​Pe DN1, langa Cluj - Napoca, sensurile de circulatie au inceput sa fie separate prin borduri si insule mediane, benzile au fost ingustate, iar in unele locuri banda II trecere fortat pe banda I pentru a lasa loc destinat virajelor la stanga. Lucrarile au fost demarate de catre Compania de Drumuri si au iritat localnicii, autoritatile din zona, precum si multi soferi care tranziteaza drumul. Lucrarile de montare a bordurilor intre sensurile de circulatie vin in contextul in care langa Bucuresti, pe DN1 spre Otopeni, CNADNR tocmai ce a terminat sa inlocuiasca bordurile de pe mijlocul drumului cu parapete metalice si din beton - totul dupa o controversa de cativa ani in care au avut loc numeroase accidente rutiere grave cu autovehiculele ce au incalecat bordurile si au intrat pe contrasens.

Borduri si alveole pe DN1 la TureniFoto: Forum peundemerg.ro

Pe DN1, la iesire din Bucuresti in zona Baneasa-Otopeni, la mijlocul anilor 2000 odata cu realizarea pasajelor supraterane, sensurile de circulatie au fost separate prin borduri inalte. Ani la rand masura a fost contestata, controversele aparand in special din cauza numeroaselor accidente rutiere grave care au implicat autovehicule ce au agatat bordura si au ajuns pe contrasens.

FOTO: DN1 in zona Baneasa - inainte si dupa montarea parapetelor in luna iunie 2016

---

Bordurile periculoase de pe Bucuresti-Otopeni, inlocuite cu parapete metalice si de beton dupa nenumarate accidente

In cele din urma, dupa ani in care orice masura de remediere s-a lasat asteptata si dupa inca un accident mortal in zona, CNADNR a decis sa scoata bordurile dintre sensuri si sa monteze parapete metalice si de beton. Intr-o actiune intens mediatizata si in care muncitorii au lucrat si pe timpul noptii, montarea parapetelor pe tronsonul Bucuresti-Baneasa-Otopeni a fost finalizata de curand.

In tot acest timp, insa, tot pe DN1, aproape de Cluj-Napoca, alti muncitori lucrau la separarea sensurilor de circulatie cu... borduri.

Langa Cluj-Napoca, CNADNR monteaza boduri pe mijlocul drumului

Pe sectoarele de langa Cluj-Napoca, in zonele Tureni, Feleacu, ba chiar si spre Huedin, benzile de pe DN1 au fost ingustate, iar sensurile de trafic au fost separate prin borduri, unele mai inalte, altele mai joase, in functie de constructorii care lucrau pe lotul respectiv. Mai mult, in unele zone banda a II de circulatie se intrerupe intr-o insula delimitata de borduri si care obliga traficul sa treaca pe prima banda, totul pentru ca pe banda secunda sa fie amenajata o zona de viraj stanga.

Localnicii si administratia din zona s-au aratat nemultumiti, iar presa locala a scris in numeroasa randuri ca lucrarile au nascut controverse in randul soferilor si ca deja au aparut accidente rutiere din cauza bordurilor.

Sursa foto: forum.peundemerg.ro

---

Ce spune CNADNR: Proiect inceput demult, realizat cu institutii de specialitate si Politia Romana, finantat prin fonduri europene si care nu poate fi oprit sau modificat

Compania de Drumuri a raspuns unei solicitari HotNews.ro si a explicat ca lucrarile fac parte dintr-un proiect mai vechi, demarat de cativa ani, si a explicat de ce nu poate fi acesta oprit sau modificat.

"Proiectul aflat in derulare s-a elaborat in baza contractului de consultanta si proiectare "Modernizarea infrastructurii privind siguranta circulatiei pe DN 1, in sate lineare si puncte negre" care a avut ca scop identificarea zonelor cu cel mai mare risc privind siguranta circulatiei pe DN 1. Prin colaborarea cu institutii de specialitate nationale si internationale, dar si cu Inspectoratul General al Politiei Romane - Directia Rutiera, au fost identificate "punctele negre", precum si masurile ce se impun pentru eliminarea cauzelor si reconfigurarea drumului si a zonei drumului pentru diminuarea accidentelor grave. Mentionam ca un factor determinant in identificarea acestor locatii a fost statistica accidentelor care s-au soldat cu vatamari grave si decese", sustine CNADNR.

