Bugetul pe 2016 la Transporturi: Cati bani sunt si unde se duc. Deficitul bugetar urias spulbera sansele "scenariului optimist" din Master Plan

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Sâmbătă, 5 decembrie 2015, 1:55 Monitorizari | Proiecte Infrastructura >> Articole


Infrastructura in Romania, lasata de izbeliste
Foto: Hotnews
 documente
Bugetul destinat Transporturilor e mai mic decat cel executat in 2015 cu circa 7,6%, adica 11,9 miliarde lei, fata de 12,8 miliarde lei. Din acestia, circa 9,1 miliarde de lei sunt trecuti la capitolul "Investitii publice". Noul proiect de buget confirma insa, prin deficitul asumat de aproape 3% din PIB, ca Romania va merge pe "scenariul pesimist" din Master Planul de Transport, planificare in care pana in 2020 pentru proiectele de infrastructura ne vom baza doar pe banii nostri de la buget si pe fondurile europene din care abia daca se va reusi terminarea autostrazii Sibiu-Pitesti, a drumului expres spre Moldova si a celor cateva autostrazi incepute, dar neterminate.

Per total, bugetul destinat Transporturilor e mai mic decat cel executat in 2015 cu circa 7,6%, adica 11,9 miliarde lei, fata de 12,8 miliarde lei. Din acestia, circa 9,1 miliarde de lei sunt trecuti la capitolul "Investitii publice", mai putin fata de cele 11,6 miliade de lei cheltuieli preliminate in 2015. Consulta aici proiectul de buget pentru Ministerul Transporturilor pe 2016 (.pdf, 2,6 MB)

Deficitul pe 2016: 2,95% >> Romania va merge pe "scenariul pesimist" al Master Planului


Investitiile asumate in proiectul de buget destinat Transporturilor graviteaza in jurul Master Planului de Transport.

Cu toate acestea, asa cum este asumat in proiectul bugetului, deficitul foarte mare (2,95% din PIB) va bloca practic implementarea variantei "optimiste" din Master Plan, cea in care pe segmentul rutier tara noastra ar fi putut realiza mult mai multe autostrazi si drumuri expres pana in 2020. Acest lucru ar fi fost posibil daca, in cazul unui deficit bugetar tinut in frau, Romania ar fi accesat o asa numita "clauza de reforma structurala" prin care sa obtina de la Comisia Europeana o derogare de deficit de 0,5% din PIB si care sa-i permita sa contracteze un umprumut de circa 7 miliarde de euro prin care sa cofinanteze, la pachet cu fondurile europene, toate proiectele propuse.

Scenariul pesimist prevede practic ca tara noastra se va baza pana in 2020 doar pe bugetul propriu si pe banii europeni din noul exercitiu financiar, adica aproape cat sa ne ajunga sa ducem la capat proiectele deja in curs sau intarziate, autostrada Sibiu - Pitesti, drumul expres spre Moldova si, poate, si centura de Sud a Capitalei (ca proiecte majore).

  Despre cele doua "scenarii" din Master Plan si ce presupun in detaliu ele puteti citi mai jos:
    Bruxelles-ul a acceptat varianta finala a Master Planului de Transport. Scenariul optimist cere Romaniei reforme si aduce 6 autostrazi, scenariul pesimist pastreaza haosul din Transporturi si aduce doar Sibiu - Pitesti si un ciot de drum expres






