De ce nu sunt montate parapete mediane pe drumurile nationale cu doua benzi pe sens

de Victor Cozmei     HotNews.ro


Parapete de beton separatoare de sens
Foto: Hotnews
Majoritatea drumurilor nationale din Romania cu cate doua benzi pe sens nu au sensurile despartite prin parapete mediane, iar multe voci sustin ca accidente mortale precum cel de la inceputul lunii august de pe drumul cu patru benzi de langa Mangalia, in care doua masini s-au ciocnit frontal si cinci persoane si-au peirdut viata, ar putea fi evitate. Compania de Drumuri explica, intr-un raspuns adresat HotNews.ro, de ce nu au fost montate pana acum parapete pe drumurile 2X2 din tara si care au fost problemele intampinate.

Pe 2 august pe DN39 Constanta-Mangalia a avut loc un accident frontal soldat cu pierderea a 5 vieti. Vorbim de un drum cu cate doua benzi pe sens, accidentul petrecandu-se dupa ce una dintre masini a intrat pe contrasens. Asociatia Pro Infrastructura (API) a lansat la acel moment un apel catre Compania de Drumuri si Ministerul Transporturilor sa instaleze de urgenta parapete despartitoare de sens pe toate drumurile nationale cu doua benzi pe sens din tara.

Instalarea separatoarelor mediane pe drumurile 2X2 ar scadea riscul accidentelor rutiere cu pana la 60%, avertiza Asociatia.

Doua licitatii lansate de autoritati pentru separatoare, anulate pentru ca ofertele erau neconforme

Intr-un raspuns adresat HotNews.ro, Compania de Drumuri explica de ce nu au fost montate pana acum separatoare de sens si care au fost problemele intampinate.

"Pana la data prezentei au fost demarate 2 licitatii publice avand ca obiect "Achizitia si transportul parapetelor rigide prefabricate tip New Jersey", amandoua fiind anulate din cauza ofertelor prezentate de operatorii economici care nu au fost realizate in conformitate cu legislatia in vigoare, impunandu-se masura legala de declarare a acestora ca neconforme. In acest moment, a fost redemarata o licitatie publica de achizitionare parapete din beton, care a fost inaintata spre verificare catre ANRMAP, urmand ca dupa primirea avizului favorabil, toata documentia sa fie postata pe SEAP", sustine CNADNR.

Reprezentantii CNADNR explica faptul ca separatoarele de sens nu pot fi achizitonate "decat prin demararea unei proceduri de licitatie publica la care sunt invitate sa participe toate societatile comerciale care pot furniza produse de siguranta rutiera realizate in conformitate cu cerintele tehnice europene/nationale aflate in vigoare".

Problema majora, dupa cum sustine CNADNR, este desemnarea unui ofertant ca ofertant-castigator in cadrul licitatiilor demarate, "din cauza ofertelor depuse si realizate fara a respecta legislatia in vigoare si a numarului mic de ofertanti care nu poate conduce decat la existenta unui pret ridicat al acestor produse tocmai din lipsa concurentei dintre producatori/furnizori(ex: s-au prezentat 2 ofertanti la prima procedura de licitatie, respectiv 3 ofertanti la cea de a doua)".

CNADNR mai precizeaza ca, odata finalizata procedura de achizitie publica prin licitatie, "se va trece la instalarea a acestor produse de siguranta a circulatiei. Mentionam ca prioritizarea va fi efectuata tinand cont de statistica accidentelor rutiere, pornind de la drumurile cu cel mai scazut grad al sigurantei circulatiei si tinand cont de locatiile unde au loc in mod constant aceste evenimente rutiere grave".

