ANALIZA Probleme cu Studiul de Fezabilitate la autostrada Sibiu - Pitesti. Romania are in fata doua optiuni dureroase

de Victor Cozmei     HotNews.ro


La ce poate duce un studiu de fezabilitate prost facut
Foto: Turnul Sfatului
Isi mai permite Romania un esec dureros si costisitor in infrastructura precum autostrada crapata Orastie - Sibiu? Exact in aceasta dilema e acum Ministerul Transporturilor in privinta celui mai mare proiect de infrastructura rutiera din istoria recenta, autostrada Pitesti - Sibiu. Consultantul agreat al Bruxelles-ului a constatat ca revizuirea Studiului de Fezabilitate pentru Pitesti - Sibiu e de o calitate indoielnica, e in mare intarziere si risca sa compromita tot proiectul. Solutia care se intrevede e una radicala: rezilierea actualului contract si lansarea unuia nou pentru studiul de fezabilitate si proiectarea autostrazii. E adevarat ca solutia inseamna alt timp pierdut, dar alternativa de a continua cu un proiect problematic este mai riscanta. In joc este viitorul celui mai important proiect de infrastructura pentru Romania si care va costa circa 2 miliarde de euro.

Autostrada Pitesti - Sibiu este proiectul cel mai important al Romaniei din intreg portofoliul pe infrastructura rutiera pe urmatorii ani. Nu doar din perspectiva necesitatii sale urgente pentru a completa cunoscutul Coridor IV, ci si prin prisma costului foarte mare, dar pe care Romania vrea sa-l acopere din bani europeni nerambursabili. De altfel, autostrada Sibiu - Pitesti ar urma sa "inghita" majoritatea fondurilor alocate pe sectorul rutier din cadrul exercitiul financiar european 2014 - 2020, circa 2 miliarde de euro.

Pentru a se asigura ca banii pe care ii da nu sunt prost cheltuiti si se duc pe proiecte slab pregatite, Comisia Europeana se foloseste de JASPERS - un parteneriat intre Comisia Europeana (Directia Generala Politica Regionala), Banca Europeana de Investitii (BEI), Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD) si Kreditanstalt fur Wiederaufbau (KfW) care supervizeaza si se asigura ca proiectele sunt de inalta calitate.

In general, fara un aviz pozitiv si fara sustinerea JASPERS, un stat nu are sanse sa primeasca finantare europeana nerambursabila de la Comisia Europeana.

Tot ce s-a facut pana acum la SF-ul Pitesti-Sibiu, desfiintat intr-un raport oficial JASPERS


Din vara lui 2015 si pana in prezent se deruleaza un contract semnat cu Asocierea Spea (Italia) - Tecnic (Romania) in valoare de 29 milioane de lei prin care se revizuieste Studiul de Fezabilitate pentru autostrada Sibiu - Pitesti facut prima data in 2008. In primele luni s-a lucrat mult la stabilirea variantelor de traseu a viitoarei autostrazi, iar pana in luna decembrie trebuiau terminate deja studiile pentru sectiunile de capat, cele mai usoare din tot proiectul.

JASPERS tocmai a desfiintat intr-un raport oficial tot ce s-a facut pana acum in cadrul procedurii de revizuire a Studiului de Fezabilitate si a scris negru pe alb ca in forma actuala nu ar putea sustine un astfel de proiect spre finantare nerambursabila la Comisia Europeana. [Raportul poate fi descarcat de aici, .pdf, ~151KB]

In detaliu, HotNews.ro a scris in exclusivitate aici: Probleme mari si noi amanari la revizuirea Studiului de Fezabilitate pentru autostrada Sibiu - Pitesti. Consultantul european desfiinteaza intr-un raport tot ce s-a facut pana acum

Pe langa faptul ca fara un aviz pozitiv de la JASPERS intreg proiectul risca sa nu primeasca nici un ban de la UE, lucrarile de slaba calitate facute pana acum in cadrul revizuirii SF-ului pot compromite si restul studiilor ce mai sunt de facut in cadrul actualului contract si, astfel, sa reprezinte un mare risc pentru etapele ulterioare de proiectare si constructie.

Studiul de Fezabilitate este esential in realizarea autostrazii Sibiu - Pitesti. Lucrarile facute de mantuiala acum vor duce la mari probleme cand se va trece la constructie

Un Studiu de Fezabilitate facut prost reprezinta o mare vulnerabilitate pentru procesul de constructie. Un exemplu clar il avem pe autostrada Sibiu - Orastie, acolo unde SF-ul de slaba calitate a dus la nenumarate probleme in procesul de constructie si care, la pachet cu lucrarile slabe facute de constructor, au rezultat intr-o bucata de autostrada inchisa si demolata la nici un an de la inaugurare.

