Concesiunea autostrazii Comarnic - Brasov ce presupune un cost anual de 325 de milioane de euro timp de 26 de ani, in asteptarea unei decizii finale. "Daca va fi semnat, ar putea compromite Master Planul de Transport" - surse

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Duminică, 19 aprilie 2015, 21:15 Monitorizari | Proiecte Infrastructura >> Articole


Autostrada Ploiesti - Comarnic - Brasov, un proiect care se chinuie sa demareze
Foto: HotNews.ro / Victor Cozmei
Soarta concesiunii autostrazii Comarnic - Brasov va fi decisa in perioada ce urmeaza, Ministerul Transporturilor stabilind in februarie ca in luna aprilie va lua o decizie cu privire la concesiunea cu asocierea Vinci-Aktor-Strabag, proiect ce presupune niste costuri foarte mari pentru statul roman: plati anuale de 325 de milioane de euro timp de 26 de ani, adica 8,5 miliarde de euro pana la finalul concesiunii. Daca aceasta concesiune va trece in forma actuala, acest lucru ar insemna "compromiterea Master Planului de Transport", au declarat surse guvernamentale pentru HotNews.ro. In Master Plan, asa cum a fost el gandit in varianta finala agreata cu Comisia Europeana, toate proiectele, inclusiv Comarnic - Brasov, sunt propuse a fi realizate printr-un mix de fonduri europene - buget - imprumuturi externe, iar autostrada de pe Valea Prahovei are un alt cost estimat in MPGT, unul mult mai mic - circa 1 miliard de euro, fata de cele 1,8 miliarde de euro pentru proiectare si constructie in intelegerea cu asocierea Vinci-Aktor-Strabag.

---

Ponta si Rus evita sa anunte ce se va intampla. Surse pentru HotNews.ro: "Daca se va merge inainte cu concesiunea, va insemna compromiterea Master Planului de Transport"

In luna februarie Ministerul Transporturilor a evitat sa ia o decizie finala in cazul concesiunii autostrazii Comarnic - Brasov si a amanat un verdict pentru luna aprilie, moment pana la care autoritatile de la transporturi sa incerce o restructurare a costurilor intelegerii.

Realizarea proiectului in sistem de concesiune cu asocierea Vinci-Strabag-Aktor presupune un cost foarte mare: 325 de milioane de euro platiti in fiecare an de catre statul roman timp de 26 de ani. In total, pentru constructia celor 53 de km de autostrada, intretinerea si operarea lor, Romania ar urma sa plateasca circa 8,5 miliarde de euro pana la finalul perioadei de concesiune.

In urma cu cateva zile, ministrul Ioan Rus a declarat ca lucrarile la Comarnic - Brasov ar urma sa inceapa inca de anul acesta, evitand totusi sa se pronunte asupra unei decizii finale privind concesiunea cu asocierea Vinci-Strabag-Aktor.

In acelasi timp, premierul Ponta a lasat sa se inteleaga ca intelegerea mai degraba va pica, dand vina pe o lipsa de consens politic intre partide pe acest proiect, lucru ce ar afecta stabilitatea proiectului. Cu toate acestea, premierul Ponta a declarat ca, in opinia sa, realizarea acestui proiect in concesiune sau Parteneriat Public-Privat este cea mai buna solutie, in ciuda costurilor mari pe care o astfel de schema le presupune.

In asteptarea unei decizii finale care sa transeze problema unei concesiuni negociate deja de mai bine de doi ani, surse guvernamentale au precizat pentru HotNews.ro ca o eventuala semnare a concesiunii in forma actuala ar insemna "compromiterea MasterPlanului General de Transport", intrucat documentul strategic ce deja a ajuns la final, convenit in mare parte cu expertii Comisiei Europene, se bazeaza pe realizarea tuturor proiectelor rutiere - inclusiv autostrada Comarnic - Brasov, printr-un mix de fonduri europene - buget - imprumuturi externe.