Proiectele prioritare ale MT pentru anul 2016 si perspectiva 2017-2019

    Infrastructura rutiera


- continuarea lucrarilor la autostrada Lugoj – Deva; autostrada Timisoara - Lugoj si a variantei de ocolire Timisoara; autostrada Orastie - Sibiu
- continuarea lucrarilor la autostrada Transilvania (n.r. Gilau - Nadaselu-Mihaiesti, Suplacu de Barcau - Bors si Campia Turzii - Tg. Mures)
- revizuirea documentatiei tehnico-economice si inceperea lucrarilor pentru autostrata Pitesti-Sibiu
- realizarea coridoarelor de legatura cu autostrazile, prin intermediul drumurilor europene si drumurilor expres
- continuarea programului de constructie a variantelor de ocolire(ex: Targu Mures, Bacau, Carei, Craiova Sud, Targu Jiu, Caracal , Comarnic , Busteni, Campina, Mihaileşti, Săcuieni) [n.r. in mod curios din enumerarea propusa lipseste Centura Sucevei, un proiect pe jumatate gata, dar ramas fara constructor, desi e inceput inca din 2008].
- reabilitare poduri si pasaje (ex: reabilitare pod Giurgiu peste Dunare, pasaje supraterane peste drumul de centura al municipiului Oradea).

Principalele proiecte pe fonduri europene sunt: autostrada Lugoj – Deva; autostrada Timisoara- Lugoj si a variantei de ocolire Timisoara, autostrada Orastie – Sibiu, autostrada Transilvania [n.r. Campia Turzii - Tg Mures], autostrada Pitesti-Sibiu, variantele de ocolire Targu Mures, Bacau, Carei, Craiova Sud, Targu Jiu, Caracal, Mihaileşti, Săcuieni).

Din enumerarea de proiecte propusa in document lipseste in mod curios autostrada Sebes - Turda, si ea un proiect in derulare tot pe fonduri europene.


Bugetul catorva din proiectele principale pe rutier:

    - A1 Lugoj - Deva: 348 milioane lei
    - A1 Timisoara - Lugoj: 34 milioane lei
    - A1 Orastie - Sibiu: 20 milioane lei
    - A10 Sebes - Turda: 247 milioane lei
    - Autostrada A3 - Bucuresti-Ploiesti-Comarnic-Brasov: 210 milioane lei
    - Autostrada A3 - Tg Mures - Campia Turzii, Gilau - Mihaiesti si Suplacu de Barcau - Bors: 680 milioane lei
    - Centura Capitalei pe Zona de Nord intre DN2 si A2 si DN7 si A1: 72 milioane lei
    - Largirea la 4 benzi a Centurii Sud Bucuresti: 30 milioane lei
    - Autostrada de Centura Bucuresti: 5 milioane lei
    - Varianta de Ocolire Bacau: 80 milioane lei
    - Varianta Ocolire Targu Jiu - 104 milioane lei
    - Variante de Ocolire Suceava - 45 milioane lei
    - Pasajele de pe centura Arad ce zac neterminate de ani intregi primesc 12, respectiv 8 milioane de lei in 2015...
    - Centura Radauti: 20 milioane lei
    - Varianta ocolire Caracal: 26 milioane lei


    Infrastructura feroviara

- modernizarea/reabilitarea liniei de cale ferata Frontiera - Curtici- Arad – Simeria- Coslariu -Sighisoara
- modernizarea a 30 de statii de cale ferată dintre care 16 statii CF se afla in executie (ex: Ramnicu Valcea, Tg. Mures)
- modernizarea instalatiilor pentru cresterea sigurantei circulatiei - proiectul pilot de implementare a Sistemului Feroviar European de Management al Traficului nivel 2 (ERTMS nivel 2)
- dezvoltarea transportului de tip RO-LA si a platformelor de transport intermodal.
Principalele proiecte pe fonduri europene fiind: reabilitarea liniei de cale ferata Frontiera - Curtici- Arad –Simeria- Coslariu –Sighisoara si modernizarea a 30 de statii de cale ferată.

Bugetul celor mai importante proiecte:

- Coridorul IV feroviar - Frontiera-Curtici-Arad-km 614 (tronsonul 1): 150 milioane lei
- Coridorul IV feroviar - Coslariu - Simeria: 291 milioane lei
- Coridorul IV feroviar - Coslariu - Sighisoara: 250 milioane lei

    Metrou

- extinderea retelei de metrou prin executia tronsoanelor: 1 Mai-Laminorului-Lac Strauleşti; Drumul Taberei-Universitate-Pantelimon;
- achizitia de material rulant pentru innoirea parcului existent cat si dotarea noilor magistrale de metrou cu trenuri

In cadrul bugetului, proiectul M5 Drumul - Taberei - Universitate primeste o alocare de 492 milioane lei, iar M4 primeste o alocare de 270 milioane lei. Tronsonul M5 Universitate - Pantelimon primeste 212 milioane de lei in 2015.

