Contractul cu firma UMB pentru "ciotul" de 8,7 km de autostrada de langa Cluj-Napoca, de la Gilau la Nadaselu nu a fost reziliat, insa sunt in continuare negocieri, a declarat joi, in teren, ministrul Transporturilor, Dan Costescu. HotNews.ro a scris in urma cu doua zile ca rezilierea contractului este iminenta, in conditiile in care Compania de Drumuri cere constructorului sa scada din valoara contractului pentru ca ar fi facut "economii", desi lucrarile executate sunt conform proiectului si au fost avizate de consultant. Stadiul fizic al autostrazii se apropie de 70%, insa paltile efectuate de stat abia trec de 40 de procente.

Ministrul Transporturilor, Dan Costescu, in vizita pe un santierFoto: MT

"A fost o negociere normala, noi reprezentam statul, mai dura decat de obicei, la noi e vorba de banii statului, la ei de banii dansilor, se dau si declaratii mai razboinice, sunt sigur ca vom gasi o cale sa terminam acea autostrada in termen rezonabil. Contractul nu a fost reziliat, este vorba doar de o negociere mai dura. Este un tronson greu si pentru proiectant si pentru constructor, sunt alunecari de teren, se cauta solutii, dar nu acestea au fost cauzele pentru care s-a vorbit despre reziliere. S-a vorbit de reziliere in cadrul negocierii. Am speranta ca luni la ora 5 dimineata se va lucra", a declarat Costescu.

"Sunt si presiuni din partea companiei, dar nu se pune problema sa ramanem in urma cu banii. Nu sunt intarzieri, sunt etape pe care noi trebuie sa le parcurgem pentru ca rezultatul sa fie unul corect si legal. La Gilau-Nadaselu, situatia de acolo ne da dreptul sa consideram finalizarea pana la sfarsitul anului", a declarat ministrul Dan Costescu, citat de Monitorul de Cluj.

Contractul cu UMB, in pericol de a fi reziliat dupa ce intre constructor si autoritati au aparut neintelegeri la bani

HotNews.ro a scris in exclusivitate in urma cu doua zile ca UMB Spedition, firma detinuta de omul de afaceri Dorin Umbrarescu, a trimis o notificare de reziliere a contractului pentru A3 Gilau - Nadaselu la Compania de Autostrazi, dupa ce autoritatile au refuzat sa-i plateasca lucrarile facute.

Potrivit surselor HotNews.ro, CNADNR nu doreste sa plateasca o parte din lucrarile deja efectuate si doreste diminuarea valorii contractului pentru ca firma constructoare ar fi facut economii si nu ar fi realizat anumite lucrari conform ofertei tehnice cu care a participat la licitatie.

Pe de alta parte, lucrarile realizate de catre UMB sunt conforme cu caietul de sarcini si au fost realizate dupa proiectul pe care tocmai CNADNR l-a avizat. In plus, si consultantul angajat al CNADNR pentru acest proiect a validat lucrarile facute.

Vorbim de unul dintre loturile de autostrada care a mers cel mai bine din punct de vedere al constructiei, desi de-a lungul timpului decalajul intre progresul fizic si cel financiar a fost mereu unul mare. Cu alte cuvinte, constructorul mereu a lucrat mai mult decat reusea CNADNR sa plateasca.

Consilierul primului-ministru pe infrastructura: "Abordarea CNADNR este absurda si a fost introdusa în trecuta conducere cu principal motor teama de DNA și Curtea de Conturi"

Informatia a fost confirmata pentru HotNews.ro si de catre Catalin Drula, consilierul premierului Ciolos pe infrastructura, care e de parere ca abordarea contractului de catre CADNR este eronata:

"E vorba de o abordare de contract [n.r. a CNADNR], dupa mine eronata, in care se pune greutate pe "oferta tehnica" de la licitatie cind de fapt rolul acesteia intr-o licitatie de tip design&build (FIDIC galben) este nul.

Daca in schimb ii dai "greutate", apare comparatia intre "oferta tehnica" de la licitatie si proiectul tehnic produs dupa perioada de proiectare. Si de aici ideea de "reducere".

Este un tip de abordare absurd dupa mine, introdus in trecuta conducere CNADNR, cu principal motor teama de DNA si Curtea de Conturi: "dar daca ne acuza ca de ce am platit aceiasi bani pe 'mai putina autostrada'?".

Argumentul e in mod evident fals - pentru ca suma (forfetara) ofertata la licitatie este pentru proiectarea si executia autostrazii cu respectarea caietului de sarcini si nu pentru plansele si descrierile care se pun in cadrul ofertei.

Cu alte cuvinte, achizitia publica nu e concurs de solutii unde fiecare ofertant sa propuna si sa promita ce vrea el sa construiasca. Pentru ca ce se va construi, nu poate sa reiasa decit dupa faza de proiectare.

In paranteza fie spus, la design&build nici n-ar trebuie cerute in propunerea tehnica descrieri tehnice (piese scrise si desenate), dar presupun ca si aici tot faimoasa si absurda teama de Curtea de Conturi e in joc. Adica "cum sa acordam un contract de 250 de milioane de lei asa fara sa ne dea si niste planse, niste descrieri?! cine are curaj?!"."

Decalaj intre lucrarile din teren si platile facute de Compania de Autostrazi

La finalul lunii ianuarie, CNADNR a transmis, la solicitarea HotNews.ro stadiul executiei si stadiul financiar si estima ca finalizarea lotului s-ar face pana la final de 2016.

Stadiu executie: 66,46%

Stadiul financiar: 43,78%

Chiar din datele transmise de catre CNADNR se vede diferenta substantiala intre stadiul fizic al executiei si stadiul financiar, platile efective facute de catre Compania de Autostrazi.

Chiar si asa, decalajul a fost unul si mai mare. Spre exemplu, in iulie 2015, la mai putin de un an de la inceperea lucrarilor, executia ajunsese la 52% (!), in timp ce stadiul financiar era de doar 15,46%!

Tronsonul de 8,7 km A3 Gilau - Nadaselu traverseaza dealurile din apropierea municipiului Cluj-Napoca, a fost contractat in anul 2014 cu asocierea UMB-Tehnostrade si costa 59 milioane euro, finantarea fiind doar de la bugetul de stat.

Detaliat, despre tronsonul A3 Gilau - Nadaselu.