Or, pentru Sibiu - Pitesti discutam de un proiect mult mai greu, cu sectiuni prin zone muntoase, dificil de construit - un proiect cu un grad de complexitate ce nu s-a mai facut pana acum in alta parte in Romania. Astfel, orice vulnerabilitate din stadiul revizuirii Studiului de Fezabilitate ar putea cantari enorm in etapa de proiectare si constructie.

Pe langa problema de calitate a studiilor ce s-au facut pana acum, mai exista si problema intarzierilor deja acumulate. Practic, conform contractului, asocierea care revizuieste SF-ul trebuia deja sa termine inca din decembrie studiile pentru loturile de capat, cele mai usoare din toate cele cinci loturi ale autostrazii. Nu doar ca nu au facut-o, dar mai nou au propus CNADNR un nou program de lucrari in care, daca totul ar merge ca pe roate, SF-ul pe cele doua loturi de capat ar urma sa fie gata abia in luna septembrie.

Nici nu mai discutam deja de intarzierile ce se rostogolesc pentru celelalte trei loturi de mijloc, unde gradul de complexitate este proportional mai mare.

O decizie nepopulara, dar necesara: rezilierea contractului pentru revizuirea SF-ului


In conditiile date, autoritatile se afla intr-o situatie delicata in care singura solutie acceptabila este rezilierea cat mai rapida a actualului contract. Mai mult, pentru lucrarile sub standard si pentru termenele depasite, autoritatile ar trebui sa mearga mai departe in justitie sa recupereze eventualele prejudicii cauzate de asocierea care a castigat contractul, dar care nu a respectat prevederile.

Decizia de reziliere ar insemna practic o noua amanare, pana cand o noua licitatie va fi lansata si un nou contract va fi semnat, insa este singura masura care poate garanta ca acesta etapa esentiala a Studiului de Fezabilitate va fi facuta cum trebuie.

Totusi, trebuie sa recunoastem pentru autoritatile de la Transporturi o eventuala decizie de reziliere ar fi o lovitura grea de imagine, asta dupa dupa ce Ministerul Transporturilor si Compania de Autostrazi au fost criticate ani la rand ca au sabotat si au intarziat demararea studiilor pentru autostrada Sibiu - Pitesti, in special sub mandatul lui Dan Sova. In plus, presiunea publica pentru o autostrada intre Pitesti si Sibiu intr-un timp cat mai scurt este enorma.

Chiar si asa, riscul unui Studiu de Fezabilitate realizat cu intarzieri si probleme de calitate care sa afecteze puternic etapa de contructie e mai mare decat orice imagine sifonata sau o prelungire a termeneului de realizare a proiectului.

Relicitarea SF-ului, dar cu termene serioase si lucrari atent monitorizate

Pentru a se asigura ca nici urmatorul contract de revizuire a SF-ului nu va avea aceleasi probleme, CNADNR ar trebui sa lanseze o licitatie mai complexa, fara termene nerealist de rapide cum au fost lansate in epoca Dan Sova.

O revizuire a SF-ului pentru un astfel de proiect complex care sa dureze doi ani si cu lucrari de calitate ar putea scuti autostrada de probleme si intarzieri serioase in faza de constructie.

De altfel, avand in vedere experientele anterioare nu prea reusite in care proiectarea a fost lasata tot in sarcina constructorului, autoritatile ar putea introduce acum si partea de proiectare in acelasi contract de revizuire a SF-ului, astfel incat demararea executiei sa se faca cat mai rapid dupa finalizarea studiilor.

In plus, trebuie adresata si problema costurilor absurd de mici. Actualul SF a fost castigat la licitatie pentru circa 6,5 milioane de euro, o suma foarte mica pentru un proiect de asemenea importanta si amploare. O noua licitatie ar trebui sa porneasca de la un pret corect pentru un astfel de proiect dificil, iar criteriul de atribuire ar trebui sa nu mai fie pretul cel mai scazut. Zicala cum ca "suntem prea saraci sa ne permitem lucruri ieftine" se potriveste mai bine ca niciodata aici.

O licitatie serioasa, cu termene realiste si la o valoare justa comparativ cu gradul de complexitate ar trebui sa atraga firme sau asocieri mari, competente, care se pot angaja sa realizeze in timp util si la standarde inalte studiul si proiectarea pentru acest proiect esential pentru infrastructura rutiera din Romania.

Acum, tot ce e nevoie de la Guvernul Ciolos si de la proaspata conducere de la Ministerul Transporturilor si de la Compania de Autostrazi este sa aiba curajul sa ia aceasta masura nepopulara si sa se asigure ca vor lansa in schimb la licitatie un contract mult mai serios si mai bine monitorizat.

Trebuie precizat ca actualul contract de revizuire a SF-ului pentru autostrada Sibiu - Pitesti a fost lansat in 2014 de catre Dan Sova, cu un termen nerealist de 4 luni pentru sectiunile de capat. Contractul a fost atribuit un an mai tarziu in mandatul lui Ioan Rus si semnat in timpul mandatului lui Iulian Matache la Transporturi. In toata perioada cand a fost relicitat contractul si apoi implementat pana spre finalul anului 2015 la sefia CNADNR a fost Narcis Neaga.

HotNews.ro a contactat inca de vineri liderul Asocierii Spea - Tecnic pentru un punct de vedere referitor la raportul JASPERS si la amanarile solicitate CNADNR, insa pana la momentul publicarii acestui material nu a primit un raspuns.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.
















25238 vizualizari

  • -14 (32 voturi)    
    Pitești-Sibiu egal nterese politice (Luni, 11 ianuarie 2016, 18:45)

    gaznir [utilizator]

    Ca să legi vestul României (Constanța) de vestul Europei, n-ar fi mai indicat ca autostrada să se construiască prin sud, pe axa Constanța-București-Craiova-Timișoara? Ar rezulta un cost infinit mai mic de contrucție și ar lega centre economice mult mai importante.

    Pitești-Sibiu mi se pare un proiect pur al intereselor oamenilor politici. Nu pot să nu remarc legătura dintre prim-miniștrii ardeleni și autostrăzile din zona Ardealului. În celelalte zone ale țării nimic? Păi atunci ce fel de nație unită suntem dacă nu avem nici măcar o autostradă completă vest-est? Nu mai zic de una nord-sud.
      #showComment#showComment#showComment#showComment#showComment
  • -16 (30 voturi)    
    regula spune spune că (Luni, 11 ianuarie 2016, 19:23)

    Mazeta [utilizator]

    Imperiul creează infrastructura, colonia dă materiile prime. Așa s-a întâmplat dintotdeauna în toate țările lumii. Romanii, turcii și nemții ne-au făcut drumuri în schimbul resurselor.

    Cu noii stăpâni e mai rău ca niciodată. Noi le dăm materiile prime, noi trebuie să le facem și infrastructura.
      #showComment#showComment#showComment
  • +5 (9 voturi)    
    Singura optiune: Renasterea Imperiului Roman? (Luni, 11 ianuarie 2016, 19:29)

    Plagarus [utilizator]

    Doar trei imperii au reusit sa faca ceva drumuri in Romanica : Imperiul Roman, cel Habsburgic si cel.......... comunist.
    Dar cum şi-au construit romanii drumurile?
    Prima etapă era stabilirea traseului.
    Generic se numeau : VIA. Drumul mare se numea Via cosularis, praetoria.Virg=ulita straduta, via mortis, felia de morte=calea cea buna.
    In general, caile romane erau facute din piatra de prin imprejurimi.
    Caile, drumurile importante erau din granit, calcar, celelalte din ce se gasea. Chiar si din lemn.
      #showComment
  • +11 (13 voturi)    
    totusi (Luni, 11 ianuarie 2016, 19:53)

    federal [utilizator]

    ar fi de raspuns la cel putin 2 intrebari:

    - cine plateste intarzierea / cine recupereaza banii dati aiurea pe studiile de pina acum?

    - unde a fost Jaspers pina acum, stie sa fie si proactiv sau sta la pinda sa spuna ceva de abia cand tampenia e nascuta si nu mai sunt variante?
      #showComment#showComment
  • +3 (3 voturi)    
    E o pb de abordare a relatiei cu COM/Jaspers (Luni, 11 ianuarie 2016, 21:50)

    Roman_Cetatean [utilizator]