    Infrastructura aeriana

- continuarea implementarii programelor strategice de dezvoltare aferente aeroporturilor cuprinse in reteaua centrala de transport europeana (TEN-T), respectiv, Aeroporturi Bucuresti si Aeroportul International Traian Vuia - Timisoara;
- sprijinirea programelor de dezvoltare si modernizare a infrastructurii aeroportuare la aeroporturile regionale, inclusiv a accesarii de fonduri europene, astfel incat aceste aeroporturi sa ofere conditii pentru dezvoltarea traficului de pasageri si marfuri si sa se transforme în reali poli de dezvoltare regionala;
- finantarea functionarii si mentinerii standardelor de siguranta si securitate pe Aeroportul International Mihail Kogalniceanu Constanta, avand in vedere caracterul strategic al acestui aeroport;
- continuarea procesului de eficientizare a companiei TAROM si de pregatire a acesteia pentru privatizare, in conditii de piata favorabile;
- continuarea procesului de implementare a conceptului de Bloc Functional de Spatiu Aerian instituit intre România si Republica Bulgaria (DANUBE FAB)
- sprijinirea implementarii unor proiecte avand ca efect reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera în domeniul aviatiei civile
- continuarea proiectului de investitii al ROMATSA privind instalarea si modernizarea sistemului de aterizare instrumentală (ILS)

    Infrastructura navala

- lucrari de infrastructura in vederea dezvoltarii de terminale specializate in portul Constanta Sud - Mol 3S și 4S în portul Constanta
- platforma industriala in portul Constanta Sud
- îmbunatatirea conditiilor de navigatie pe Dunare intre Calarasi şi Braila, km 375- km 175
- modernizare ecluze - echipamente si instalatii la Canalul Dunare - Marea Neagra si Poarta Alba Midia – Navodari
- modernizarea porturilor dunarene si dezvoltarea acestora ca centre logistice intermodale (Giurgiu, Corabia, Galati), proiecte de modernizare finantate din fonduri europene.

    Transport Intermodal

- realizarea de centre intermodale prin accesarea unor proiecte cu finantare europeana (locatii prioritare: Bucuresti, Timisoara, Oradea, Cluj-Napoca, Bacau).
---


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


















14950 vizualizari

  • +5 (9 voturi)    
    2016, anul tranzitiei radicale! (Sâmbătă, 5 decembrie 2015, 7:05)

    hotnewsfil [utilizator]

    Daca nu erau 'spulberati' din jilturile puterii politice supreme Victor-Viorel si prietenul lui de afaceri, Sova, 'Master Panul' lor , facut deja pe jumatate (din vorbe), ar fi fost "terminat" inainte de alegerile din 2016.
    Viorel jurase ca isi da demisia de la conducerile administrativa si politica (PSD) daca nu va da in functiune autostrada Comarnic-Brasov, in 2016.
    Sova, un excelent avocat (tare-n gura!), declarat si expert in transporturi, fusese uns, de amicul Viorel, cu titlul : Ministrul Marilor Proiecte.
    Unii infractori, aflati in puscarie, scriu carti 'cu nemiluita', ca sa li se reduca durata detentiei. Ministrul Marilor Proiecte. Cu acelas scop (reducerea timpului de bine-meritata detentie), expertul Sova va "reali teza" teancuri de Master Planuri, va consuma camioane de creioane colorate.
    Romanii iesiti in strada lipsesc tara, pentru anii ce bat la usa, de autostrazile 'pe paine', pe care guvernele politice le desenau in campaniile electorale.
    Actualul guvern - tehnocrat -, cu profilul cerut de strada (profesionisti) nu va reusi sa faca mare lucru, fiindca ii lipsesc expertii de talia ministrului marilor proiecte.
    Traian Basescu a exprimat opinia ca guvernul trebuia sa vina cu un program reformator revolutionar, cu totul diferit de cele ale politicienilor, adica sa faca minunea de a destabiliza tara complet in timpul scurt ramas pana la alegerile din 2016.
    Fostul presedinte nu ia in considerare varianta, mai calma, (pas-cu-pas), ca acest 'numai un an' sa fie 'anul tranzitiei', de la vorbe, la fapte, de la furtisaguri, la cinste, la transparenta, un 'an de scoala' pentru populatie, de castigare a increderii in conducatori.
    Daca aceasta 'disperata' incercare, de un an, pe care o face tara adusa pe marginea prapastiei (de catre politicieni), va reusi, vom avea cel mai mare castig posibil : ne vom demonstra noua si, totodata, lumii civilizate, ca romanii pot face treaba buna si la ei acasa, nu numai sub biciul intransigent al strainatatii.
    • -5 (5 voturi)    
      Ei ar fi furat, dar ne alegeam si noi cu ceva (Duminică, 6 decembrie 2015, 11:29)

