministrii se tot cearta si se dau mari dar nu fac nimic concret in afara de FURAT LA GREU in timp ce "fraierii" de functionari platiti cu cacamaca fata de furaciunea alorlalti lucreaza cate 12 ore la serviciu si inca 4-5 acasa - Pt ce ??? pt ca ei chiar cred ca undeva, candva in tara asta copii lor vor avea niste sosele si oamenii nu vor mai fi accidentati cu miile pe soselele astea nenorocite de evmediu
  • 0 (4 voturi)    
    Rus reloaded (Miercuri, 21 ianuarie 2015, 7:44)

    dragos [anonim]

    El stie ca sunt mai putini pentru ca restul sunt ca si furati :)))
    • +1 (3 voturi)    
      N-ai inteles... (Miercuri, 21 ianuarie 2015, 10:08)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui dragos

      Cu tot cu aia ca si furati sunt cu 25% mai putini decit declara Rus. La asha guvern, probabil e sarcina de serviciu sa spui cite o timpenie pe saptamana, sa nu pari mai destept decit seful.
  • +1 (5 voturi)    
    Discutii sterile... (Miercuri, 21 ianuarie 2015, 7:51)

    prompt [utilizator]

    ...cu gandul la pomeni de la UE. Daca nu eram in UE si nu beneficiam de ,,fonduri nerambursabile" chiar nu mai faceam nimic in domeniu? Acei bani ar trebui sa ajute la accelerarea dezvoltarii infrastructurii si nu sa o suporte total. Guvernul nu ar trebui sa gospodareasca bugetul astfel incat sa poata face lucrari de infrastructura? E ca intr-o familie unde se fac calcule si se asteapta pomana de la tata socru sau de la un unchi bogat! Cu mentalitatea asta nu ajungem niciodata ca nemtii de exemplu.
    Mi-e rusine de astfel de socoteli!
  • +1 (3 voturi)    
    ORICUM (Miercuri, 21 ianuarie 2015, 8:15)

    nick24 [utilizator]

    CE o să dea masterplanul înapoi cu întrebarea: în afară de Pitești-Sibiu, ce este prioritar pt 2014-2020, din bani RĂMAȘI, după plata la ce nu e gata în 31 dec 2014?
    MT a făcut un masterplan până în 2100, trecând aproape tot ce există - chiar și Brașov-Câmpulung.
    Mai bine se concentrau ca de restul de bani să facă URGENT, centuri la orașe ( nu în 10 ani ca centura Sucevei sau a Bacăului)
  • 0 (6 voturi)    
    Bravo ! (Miercuri, 21 ianuarie 2015, 8:33)

    ploiesteanu [utilizator]

    Bine că s-a înlăturat definitiv din schemă autostrada toxică ploiesti brașov, cuibul psd-ului, astfel că valea prahovei nu va mai fi călărită de mahării psd. Când politica de cea mai joasă speță se face simțită în dezvoltarea sistemului rutier, nu vom avea decât de pierdut.
    • +1 (3 voturi)    
      care autostrada? (Miercuri, 21 ianuarie 2015, 10:15)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui ploiesteanu

      Toate autostrazile alea sunt desene pe o foaie A4. In 2013 au fost inaugurati 100 km de autostrada, in 2014 50 iar in 2015 se preconizeaza ... 17 km noi de autostrada.
      Dupa ce se termina lucrarile incepute de dictatoru' chior si plosnitele lui din pdl, ca sa-l citez pe crinuts, nu mai apare nimic. In 2014 nu s-a semnat contract pentru macar 1 km de autostrada. Asha ca masterplanurile astea raman doar niste desene pe o foaie A4 cu harta romaniei imprimata pe ea. Si atit. Si vor tot aparea noi si noi masterplanuri pina cind cel mai cinstit guvern va fi trimis acasa in corpore, sau la puscarie ministru cu ministru.
      • +1 (3 voturi)    
        Autostrăzile și vămile (Miercuri, 21 ianuarie 2015, 10:35)

        ploiesteanu [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

        Au fost din 90 încoace, pușculițele partidelor, indiferent dacă s-au chemat FSN, PSD, PNL sau PDL. Dacă ar fi existat puțină cinste și onestitate in România s-ar fi construit peste 500 de Km de autostradă cu bani puțini așa cum s-au construit la vecini. Dar s-au făcut legi așa zise democratice, amendamente, șmecherii în parlament, astfel încât politicienii să fure cu acte în regulă din achiziții publice, autostrăzi, vămi etc. Până nu radem din rădăcini această clasă politică care are singur scop, îmbogățirea proprie, rapidă și cu orice mijloace, nu vom scoate România din categoria "codașa și corupta Europei".
  • -1 (1 vot)    
    TNR (Miercuri, 21 ianuarie 2015, 10:34)

    ToXRM [anonim]

    Dezastru! Un incendiu într-un biblioraft din Guvern ne-a distrus 90% din autostrăzi!
  • -1 (1 vot)    
    Autostrazi necesare (Miercuri, 21 ianuarie 2015, 11:56)

    andreesanu [utilizator]

    pica si a IV a sleahta Ponta si se duce si povestea lui Rus dupa gargara mamelucului Sova.
    Ce ramane dupa Ponta ?-alta trista mostenire !
    Romanii neam de fatalisti,neam de tirie briu pe linga care trec banii de-a moaca fara sa miste si ei ceva in esenta se repeta basmul cu drobul de sare !!! DACA ,DACA!!!.
    Punct si de la capat 1)-SIBIU -PITESTI
    2)Ploiesti-Vadu Siret cu bretea Iasi-Ungheni
    3)Brasov -Bacau
    4)Turda -Brasov
  • -1 (1 vot)    
    rus (Miercuri, 21 ianuarie 2015, 14:20)

    embernow [anonim]

    Rus ca de obicei esti pe langa subiect.
    Pentru ca tu nu realizezi acest lucru ia pe cineva care iti poate zice si ce nu vrei sa auzi.
  • 0 (0 voturi)    
    Ioan Rus (Miercuri, 21 ianuarie 2015, 23:25)

    Alistar1944 [anonim]

    Când aud de Ioan Rus , dacă am timp, mă pregătesc să ascult minciunide la un mitoman profesionist.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version