In plus, in varianta concesiunii costul de constructie este convenit la circa 1,8 miliarde de euro, in timp ce in MasterPlan acest cost a fost calculat mult mai jos, la circa 1 miliard de euro, si presupune variante de constructie mai ieftine.

Una din companiile din asocierea de concesiune s-a promovat intens pe televiziunile de stiri in ultimele saptamani

Ca un fapt divers, in ultimele saptamani, Strabag, una din companiile din asocierea implicata in proiectul concesiunii Comarnic-Brasov, a fost prezenta puternic pe mai multe televiziuni de stiri, prin intermediul unor programe promovate de catre constructor.

Practic, Strabag s-a promovat ca sustinator al unor scurte documentare video despre mai multe constructii sau proiecte de infrastructura vechi sau noi (lucrari sau proiecte care nu fac parte din portofoliul constructorului) sau sustinand rubricile meteo.

Fara a avea neaparat o legatura directa cu iminenta decizie privind concesiunea Comarnic-Brasov, campania intensa de promovare a Strabag poate ridica unele semne de intrebare.

Ioan Rus, in februarie: "Ioan Rus: "Vrem sa gasim un model financiar mai eficient in raport cu bugetul tarii"


Pe 14 februarie, desi era asteptat sa anunte o decizie finala in cazul Comarnic-Brasov, ministrul Ioan Rus a anuntat ca va continua discutiile pana in luna aprilie atat cu asocierea din concesiune, dar si cu alte institutii financiare internationale precum BEI siBERD, in ideea unei restructurari a proiectului pe un model financiar mai eficient.

Ioan Rus, Ministrul Transporturilor
Foto: Agerpres
"Am discutat cu consorţiul şi, în varianta în care vom reuşi să restructurăm proiectul şi să găsim un model financiar mai eficient în raport cu bugetul țării, pe care să-l aducem într-o zonă în care pot participa şi alte instituţii financiare internaţionale (BEI, BERD, IFC – cu care MT are programate discuții pe această temă) si dacă vom avea și o poziţie favorabilă şi din partea Eurostat, deci dacă găsim o astfel de variantă, care să fie acceptată de toată lumea, mergem mai departe. Daca nu, și se mențin datele actuale, va trebui să găsim o altă construcție a acestui proiect. Pe aceste coordonate ale restructurării proiectului continuăm până în luna aprilie discuțiile cu partenerii din consorțiul Vinci-Strabag-Aktor”, a declarat ministrul Transporturilor Ioan Rus.

Autoritatile practic au anuntat ca vor mai incerca sa negocieze un pret mai bun cu asocierea Vinci - Aktor - Strabag, desi intelegerea financiara fusese agreata de ambele parti inca din 2013, iar la inceput de 2014 ministrul Dan Sova, premierul Ponta si reprezentantii companiilor au si semnat un memorandum pe marginea acestui proiect. Cu toate acestea, la cel moment, nu s-au facut publice costurile adevarate...

Abia in luna ianuarie 2015, aflat la Ministerul Transporturilor, premierul Ponta a cerut luarea unei decizii finale pana in 15 februarie si publicarea tuturor detaliilor legate de concesiunea in cauza.

Secretul financiar al autostrazii Comarnic - Brasov, facut public la peste un an de cand s-a semnat intelegerea: Statul roman ar urma sa plateasca firmelor ce vor construi si intretine autostrada 325,2 milioane de euro pe an

Documentul publicat de MT expune in mare parte informatiile prezentate in urma cu un an cand a fost semnat memorandumul intre guvern si concesionarul Vinci-Aktor-Strabag precum lungimea de 53 de km, costul de 1,8 miliarde de euro pentru constructie si poiectare sau valoarea taxei de 7 lei pe autoturism.

Ce apare nou este cuantumul sumei pe care statul roman ar urma sa o plateasca firmei concesionare: 325,2 milioane euro anual. In 26 de ani cat ar urma sa dureze concesiunea, statul roman ar urma sa plateasca in total 8,45 miliarde de euro pentru cei 53 de km de autostrada intre Comarnic si Brasov, adica 160 milioane de euro/km.