      Ciobanul Bucur [utilizator] i-a raspuns lui hotnewsfil

      Cred ca, intr-adevar, guvernul iresponsabilului vesel ar fi terminat autostrada Comarnic - Brasov, chiar daca clica pontacului ar fi furat jumatate din banii alocati, dar, oricum, am fi avut o autostrada spre Valea Prahovei.
      Asa, astia de acum, chiar daca vor fi cinstiti si nu vor fura, noi cu ce ne alegem? Doar cu faptul ca tara nu va intra in colaps? Ce ne intereseaza pe noi asta?
      Corect?
      • 0 (0 voturi)    
        comentarii desucheate.... (Luni, 7 decembrie 2015, 13:56)

        oxxxxxyyyyya [utilizator] i-a raspuns lui Ciobanul Bucur

        ....corespunzatoare pt. un proterorist......lasa-ne.
  • +1 (1 vot)    
    derogare (Sâmbătă, 5 decembrie 2015, 7:50)

    das [anonim]

    nu e logic ce spuneti. deficitul acceptat este de 3%. pai daca vb despre o derogare de deficit de 0,5% din PIB, atunci este peste cei 3% acceptati.si acum avem estimati 2,95%. deci derogarea poate fi ceruta.
    • 0 (0 voturi)    
      nu era 3% (Sâmbătă, 5 decembrie 2015, 19:18)

      gio [anonim] i-a raspuns lui das

      1.1% era deficitul acceptat ca sa putem primi acea derogare de 0.5%
      • 0 (0 voturi)    
        daada (Duminică, 6 decembrie 2015, 9:43)

        das [anonim] i-a raspuns lui gio

        este 3% deficitul maxim?
  • +2 (10 voturi)    
    Consecintele unui guvern P$D (Sâmbătă, 5 decembrie 2015, 9:00)

    emil bobu [utilizator]

    Ponta arunca o piatra in balta si nici zece intelepti n-ar putea s-o scoata in doar un an.
  • -9 (15 voturi)    
    ati ramas voi trolli (Sâmbătă, 5 decembrie 2015, 21:50)

    MArius [anonim]

    Cand guvernul Ponta avea cea mai mare crestere din Europa, o ascundeati sub afirmatia cretina ca are crestere degeaba pentru ca n-a facut investitii. Ati venit voi cu noii vostri stapani sa taiati de peste tot, inclusiv de la Transporturi, adica de la investitii. OAre mai este vreun troll atat de incuiat incat sa creada ca guvernul lui Iohannis aduce ceva mai bun ?
    • +3 (7 voturi)    
      Nu intelegi NIMIC (Duminică, 6 decembrie 2015, 1:28)

      Draga MArius, [anonim] i-a raspuns lui MArius

      Cresterea nu se datoreaza guvernului Ponta.

