Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) precizeaza marti, cu privire la stadiul remedierii degradarilor constatate la Autostrada Sibiu - Orastie Lotul 3, acolo unde alunecarile de teren au afectat mai multe zone din autostrada, ca pana in prezent constructorul lucrarii, compania Salini-Impregilo SpA, a informat ca realizeaza o serie de expertize tehnice in zonele cu probleme si ca, la sfarsitul acestei saptamani, este programata o sedinta tehnica, "in cadrul careia se asteapta ca Antreprenorul sa prezinte aceste detalii pentru defectele din zona km 60+660, inclusiv solutia tehnica de remediere".

HotNews.roFoto: Hotnews

CNADNR a transmis marti, intr-un comunicat, o serie de precizari cu referire la stadiul remedierii degradarilor constatate in cadrul Contractului "Proiectare si executie Autostrada Orastie - Sibiu, Lot 3: km 43+855 - km 65+965", "avand in vedere faptul ca in ultima perioada au fost prezentate opiniei publice diverse interpretari privind situatia tronsonului de autostrada Orastie - Sibiu, Lot 3".

Potrivit CNADNR, "pana in prezent, Antreprenorul lucrarii, compania Salini-Impregilo SpA, a informat ca realizeaza o serie de expertize tehnice in zonele cu probleme. Pana in momentul de fata, CNADNR S.A., insa, nu a primit nicio informatie oficiala cu privire la investigatiile, testele si concluziile acestor expertize".

"La sfarsitul acestei saptamani, este programata, de comun acord, o sedinta tehnica, in cadrul careia se asteapta ca Antreprenorul sa prezinte aceste detalii pentru defectele din zona km 60+660 (conf. proiect), inclusiv solutia tehnica de remediere, dat fiind faptul ca sedinta a fost solicitata de catre Antreprenor", mai precizeaza Compania de Autostrazi.

Cu privire la demersurile intreprinse de catre CNADNR, compania precizeaza ca "s-a sesizat cu privire la defectele constatate, si pentru cele majore, in momentul de fata, in paralel cu Antreprenorul, a contractat servicii de realizare a unor expertize tehnice, in baza carora se vor stabili cauzele degradarilor si care vor recomanda solutiile tehnice necesare a fi executate de catre Antreprenor pentru remedierea degradarilor aparute".

Potrivit CNADNR, raportul tehnic preliminar prezentat de catre Expertii Tehnici independenti prezinta urmatoarele cauze preliminare ale degradarilor constatate:

"Zona km 59+900 - 59+950 (ebulment): se poate aprecia pe baza datelor din teren ca degradarile semnalate in aceasta zona, desi superficiale, sunt cauzate de natura argiloasa si starea de consistenta redusa, respectiv capacitatea portanta a terenului de fundare. Avand in vedere caracterul de PUCM a argilelor din teren si posibila circulatie haotica a apei in zonele adiacente si in profuzime se estimeaza ca vor exista in continuare tasari ale terenului cu desfasurare in timp, necesitand pe termen scurt monitorizarea acestora.

Zona km 60+600 - 60+700 (crapatura): se poate aprecia pe baza datelor din teren ca degradarile semnalate in aceasta zona, sunt cauzate de nerespectarea la executie a solutiei proiectate in corelare cu natura argiloasa si starea de consistenta redusa, respectiv capacitatea portanta a terenului de fundare. Avand in vedere caracterul de PUCM a argilelor din teren si posibila circulatie haotica a apei in zonele adiacente si in profuzime se estimeaza ca vor exista in continuare fisurari ale straturilor rutiere provenind din comportarea ansamblului rambleu/teren de fundare necesitand pe termen scurt monitorizarea acestora. Se considera ca este necesara aplicarea integrala si corecta a solutiei proiectate".

CNADNR aminteste ca, "conform prevederilor Contractului "Proiectare si Executie Autostrada Orastie - Sibiu, lot 3, km 43+855 - km 65+965", Antreprenorul are responsabilitatea deplina pentru remedierea defectelor aparute atat in perioada de executie a lucrarilor, cat si in perioada de garantie (4 ani). Astfel, lucrarile de remediere vor fi executate pe riscul si cheltuiala Antreprenorului".

"In cazul in care Antreprenorul nu va executa remedierea defectiunilor constatate, Beneficiarul va angaja si va plati alt antreprenor care sa execute lucrarea de remediere a defectiunilor, urmand ca, ulterior, costurile aferente lucrarilor de remediere sa fie recuperate de la Antreprenor.

Tocmai din acest considerent, expertizele demarate de catre CNADNR SA vizeaza, pe langa constatarea cauzelor ce au condus la situatia actuala a lucrarii, si recomandarea unor masuri de remediere, care sa poata fi utilizate de catre noul antreprenor, doar in cazul in care Antreprenorul lucrarii nu isi va respecta obligatiile contractuale de a remedia aceste defecte", precizeaza CNADNR.

CNADNR mai subliniaza ca "va intreprinde demersurile necesare pentru a recupera orice daune generate de intarzierile produse ca urmare a neindeplinirii obligatiilor Antreprenorului ce decurg din prevederile contractului".

Lotul 3 al autostrazii A1 Orastie - Sibiu este poate cel mai problematic santier de autostrada de pana acum, macinat de proleme de constructie, alunecari de teren, intarzieri, litigii.

Tronsonul de 22 de km care a costat peste 600 de milioane de lei a fost inaugurat, intamplator sau nu, pe 14 noiembrie 2014, chiar cu doua zile inaintea primului tur al alegerilor prezidentiale in care premierul Ponta candida din pole-position.