Potrivit autoritatilor de la drumuri, proiectul a fost demarat in 2007 si aprobat in guvern in 2011, cu licitatiile de lucrari pornite in 2012.

Proiectul este unul pe fonduri europene, iar CNADNR sustine ca acesta nu mai poate fi schimbat pentru ca ar deveni neeligibil, deci suportat de la bugetul de stat.

Argumentele CNADNR pentru solutia aleasa pentru amenajarea de pe DN1

Lasam mai jos raspunsul primit de la CNADNR referitor la solutia aleasa:

- Intr-o zona construita, obiectivul principal este ca autovehiculele sa circule la un nivel de viteza comparabil cu limita legala de viteza si in concordanta cu mediul inconjurator al drumului;

- Sectoarele lungi de aliniament predispun soferii sa circule cu viteze mari. Este necesara segmentarea acestor sectoare in unele mai scurte;

- Ingustarea drumului duce la micsorarea vitezei. In acest sens ingustarea drumului de la 3.5m la 3.2m sau chiar la 3.0m s-a dovedit eficienta in multe tari din Europa;

- Multe din problemele de siguranta rutiera in localitatile lineare rezulta din conflicte care apar intre traficul de tranzit si cel local ¬ motorizat sau nemotorizat;

- Numarul accidentelor este mai mare cu cat numarul acceselor private este mai ridicat. Aceste accese pot fi o cauza pentru 25% din accidente;

Obiectivul cel mai important in traversarea localitatii este de a determina conducatorii auto sa-si schimbe maniera de conducere si implicit sa reduca viteza de rulare. Totodata acolo unde incepe un grup compact de cladiri sectiunea transversala a drumului trebuie modificata. Aceasta se poate face:

- Prin transformarea acostamentelor in trotuare (incadrarea partii carosabile cu borduri- un bun exemplu il constituie zonele de drum national care tranziteaza orasele);

- Prin reducerea numarului de benzi de circulatie de la doua pe sens la una pe sens de-a lungul zonei construite.

In cazurile in care niciuna din metodele de mai sus nu sunt eficiente, in sensul ca vitezele practicate dupa intrarea in localitate sunt in continuare foarte mari, este nevoie de introducerea unor masuri mai dure. Aceste alternative sunt:

- Creearea unei insule pe zona mediana a drumului;

- Sicanarea drumului;

- Ingustarea drumului pe sectiunea de intrare in localitate;

- Amenajarea unui sens giratoriu.

Poate CNADNR sa modifice proiectul si sa instaleze parapete metalice sau de beton in locul bordurilor?

"Referitor la posibilitatea de reanalizare/reevaluare a proiectului de modernizare, va comunicam urmatoarele:

Pentru proiectele finantate din Fonduri Europene Nerambursabile, daca in perioada de valabilitate a Contractului de Finantare intervine o modificare substantiala, care afecteaza major natura si conditiile de implementare sau rezulta dintr-o schimbare a regimului proprietatii unei partii a Proiectului sau o incetare/schimbare in localizare a acestuia, Proiectul devine neeligibil, conducand la declararea tuturor cheltuielilor efectuate, ca fiind neeligibile. De asemenea, CNADNR este responsabila pentru implementarea proiectelor in conditiile Contractelor de Finantare si pentru atingerea obiectivelor Proiectelor.

Proiectul din referinta va constitui un obiectiv cu finantare integrala in cadrul POIM.

De asemenea, MFE AM - POIM a subliniat prin corespondenta emisa, necesitatea implementarii acestui proiect cu prioritate in cadrul Axei 2.5 Masuri de Siguranta, fiind imperativ necesar ca acest proiect sa aiba un parcurs fara modificari (situatii de speta mentionata - modificarea solutiei tehnice a proiectului).

