Miza lucrarilor la autostrada care a luat-o la vale: Romania risca sa returneze aproape 370 milioane de euro, bani europeni primiti pentru intreaga autostrada Orastie - Sibiu daca proiectul nu e functional. Cum poate fi salvata situatia

de Victor Cozmei     HotNews.ro


O portiune din autostrada Sibiu - Orastie Lot 3 a fost deramata
Foto: Turnul Sfatului
Romania risca sa returneze toata finantarea nerambursabila de circa 370 de milioane de euro primita de la UE pentru realizarea autostrazii Orastie - Sibiu daca Lotul 3 nu va putea fi reparat si redat circulatiei pana la finele anului viitor. Lotul 3 (cunta - Saliste) este inchis circulatiei rutiere de peste o luna pentru ca a fost afectat de probleme de stabilitate si degradari la nici un an de la inaugurare. Acum, circa 200 de metri din autostrada au fost excavati complet si vor fi reconstruiti in perioada urmatoare, insa exista semne de intrebare si cu privire la restul tronsonului. Exista totusi o solutie ce ar putea fi aplicata pentru Lotul 3, insa depinde de o decizie urgenta din partea autoritatilor. 

Despre situatia Lotului 3 al autostrazii Sibiu - Orastie si problemele ce atunci erau iminente HotNews.ro si alte publicatii au scris inca din 2012, insa atat autoritatile, cat si constructorul nu au reusit sa corecteze situatia. 

Surse HotNews.ro au subliniat ca in acest moment "fazarea" Lotului 3 din Orastie - Sibiu in noul exercitiu financiar european se contureaza a fi singura solutie viabila in care Romania sa nu fie nevoita sa returneze din banii europeni incasati si ar permite si extensia de timp necesara ca intreg proiectul sa fie corectat si reabilitat acolo unde sunt probleme.

Fazarea proiectului este sustinuta si de catre Asociatia Pro Infrastructura (API) care considera totusi ca, pentru rezolvarea problemelor pe Lotul 3, e nevoie de o expertiza serioasa si apoi contractarea de urgenta a lucrarilor de reabilitare.

Autostrada facuta pe bani europeni. Riscam sa dam inapoi toti banii


Autostrada Orastie - Sibiu, lotul 3 - bucata lipsa dintre Sibiu si Sebes
Foto: Google Maps
Lotul 3, parte a proiectului Orastie - Sibiu, este una din autostrazile realizate cu 85% fonduri europene nerambursabile din exercitiul financiar 2007 - 2013, exercitiu a carui perioada de accesare se incheie la finele acestui an. In contractul de finantare, conform ultimului act aditional agreat cu oficalii europeni, valoarea contributiei nerambursabile in cadrul acestui proiect este de 1,64 miliarde lei (cca. 370 mil. euro).

Totusi, Romania ar putea fi obligata sa returneze toata contributia nerambursabila primita de la UE, daca intreaga autostrada de la Sibiu la Orastie ce face obiectul contractului de finantare nu este functionala pana pe 31 decembrie 2016.

Cu alte cuvinte, daca lucrarile de reparatie si reconstructie nu vor fi realizate sau se vor prelungi, iar autostrada nu va fi complet functionala, statul roman va trebui sa returneze banii primiti de la CE.

Despre aceasta situatie avertizeaza si fostul ministru al Transporturilor, liberalul Alexandru Nazare, care sustine ca pe langa zona unde in acest moment constructorul a excavat autostrada si o va reconstrui, sunt mai multe puncte cu probleme ce necesita reparatii capitale.

"Sunt sapte puncte critice unde alunecarile sunt grave, care au nevoie acum nu de reparatii, ci de reconstructie.(...) Cheltuielile sunt mari, nu mai pot fi acoperite in interiorul actualului contract, contractul este epuizat, undeva la 120 la suta. In conditiile de fata, incotro ne indreptam? Acesti bani europeni in conditiile in care nu se face receptia vor fi pierduti integral. Se pierd banii pe intreg tronsonul Orastie-Sibiu. Daca Romania nu demonstreaza functionalitatea autostrazii Orastie-Sibiu in cursul anului viitor, reconstructia totala a acestui tronson, atunci pierdem intreaga alocare financiara pe Orastie-Sibiu", a declarat Nazare la Digi 24.

Intrebat de HotNews.ro in cadrul unui interviu daca exista acest risc, ministrul Transporturilor Iulian Matache a evitat un raspuns concret. "Eu sper sa nu. Nu pot sa va dau un termen exact...", a declarat ministrul.