Documentul cu detaliile privind proiectul de concesiune al autostrazii Comarnic - Brasov a fost publicat de Ministerul Transporturilor si poate fi descarcat de aici.

Comarnic - Brasov, pariul electoral esuat al premierului Ponta: "Daca Autostrada Comarnic-Brasov nu e gata pana in 2016, nu mai candidez la urmatoarele parlamentare"

Victor Ponta la Antena 3
Foto: Captura Antena 3
In februarie 2013, cu putin timp inainte de deschiderea ofertelor de concesiune, premierul Victor Ponta a tinut sa iasa la televizor si sa anunta ca acest proiect devine un punct central al promisiunilor sale electorale si ca, daca pana in anul 2016 nu va fi gata, el nu va mai candida la alegerile parlamentare.

"Daca autostrada Comarnic-Brasov nu este gata pana in 2016, nu mai candidez. Am un fix cu Comarnic-Brasov si cu Pitesti-Craiova", spunea Victor Ponta la Realitatea TV.

Dan Sova, in martie 2013 despre Comarnic - Brasov: "Ma mut cu cortul acolo si tot o termin"


In martie 2013, la putin timp dupa aflarea numelor de firme si asocieri care se bat pe concesiunea Comarnic - Brasov, ministrul responsabil cu infrastructura de atunci, Dan Sova, plusa si el pe tema proiectului si ameninta ca se va asigura personal ca va fi dus la bun sfarsit.

Dan Sova
Foto: Facebook
In aceeasi perioada, ministrul Dan Sova anunta ca se va muta cu cortul pe santierul autostrazii, doar ca sa fie sigur ca lucrarile merg cum trebuie si autostrada va fi gata la termen.

"O incepem si o terminam pana in 2016 chit ca ma mut pe ea. Ma mut cu cortul pe autostrada Comarnic si tot o termin", a declarat Sova la Digi 24.

Intre timp, Sova a fost debarcat in vara lui 2014 de la Ministerul Transporturilor si, in ultima vreme, e chemat frecvent la DNA in diferite dosare in care apare implicat.

Detaliile care fac proiectul de concesiune mult prea costisitor pentru Romania

Statul roman a ales si de aceasta data sa realizeze autostrada Comarnic - Brasov, un proiect complicat si costisitor, tot in concesiune.

Cu alte cuvinte, statul alege/desemneaza un contructor (sau o asociere) care va fi resposabil singur sa asigure finantarea imediata a lucrarilor (inclusiv contractarea de credite), urmand apoi ca intr-o perioada extinsa de timp (~30 de ani) statul roman plateasca anual o suma fixa de bani in schimb pentru folosirea autostrazii. In suma anuala se regasesc banii necesari intretinerii si operarii autostrazii, plus costurile financiare ale constructiei, inclusiv dobanzile.

La paginile 24-25-26 din documentul facut public de Ministerul Transporturilor in ianuarie 2015 sunt detaliate modalitatile de plata catre concesionar.

"Plata de disponibilitate care este stabilită pentru fiecare perioadă conform regulilor contractuale este principala sursă de venituri a partenerului privat, care trebuie să îsi acopere toate costurile (pentru constructie, întretinere, operare, finantare etc.) din aceste venituri", se arata in document.

Traseul orientativ al autostrazii Comarnic - Brasov
Foto: Hotnews
Astfel, in document se arata ca, anual, totalul platilor de disponibilitate ale statului roman catre concesionar ar urma sa fie circa 325,2 milioane de euro. Aceste plati ar urma sa inceapa dupa cei 4 ani de constructie, timp de 26 de ani cat va dura concesiunea.

Astfel, la finalul perioadei de 30 de ani de concesiune, pe baza valorii anuale a platii de disponibilitate prezentate, statul roman ar urma sa fi platit pentru proiectul Comarnic - Brasov peste 8,45 de miliarde de euro.