      Cresterea se datoreaza faptului ca suntem o remorca la nivelul industriei auto pentru Europa de vest.
      Timisoara - somaj 2%
      Arad - somaj 2%
      etc...
      Daca merge economia in vest producem si noi pentru ei.
      Ajutor Ponta = 0 (MARE)

      Singurul la care pot sa ii multumesc este Isarescu - pentru ca fac un singur buget pe an, stiu pe ce ce picior dansez si stiu aproximativ cit va fi prfitul sau pierderea la sfirsitul anului.
      Inainte, faceam 5 bugete pe an (toate aiurea) si nici cu o saptamina inainte de sfirsitul lunii nu stiam ce profit / pierdere o sa avem.

      Sincer, as prefera sa se faca un mic stop in acel domeniu si sa se opreasca praduielile de genu:
      - Autostrada Bucuresti - Alexandria (oare cine are terenuri si interese pe acolo);
      - Al saptelea rnd de studii de fezabilitate pentru acelasi lot de autostrada (studiu facut si refacut de prietenii lui Sova - ma intreb cind se va sesiza DNA pe tema asta...)
      - Cel mai mare pret din Europa per km de autostrada...
      Sper ca acum intelegi.

      PS - asta nu este guvernul lui Iohaniis sau a mamei mele...
      Este guvernul tarii noastre!
      • -1 (1 vot)    
        nea' trollu (Duminică, 6 decembrie 2015, 18:41)

        unu [anonim] i-a raspuns lui Draga MArius,

        Te faci ca nu observi despre ce vorbea Marius?

        Ati plans ca Ponta a taiat banii de la investitii. Zeci de articole pe aceasta tema, sute de comentarii. Iata ca veni pretenu' vostru cu guvernu' tehnocrat (ce urmeaza sa devina politic) si taie si mai tare de la investitii. Adica buget planificat (suma maxima) mai mic decat EXECUTAT? E bine?

        Din multele tale propozitii nu ai zis NIMIC. De cand face Isarescu bugetul? In fiecare an exista rectificari la buget, nu stiu de unde o scoti cu un singur buget pe an.

        Ponta, daca era asa cum l-ati descris voi, facea urmatoarele:
        - scotea scutirea de impozit la progrmatori
        - baga impozitul progresiv
        - intarzia/anula autostrazile catre vest, si facea autostrazi in Moldova
        Si multe alte masuri de care l-ati acuzat ca le va face pentru electoratul de stanga, dar nu le-a facut niciodata.

        In schimb a mentinut cota unica, a dat un cod fiscal mai liberal decat liberalii, a reusit crestere economica, a refacut salariile taiate, a taiat TVA la alimente, a continuat toate proiectele importante de infrastructura, nu pe cele in baza cumetriilor de care il acuzi. Toate astea pastrand deficitul sub 3%.

        PS: asta e guvernul lui Iohanis, Blaga, Gorghiu si Dragnea!
  • +2 (2 voturi)    
    Singura sansa a Romaniei -Fonduri europene nerambu (Duminică, 6 decembrie 2015, 9:11)

    andreesanu [utilizator]

    Romania a ajuns o tara saracita de politicienii hoti,mafioti.
    Distrugerea economiei are ca efect deficitul balantei de plati ,PIBul
    vai de mama lui,lipsa fondurilor pentru investitii.
    Singurii bani ce pot salva cat decat Romania sunt fodurile de coeziune ,fodurile nerambursabile ,acesti bani trebuie investiti 100% ,NU furati,NU dirijati spre clientela politica.
    Bugetul este si v-a ramane o PARODIE TRISTA a unei stari de fapt.
    Fara locuri de munca ,fara investitii nu v-a creste PIBul ,nu se vor crea fonduri propii de dezvoltare.
  • 0 (4 voturi)    
    Daca asta este deficit urias, (Duminică, 6 decembrie 2015, 9:22)

    xrogo [utilizator]

    bine ca alte tari ,cu un deficit de 4-6% au un deficit normal!!!
  • 0 (0 voturi)    
    bine (Duminică, 6 decembrie 2015, 11:48)

    maria [anonim]

    Multumim , poate asa sa se termine metroul in Dr Taberei.


Abonare la comentarii cu RSS


de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului




Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by