Cauzele principale a producerii accidentelor rutiere pe drumurile nationale si autostrazi, in perioada 2010-2015





"Din analiza situatiei mentionata mai sus, reiese ca montarea de parapete de beton nu va conduce obligatoriu la diminuarea numarului de accidente rutiere, ci va influenta gravitatea acestora, intrucat cauzele principale ale producerii accidentelor rutiere tin in mare masura de factorul uman si nu de factorul drum", sustin reprezentantii CNADNR in raspunsul catre HotNews.ro

Ce zice CNADNR de parapete din cabluri si transformarea unor drumuri nationale in format 2X1 alternativ

Dincolo de discutia privind montarea de parapete din beton (de tip New Jersey) pe drumurile 2X2, HotNews.ro a intrebat Compania de Drumuri si de posibilitatea montarii de parapete din cabluri precum si transformarea unor drumuri din tara in format 2X1 alternativ.

Intrebarea a venit in urma unor dezbateri deschise pe forumul PeUndeMerg.ro, spatiul virtual al Asociatiei Pro Infrastructura. In discutiile demarate pe forum s-a dat exemplul Suediei care si-a transformat mai multe drumuri in format 2X1 alternativ si a separat sensurile de mers prin parapete cu cabluri de otel (Wire rope safety barrier - WRSB).

Una din propunerile forumistilor era ca DN2 (E85) care in cea mai mare parte a sa este in realitate un drum cu doar o banda pe sens si cu acostamente mai mari (un fel de 1,5X1,5) sa fie transformat in 2X1 alternativ si cu separatoare de sens pe cabluri. Discutia poate fi citita integral de aici.

Drum in format 2X1 alternativ in Suedia
Foto: Google Street View
Alaturat, atasam o captura din Google Street View cu unul din drumurile nationale din Suedia, transformat in 2X1 alternativ si cu separatoare de sens pe cabluri.

"Toate solutiile tehnice dezvoltate pentru cresterea gradului de siguranta a circulatie, indiferent de tara de origine, sunt luate in calcul de catre specialistii din cadrul CNADNR", se arata in raspunsul Companiei pentru HotNews.ro

"Atragem atentia asupra faptului ca solutia tehnica propusa se preteaza spre utilizare in special pe continentul America de Nord datorita existentei unei zone mediane foarte lata intre sensurile de mers (cazul autostrazilor), iar in cazul drumurilor cu o banda alternanta se preteaza in cele mai multe cazuri pe sectoarele unde nu este permisa o viteza de circulatie superioara", se mai arata in raspunsul oficial.

In ceea ce priveste transformarea unor drumuri nationale in sistem 2X1 alternativ, CNADNR a transmis ca "alegerea unor solutii tehnice se face dupa o analiza temeinica, in functie de normele tehnice, legislative, dar si in functie de experienta dobandita personal sau de la alte administratii, in functie de anumite considerente (ex: traficul existent/preconizat, viteze de proiectare, situatia existenta pe teren, etc.)".


Citeste mai multe despre   
















21591 vizualizari

  • -4 (22 voturi)    
    Bugetul nostru cel infinit (Marţi, 25 august 2015, 19:02)

    Altmatei [utilizator]

    Nu e mai simplu sa nu mai dam asa usor carnet de conducere la toti manelistii cu toate harburile de bmw cu numere de bg?
    De ce naibii sa aruncam atatia bani pe parapeti. Probabil ca sunt zeci sau sute de milioane de euro.
    De banii astia reparam niste scoli.
    • +4 (6 voturi)    
      :) (Marţi, 25 august 2015, 22:11)

      [utilizator] [utilizator] i-a raspuns lui Altmatei

      as cumpara cofraje de parapeti tip NewJersey si as da cofrajele la toate lucrarile unde plateste CNADNR betoane.
      numai din resturile de beton la turnari ( la tot ce face CNADNR intr-un an ) poti dintr-un foc sa produci cateva mii de parapeti de aia.

      asta fara sa mai faci licitatii care sunt intoarse din varii motive , ca sa nu zic altceva.

      trebuie doar un pic de interes, numai un pic.
      • -1 (7 voturi)    
        Costurile sunt cu instalarea, nu cu fabricarea (Miercuri, 26 august 2015, 10:22)

        Harald [utilizator] i-a raspuns lui [utilizator]

        Betonul e ieftin, nu asta e problema. Însă transportul și instalarea parapeților costă, chiar dacă ai avea gratis parapeții.