In documentul facut public la acel moment se precizeaza ca, in mod normal, autostrada (constructie, proiectare, operare si intretinere) ar urma sa coste 2,73 miliarde de euro pe cei 30 de ani, dar asta in situatia in care intreaga suma ar fi disponibila de azi.

Cu alte cuvinte, daca am avea acesti bani acum in buzunar, autostrada si operarea ei ne-ar costa 2,73 miliarde de euro pentru cei 30 de ani. Cum nu avem acesti bani de azi si ne bazam pe un consortiu de firme sa gaseasca fianantare si sa se ocupe de proiect timp de 30 de ani, iar noi platim si toate costurile legate de finantare, la pachet cu constructia si intretinerea. La final, nota de plata ajunge la 8,45 miliarde de euro.

Practic, statul roman ar urma sa plateasca la final pentru constructia, operarea si intretinerea pe timp de 26 de ani a unui singur kilometru de autostrada pe Valea Prahovei nu mai putin de 160 de milioane de euro.

In detaliu, despre autostrada Comarnic - Brasov, pe pagina dedicata din sectiunea speciala "Monitorizari. Proiecte de Infrastructura":



Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


















7431 vizualizari

  • +18 (20 voturi)    
    Asta-i Bechtelu` lui Pinochio si Sova (Duminică, 19 aprilie 2015, 21:47)

    Excelsior [utilizator]

    ...doar ca-i mult mai scump decat al lui Nastase...la banii aia faci alte lucruri mult mai folositoare...cum ar fi aia Sibiu-Pitesti si mai maresti si salariile medicilor.
  • +13 (19 voturi)    
    deci (Duminică, 19 aprilie 2015, 22:16)

    Adrian_1234 [utilizator]

    Daca astia semneaza si aud ca lasa ca altii au facut chestii mai mari si mai rele sau nu vad oamenii ca ii scot in strada si ii linseaza inseamna ca ne-o meritam.
    • 0 (0 voturi)    
      de fapt e mai rau... (Luni, 20 aprilie 2015, 17:06)

      cinic [utilizator] i-a raspuns lui Adrian_1234

      1. banii de mai sus sunt ajutor de stat si necesita acordul UE
      2. aceeasi bani se adauga la deficitul anual [supus unor restrictii din ce in ce mai dure]
      3. guvernul nu a decis taxarea pe autostrada asa ca suma e de fapt mai mare - functie exact de taxare
      4. daca constructorul nu incaseaza cat a prevazut din taxa va cere diferenta de la buget

      ce scriu sun exact obiectiile UE si FMI
  • +10 (14 voturi)    
    Pentru parlamentari... (Luni, 20 aprilie 2015, 4:43)

    Sar Castic [utilizator]

    Se pare ca autostrada va fi folosita numai de parlamentari si oligarhi.

    Prostimea tot pe DN1 va merge ...

    Facem pariu ca parlamentul da o lege care ii va scuti de taxele de autostrazi? Sau le vor deconta de la stat (de la noi)?
  • +9 (9 voturi)    
    DN1 (Luni, 20 aprilie 2015, 6:30)

    verid [utilizator]

    Nu cred ca este atât de necesara autostrada Comarnic-Brasov,in orice caz nu cu asemenea costuri.Autostrăzile ar trebui sa fie construite pe motive economice(cum ar fi Bucuresti-Sibiu)si nu pentru plimbarea unor cocalari la munte pentru a etala tinichelele cumpărate din bani furați sau pentru grătare.
  • -1 (5 voturi)    
    ???? (Luni, 20 aprilie 2015, 8:37)

    Paul_ [utilizator]

    Daca tot s-au hotarat sa construiasca autostrada pe banii altora, de ce nu ii lasa pe privati sa isi recupereze investitia?

    Sa presupunem ca privatii isi bat joc de autostrada (asa cum au facut Bechtel si altii). Statul va continua sa le plateasca cei 326 mil./an.