Tinand cont ca toate cheltuielile din cadrul celor doua contracte (lot 5 si 7), au fost efectuate dupa 01.01.2014, conform HG de eligibilitate a cheltuielilor din cadrul POIM, acestea isi mentin eligibilitatea in contextul in care la momentul rambursarii (ulterior semnarii contractului de finantare din cadrul POIM) lucrarile certificate si decontate sunt conforme calitativ cu momentul platii. Demolarea acestora si interventia asupra lucrarilor efectuate conduce la corectii de 100%.

Lucrarile aferente obiectivelor din referinta, au fost aprobate si avizate spre neschimbare prin Documentatia Tehnica (DTAC) si Autorizatia de Construire.

Lucrarile proiectate si avizate, au un grad avansat de executie.

Schimbarea solutiei tehnice proiectate (ex: cu alte tipuri de separatoare), va conduce la:

- costuri suplimentare aferente dezafectarii/demolarii lucrarilor executate pana in prezent pe zona mediana de catre Antreprenor si certificate din punct de vedere calitativ/cantitativ de catre Inginer. Tinand cont ca schimbarea solutiei proiectate implica demolarea lucrarilor executate, eligibile prin natura lor, costurile aferente lucrarilor executate si interventia (demolarea/dezafectarea) asupra acestora, va conduce conform celor mentionate anterior la corectii de 100%.

- costuri suplimentare aferente reproiectarii/avizarii modificarilor solutiilor din cadrul Proiectului Tehnic;

- necesitatea de revizuire a avizelor/acordurilor/autorizatiilor, modificarea indicatorilor tehnico - economici;

- costuri suplimentare aferente lucrarilor modificatoare - amplasarea unor noi tipuri de separatoare, avand in vedere normele tehnice in vigoare, precum si prevederile legislative, inclusiv cele in materia achizitiilor publice.

Dorim sa precizam ca in cadrul contractelor din referinta nu au fost prevazute solutii alternative cu privire la aplicarea in teren a altor tipuri de separatoare.

De asemenea, CNADNR in calitate de Autoritate Contractanta nu a optat pentru achizitionarea ulterioara de noi lucrari sau/si servicii similare de la ofertantul a carui oferta a fost declarata castigatoare in cadrul procedurii de achizitie publica (lot 5 si 7).

- un impact negativ asupra duratei de executie a lucrarilor;

- revendicari din partea Antreprenorului (extensie de timp; costuri aferente extensiei de timp; preturi unitare noi etc) sau chiar la rezilierea contractului de catre Antreprenor (necesar, la nivel de exemplificare: conservarea lucrarilor executate; efectuarea de expertize tehnice pentru lucrarile executate; avize/acorduri/autorizatii; o noua procedura de achizitie pentru atribuirea contractului de servicii de revizuire a Proiectului Tehnic; revizuirea Proiectului Tehnic si a caietelor de sarcini; revizuirea indicatorilor tehnico - economici; o noua procedura de achizitie pentru atribuirea lucrarilor; executia lucrarilor etc. - fapt ce ar putea conduce la iesirea din perioada de eligibilitate a proiectelor POIM) si la costuri generate de rezilierea contractelor.

Toate aceste costuri suplimentare, derivate din aplicarea modificarilor solutiei tehnice proiectate, vor fi necesar a fi suportate de la Bugetul de Stat al Romaniei".

CNADNR: Se vor analiza, de la caz la caz, problemele semnalate si se va adapta Proiectul Tehnic la situatia din teren

Potrivit Cmpaniei de Drumuri, "pe parcursul implementarii proiectului, s-au analizat/se vor analiza, de la caz la caz, problemele semnalate prin petitiile autoritatilor locale, riveranilor/participantilor la trafic, fiind intreprinse demersuri de adaptare a Proiectului Tehnic la situatia din teren, in conformitate cu prevederile legale si normele tehnice in vigoare".

" Consideram ca prin finalizarea proiectului, masurile aplicate vor contribui atat la deplasarea in siguranta a cetatenilor din localitati, a tuturor participantilor la trafic, cat si la un aspect modern al localitatilor, sub rezerva respectarii de catre participantii la trafic a prevederilor legale in vigoare (ex. Codul Rutier), inclusiv a regimului legal de viteza de circulatie aplicat pe traseul DN1", au mai transmis reprezentantii CNADNR.

FOTO:

Sursa: forum.peundemerg.ro

---

VIDEO: