Compania de Autostrazi a semnat miercuri un contract pe 5,1 milioane de euro pentru a revizui Studiul de Fezabilitate (SF) al Autostrazii Tg Mures - Ditrau, parte a autostrazii care va lega Tg. Mures de Iasi, desi tronsonul in cauza este planificat in varianta finala a Master Planului trimisa la Comisia Europeana sa fie construit abia din 2023. Mai mult, documentul strategic prevede ca SF-ul sa fie revizuit intre 2021-2022. Surse guvernamentale au precizat pentru HotNews.ro ca semnarea contractului de catre CNADNR este in contradictie flagranta cu strategia pe care statul roman incearca s-o convina cu oficialii europeni, iar Asociatia Pro Infrastructura acuza ca aceasta lipsa de coordonare a institutiilor duce la risipa de bani.

Seful CNADNR, Narcis Neaga si ministrul Transporturilor, Ioan RusFoto: MT

Miecuri, Compania de Drumuri si Autostrazi (CNADNR) a semnat un contract pe 22,7 miliaone de lei (circa 5,1 milioane euro) cu asocierea Aecom Ingenieria SRL - Consitrans SRL - Search Corporation SRL pentru revizuirea Studiului de Fezabilitate pentru "Autostrada Targu Mures - Ditrau", parte a autostrazii care va lega Tg. Mures de Iasi.

Contractul ar urma sa aiba o durata de 17 luni, adica revizuirea Studiului sa se finalizeze in octombrie-noiembrie 2016.

Cu toata acestea, in documentele oficiale pe care Romania incearca sa le convina cu Comisia Europeana, tronsonul de autostrada in discutie a fost planificat sa fie construit abia incepand din 2023, iar revizuirea SF-ului abia intre anii 2021-2022.

Autostrada de la Tg Mures la Iasi a fost inclusa in ultima varianta de Master Plan cu doua faze de implementare. Prima faza, prioritara in perioada 2014-2020 prevede constructia autostrazii de la Iasi la Tg Neamt, urmand ca in urmatoarea faza dupa 2020 sa fie implementat si proiectul de la Tg Neamt la Tg Mures, inclusiv tronsonul Tg Mures - Ditrau.

Licitatia pentru revizuirea SF-ului pentru autostrada Tg Mures - Ditrau a fost initiata pe 30 mai 2015, atunci cand la sefia Infrastructurii inca era Dan Sova. Licitatia a fost lansata la pachet cu altele sapte pentru revizuirea de SF-uri, desi la acel moment Master Planul general de Transport inca nu era gata si, practic, prioritatile in domeniul infrastructurii nu erau stabilite oficial.

Autostrada A8 Tg Mures - Tg Neamt, planificata in Master Plan sa fie inceputa in 2023, cu Sf-ul revizuit in anii 2021-2022:

---

Asociatia Pro Infrastructura: "Bani aruncati pe un studiu de fezabilitate care va trebui revizuit si, mai rau, va fi refuzat la finantare europeana"

Decizia CNADNR de a continua licitatia si de a semna contractul este in contradictie flagranta cu documentele strategice pe care statul roman incearca sa le convina cu oficialii europeni si vine pe fondul unei lipse de coordonare a conducerii CNADNR, au precizat pentru HotNews.ro surse guvernamentale.

Fata de decizia Companiei de Autostrazi de a contracta revizuirea SF-ului in cauza, desi documentele strategice indica alta planificare, a luat pozitie si Asociatia Pro Infrastructura (API) care acuza ca aceasta lipsa de coordonare a institutiilor duce la risipa de bani.

"Este vorba de un nou caz de bani aruncati pe un studiu de fezabilitate care va trebui revizuit si, mai rau, va fi refuzat la finantare europeana", este de parere vicepresedintele API, Catalin Drula.

"Comisia Europeana a precizat ferm ca toate investitiile trebuie derulate conform Strategiei de Implementare a Master Planului, ori aceasta prevede realizarea studiului pentru autostrada Tg. Mures-Ditrau in anul 2021-2022. Avind in vedere ca aceasta este strategia oficiala a Romaniei, agreata la Bruxelles, si asumata de domnul ministru Ioan Rus putem spune ca CNADNR-ul nu prea joaca in echipa", a declarat Drula pentru HotNews.ro.

Despre autostrada Tg Mures - Iasi, in detaliu in pagina dedicata proiectului din sectiunea "Monitorizari. Proiecte de Infrastructura":