    Pai aici este loc de spaga 26 de ani de acum incolo!
    • +2 (2 voturi)    
      E o idee (Luni, 20 aprilie 2015, 12:03)

      MonaB [utilizator] i-a raspuns lui Paul_

      ..nu foarte rea sa ii lase pe privati sa o exploateze. Insa, dat fiind faptul ca unul dintre constructori e francez, as putea sa va explic cum stau lucrurile in Franta. Firma privata construieste autostrada in numele statului, cu contract de exploatare pt o anumita perioada de timp (toate vehiculele care o utilizeaza platesc o taxa- péage). Pana aici nimic nou. In cazul in care investitia nu e rentabila, conform contractului incheiat, autostrada revine statului francez, care este obligat sa plateasca sume enorme pentru a acoperi calculele de rentabilitate ale concesionarului facute initial la contractarea lucrarii.
      Sunt numeroase cazurile de autostrazi care s-au intors in propietate publica si pt care statul plateste sume exorbitante vreme de zeci de ani.
      • 0 (0 voturi)    
        poate or fi altii (Marţi, 21 aprilie 2015, 0:38)

        Paul_ [utilizator] i-a raspuns lui MonaB

        Asta este hotie pe fata.

        Atunci poate vor fi altii care vor sa o construiasca.
  • +3 (5 voturi)    
    dle Victor Cozmei (Luni, 20 aprilie 2015, 8:44)

    nick24 [utilizator]

    va rog treceti la planurile de urmarit si FAIMOASELE PISTE DE BICICLETE din Bucuresti, au un istoric fabulos si bani cheltuiti numai din trasarea pe asfalt a 2 dungi - 10 milioane euro pt 100km, care (piste) au fost interzise de politie.
    Acum se apuca de aceeasi 100 km si vor cheltui iar bani multi.
    De monitorizat!
  • +4 (8 voturi)    
    Aduceți un elvețian (Luni, 20 aprilie 2015, 8:47)

    IancuJianu [utilizator]

    Să vă arate cum se face ieftin și bine o autostradă, să mergi ață prin munți, nu ca pișatul boului ca pe DN 1.
  • +3 (7 voturi)    
    Hotii,ticalosii,minciuni asta-i repertoriul PSD ! (Luni, 20 aprilie 2015, 9:01)

    andreesanu [utilizator]

    De ce oare-i blestemata tara asta sa aiba doar lichele ,prosti, hoti si derbedei pe post de guvernanti si parlamentari in ultima suta de ani ???:camarilele regale !, golanii si analfabetii comunistilor si de 25 de ani haitele de securisti,de mafioti ,gunoaiele aruncate in fata de lovitura de stat din 89 !
    Vor sa bage acum pe git aceasta mega hotie pentru un ciot de autostrada !!!.
    Daca suntem un popor de idioti (vorba lui Tutea) atunci ne meritam soarta.
    • 0 (0 voturi)    
      tara sau electoratul? (Luni, 20 aprilie 2015, 17:07)

      cinic [utilizator] i-a raspuns lui andreesanu

      nu bazinul permanent al PSD ii aduce in parlament?
  • +7 (7 voturi)    
    Detalii legate de (Luni, 20 aprilie 2015, 9:43)

    jas [utilizator]

    impactul asupra mediului, unde? Sau a devenit promovarea traficului rutier un scop in sine?
  • +9 (11 voturi)    
    e suprarealist (Luni, 20 aprilie 2015, 10:31)

    bogdan1477 [utilizator]

    Cum sa dau 8 mld de euro pe 50 km de autostrada???

    Si asta doar ca sa poata merge tot Bucurestiul pe Valea Prahovei...