Cu toate acestea, intr-un raspuns oficial transmis HotNews.ro in luna septembrie, Compania de Autostrazi recunoastea ca "trebuie sa demonstreze indeplinirea obiectivului "Constructia autostrazii Orastie - Sibiu" pana la sfarsitul anului 2016".

Corectiile pe care le poate suferi Romania pot fi totale sau partiale


Avand in vedere ca tot tronsonul de 82 de km de autostrada dintre Sibiu si Orastie este vazut ca un intreg in cadrul contractului de finantare, un eventual lot inchis sau inca in lucru la finele anului 2016 ar insemna practic neindeplinirea obiectivului si implicit returnarea intregii contributii europene.

Cu toate acestea, surse bine avizate au explicat pentru HotNews.ro ca nivelul de corectie ce ar putea fi aplicat intr-un astfel de caz poate fi total sau doar partial - aferent Lotului 3 unde contributia UE ar fi de circa 116 milioane de euro, insa decizia depinde de oficialii europeni. Trebuie mentionat totusi faptul ca autoritatile romane nu au trimis spre rambursare la Comisia Europeana cererile pentru finantare europeana in cazul zonelor afectate de probleme de pe Lotul 3.

O posibila solutie ar fi "fazarea" Lotului 3 pe noul exercitiul financiar european. Mai e posibil?

O posibila solutie insa ar putea fi tratarea Lotului 3 ca un proiect separat de restul autostrazii Orastie - Sibiu, si "fazarea" sa in noul ciclu financiar 2014 - 2020, castigandu-se astfel mai mult timp pentru a putea remedia problemele si de a nu plati toata nota din buzunarul statului roman, au mai explicat sursele HotNews.ro.

De altfel, ideea fazarii a fost prezentata de catre CNADNR inca din luna iunie la Comitetul de Monitorizare POST, insa de atunci si pana acum nu s-a mai realizat nimic in acest sens.

Pe de alta parte, desi pare cam singura solutie viabila in acest moment, o eventuale "fazare" a Lotului 3 ar putea sa nu mai fie aprobata de Comisia Europeana, avand in vedere ca finele lunii septembrie era termenul limita pana la care autoritatile romane trebuiau sa propuna proiectele propuse spre "fazare" in noul exercitiu.

Sursele HotNews.ro au subliniat ca in acest moment "fazarea" Lotului 3 din Orastie - Sibiu in noul exercitiu financiar european se contureaza a fi singura solutie viabila in care Romania sa nu fie nevoita sa returneze din banii europeni incasati si ar permite si extensia de timp necesara ca intreg proiectul sa fie corectat si reabilitat acolo unde sunt probleme.

Asociatia Pro Infrastructura: Proiectul trebuie fazat de urgenta pentru a nu pierde fondurile europene


Fazarea proiectului este sustinuta si de catre Asociatia Pro Infrastructura (API) care considera totusi ca, pentru rezolvarea problemelor pe Lotul 3, e nevoie de o expertiza serioasa si apoi contractarea de urgenta a lucrarilor de reabilitare.

"In momentul de fata se contureaza un risc major, cel al pierderii finantarii europene pentru intreaga autostrada Orastie-Sibiu, nu doar pentru lotul inchis. Discutam despre aproape 370 milioane de euro. Nu putem asista pasivi si doar sa emitem comunicate de presa o data pe saptamana, sa aruncam vina intre constructor si CNADNR si sa facem dezbateri la ceas de seara. Este momentul unei actiuni hotarate pentru ca lucrurile se pot inca repara", a declarat pentru HotNews.ro Catalin Drula, vicepresedintele Asociatiei Pro Infrastructura.

"Solutia asa cum o vedem noi are doua componente, ambele urgente: In primul rand, pentru a nu pierde fondurile europene, proiectul trebuie fazat asa cum s-a decis la Comitetul de Monitorizare al POS-T de anul acesta. Toate partile implicate, CNADNR-ul, Autoritatea de Management POST, ministerele de care tin, trebuie sa se puna la masa si sa lucreze la documentatia necesara pentru a se realiza fazarea acestui proiect.

