Autostrada Câmpia Turzii - Târgu Mureș, sectorul Ogra - Târgu Mureș mai exact, are contractul de execuție semnat încă din primavara lui 2015. Cu toate acestea, nici până acum nu s-au demarat lucrările. Unul din impedimente a fost o simplă modificare a unei Hotărâri de Guvern care a batut pasul pe loc încă de anul trecut. Consilierul pe probleme de infrastructură a premierului Cioloș povestește cum a fost remediată cu prioritate HG-ul care ar fi avut nevoie altfel de 6 luni să parcurgă întreg circuitul de aprobări și avizări. În calea demarării lucrărilor stă acum un alt pas birocratic: scoaterea terenurilor din circuitul agricol.

A3 Campia Turzii - Targu MuresFoto: Hotnews

Mai jos, postarea consilierului pe probleme de infrastructură a premierului Dacian Ciolos, Cătălin Drulă, pe contul sau de Facebook:

"HOTĂRÂRE pentru modificarea art.3 la Hotărârea Guvernului nr. 729/2015”

Sună așa de sec și tehnic că-mi vine greu să cred că m-a preocupat 20 zile și a fost nevoie de zeci de telefoane ca să o văd adoptată astăzi.

Despre ce e vorba: o bucată de 20km din autostrada Transilvania de la Tg. Mureș spre Cluj. Anul trecut în primăvară s-au semnat contractele de execuție, proiectul a fost prins pentru finanțare europeană, dar lucrările nu au pornit niciodată. Pentru că terenurile nu fuseseră expropriate. Cînd în sfîrșit s-a adoptat hotărîrea de expropriere în septembrie 2015, s-a decis că e prea tîrziu să mai demareze proiectul pe exercițiul financiar european ce a început în 2007 și s-a terminat la 31 dec 2015. Așa că nu s-au mai plătit nici banii pentru exproprieri.

Aici am găsit proiectul într-o discuție pe 8 ianuarie, prins în cercul vicios al birocrației: la articolul 3 scria că banii se alocă din Programul Transport 2007-2013, dar programul se terminase așa că nu erau de fapt bani. Soluția s-a conturat rapid: era nevoie de o modificare a articolului 3 - pentru prietenii mei ITiști, un “patch” smile emoticon - care să schimbe sursa de finanțare în fondurile europene 2014-2020. Mi s-a spus că un asemenea HG durează pînă la 6 luni să parcurgă întreg circuitul de aprobări și avizări.

Premierul chiar vrea să ne iasă infrastructura anul acesta. Să rezolvăm blocajele de pe proiectele în curs, să schimbăm procesul de avizare și autorizare acolo unde e vorba doar de birocrație inutilă, să tratăm proiectele ce conectează România cu prioritate. Prin urmare mi s-a părut de neconceput să dureze 6 luni o mică modificare fără de care nu poate demara proiectul.

Rezultatul este că azi Hotărîrea a fost aprobată în ședința de guvern. Proiectul de autostradă e cu un pas (mare) mai aproape de a începe. Le mulțumesc tuturor celor care au făcut eforturi (unii dintre ei au lucrat în weekend), înțelegînd importanța unui proiect de interes național. Le mulțumesc chiar și celor care poate n-au înțeles de data aceasta și sper ca data viitoare să meargă lucrurile mai bine.

Ce urmează acum: deschiderea creditului bugetar la Finanțe pentru plata exproprierilor. Consemnarea sumelor în conturile proprietarilor. Notificarea proprietarilor cu perioada de 20 de zile obligatorie în lege. Emiterea deciziei de expropriere.

Dar lucrările, lucrările cînd încep?

Ultimul pas este eliberarea autorizației de construire. Din nefericire, aceasta nu poate fi obținută fără scoaterea terenurilor pe care trece autostrada din circuitul agricol (deși aceste terenuri sunt deja ale statului). Este un pas birocratic care poate dura și 6-12 luni. Ori așa ceva nu e acceptabil, mai ales că nu există niciun beneficiu al acestui pas. Pentru eliminarea acestei birocrații inutile - reducînd acel timp de 6-12 luni la zero practic - lucrăm acum la un proiect de act normativ urgent, dar despre asta voi povesti mai multe într-o postare viitoare.

Sperăm sa fie gata în februarie acest act normativ și atunci răspunsul ar fi că proiectul ar putea avea lumină verde foarte rapid. Are timp de execuție 12 luni, conform contractului, ceea ce înseamnă că dacă constructorii se mobilizează cum trebuie, am putea avea autostrada gata (sau aproape gata) la sfîrșitul anului!"