    Eu nu inteleg de ce nu se renunta momentan la ideea asta creatsa. De ce nu facem mai intii Pitesti-Sibiu, pt Dacia, De ce nu facem Tg Neamt- Tg Mures, ca sa legam Moldova de Ardeal, si dupa aia, cind arterele pricipale vor fi fost terminate, ne putem gindi si la chestii din astea exotice, folositoare pentru confortul de wkd al bucurestenilor. Dar sa dai acu 8 mld pe un ciot de autostrada in defavoarea unor tronsoane mult mai justificate economic e prostie cu premeditare.
    • +1 (1 vot)    
      eventual.... (Luni, 20 aprilie 2015, 14:02)

      oxxxxxyyyyya [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

      sa se construiasca inca un DN1 pt. sensul de intoarcere pe traseul brasov-comarnic si sa se interzica transportul greu, care mai are si alte rute, prin buzau -brasov, prin campulung-muscel -brasov,sau viitoarea autostrada pitesti-sibiu....
  • +7 (7 voturi)    
    și DNA-ului ce îi iese în treaba asta? (Luni, 20 aprilie 2015, 10:49)

    visio [utilizator]

    Năstase a avut Bechetel, Plagiatorul are comarnic-brașov....
    curiozitatea mea rămâne: DNA ce câștigă din treaba asta? Poate că e timpul ca judecătorii să se facă utili, nu de alta însă varianta cealaltă...sună ocupat pentru mult timp!
  • +1 (5 voturi)    
    bai frate, cand va aud (Luni, 20 aprilie 2015, 12:29)

    roman29 [utilizator]

    Cand va aud ca vezxi Doamne, autostrada Comarnic-Brasov e nefolositoare imi vine sa rad. Pun pariu ca marea majoritate dintre voi nici nu ati fost in zona si nici nu v-ati documentat in legatura cu traficul si cu potentialul zonei. Portiunea aceea de DN1 ese una dintre cele mai aglomerate si mai circulate portiuni din tara. Toata valea Prahovei, Brasovul si Branul sunt in top 5 zone turistice din Romania, sau ...aaa...de turism nu e nevoie....turismul nu aduce bani. Pe orice strain il intrebi ce stie despre Romania...primul lucru e Dracula (Castelul Bran). Brasovul are un urias potential , nu numai turistic. Este putin peste Sibiu in conditiile in care nu are aeroport si nici nu s-au pompat bani cu nemiluita si artifical, ca in Sibiu. Si acestea sunt doar cateva dintre argumente.
    • +1 (1 vot)    
      eeeeee......pretentii !!!!!!!! (Luni, 20 aprilie 2015, 14:08)

      oxxxxxyyyyya [utilizator] i-a raspuns lui roman29

      pai brasovul nu a dat tarii un cuplu asa celebru, care mai mult prin strainataturi lucreaza, de haaaat......100 si ceva.. de zile.
    • 0 (0 voturi)    
      Sa fie autostrada (Miercuri, 22 aprilie 2015, 21:49)

      bobo21 [utilizator] i-a raspuns lui roman29

      Dar nu teapa asta de 8 mld de euro. E o suma imensa. Mai degraba se face Brasov - Tg. Mures - Cluj impreuna cu Brasov - Sibiu si tot am iesi mai ieftin.
  • +1 (1 vot)    
    Ne plangem . . . (Luni, 20 aprilie 2015, 15:04)

    Vali Cel Batran [utilizator]

    . . . ca avem sute de mii de someri. De ce nu ii punem la treaba? De Salva-Viseu sau de Bumbesti-Livezeni, ati auzit? Sigur, nu cu metodele si uneltele de atunci dar pentru o plata corespunzatoare s-ar putea face aceasta autostrada si cu forte proprii. Poate ar trebui sa ne amintim cum s-au construit celebrele auto-band-uri din Germania.Sau cum a construit autostrazile din SUA Presdintele Eisenhower. Exemplele sunt multe, trebuie doar vointa politica!
  • +1 (1 vot)    
    Intre timp in Elvetia (Luni, 20 aprilie 2015, 19:55)

    STF [utilizator]

    Construirea Gotthard Base Tunnel ,tunel de cale ferata de 60 km, a costat Elvetia ,tara unde stim cu totii ce costuri sunt cu forta de munca aproape 10 miliarde de franci.


Abonare la comentarii cu RSS



de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului




Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version