In al doilea rand, trebuie demarata de urgenta o expertiza serioasa, nu ca cele realizate pana acum de firme cu un sigur angajat, care sa identifice solutiile de consolidare necesare pentru ca alunecarile de teren sa fie permanent stabilizate. Aceasta expertiza va costa probabil de ordinul sutelor de mii de euro, trebuie studii geologice serioase si experti internationali care sa vina cu solutiile corecte pentru acea zona. Pe baza acestei expertize trebuie contractate lucrarile necesare in regim de urgenta
", a mai spus vicepresedintele API.

Autostrada inchisa si "demolata" la nici un an de la deschiderea traficului

Lotul 3 (22 km) din autostrada A1 Sibiu - Orastie este de mai bine de o luna inchis circulatiei pentru reparatii dupa ce in mai multe puncte calea de rulare s-a fisurat si au aparut denivelari care ar putea pune in pericol soferii. Masura a venit la mai putin de un an dupa ce autostrada a fost deschisa circulatiei, desi nu toate lucrarile - in special cele de consolidare - erau finalizate.

Inagurarea a fost facuta de ministrul Transporturilor de atunci, Ioan Rus, impreuna cu premierul Victor Ponta, chiar cu doua zile inainte de primul tur al alegerilor prezidentiale in Ponta candida, fapt ce a dat nastere la mai multe speculatii.

Dupa inchiderea circulatiei la inceputul lunii septembrie, testele in zona km 60 unde mai multe fisuri in asfalt au aparut inca din 2014 au aratat ca sub corpul autostrazii terenul era imbibat cu apa si ca se impune reconstructia in acel punct.

Intre timp, constructorul italian Salini - Impregilo a excavat deja pe circa 200 de metri si a "demolat" tot corpul autostrazii (vezi foto), urmand ca in zilele ce urmeaza sa propuna un proiect tehnic cu solutiile de reconstruire a autostrazii.


Citeste mai multe despre   
















15492 vizualizari

  • +46 (46 voturi)    
    Sper din tot sufletul (Joi, 15 octombrie 2015, 18:28)

    hatru [utilizator]

    Sa se lase cu ani grei de puscarie pentru toti nesimtitii care au ales sa fure cu tupeu, la vedere si pe fata. Nu pot sa cred ca se intampla asa ceva in Europa zilelor noastre. La multi ani.
    • -34 (34 voturi)    
      Cum merge ceva rău (Joi, 15 octombrie 2015, 19:40)

      Con_stan_tin [utilizator] i-a raspuns lui hatru

      toți incompetenții dau vina pe hoție, de parcă eradicarea hoției ar rezolva problemele. Viitoarele autostrăzi n-ar mai lua-o la vale dacă ar fi toți cinstiți?
      • +36 (36 voturi)    
        Evident nu (Joi, 15 octombrie 2015, 20:37)

        LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui Con_stan_tin

        Pentru ca proiectele nu ar mai fi facute de incompetenti ca tine ci de specialisti, care ar fi platiti corespunzator pentru ca banii nu se vor mai duce pe comisioane de partid sau la persoane agreate. De asemenea executia ar fi de calitate, nefurandu-se materiale pentru vilele nu stiu cui.
        • +9 (9 voturi)    
          Lasa-l ca nu-l duce capu', saracul. (Joi, 15 octombrie 2015, 23:57)

          Alius [utilizator] i-a raspuns lui LiviuX

          Astia nu realizeaza faptul ca incompetenta este generata de hotie si nepotimse.
          • -2 (4 voturi)    
            Este pe dos! (Vineri, 16 octombrie 2015, 10:21)

            Con_stan_tin [utilizator] i-a raspuns lui Alius

            Incompetența, lipsa de educație generează hoția... și faptul că vedeți realitatea în oglindă.
      • -4 (4 voturi)    
        gresit (Vineri, 16 octombrie 2015, 2:28)

        doru001 [utilizator] i-a raspuns lui Con_stan_tin

        nu asta este problema, ci faptul ca hotia este posibila doar datorita acestor oameni iresponsabili care isi inchipuie ca numai ei nu au nimic de a face cu asta.
      • +3 (7 voturi)    
        RO neaosa si aproximativa,ne descurcam noi ? (Vineri, 16 octombrie 2015, 6:42)

        Plagarus [utilizator] i-a raspuns lui Con_stan_tin

        Ioan Rus, în cadrul Dezbaterii Publice din data de 7 Octombrie 2014, cu privire la Masterplanul de Transport– domeniul Rutier, prin care domnia sa afirma: "Să fim serioși prietene, țara asta n-a trăit din fonduri europene de când e România. Nu stăm exclusiv la mâna fondurilor europene. Vom trăi din bănuții noștri" ???!
  • +27 (29 voturi)    
    Vedeti, asa se intampla daca nu faci totul (Joi, 15 octombrie 2015, 18:40)