        Iar ideea ta cu turnarea din resturi e demnă de Ceaușescu. Chiar crezi că o lucrare de anvergură poate fi compromisă cu prostii gen ”azi ne-a rămas o jumătate de cifă de beton, hai să turnăm parapeți din ea” ?!
        • +2 (4 voturi)    
          de ce nu (Miercuri, 26 august 2015, 10:59)

          spy [utilizator] i-a raspuns lui Harald

          doar nu trebuie sa aiba vreo rezistenta structurala pentru vreun bloc cu 10 etaje. numai la un impact si e mai bine daca se face bucati, se disipeaza energia
          • 0 (4 voturi)    
            Timpul și manopera, nu rezistența structurală (Miercuri, 26 august 2015, 11:09)

            Harald [utilizator] i-a raspuns lui spy

            Se pare că majoritatea comentatorilor n-au pavat nici măcar o alee în grădină.
            • -1 (1 vot)    
              :) (Miercuri, 26 august 2015, 15:33)

              [utilizator] [utilizator] i-a raspuns lui Harald

              e doar o parere, ideea ar fi sa ai gradina intai.
              e complicat pentru tine, este?
            • 0 (2 voturi)    
              CNADNR-ul n-are masini? (Joi, 27 august 2015, 0:50)

              spy [utilizator] i-a raspuns lui Harald

              ce mare lucru sa plantezi un bolovan ? si de turnat gasesti necalificati care se pricep totusi.
        • 0 (0 voturi)    
          :) (Miercuri, 26 august 2015, 15:31)

          [utilizator] [utilizator] i-a raspuns lui Harald

          il torni la fata locului, oricum ai platit transportul betonului si INTOTDEAUNA sunt timpi morti , timpi in care poti folosi la MAXIM resursele.

          daca vrei sa cumperi parapeti prefabricati pregateste-te sa platesti:
          -folosire cofraj+cofrare+otel-beton+beton
          -manopera
          -transport beton la locul turnarii
          -transportul parapetului la depozit ( in asteptarea comenzii)
          -manipularea parapetului in mijlocul de transport
          -transportul parapetului la fata locului( sau in depozit intermediar si evident inca o manipulare)
          -montaj

          cum e Harald, e mai scump sau mai ieftin sa torni la fata locului si sa-i montezi pe loc?

          ....:)))))
        • 0 (0 voturi)    
          transport+instalare (Luni, 25 aprilie 2016, 16:44)

          mos ion roata [utilizator] i-a raspuns lui Harald

          axim850 euro/km.Restul se fura
    • -4 (6 voturi)    
      De ce fără parapet? Pt ca iti sar persoane in fata (Marţi, 25 august 2015, 23:38)

      dumitrica [utilizator] i-a raspuns lui Altmatei

      Pe drumurile cu doua benzi pe sens, în intersecțiile la nivel sau în zonele cu zebre, unde parapetul trebuie întrerupt, nu vezi din timp pietonii, zidul despărțitor mascându-i. De asemenea, parapetul iți reduce vizibilitatea asupra mașinilor din intersecție. Pe urma exista pericolul întrării în coliziune a vehiculelor cu numeroasele bucăți de beton aflate în locurile unde se termina sau începe zidul despărțitor.
      Parapetul este bun pentru autostrada nu la orice drum cu patru benzi.
      • +5 (7 voturi)    
        Astea-s probleme? (Miercuri, 26 august 2015, 8:40)

        Kevi [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

        Si daca parapetul se intrerupe la 50m, 100m in fata "zebrei" sau a intersectiei in discutie? Ai putea sa vezi pietonii si masinile? :)

        Cealalta cu bucatile de beton nu am inteles-o. Ce bucati de beton?
      • +1 (5 voturi)    
        Of (Miercuri, 26 august 2015, 10:04)

        Unu din multime [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

        Este vorba despre drumurile nationale in primul rand. In locul "zebrelor" pot fi montate pasarele, astfel s-ar reduce si accidentarile pietonilor. Din doua rele, decat sa ma trezesc in fata cu un adormit, prefer inzecit riscul de a acrosa un parapet. In tarile civilizate accidentele mortale au scazut cu peste 60% dupa ce au fost montate astfel de parapete...
        • +1 (3 voturi)    
          suuupeerrr...!! (Miercuri, 26 august 2015, 11:52)

          Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui Unu din multime

          Adica sa fie condamnati locuitorii oraselor sau satelor sa urce si sa coboare toata ziua scari, pentru ca niste cocalari n-au chef sa conduca asa cum trebuie! Sau pentru ca niste politisti le-au dat permisul pe shpaga!
          Te-ai gandit MULT la asta?
          Nici nu mai pomenesc de batrani sau de persoanele care se deplaseaza greu si f. greu! Acestia sa nu aiba dreptul sa-si foloseasca orasul, numai pentru ca niste oarecare au decis sa treaca ca marlanii prin localitatea lor??!!
        • 0 (0 voturi)    
          Bine, si cu masinile ce faci? (Joi, 27 august 2015, 19:35)

          Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui Unu din multime

          De obicei in mediul rural zebrele sunt acolo unde strazile locale intersecteaza soseaua care trece prin mijlocul satului. Ii pui si pe cei ce circula cu masina prin sat sa se urce pe pasarela? Si pe cei cu biciclete? Cu cei cu carje, sau cu alte probleme locomotorii ce faci? Le instalezi lift?
  • +7 (9 voturi)    
    N-ARE UTI DESTULE.... (Marţi, 25 august 2015, 19:07)

    schroedinger [utilizator]

    Paletele d-alea verzi sa puna!
    Numai din poza atasata materialului, iti poti da seama ce cretinilucreza in domeniu! Nu era mai simplu sa faca niste parapeti mai inalti pentru anti-orbire? Oare cate milioane se putea indrepta catre alte lucrari si nu spre buzunarele "sparte" ale lui tov. Urdareanu!!
    • +1 (3 voturi)    
      dar farurile (Miercuri, 26 august 2015, 11:04)

      spy [utilizator] i-a raspuns lui schroedinger

      cind le controleaza RAR-ul? toate halogenele puse de "specialisti" de 2 bani
      • -1 (3 voturi)    
        AMICE... (Miercuri, 26 august 2015, 12:28)

        schroedinger [utilizator] i-a raspuns lui spy

        esti idiot! ITP-ul se face odata la 2 ani. Macar atunci sttiile ITP ar trebui sa faca asta si sa fie controlate de RAR.
        Daca ar fi dupa mine, as lua doua masuri imediat:
        - amenda pentru utilizarea farurilor de ceata/proiectoarelor (la fel ca in Ungaria);
        - verificarea sistemului de iluminare anual (ca in DE).
        • +1 (1 vot)    
          macar (Luni, 31 august 2015, 8:44)

          spy [utilizator] i-a raspuns lui schroedinger

          eu macar nu atac pe altii cu insulte! sa ii controleze in trafic! ca la o statie ITP oarecare nici nu se uita sau smecherii isi schimba becurile/farurile cind merg la ITP !
  • +5 (9 voturi)    
    Deci viteza e 5% din cauze (Marţi, 25 august 2015, 19:32)

    mr_mojo [utilizator]

    Dar toată lumea se concentrează doar pe asta: amenzi marite pentru viteza, radare peste tot, etc. când de fapt problema e alta...
    • +2 (2 voturi)    
      Corect, doar ca... (Marţi, 25 august 2015, 22:18)

      Andy500 [utilizator] i-a raspuns lui mr_mojo

      cele 5% sunt accidente grave, cu morti si raniti!
      • 0 (0 voturi)    
        Eu nu cred (Miercuri, 26 august 2015, 13:46)

        mr_mojo [utilizator] i-a raspuns lui Andy500

        Ca doar viteza e cauza de accidente. Eventual neadaptarea ei la situația din teren...
        Legat de accidente grave, nu stiu ce e mai periculos: sa conduci cu 10-15 km/H peste limita sau sa vb la telefon tot timpul...
  • -10 (18 voturi)    
    Parapetele vor deveni cauze de accidente (Marţi, 25 august 2015, 19:49)

    Harald [utilizator]

    În lipsa parapetelor, mașina poate intra pe sensul opus, dar se produce un accident numai dacă exista și pe acel sens o altă mașina care nu ”fandează” lateral ca să-i facă loc celui neatent.

