Corpul de Control de la nivelul Ministerului Transporturilor a efectuat in perioada iulie - august 2016, un control la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania. Controlul a fost efectuat la sesizarea Autoritatii Rutiere Romane care semnala ca in perioada 2013 - 2015 nu a fost inregistrata nicio solicitare din partea CNADNR pentru efectuare a unui audit de siguranta rutiera, pentru lucrarile executate, transmite Ministerul Transporturilor.

Comunicatul de la Transporturi vine dupa ce postul Digi24 a publicat un material in care sustine ca 20 de drumuri si tronsoane de autostrada in constructie nu ar avea audit de siguranta rutiera.

Cu toate acestea, Ministerul Transporturilor transmite ca drumurile si autostrazile realizate in perioada 2013 - 2015 au audit de siguranta rutiera, insa documentele au fost intocmite de catre auditori externi, agreati de Autoritatea Rutiera Romana, insa care nu au avut un contract cu ARR pentru lucrarile analizate.

"Corpul de Control de la nivelul Ministerului Transporturilor a efectuat in perioada iulie - august 2016, un control la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania. Controlul a fost efectuat la sesizarea Autoritatii Rutiere Romane care semnala ca in perioada 2013 - 2015 nu a fost inregistrata nicio solicitare din partea CNADNR pentru efectuare a unui audit de siguranta rutiera, pentru lucrarile executate", se arata intrun comunicat al MT.

"Conform Legii nr. 256/2008 privind gestionarea sigurantei circulatiei pe infrastructura rutiera, cu modificarile si completarile ulterioare, evaluarea de impact asupra sigurantei rutiere si auditul de siguranta rutiera se realizeaza la cererea investitorului (CNADNR, in acest caz) adresata Autoritatii Rutiere Romane, in baza unui contract de prestari servicii", mentioneaza autoritatile de la Transporturi.

Astfel, prin acest contract ARR trebuie sa desemneze un auditor de siguranta rutiera care sa realizeze auditul, insa Controlul MT a constatat ca, in lipsa normelor de aplicare ale Legii nr. 256/2008, CNADNR nu a intocmit un contract cu ARR si a introdus obligativitatea realizarii auditului de siguranta rutiera in caietul de sarcini pentru licitarea proiectelor.

"Astfel, pentru toate lucrarile efectuate in perioada 2013 ¬ 2015 au fost intocmite rapoarte de audit de siguranta rutiera, realizate de catre auditori aflati pe lista agreata de ARR. Acestia aveau certificarea necesara, insa nu aveau un contract cu Autoritatea Rutiera Romana pentru lucrarile respective", continua comunicatul MT.

Ministerul Transporturilor sustine ca de la inceptul anului au luat masuri pentru a remedia situatia, "prin elaborarea OUG 22/2016, publicarea a 4 Ordine ale Ministrului Transporturilor si a inca 2 Ordine care sunt in lucru si urmeaza a fi publicate. Astfel, din 2016 auditurile de siguranta rutiera s-au realizat prin contract intre ARR si CNADNR, respectand noile tarife publicate in OMT 673/2015 si OMT 42/2016."

"Spre exemplu: tariful pentru auditarea AUTOSTRAZILOR si drumurilor noi, stabilit in 2011 era de 50.000 de euro/km, in 2015 a fost redus la 1500 euro/km. In prezent modul de calcul al tarifului a fost regandit in totalitate si urmeaza a fi publicat in Monitorul Oficial", arata MT.

Comunicatul celor de la Transporturi mai sustine ca, "dupa 8 ani, la sfarsitul anului 2016, se vor organiza cursuri pentru certificare a noi auditori de siguranta rutiera".

In acelasi timp, MT precizeaza ca pentru o anumita perioada vizata si de controlul in cauza CNADNR nu a fost, de fapt, in subordinea Ministerlui Marilor Proiecte, departament condus de Dan Sova.

"Facem mentiunea ca in perioada ianuarie 2013 - decembrie 2014, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale s-a aflat in subordinea Departamentului pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine", arata MT.