    LiviuX [utilizator]

    Asta e doar din cauza ca nu au sfintit lotul. Cum? L-au sfintit? A, pai atunci e simplu, sfintii o sa plateasca si o sa-l repare. Ura, am scapat de grija!
    • +1 (5 voturi)    
      sfintele moaste (Vineri, 16 octombrie 2015, 8:44)

      GeorgeT [utilizator] i-a raspuns lui LiviuX

      Excelentele lor sa merga la sfintele moaste , bonca , paraschiva (aka paratrasnet spiritual ) si se se dea cu capul de asfalt pina se intilnesc cu bonca si paraschiva .
  • +39 (39 voturi)    
    exista o solutie (Joi, 15 octombrie 2015, 18:50)

    rov [utilizator]

    e data de legenda Mesterului Manole.
    ponta a inaugurat-o, sa joace rolui Anei acum...
  • +31 (31 voturi)    
    '' Lucrul bine facut "by Ponta Viorel in nov.2014? (Joi, 15 octombrie 2015, 18:54)

    Plagarus [utilizator]

    Primele crăpături în asfalt au apărut la zece zile de la deschiderea lotului trei al autostrăzii.
    Lipseau guri de scurgere a apei în zona unor poduri şi la viaductul de la Aciliu, lipseau şanţurile de colectare a apelor, nu erau construite bazine care să reţină apa.
    Inainte de deschiderea circulaţiei pe lotul trei al Autostrăzii Orăştie-Sibiu, CNADNR a organizat o şedinţă cu constructorul şi cu experţi, unde s-a stabilit că „din punct de vedere tehnic nu va fi nicio problemă

    Bonus de la penalii Sova & Ponta : România va fi dată în judecată pentru anularea licitației pentru autostrada Comarnic – Brasov !
  • +26 (26 voturi)    
    secretarele/amicii/rudele (Joi, 15 octombrie 2015, 19:26)

    tz3p3s [utilizator]

    asa e cand faci management cu secretarele/amicii/rudele ... in loc sa angajeze profesionisti adevarati.

    dar stai, aia adevarati oricum nu prea mai sunt... ca au plecat.

    deci care e mirarea ? :)
  • +9 (9 voturi)    
    Cum functioneaza institutiile statului (Vineri, 16 octombrie 2015, 5:39)

    Padova [utilizator]

    Oare nimeni nu se intreaba de ce Parchetul General nu s-a sesizat din oficiu pina acum? Or fi rude, prieteni, dar cind se produce o asemenea paguba de dimensiuni epopeice Parchetul ar fi trebuit sa inceapa lucrul fara a mai fi necesar ca vreun ONG sau sofer sa faca o plingere. De aia ne merge cum ne merge! Poate se trezeste vreun jurnalist sa-l intrebe pe dl. Nitu ce mai face!
  • +5 (5 voturi)    
    In Standby (Vineri, 16 octombrie 2015, 7:11)

    feisbuk [utilizator]

    Sta noul pod de la Agigea, ala pre-inaugurat de motociclist. Podul e un pic cam stramb si sunt multe semne de intrebare.
  • +3 (3 voturi)    
    ce titul e asta (Vineri, 16 octombrie 2015, 8:47)

    nocomment [utilizator]

    Romania risca?
    Nu fratilor, risca cei ce au furat.. nu toti romanii. Se le vindem rinichii, ficatii, etc... sa recuperam banii furati daca nu sunt in stare sa-i dea inapoi.
    • +4 (4 voturi)    
      ei nu risca, fii fara grija! (Vineri, 16 octombrie 2015, 9:59)

      hot news [utilizator] i-a raspuns lui nocomment

      Titlul este corect, nici Premierul, nici Ministrul Marilor proiecte, nici ministerele ce trebuiau sa verifice lucrarile nu risca absolut nimic, banii vor fi recuperati de la noi, de la contribuabili!
      Notiunea de RESPONSABILITE exista in tarile occidentale, dar noi traim in democratia ORIGINALA a lui ion ilici!
  • +4 (4 voturi)    
    cum se promovau in campanie? (Vineri, 16 octombrie 2015, 8:58)

    un oarecare [utilizator]

    cel mai cinstit guvern sau cine isi mai aduce minte?
    de demisii in cazul asta banuiesc ca e ridicol sa intreb ...
  • +3 (3 voturi)    
    Din nou furati (Vineri, 16 octombrie 2015, 9:13)