    Cu parapete montate, accidentul devine 100% sigur, indiferent dacă venea sau nu vreo mașină de pe contrasens. Parapetele reprezintă o soluție bună pe autostradă, unde vitezele sunt foarte mari, iar aliniamentele lungi și monotone. Pe drumurile naționale ar fi utile sensuri separate, dar costurile cu montarea de parapete nu se justifică.

    Începutul și sfârșitul zonei cu parapete vor fi și ele locuri unde se vor produce o mulțime de accidente, inexistente în prezent.
    • +9 (9 voturi)    
      ? (Marţi, 25 august 2015, 20:45)

      Relativ_neutru [utilizator] i-a raspuns lui Harald

      Nu stiu pe unde circulati dvs, dar aici sunt satul sa tot "fandez" cand un berbec trece linia continua.
      • 0 (0 voturi)    
        De acord ca e enervant, ... (Joi, 27 august 2015, 19:39)

        Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui Relativ_neutru

        ... dar enervarea asta e cauzata de faptul ca politia rutiera nu prea-si face treaba (si nu si-o prea face si din cauza legislatiei care ii cam leaga de maini in multe privinte), nu din cauza lipsei despartitoarelor, si enervarea asta mi se pare un pret mic atata vreme cat salveaza vieti, chiar si ale berbecilor care nu stiu ce inseamna trafic civilizat.
    • 0 (2 voturi)    
      si de ce sa intre pe sens opus? (Miercuri, 26 august 2015, 11:55)

      Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui Harald

      Adica sa riscam sa moara niste nevinovati, numai pentru ca 's-ar putea" ca unii sa n-aiba chef sa circule pe banda lor si... vaaaiii... risca sa se loveasca de parapet?
      Din partea mea, daca n-au chef sa circule cum trebuie, n-au decat sa se loveasca! Un sofer cu risc in trafic mai putin - si asta, chiar "pe mana" lui!
  • +6 (6 voturi)    
    Argumentele CNADNR nu tin (Marţi, 25 august 2015, 20:20)

    Caligula [utilizator]

    Absolut toate cauzele din tabelul atasat la articol pot duce la trecerea medianei si producerea de fatalitati prin ciocniri frontale.
    In cea ce priveste remarca de necesitatea existentei unie zone mediane mai late, in America de Nord aceste separatoare se folosesc intodeauna si din abundenta acolo unde sunt zone de constructii care reduc largimea carosabilului, pentru ca separatoarele inlesnesc o circulatie fluenta in conditiile schimbarii drumului.
  • +6 (6 voturi)    
    aia e (Marţi, 25 august 2015, 22:00)

    gopo111 [utilizator]

    mina in mina cu popi, asa mai fac si aia un ban cinstit, o imormintare un parastas, din aste, ca am vazut pe undeva cum stau cu bani mitropoliile, si aia la constanta nu prea sint in top :D
  • +4 (6 voturi)    
    INGUSTE (Miercuri, 26 august 2015, 10:03)

    mihnea2012 [utilizator]

    Drumurile de 2 benzi pe sens de la noi sunt prea inguste, Asta e problema reala. Vorbesc despre ce stiu. Suceava - Bucuresti, cel mai lung, are de fapt o banda si jumatate. TIR-urile care merg pe prima banda, care este mai ingusta, calca linia celei de a doua benzi si ca sa depasesti trebuie sa treci cu o roata pe contrasens. Daca se pune despartitor, nu se mai poate merge. Pe Ploiesti Barcanesti Bucuresti si pe Craiova Filiasi se poate depasi fara sa treci pe contrasens, dar astea sunt scurte. Clar DN2 trebuie largit ca sa poata avea loc o discutie reala. Niste soferi profesionisti care au batut tara pot sa ma completeze cu experienta lor.
    • +1 (1 vot)    
      Aia nu e banda, e acostament (Miercuri, 26 august 2015, 11:07)

      laurix [utilizator] i-a raspuns lui mihnea2012

      Prima banda de care vorbesti este de fapt acostament si legal nu ai voie sa circuli pe ea... DN2 este preponderent un drum cu o singura banda pe sens plus acostament...
    • 0 (0 voturi)    
      pai mai scoate CNADNR un ban :P (Miercuri, 26 august 2015, 12:01)

      Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui mihnea2012

      Sau prietenii care "asfalteaza" si "repara" drumurile :P
      Nu stiu cati au avut curiozitatea sa masoare latimea soselelor - dar cel putin intr-un judet am vazut PRECIS cum, la fiecare "asfaltare", soseaua se ingusteaza: 10 cm azi pe fiecare sens (calculeaza cat inseamna per km.!), peste 2 ani, alti 10 cm... si uite-asa, azi-maine vom ajunge sa avem sosele cu o singura banda pentru ambele sensuri, adica nu una pe sens ci una pe ambele sensuri ;)
      Si asta, NUMAI cu complicitatea celor care receptioneaza lucrarile! >:
  • +2 (6 voturi)    
    Vorbe goale (Miercuri, 26 august 2015, 10:24)

    Ochii_pe_voi [utilizator]

    Aceasta institutie NESIMTITA si IRESPONSABILA numita CNADR toaca bani si scoate vorbe goale. Studiaza pe naiba si face un (scuzati) r*t. Putori pe banii contribuabililor si pe accizele umflate dictatede stat. O RUSINE. ROMANIA e rusinea Europei ince priveste drumurile. INCOMPETENTA, REA VOINTA, CIMPLICITATE LA FURT, Asta e CNADR
  • +1 (3 voturi)    
    cabluri??? (Miercuri, 26 august 2015, 11:02)

    spy [utilizator]

    sa decapiteze pe cei aruncati din masina si pe pietoni/ biciclisti/ scuteristi/ motociclisti/ ATV-isti/ tractoristi/ etc
    • -1 (1 vot)    
      nope (Miercuri, 26 august 2015, 12:32)

      Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui spy

      Ci sa ii descurajeze pe cei care ar avea intentia sa "taie" banda continua!
      Oricum: CE sa caute pietonii si biciclistii pe mijlocul soselei?
      • +2 (2 voturi)    
        cazuri si cazuri (Joi, 27 august 2015, 0:46)

        spy [utilizator] i-a raspuns lui Codruta N

        te-ai legat si tu de ce ai putut. poate sa intre o masina in derapaj si sa agate un pieton/biciclist; in microbuze/remorca n-ai centura poti sa fi aruncat afara; lucratorii de la drumuri care fac marcaje/reparatii, etc
  • +1 (1 vot)    
    Parapetii nu opresc masinile asa cum opresc cablu (Miercuri, 26 august 2015, 15:45)

    AdelinPestisor [utilizator]

    la min 0:13 in filmuletu urmator se pot vedea solutii mult mai bune decat pt parapetii https://www.youtube.com/watch?v=fd0rIXRuS48&list=PL1OZJLiwHZtj6cT8PvLHM5IUNwC90ERyw
    = cablurile si 6 m de gazon intre benzi distrug masinile mai putin in caz de accident , franeaza mai mult si lasa cale libera celor din spate sa nu se intample accident in lant
  • +1 (1 vot)    
    ? (Joi, 27 august 2015, 13:25)

    Lucian RomulusConstantin [anonim]

    am mers pe ss16, ss19 in italia (strada statale) si nu au despartite sensurile desi sunt mai bune decat autostrazile din romania. eu as avea o noua propunere care costa mai nimic, doar putin ata , ac si ceva rabdare din partea unor femei: nevestele politailor care sunt in comisia pentru permise sa le coasa buzunarele.astfel vom avea soferi mai pregatiti, poate si mai atenti si nu vor mai face accidente. inrest, numai de bine, garcea lacomi...


Abonare la comentarii cu RSS



de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului




Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version