Impartirea proiectelor de reabilitare a drumurilor nationale din bani europeni in doua faze de finantare (faza I din programul POS-T 2007-2013 si faza II din programul POIM 2014-2020) inseamna de fapt o pierdere, nu o solutie pozitiva asa cum o prezinta CNADNR "pentru ca fondurile din POS-T 2007-2013 nu mai sunt absorbite (ramin la Comisie), iar suma echivalenta (600-700 mil Euro) se consuma din urmatorul program POIM 2014-2020, bani care ar fi trebuit folositi pentru noi proiecte", este de parere Asociatia Pro Infrastructura. Reactia vine dupa ce CNADNR a comunicat miercuri ca nu se vor pierde fonduri europene in cazul reabilitarilor de drumuri nationale intru-cat proiectele intarziate vor fi trecute pe urmatorul ciclu financiar european.

Probleme la reabilitarea drumurilor nationale Foto: CNADNR

"Impartirea acestor proiecte in doua faze de finantare (faza I din programul POS-T 2007-2013 si faza II din programul POIM 2014-2020) nu inseamna nimic altceva decat ca prin neterminarea proiectelor pina la data de 31.12.2015 se pierd din programul actual POS-T banii corespunzatori celei de a doua faze", sustine Asociatia Pro Infrastructura (API) intr-un comunicat remis HotNews.ro

Potrivit Asociatiei, proiectele aflate in situatia "fazarii" sunt (in majoritate) proiecte ce trebuiau terminate (conform contractelor) pina la 31.12.2015 urmind sa aiba absorbtie 100% din programul actual POS-T.

Pro Infrastructura: Pierdem 30% din fondurile europene POS-T pentru drumuri din cauza proastei derulari a proiectelor

"Proasta derulare a acestor proiecte ne-a adus in situatia grava in care pierdem cel putin 30%din fondurile europene POS-T pentru drumuri adica in jur de 600-700 mil euro din banii gratis pusi la dispozitie de Uniunea Europeana", considera API.

"Fazarea inseamna de fapt o pierdere, nu o solutie pozitiva asa cum o prezinta compania, pentru ca fondurile din POS-T 2007-2013 nu mai sunt absorbite (ramin la Comisie), iar suma echivalenta (600-700 mil euro) se consuma din urmatorul program POIM 2014-2020, bani care ar fi trebuit folositi pentru noi proiecte", se arata in Comunicat.

Mai mult, Asociatia Pro Infrastructura mai insista si asupra faptului ca, in cazul proiectelor cu intarzieri si probleme, Compania de Drumuri si Autostrazi trebuie sa dea explicatii.

"CNADNR trebuie sa raspunda si sa explice punctual pentru fiecare proiect in parte care sunt cauzele intirzierilor (dincolo de a le numi "justificate" asa cum face in comunicatul de presa) si ce masuri corectoare a luat si urmeaza sa ia fata de aceasta situatie", sustine API.

CNADNR sustine ca nu se vor pierde fonduri europene in cazul reabilitarilor de drumuri nationale: "Proiectele vor fi fazate si continuate cu fonduri europene din exercitiul financiar 2014 - 2020"

Compania de Drumuri si Autostrazi (CNADNR) sustine ca nu va pierde fondurile europene destinate pentru reabilitarea si modernizarea drumurilor nationale, reactionand la informatiile cum ca 19 din 28 de proiecte finantate european au sanse zero sa fie gata pana la finele anului 2015 cand se inchide POS-T pe exercitiul financiar 2007-2013.

CNADNR sustine ca proiectele vor fi "fazate" pe urmatorul exercitiul financiar european in cadrul Programului Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020, insa acest lucru inseamna practic ca banii europeni pe care i-am avut pana acum la dispozitie nu au putut fi folositi in intregime si se pierd, iar pentru terminarea actualelor proiecte se vor accesa noile fonduri europene.

"Avand in vedere ca proiectele de reabilitare se pot desfasura pe mai multe perioade de finantare, tinand seama de unele intarzieri justificate in desfasurarea proiectelor, CNADNR SA a solicitat Ministerului Fondurilor Europene fazarea unor proiecte, astfel incat sa nu se piarda finantarea acestora. Consideram ca doar prezentarea stricta a rapoartelor de progres nu este suficienta pentru analizarea unei situatii. Prin fazarea proiectelor care se suprapun pe cele doua perioade de programare POS-T 2007- 2013, POIM 2014-2020, CNADNR SA a asigurat tranzitia financiara si tehnica intre cele doua programe operationale, evitandu-se astfel decomiterea fondurilor europene nerambursabile si asigurarea unei continuitati in implementarea acestora", a declarat Narcis Neaga, Directorul General al CNADNR SA.

Bilant dezastruos al drumurilor nationale reabilitate pe bani europeni: 19 din 28 de proiecte nu au sanse sa fie gata anul acesta, cand se termina finantarea europeana

Reamintim, in urma cu doua zile atat HotNews.ro, cat si alte publicatii din presa au scris despre bilantul dezastruos al reabilitarilor drumurilor nationale pe fonduri europene - 19 din 28 de proiecte finantate european au sanse zero sa fie gata pana la finele anului 2015 cand se inchide POS-T pe exercitiul financiar 2007-2013.

Informatiile provin din raportarile oficiale ale Ministerului Fondurilor Europene obtinute de Asociatia Pro Infrastructura. Detalii despre aceasta situatie, aici.