Articole de referinta:

Povestea autostrazii care o ia la vale: Cum s-a ajuns ca Lotul 3 din A1 Orastie - Sibiu sa fie macinat de alunecari de teren, cat de serioase sunt riscurile pentru soferi si cum explica autoritatile problemele de la viaductul Aciliu

Tragedia Aciliu, PERICOL IMINENT!

Autostrada A1 Orăștie - Sibiu, Lot 3 - Tronsonul problemă

Fisura din asfaltul autostrazii Orastie-Sibiu Lot 3, autostrada inaugurata in urma cu trei luni, a fost remediata, anunta Compania de Autostrazi / Proiectantul despre viaductul de la Aciliu: "Microfisurile nu influenteaza rezistenta structurii"

A1 Orastie - Sibiu Lot 3: cronica unui catastrofe anuntate

Cea mai nouă autostradă din România a crăpat după doar zece zile de la deschidere

Alte precizari ale CNADNR cu privire la Autostrada Orastie - Sibiu, Lot 3:

  • "Referitor la deschiderea traficului rutier pe acest tronson.

1. Conform contractului încheiat între CNADNR SA şi compania Salini-Impregilo SpA la data de 20.05.2011 având ca obiect "Proiectare şi execuţie Autostrada Orăştie – Sibiu, Lot 3: km 43+855 – km 65+965", termenul de finalizare al lucrărilor a fost 17.04.2013. Lucrările nu au fost finalizate de catre Antreprenor în acest termen. Totodată prin decizia Comisiei de Adjudecare a Disputelor din data de 07.04.2014, Adjudecatorul Unic a decis că Antreprenorul este îndreptăţit la o prelungire a duratei de execuţie până la data de 30.11.2014. Acest fapt a condus la cererea Antreprenorului de recepţie a tuturor lucrărilor în data de 12.11.2014

2. În acest sens, la nivelul CNADNR SA a fost desemnată o comisie în vederea evaluării lucrărilor executate în Şantier.

3. Astfel, în data de 07.11.2014 şi în perioada 11.11.2014 – 13.11.2014 au avut loc inspecţii tehnice ale întregului Şantier, realizate de către Beneficiar, Antreprenor şi Inginer, în cadrul cărora Părţile au constatat următoarele:

- stadiul fizic al lucrărilor executate pe întreg tronsonul de autostrada Orăştie – Sibiu, Lot 3, asigură desfăşurarea circulaţiei pe ambele căi unidirecţionale;

- lucrările privind siguranţa circulaţiei, respectiv marcajele rutiere, parapeţi de protecţie, indicatoarele rutiere, panourile de orientare sunt finalizate, inspectate şi verificate de către Biroul de Poliţie al Autostrăzii şi Inginerul FIDIC DRDP Braşov, şi permit utilizarea autostrăzii;

- nu sunt întrunite toate condiţiile necesare realizării recepţiei la terminarea lucrărilor.

Astfel, în conformitate cu prevederile Hotărârii 273 din 14 iunie 1994 privind aprobarea Regulamentului de recepţie a lucrărilor de construcţii şi instalaţii aferente acestora, art. 31: “În cazurile în care investitorul solicită prelucrarea unei părţi din lucrare înainte de terminarea întregii lucrări prevăzute în contract, se va încheia un proces-verbal de predare-primire între executant şi investitor, în care se va consemna starea părţii de lucrare în cauză, măsurile de conservare, precum şi cele de protecţie reciprocă a desfăşurării activităţii celor două părţi. Toate riscurile şi pericolele pentru partea preluată trec temporar asupra investitorului, cu excepţia viciilor ascunse şi a celor decurgând din executarea necorespunzatoare.

Procesul-verbal de predare-primire încheiat în aceste condiţii nu este un proces-verbal de recepţie pentru partea de lucrare în cauză, dar investitorul poate cere înscrierea în procesul-verbal de recepţie, întocmit la terminarea lucrării în întregime, a viciilor pe care le-a constatat cu ocazia predării-primirii şi le-a consemnat în procesul-verbal respectiv. Pentru partea de lucrare preluată de investitor, perioada de garanţie pentru viciile care nu ţin de siguranţa construcţiei începe de la data terminării remedierilor.”, în data de 13.11.2014 a fost emis Procesului Verbal de predare – preluare care a recomandat preluarea lucrărilor executate la tronsonul de autostradă Oraştie - Sibiu, lot 3: km 43+855 – km 65+965 în vederea deschiderii traficului rutier. Acest document a fost acceptat şi însuţit de către Antreprenor, prin reprezentantul său.

De asemenea, clarificam pe această cale faptul că CNADNR SA nu a instructat Antreprenorul să execute lucrările aferente tronsonului de autostradă Orăştie - Sibiu, lot 3 în alt mod faţă de cel stabilit de către Antreprenor prin calitatea sa pe care o are în cadrul acestui Contract, respectiv de proiectant şi constructor. Astfel, în conformitate cu prevederile legii 10/1995 obligaţia şi răspunderea stabilirii fazelor de execuţie revine proiectantului, iar respectarea acestora revine constructorului.

  • Cu privire la aşa numitele modificări ale Contractului de lucrări, clarificăm că până la data prezentei CNADNR SA şi compania Salini - Impregilo SpA nu au încheiat niciun document care să modifice în vreun fel condiţiile de Contract."