    Daca doream cu adevarat sprijinul lor- il ceream de la bun-inceput- adica, incepand cu documentatia pentru atribuirea contractului de servicii pt SF.
    Adica, Jaspers sa dea input la :
    -Caietul de sarcini si DA a licitatiei
    -sa fie cooptati in comisia de evaluare a ofertelor si sa se pronunte asupra viabilitatii ofertelor tehnice, a metodologiilor propuse etc
    - sa fie impartit contractul in mai multe livrabile('delivrables') cu termene mai mici si pentru receptie fiecare sa fie supus evaluarii Jaspers.
    samd.
    Daca stii ca aprobarea proiectului mare depinde de consultantii JASPERS ai COM, atunci le ceri suportul si ii implici in toate fazele. Poate observatiile lor sunt pedante pe alocuri, dar cum COM aproba proiectul si da banii, avem de ales?
    Asa, am pierdut 2,3 ani...
    Posibil sa fie si o pb de sub-bugetare si de aprobare a ofertei castigatoare doar pe baza "pretului cel mai scazut"-care e o calamitate uneori cand vb de servicii sofisticate, vin tot felul de oferte dumping, cu valori ireale, esti obligat cf OG 34 sa le atribui si pe urma te trezesti ca iti livreaza ingineri de "2 lei", tot felul de personaje slab-pregatite, ca se zgarceste la costurile de deplasari, la cele de simulari (pt care treb sa subcontracteze de regula institute de cercetare) etc-ca deh, de unde sa ii iasa un mic profit acolo si astfel te trezesti cu tot contractul compromis.
      #showComment
  • -6 (12 voturi)    
    Bruxelul impune combinatia cu Jaspers !!! (Luni, 11 ianuarie 2016, 22:24)

    andreesanu [utilizator]

    Hotnews ai trecut iar la cenzura ???.
    Daca tie nu-ti pute magariile celor de la Bruxel or ai nasul infundat or esti de partea mafiotilor !!!.
    Daca nu vezi golaneala Bruxelului cu impunerea lui Jaspers ca supervizor al acestei autostrazi nu mai publica articolul cu autostrada Sibiu -Pitesti.
    Credeam ca de golanii se tin numai derbedeii de la CANDNR ,dar vad ca-i generala chestia in Europa.
    Astia care nu punem botul se chiama ca suntem niste TAMPITI !!!
  • -6 (10 voturi)    
    Adevaratul motiv (Luni, 11 ianuarie 2016, 22:55)

    Alor [utilizator]

    pentru care nu se construieste autostrada Sibiu -Pitesti este acesta
    http://www.b1.ro/stiri/externe/adevaratul-motiv-pentru-care-olandezii-nu-ne-vor-in-schengen-atat-timp-cat-rotterdamul-se-afla-in-olanda-si-constanta-in-romania-noi-nu-vom-intra-in-schengen-foto-136902.html
  • +4 (6 voturi)    
    mda (Marţi, 12 ianuarie 2016, 0:07)

    mbembe [utilizator]

    In unele state si chiar orase din lume se fac mult mai multi km de metrou, de autostrada taind muntele sau chiar in ocean... in Romania se fac km-uri de hartii si ordonante! Pacat ca din vorbe goale si gogosi nu se pot face drumuri- am fi fost pe primul loc in lume la autostrazi!
  • +1 (1 vot)    
    Substandard Documentation (Marţi, 12 ianuarie 2016, 9:51)

    spurfilm [utilizator]

    The development of a sophisticated infrastructure in Romania can never be achieved by the Romanian Government alone. The only money any government has available comes from the people through taxation. So for Romania, most of the money has to come from outside. Understanding how to aquire external sources of funding (such as from the EU) is vital.

    The latest plan for the A1 between Pitesti and Sibiu as submitted to the EU was incomplete and of low quality. Many important details relating to engineering and the environment were not properly researched and presented. Until the documentation is complete, the details of the route cannot be considered.

    The Romanian Government is very inexperienced in applying for subsidy at a level which is normal in Western Europe. This is why Romania is advancing so slowly in terms of infrastructure.

    Many opportunities for EU subsidy have been missed because of the inexperience of Romanian Government ministers and their departments in the following areas...

    1. Researching a project in terms of technical and engineering, environmental, cultural and climatic requirements to produce a coherent and practical plan which conforms to European standards.

    2. Applying for grants with the correct documentation within the specified date of application, and according to existing European infrastructure needs.

    3. Efficiently managing the process of tendering the construction lots.

    4. Managing the subsequent projects according to strict schedules and on-site quality control.

    The only solution is for the Romanian Government to obtain external assistance from outside the country - to learn from others with a greater level of experience. It will be expensive, but during this process the Government will learn how to do this work properly and more efficiently.

    An important requirement will be to remove highway construction as far away from politics as possible and make road-building a national priority for the growth of the Romanian economy.
  • 0 (0 voturi)    
    Stire veche - SF in bataie de joc (Joi, 14 ianuarie 2016, 10:03)

    IonescuCristian [anonim]

    Informatii pe tema Studiului de Fezabilitate intocmit in bataie de joc au circulat pe forumul CNADNR cu o luna si jumatate in urma !
    Sunt postari in care se spunea ca e facut la misto. (2 dec. 2015)
    http://forum.cnadnr.ro/viewtopic.php?f=3&t=9&p=856&sid=c1f58ee1d524ad034035af18c792a330#p856


Abonare la comentarii cu RSS



de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului




Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version