Diferentele de nivel aparute la racordarea podurilor sau a podetelor in mai multe puncte de pe autostrazile tarii, asa numitele "trambuline", la pachet cu parapetele deteriorate si nereparate pun in pericol viata soferilor, avertizeaza Asociatia Pro Infrastructura (API) care cere Companiei de Autostrazi sa remedieze o serie de probleme constatate. Potrivit asociatiei, mai pronuntata trambulina "se pare ca se intalneste pe autostrada A4 (Varianta Ocolitoare Constanta) intre intersectiile cu DN3 si A2".

Parapete distrus pe autostradaFoto: Hotnews

"Asociatia noastra a primit numeroase sesizari in ultima perioada cu privire la diferentele de nivel care au aparut la racordarea podurilor sau podetelor pe numeroase tronsoane de autostrada, popular numite "trambuline", se arata intr-o solicitare API adresata Companiei de Drumuri si Autostrazi (CNADNR).

Cea mai grava astfel de situatie se pare ca se intalneste pe autostrada A4 (Varianta Ocolitoare Constanta) intre intersectiile cu DN3 si A2, potrivit API, care citeaza si cateva din comentariile primite:

> "este o trambulina groaznica, chiar la viteze mici, risti sa-ti iei zborul"

> "e criminala, e cea mai pronuntata trambulina de pe putinele noastre autostrazi"

> "am prins trambulina in plin, am dat cu capul de plafon"

"Ne-au fost de asemenea raportate astfel de diferente de nivel foarte periculoase pe autostrada A3 Bucuresti-Ploiesti, pe lotul 3 din autostrada Orastie-Sibiu, precum si pe alte tronsoane de autostrada", se mai arata in solicitarea API in care se precizeaza ca denivelarile excesive pun "in pericol bunurile si viata participantilor la trafic si trebuie remediate de urgenta".

Parepetele distruse pe autostrazi, pericol pentru soferi

Asociatia infiintata in jurul forumului axat pe subiecte de infrastructura PeUndeMerg.ro a transmis in urma cu o luna o sesizare CNADNR-ului in care erau enumerate 9 pozitii de pe autostrazi in care parapetele metalic a fost avariat sau distrus in urma unor accidente. Fata de acea sesizare, CNADNR a raspuns si a precizat ca o parte din acestea au fost remediate in regie proprie, restul urmand a fi remediate abia dupa ce se finalizeaza o licitatie publica in acest sens.

"[...] nu putem fi de acord cu solutia propusa ca parapetele avariate (6 din 9 pozitii mentionate) sa fie reparate abia dupa finalizarea procedurilor de achizitie publica mentionate", sustin reprezentantii API.

Asociatia a facut un studiu al procedurilor similare din alte tari europene si prezinta in sesizarea catre CNADNR un exemplu privind procedurile de reparatie a parapetelor din Anglia:

- daca avarierea poate duce la trecere pe contra-sens SAU loviri de structuri, reparatia se efectueaza pe loc

- daca problema e de gravitate medie, adica exista un risc mediu sau redus de trecere pe

contra-sens sau loviri de structuri, reparatia se efectueaza in 24 de ore, in perioada de aglomeratie minima

- daca parapetele sunt doar indoite, sau in mare intacte, sau pericolul pus de lipsa lor e minor, reparatia se efectueaza in cel mult o saptamina, in functie de resursele de lucru disponibile

"Avand in vedere ca aceste probleme prezinta un pericol iminent pentru siguranta circulatiei va rugam sa dispuneti remedierea fie de catre antreprenori daca lucrarea este in perioada de garantie (in cazul denivelarilor excesive), fie in regie proprie. Chiar daca ulterior va fi gasita o solutie permanenta pentru intretinerea acestor autostrazi, problemele care pun in pericol siguranta circulatiei este imperios sa fie rezolvate de indata", potrivit sesizarii transmise directorului CNADNR, Narcis Neaga.