Companiile franceze din Romania propun 35 de masuri pentru deblocarea si incurajarea proiectelor de infrastructura si constructii

de Victor Cozmei     HotNews.ro


Infrastructura in Romania, eterna problema
Foto: CNADNR
Investitorii straini urmaresc starea infrastructurii unei tari inainte de a investi pentru ca infrastructura este un indicator esential al competitivitatii unei economii, sustin reprezentantii companiilor franceze din Romania care au lansat prin Camera de Comert, Industrie si Agricultura Franceza din Romania (CCIFER) "Cartea Alba a Constructiilor", un document care contine 35 de masuri propuse de mediul de afaceri pentru deblocarea si incurajarea proiectelor de infrastructura si constructii din Romania. Potrivit acestora, primul pas pentru a recupera intarzierile inregistrate de Romania in ceea e priveste dezvoltarea infrastructurii ar fi reformarea procesului de achizitii publice.

Descarca de aici documentul cu cele 35 de masuri propuse de companiile franceze din Romania pentru deblocarea si incurajarea dezvoltarii proiectelor de infrastructura si constructii (.doc, ~110 KB)

Potrivit CCIFER, organizatie care  reuneste peste 450 de companii, cu capital francez si romanesc, ce reprezinta 15 % din PIB-ul Romaniei si peste 135 000 locuri de munca, considera ca sectorul constructiilor este un contributor important la PIB-ul Romaniei (7% in 2015), iar dinamica acestui sector este un semnal puternic al evolutiei activitatii economice la nivel national.

"Sunt masuri care vizeaza procesul de achizitii publice, mecanismele de reglementare ale pietei, relatiile dintre beneficiari si contractanti, managementul companiilor de stat, calitatea materialelor si a procesului de productie, relatia dintre beneficiarii finali companii private si subcontractori, promovarea proiectelor realizate in parteneriat public-privat si formarea profesionala. Propunem aceste masuri, ca parteneri de dialog, autoritatilor si ne oferim toata expertiza, timpul si resursele pentru a contribui la implementarea lor si la relansarea unui sector crucial pentru economia Romaniei" a declarat Adriana Record, director executiv al CCIFER.

Sectorul constructiilor este paralizat de lipsa de profesionalism si transparenta, se sustine in Cartea Alba a Constructiilor. "Desi cadru normativ exista, o parte dintre prevederi nu sunt aplicate sau sunt ignorate de catre actorii implicati in initierea si derularea proiectelor de infrastructura. Aceste probleme fragilizeaza companiile si piata fortei de munca, fie ca este vorba de investitii private sau de cele publice", se arata in document.

Masuri pentru reformarea achizitiilor publice? Caiet de sarcini realizat extern, renuntarea la criteriul "pretul cel mai mic" si fara contestatii abuzive

"Ultrareglementarea, interpretarea diferita a acelorasi prevederi din partea institutiilor statului si recursul la contestatii interminabile in cadrul licitatiilor de achizitii publice sunt printre principalele cauze ale intarzierii pe care a inregistrat-o Romania in procesul de dezvoltare a infrastructurii. In acest context exista orientari strategice, masuri si modele de contracte care ar trebui sa fie utilizate pentru solutionarea acestor probleme", se arata in documentul lansat de Camera de Comert Franceza.

Primul pas pentru a recupera intarzierile inregistrate de Romania in ceea ce priveste dezvoltarea infrastructurii, potrivit CCIFER, ar fi reformarea procesului de achizitii publice, prin masuri precum realizarea caietului de sarcini de catre o entitate privata, impartiala si specializata, independenta de autoritatea publica; profesionalizarea comisiilor de evaluare a ofertelor; descurajarea contestatiilor abuzive; utilizarea cu prioritate a criteriului 'cel mai bun raport calitate-pret' si nu a criteriului 'cel mai scazut pret', tinand cont de factori de evaluare ce privesc riscul financiar sau judiciar; asigurarea independentei inginerului supervizor.