    Ochii_pe_voi [utilizator]

    Romanii au fost din nou furato si acum vor trebui sa plateasca.O nota de plata semnata de mafia rosie P$D, adica grupul de crima organizat care a jefuit tara in ultimii 25 de ani.
  • +4 (6 voturi)    
    Alo, Parchetul ? (Vineri, 16 octombrie 2015, 9:16)

    Ochii_pe_voi [utilizator]

    Parchetul nu are nimic de zis? Ponta nu este inca audiat? Conducerea CNADR e libera? Da, Justitia in tara asta e doar de fatada, ca sa poata mafia transpartinica sa fure cit vrea. Romaniae o tara din care un sfert de populatie a plecat si a scuipat in urma cu scarba...
  • +2 (2 voturi)    
    POLITICA & AUTOSTRAZILE (Vineri, 16 octombrie 2015, 9:55)

    jidanul [utilizator]

    Influenta politica nu are ce cauta, asupra realizarilor unor obiective in mod profesional. Dupa acea ignorarea studilor geologice si a unor lucrari miniere specifice realizarii unor obiective precum autostrazile, podurile, tunelurile produc pierderi de finantari si timp.
  • +2 (4 voturi)    
    cred ca riscul este mic (Vineri, 16 octombrie 2015, 10:01)

    hot news [utilizator]

    Premierul nu da din banii lui, nu ar conta cele 370 de milioane, dar in Noiembrie sunt din nou alegeri, este ESENTIAL ca Tonta sa poata inaugura din nou autostrada de Sibiu!
    Electroratul pedesereului are durata de memorare mai mica de o luna, nu vor tine minte ca autostrada asta a mai fost inaugurata o data, anul trecut ...
    • -1 (3 voturi)    
      ... (Vineri, 16 octombrie 2015, 11:19)

      klaudyuxxx [utilizator] i-a raspuns lui hot news

      Ce treaba are Ponta cu proiectul asta care isi are originile cu mult inainte ca el sa devina premier?
      • +1 (1 vot)    
        Pai cam are... (Vineri, 16 octombrie 2015, 18:55)

        LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui klaudyuxxx

        Charv daca nu el personal, prin guvernul condus de el. Pentru ca acum s-a realizat si mai ales receptionat si inaugurat lucrarea. Cum s-a facut receptia, daca nici macar nu au vazut ca lipseau acele guri de scurgere care sunt evidente? Ce sa mai zic dar de defecte ascunse, supraveghere in timpul lucrarilor, etc.?
        • 0 (0 voturi)    
          "ce treaba are"? (Duminică, 18 octombrie 2015, 20:51)

          hot news [utilizator] i-a raspuns lui LiviuX

          Evidnet ca nu am de gand sa "raspund" unui adept ilici, ar fi ceva lipsit de sens.
          Este perfect adevarat ca "proiectul asta care isi are originile cu mult inainte ca el sa devina premier", dar este complet irelevat.
          Nici macar faptul ca Tonta a facut mare caz de inaugurarea autostrazii cu o zi inainte de alegeri nu este foarte relevant, esnetial este ca sub Ponta s-a construit segmentul fara fundatie, si sub domnia lui s-a RECEPTIONAT lucrarea, care acum vedem ca este total necorespunzatoare!
          Chiar daca Boc si base ar fi furat ei personal materialele pt autiostrada si de aceea trebuie refacuta, intr-o tara normala deficientale ar fi sarit in ochi la RECEPTIA drumului! Cine trebuia sa o faca, nu ministrii lui Ponta?! Daca nu dumnealui este de vina, atinci cine? Bubulii sau reptilienii??
  • +2 (2 voturi)    
    Golanii in executie au iesit la iveala !!! (Vineri, 16 octombrie 2015, 13:20)

    andreesanu [utilizator]

    Pe cine a desemnat CNADNR sa supervizeze executia
    lucrarilor ???,pe unde a dormit dirigintele de santier ??
    unde-s PV cu lucrari ascunse ???,unde-s certificatele de calitate pentru materialul de fundare ???.
    Golaniile si golanii sunt buni de plata ,iar garantia trebuie extinsa cu perioada cat se fac remedierile .


Abonare la comentarii cu RSS



de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului




Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version