​Lucrari defectuoase realizate de catre constructorul italian Impregilo au dus la crapaturile din asfaltul autostrazii A1 Orastie - Sibiu Lot 3, insa degradarile nu au la baza aluencari de teren, informeaza Compania de Autostrazi dupa o expertiza tehnica preliminara. Potrivit autoritatilor, constructorul s-a apucat sa remedieze lucrarile si in zona viaductului Aciliu, iar in cazul crapaturilor din asfalt, daca nici acum nu va remedia degradarile produse, Compania de Autostrazi ameninta ca va contracta o alta firma pentru lucrari, mentionand ca toate lucrarile sunt si vor fi executate pe riscul si chaletuiala constructorului.

Zona crapaturii in asfaltul autostrazii Orastie - Sibiu lot 3Foto: CNADNR

Conform expertizei tehnice preliminare elaborată de către Experţi Tehnici din partea CNADNR S.A s-a stabilit ca degradarile pe traseul autostrazii Orastie - Sibiu Lot 3 au fost cauzate de terenul argilos si circulatia haotica a apelor pluviale, dar ca Antreprenorul [n.r. firma italiana Impregilo] a realizat remedierea provizorie a degradărilor constatate la km 59+900 şi "nu s-a constatat o evoluţie negativă până în acest moment", noteaza Compania intr-un comunicat remis HotNews.ro

Cat priveste zona crapaturii de pe banda I de la km 60+600 – km 60+700, expertii CNADNR sustin ca nu a fost respectata prin executie solutia proiectata. Cu alte cuvinte, constructorul a lucrat gresit.

"În data de 17.08.2015, a avut loc o şedinţă de lucru la sediu CNADNR, la care au participat reprezentanţii Beneficiarului, Antreprenorului şi Experţi Tehnici implicaţi, atât din partea CNADNR S.A., cât şi din partea Antreprenorului, în cadrul căreia s-au concluzionat, în baza investigaţiilor din teren, următoarele cauze cu privire la degradările constatate de la km 60+600:

- nerespectarea prin execuţie a soluţiei proiectate;

- funcţionarea defectuoasă a sistemelor de colectare şi evacuare a apelor pluviale din cauza colmatării/degradării substraturilor de beton, permiţând infiltrarea apelor în rambleul drumului

- compactarea redusă a straturilor structurii rutiere"

Totusi, CNADNR mentioneaza ca "atât Experţii tehnici din partea Antreprenorului, cât şi cei din partea Beneficiarului, au concluzionat faptul că apariţia şi evoluţia acestui defect nu s-a cauzat unui fenomen de alunecare ci unei tasări structurale pricinuită de execuţia necorespunzatoare a lucrărilor la corpul autostrăzii".

"Totodată, Antrerpenorul a informat CNANDR că a finalizat expertiza tehnică în zona menţionată şi a stabilit trei variante de soluţii tehnice de remediere. Până la sfârsitul săptămânii curente va prezenta proiectul tehnic complet, în vederea analizării de către Beneficiar şi ulterior, avizării de către CTE CNADNR, dar că nu va pune la dispoziţia acestuia şi expertiza tehnică efectuată", arata CNADNR.

Potrivit autoritatilor, in acest moment a fost instituită restricţia circulaţiei pe o bandă de circulaţie până la finalizarea lucrarilor de remediere.

"Atât în cadrul întâlnirilor organizate de către CNADNR S.A., cât şi prin Programul lucrărilor de remediere transmis de către Antreprenor, acesta s-a angajat să demareze lucrările de remediere pentru degradările menţionate mai sus, în data de 17.08.2015. Antreprenorul a întârziat, fără nicio justificare, demararea acestor lucrări. Menţionăm că până în prezent Anterprenorul, din diverse motive, a mai amânat începerea lucrărilor de remediere definitivă a defectelor constatate", subliniaza Compania de Autostrazi.

Totusi, CNADNR ameninta ca daca "nici de această dată Antreprenorul nu va executa remedierea defecţiunilor constatate, Beneficiarul va angaja şi va plăti alt antreprenor care să execute lucrarea de remediere a defecţiunilor, urmând ca, ulterior, costurile aferente lucrărilor de remediere să fie recuperate de la Antreprenor".

In ceea ce priveste Viaductul de la Aciliu, acolo unde presa a scris ca in capatul dinspre Orastie au fost constatate probleme, CNADNR informeaza ca firma italiana Impregilo "a demarat lucrările de remediere începând cu data de 15.07.2015 la Viaductul Aciliu, lucrări ce constau în refacerea dispozitivelor antiseismice, remedierea scurgerii apelor, drenuri longitudinale, lucrări de remediere la sferturile de con, etc".

Cu toate acestea, CNADNR mai aminteste ca "în momentul de faţă CNADNR S.A. a demarat procedura de atribuire a unui contract de servicii cu scopul expertizării tehnice a lucrării de artă în vederea stabilirii unor măsuri de intervenţie imediat necesare a fi întreprinse, investigarea aprofundată a cauzelor care au condus la producerea acestor fenomene de degradare prin investigaţii vizuale preliminare, încercări şi testări pe teren şi în laborator, concluzii şi recomandări constructive pentru remedierea lucrărilor, cel puţin 2 opţiuni, ţinând seama de situaţia existentă în zonele menţionate. Termen finalizare expertiza tehnică: 10.10.2015".

Compania de Drumuri mai noteaza ca, avand in vedere prevederile contracuale, constructorul italian Impregilo are responsabilitatea deplină pentru remedierea defectelor apărute, atât în perioada de execuţie a Lucrărilor, cât şi în perioada de garanţie (4 ani).

"Astfel, lucrările de remediere vor fi executate pe riscul şi cheltuiala Antreprenorului. De asemenea, subliniem că CNADNR S.A. va întreprinde demersurile necesare pentru a recupera orice daune generate de întârzierile produse ca urmare a neîndeplinirii obligaţiilor Antreprenorului ce decurg din prevederile contractului", noteaza CNADNR.