Pe 18 si 19 mai au fost termenele de depunere a ofertelor la licitatiile de circa 2 miliarde de euro pentru lucrarile de modernizare a Coridorului IV feroviar de la km 614 (aproape de Arad) si pana la Simeria (cca 140 km). Licitatiile au fost demarate inca de anul trecut, dar au fost ba suspendate, ba anulate din cauza unor erori in documentaria de atribuire. Dupa un an pierdut si amanari peste amanari, problemele nu par a se fi terminat. Alstom, una dintre companiile interesate de licitatie, a precizat pentru HotNews.ro ca i s-a respins oficial oferta, "sub pretext ca aceasta ar fi fost intarziata, desi locatia de depunere a acesteia a fost discretionar si netransparent modificata de catre CFR".

Reabilitarea liniei de cale ferata spre granita de la CurticiFoto: Skyscrapercity.com

Conform informatiilor disponibile in acest moment pe portalul electornic de achizitii publice, pentru tronsonul 2 km 614 - Gurasada, subtronsonul 2c Cap Y Iteu - Gurasada au fost depuse oferte din partea urmatoarelor asocieri sau consortii: Asocierea RailWorks: Alstom - Aktor - Arcada, Asocierea Strabag - Thales - EZ, Impresa Pizzarotti, FCC - Astaldi, COMSA - Azvi - Corsan Corviam - Isolux. In ifnormatiile din SEAP nu sunt precizate si valorile ofertelor depuse.

Pentru tronsonul 3 km Gurasada - Siemria, au fost depuse oferte din partea urmatoarelor asocieri sau consortii: Strabag - Thalez - EZ, Impresa Pizzarotti, FCC - Astaldi, Comsa - Azvi - Corsan Corviam - Isolux.

Pentru subtronsoanele 2a: Km 614 - Cap Y Barzava si 2b: Cap Y Barzava-Cap Y Ilteu nu apar inca in SEAP informatiile legate de ofertantii.

Alstom: "Consortiului condus de Alstom i s-a respins oficial oferta, sub pretext ca aceasta ar fi fost intarziata, desi locatia de depunere a acesteia a fost discretionar si netransparent modificata de catre CFR"

Desi licitatia este lansata inca de anul trecut si a fost suspendata de mai multe ori pana acum, problemele nu s-au finalizat.

Alstom, unul dintre ofertantii la licitatiile in cauza, a precizat pentru HotNews.ro ca oferta consortiului din care face parte a fost respsinsa, acuzand ca CFR a decis sa respinga oferta dupa ce ar fi modificat netransparent locatia de depunere a ofertelor.

"Compania Alstom a constatat cu surprindere grave erori de procedura, respectiv modificari discretionare ale documentatiei de atribuire, care au culminat cu refuzul de a-i fi primita documentatia de oferta. Consortiului condus de Alstom i s-a respins oficial oferta, sub pretext ca aceasta ar fi fost intarziata, desi locatia de depuere a acesteia a fost discretionar si netransparent modificata de catre CFR", au transmis pentru HotNews.ro reprezentantii biroului de presa Alstom.

"Dupa analiza acestei situatii si in conformitate cu politica interna a companiei, Alstom ia in considerare depunerea de contestatii, precum si demararea tuturor investigatiilor legale necesare remedierii neregulilor sesizate in legatura cu organizarea acestei proceduri", mai transmite compania.

Licitatiile de 2 miliarde, anulate, suspendate si tergievrsate deja de mai bine de un an... Timpul trece, banii europeni se pierd

Pe 11 aprilie 2014 CFR a anulat doua licitatii de aproape 2 miliarde de euro pentru lucrarile de la km 614 (aproape de Arad) si pana la Simeria (cca 140 km) din cauza unor erori in documentatia de atribuire.

Practic, anularea licitatiilor s-a facut in urma unor serii de contestatii depuse de firmele participante si dupa ce CFR, institutie in subordinea Ministerului Transporturilor condus pe atunci de Dan Sova, a descoperit "erori sau omisiuni" in documentatia scoasa la licitatie care ar fi dus la incalcarea legislatiei daca s-ar fi continuat.

Mai exact, la lucrarile de specialitate "Infrastructura si suprastructura" si "Poduri, podete, pasaje" nu a fost mentionat domeniul "feroviar" si astfel STRABAG a intrat la licitatie cu experienta pentru astfel de lucrari, dar in domeniul rutier/autostrazi.

CFR a mentionat ca nu poate accepta pentru criteriile de selectie experienta similara pentru alte domenii decat cel feroviar, iar ulterior compania STRABAG a depus o contestatie oficiala acuzand ca autoritatea contractanta a modificat criteriile de selectie. CFR s-a sesizat si a decis ca, in aceste conditii, licitatiile nu pot continua pentru ca s-ar incalca legea.

Lucrarile ar urma sa fie finantate nerambursabil cu 85% din Fondul de Coeziune, doar ca termenul pana cand Romania poate deconta lucrarile la acest proiecte este 31 decembrie 2015, atunci cand se incheie exercitiul financiar european 2007-2013, si asa prelungit cu doi ani doar-doar vom mai absorbi niste fonduri. Pe cale de consecinta, proiectele care nu pot fi terminate pana la acest termen sunt programate a fi "fazate" intre actualul ciclu financiar si noul exercitiu aferent perioadei 2014 - 2020. Practic, insa, desi proiectele se pot derula mai departe pe fonduri europene, ele nefiind implementate la timp, au dus la pierderea fondurilor pe care Romania le avea pana acum la dispozitie.

Licitatia a fost reluata in martie 2015, dar termenele de depunere au tot fost amanate succesiv

Pe 13 iunie 2014 CFR a reluat licitatiile, insa mai multe companii au depus o serie de contestatii (unele admise, altele respinse de CNSC), iar procedurile s-au prelungit si termenele de depunere al ofertelor au tot fost decalate pana cand in decembrie 2014 CFR a decis sa suspende procedura cu totul pana la refacerea licitatiei.

Pe 23 martie 2015 procedura a fost reluata si au urmat apoi noi amanari ale termenelor de depunere a ofertelor.

Despre reabilitarea Coridoului IV ferovoviar puteti citi mai multe in pagina dedicata proiectului din cadrul sectiunii "Monitorizari. proiecte de Infrastructura":