Black-list pentru firmele neserioase

Totodata, CCIFER propune aplicarea unui sistem obiectiv de certificare a companiilor, care sa ateste competentele si capacitatea de executie a acestora, precum si respectarea legii si a conditiilor pietei. O alta masura ar fi publicarea unei liste negre cu companii contractante care au fost eliminate din cadrul unor contracte de achizitii publice, fie pentru ca nu si-au respectat angajamentele asumate, fie pentru ca le-au executat defectuos.

Pe de alta parte, reprezentantii companiilor franceze cer eliminarea clauzelor abuzive din contractele de achizitie publica si introducerea unor clauze care sa specifice clar termene si sanctiuni, atat pentru prestatori, cat si pentru beneficiari - autoritati publice.

"Acest lucru ar elimina, de exemplu, situatiile in care platile catre prestatori sunt intarziate sau programate arbitrar, contrar prevederilor contractului, chiar daca facturile sunt aprobate. O alta masura propusa in acest sens ar fi utilizarea unor definitii clare in contracte care sa nu lase loc interpretarilor si corelarea clauzelor contractuale FIDIC cu legislatia achizitiilor publice", sustin reprezentantii CCIFER.

Tot in ceea ce priveste derularea unui contract intr-o asociere, reprezentantii CCIFER sustin ca o masura de incurajare ar fi posibilitatea autoritatilor contractante sa faca plati catre fiecare dintre membri, nu doar leader-ului de consortiu.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















3470 vizualizari

  • -4 (6 voturi)    
    dati un ex de tara care s-a dezvoltat... (Joi, 7 iulie 2016, 15:29)

    demaGOGU [utilizator]

    ...cu ajutorul bancilor straine.

    una!
    • +2 (4 voturi)    
      O țară (Joi, 7 iulie 2016, 15:46)

      maisnon [utilizator] i-a raspuns lui demaGOGU

      Singapore?
    • +2 (4 voturi)    
      Tara care a investit banii imprumutati (Joi, 7 iulie 2016, 16:15)

      Fu Leng [utilizator] i-a raspuns lui demaGOGU

      in productie, nu i-a furat. Germania.
  • +1 (1 vot)    
    pe noi (Joi, 7 iulie 2016, 15:34)

    vodatepes [utilizator]

    Pe noi sa ne alegeti
  • 0 (4 voturi)    
    Construiti-va singuri infrastructura, ce (Joi, 7 iulie 2016, 16:01)

    MConstantin [utilizator]

    tot cereti ajutoare de la stat!

    Eu nu sint de acord din salariile de rahat sa suportam si costul infrastructurii.
    In realitate de aceasta infrastructura noi nu o sa profitam deloc, acelasi salariu de rahat o sa il avem.
    De aceea nici nu se face vreo infrastructura, statul nu are de unde sa ia bani caci avem salarii de rahat (deci nu prea are ce impozita), iar "marii investitori" isi muta profiturile in paradisuri. Nu vor sa se construiasca infrastructura cu banii lor, ci cu banii nostri.
    Intr-o societate libertariana, fiecare are grija de el, nu cere, nu i se ofera ajutoare / facilitati.

    E o mare vrajeala ca daca avem infrastructura, atunci vin investitorii, creaza locuri de munca, creste nevoia de forta de munca si astfel cresc salariile.
    Doar le facilitam "marilor investitori" calea spre profit.

    Mare minciuna, propaganda. Decit sa o platesc din banii mei, mai bine sa nu avem infrastructura.

    Parintii nostri au construit infrastructura Romaniei si acum "traiesc" din 600 ron pensie.
    • +2 (2 voturi)    
      Care infrastructura? (Joi, 7 iulie 2016, 16:16)

      Fu Leng [utilizator] i-a raspuns lui MConstantin

      Ca pe la altii pistele de biciclete is excelente comparativ cu cararile de catari pe care treci tu muntii.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by