Desi pare un proiect care nu mai demareaza, Magistrala 6 de metrou pana la Aeroportul Henri Coanda din Otopeni este un proiect matur, avansat, iar autoritatile lucreaza la ultimele proceduri inainte de lansarea licitatiilor de lucrari. In acelasi timp, sunt cautate solutii ca investitia de peste 1 miliard de euro sa fie sustinuta si din bani europeni, pe langa fondurile de la buget si imprumutul de 320 de milioane de euro de la japonezi. Intr-o potentiala competitie cu proiectul mult mai ieftin al ministerului Transporturilor de a prelungi actuala linie de cale ferata pana in aeroport, oficialii de la metrou recunosc ca nu exista in plan ca M6 si calea ferata sa se interconecteze in vreun fel.

Metroul din CapitalaFoto: HotNews.ro / Victor Cozmei

Cat de aproape e Magistrala 6 de inceperea lucrarilor? Surse: Pentru a fi gata pana la Europeanul din 2020 ar trebui lansata licitatia in primavara

"Legatura retelei de metrou a municipiului Bucuresti cu Aeroportul International Henri Coanda - Otopeni se afla in stadiul de elaborare a documentatiei de atribuire a lucrarilor de structura", se arata intr-un rapsuns oficial al Metrorex la solicitarea HotNews.ro

Neoficial, insa, surse foarte apropiate situatiei au explicat pentru HotNews.ro ca proiectul Magistralei 6 de metrou este unul matur (n.r. in stadiu avansat de pregatire), foarte aproape de o licitare a lucrarilor inca din acest an. Mai mult, alte surse spun chiar ca pentru a fi gata la timp pentru Campionatul European de Fotbal din 2020, cand Bucuresti va gazdui trei mecirui pe Arena Nationala, licitatia pentru lucrari ar trebui sa se lanseze cel tarziu in luna martie.

Magistrala 6 spre Aeroportul Otopeni

Magistrala 6 spre Aeroportul Otopeni

Foto: Metrorex

Intre timp, directorul general al Metrorex a explicat intr-un interviu pentru Agerpres ca documentatia tehnica a fost avizata in Consiliul Tehnico-Economic (CTE) Metrorex saptamana trecuta si ca merge spre avizare la CTE-ul Ministerului Transporturilor.

"In momentul in care avem si avizul interministerial, putem sa promovam o Hotarare de Guvern ca sa aprobam indicatorii tehnico-economici. Deci, asta ar fi un pas. Al doilea pas, in situatia in care Planul de Mobilitate Urbana Durabila se avizeaza de Consiliul General al Municipiului Bucuresti si de Consiliul Judetean Ilfov, ne creeaza premisele ca noi sa propunem un alt act normativ de aprobare a strategiei de dezvoltare a metroului care ar sta la baza, sa zic asa, cererii de finantare de la Comisia Europeana si am putea demara lucrarile privind consultanta in exproprieri, exproprieri, lucrari de structura. Deci, am identificat solutiile de finantare", a declarat Marin Aldea, directorul Metrorex.

Costul M6: 1 miliard de euro. Avem 320 de milioane dintr-un imprumut de la japonezi. Restul ar putea veni din fonduri europene si de la buget

Potrivit Metrorex, in raspunsul oficial transmis la solicitarea HotNews.ro se precizeaza ca "valoarea totala a investitiei (proiectare si executie) este de 1.085 milioane euro, fara TVA. Finantarea este asigurata din imprumut extern aproximativ 320 milioane de euro si diferenta este acoperita de la bugetul de stat".

Metrorex face referire la imprumutul de la Guvernul Japoniei, prin Agentia Japoneza pentru Cooperare Internationala - JICA, de 41,87 miliarde de yeni, circa 320 de milioane de euro.

Cu toate acestea, surse guvernamentale sustin pentru HotNews.ro ca in prezent se cauta o formula astfel incat Magistrala 6 sa fie trecuta si pe fonduri europene, in programul 2014 - 2020, astfel incat intreg proiectul sa fie realizat printr-un mix de fonduri: Imprumut - Fonduri Europene Nerambursabile - Buget de Stat.

Metrorex sustine oficial ca "in functie de bugetul alocat, finalizarea lucrarilor este estimata pentru cel de-al doilea trimestru al anului 2021".

Magistrala 6 (M6) de metrou ar urma sa aiba o lungime de 14,2 kilometri si cuprinde 12 statii. Principalele puncte de interes aflate pe traseul liniei de metrou includ Gara de Nord, Gara Basarab, Romexpo, Gara Baneasa, Aeroportul Baneasa "Aurel Vlaicu", Centru Comercial Baneasa, Aeroportul International "Henri Coanda".

Metrou vs Calea Ferata - doua proiecte paralele sau care se canibalizeaza?

Traseul viitoarei linii de metrou (mov) si traseul actualei linii CF (rosu)

Traseul viitoarei linii de metrou (mov) si traseul actualei linii CF (rosu)

Foto: Hotnews

In timp ce autoritatile de la metrou au tot pregatit si pregatit proiectul Magistralei 6 pana la Otopeni, Ministerul Transporturilor a promovat in spatiu public in ultimii ani, uneori mai vocal, alteori indirect, ideea unui proiect prin care actuala linie de cale ferata ce ajunge in camp la circa 1 km de aeroport sa fie prelungita pana intr-un terminal subteran/gara subterana ce s-ar putea construi sub parcarea aeroportului.

Investitia ar urma sa coste circa 150-200 de milioane de euro, mult mai putin decat Magistrala 6 de metrou, insa proiectul nu este nici pe departe la fel de matur ca si cel de metrou.

"O capitala europeana ar merita sa aiba aceste doua proiecte in paralel, cu acces la aeroport", a raspuns intr-o conferinta de presa Ministrul Transporturilor, Dan Costescu, la intrebarea HotNews.ro cu privire la planurile de conexiune a Aeroportului cu Bucurestiul.

"Nu este deplasat sa consideram ca trebuie sa avem si cale ferata si metrou pana la aeroport. In acest moment, proiectul feroviar nu este la fel de matur, precum cel al metroului. Ce ne gandim acum sa facem? Asa cum arata lucrurile acum, metroul are pozitia numarul l, noi suntem sub niste constrangeri financiare date de Master Plan si de acel deficit de finantare despre care spuneam, deci de asta avem nevoie de conceptul de prioritizare, de programare. Metroul se afla in 'pole-position', dar evaluam in acelasi timp si posibilitatile de a construi o cale ferata, nu una de mare viteza, nu una de mari standarde, ci o cale ferata eventul ieftina, dar prin solutii poate fi facuta interesanta, cu un material rulant modern, atragator, care sa fie, practic, un shot intre aeroport si Gara de Nord", a spus ministrul Transporturilor Dan Costescu.

Ministru Transporturilor recunoaste ca cele doua proiecte s-ar putea "canibaliza", insa depinde de ce va indica studiul de trafic pentru linia de Cale Ferata pe care ministerul il va derula in acest an. "Exista acest risc de canibalizare, dar depinde pentru ce le alocam si depinde de studiul de trafic acest lucru. El ne va spune exact in ce zona trebuie sa ne oprim, pentru ca sunt niste diferente. Sunt unii care circula cu niste scopuri, sunt altii care circula cu alte scopuri. De exemplu, la metrou viteza maxima comerciala ar fi undeva la 35 km pe ora, insa, la feroviar, chiar daca traseul este mai lung, ne-am putea permite o viteza comerciala de 65 km pe ora, deci dublu. Fara sa mai oprim prin toate statiile ar putea sa rezolve o problema", a explicat Costescu.

Magistrala M6 si Calea Ferata cu tot cu Gara subterana - fara interconectare in planuri

Calea ferata si Aeroportul Otopeni

Calea ferata si Aeroportul Otopeni

Foto: Hotnews

Indiferent in ce momente se vor realiza cele doua proiecte si daca vor fi realizata pana la urma ambele, cert este ca in momentul de fata planurile nu prevad o conexiune intre cele doua. Practic, planul oficial al Metrorex pentru Magistrala M6 nu are in vedere o conexiune cu o viitoare gara si linie de cale ferata la Aeroport.

"Proiectul privind realizarea Magistralei 6 de metrou nu prevede interconectarea cu proiectul CFR", se arata intr-un raspuns oficial al Metrorex la solicitarea HotNews.ro.

In septembrie 2015, intr-un interviu pentru HotNews.ro, Ministrul Transporturilor de atunci, Iulian Matache, recunoastea ca terminalul de cale ferata ce ar urma sa se contruiasca sub una din parcarile aeroportului ar trebui sa deserveasca si viitoarea linie de metrou.