Guvernul Ciolos isi propune ca in anul pe care il are la dispozitie sa eficientizeze si sa profesionalizeze sistemul de implementare al proiectelor de infrastructura, cu un amre accent pe Compania de Autostrazi, a declarat vineri premierul Dacian Ciolos. "Noi in trecut mergeam foarte repede pe Studiul de Fezabilitate si pe proiectul tehnic si puneam presiune pe cei care le fac sa le termine cat mai repede si ne trezeam apoi la partea de implementare ca avem probleme (...) S-a mers foarte mult pe pretul cel mai mic si am vazut ce inseamna pretul cel mai mic, perioada cea mai scurta. Contractorii se grabesc sa faca lucrurile repede si cu bani putini. Nu s-a mers pe calitatea implementarii", a declarat Ciolos.

Infrastructura in Romania, eterna problemaFoto: CNADNR

"As vrea ca anul acesta nu doar sa continuam implementarea proiectelor care sunt mature sau care sunt in derulare, ci sa si pregatim proiectele noi, conform MasterPlanului", a declarat primul ministru Dacian Ciolos dupa o sedinta la Ministerul Transporturilor.

"I-am cerut domnului director general al CNADNR ca in saptamanile urmatoare sa vina cu o viziune mai precisa legat de ceea ce vrea sa faca in managementul companiei pentru a accelera procesul de reprofesionalizare a companiei, de cresterea performantei in pregatirea si in monitorizarea proiectelor pe care le are in responsabilitate", a precizat prim-ministrul.

"Guvernul acesta poate intr-un an de zile sa eficientizeze, sa transparentizeze, sa profesionalizeze sistemul de implementare. Rolul CNADNR este unul central, dar nu e suficient. Sunt o serie de alte lucruri care trebuiesc corectate, de la proceduri la modul de gandire in pregatirea proiectelor. E un lucru esential. Am constatat ca noi in trecut mergeam foarte repede pe Studiul de Fezabilitate si pe Proiectul Tehnic si puneam presiune pe cei care le fac sa le termine cat mai repede si ne trezeam apoi la partea de implementare ca avem probleme tocmai pentru ca n-am fost suficient de profesionisti in elaborarea caietului de sarcini pentru SF, nu am stiut ce vrem de fapt de acolo. In CNADNR nu a existat competenta aceasta pentru a putea citit profesionist un SF, dar sa-l mai si analizez, sa tragi anumite concluzii. Tot acest proces am cerut Ministerului Transporturilor sa-l regandeasca si sa incercam sa acceleram proiectele pe care le avem insistand pe partea de calitate", a declarat Ciolos.

"Inclusiv la contractare, la achizitii publice, s-a mers foarte mult pe pretul cel mai mic si am vazut ce inseamna pretul cel mai mic, perioada cea mai scurta. Contractorii se grabesc sa faca lucrurile repede si cu bani putini. Nu s-a mers pe calitatea implementarii, pe calitatea expertilor cu care aceste companii vin. As vrea toate aceste lucruri sa le clarificam ca pana la sfarsitul anului sa lasam nu doar niste proiecte in derulare care sa fie previzibile si pentru anii urmatori, dar sa lasam un dispozitiv care sa fie mai eficient in implementare. Dupa ce vedem ca un an, doi reusim sa ne tinem de ce planificam, atunci sigur ca putem sa vorbim si de finantarea pe urmatorii zece ani", a mai spus premierul.

Pe de alta parte, primul ministru a precizat in in zilele urmatoare Ministerul Transporturilor va pregati o ordonanta de urgenta pentru a debloca procesul de avizare si autorizare care intarzie foarte mult multe proiecte.

"Scoaterea din circuitul agricol de exemplu, diferitele avize legate de transportatorii de energie s.a.m.d, alti parteneri care intra in contact cu proiectele de infrastructura. E in pregatire, totodata, e chestiune de zile, o hotarare de guvern pentru a clarifica anumite aspecte legate de achizitiile publice, la fel, pentru a facilita, pentru a simplifica si transparentiza mai mult pregatirea contractelor de achizitii publice", a precizat Ciolos, la finalul intalnirii de la Ministerul Transporturilor.