Comisia Europeana a aprobat recent alocarea a 226,6 milioane de euro din Fondul de coeziune pentru proiectul retrospectiv "Reabilitarea liniei de cale ferata Bucuresti - Constanta, tronsoanele Bucuresti Nord - Bucuresti Baneasa si Fetesti - Constanta". Proiectul a avut o valoare de circa 475 de milioane de euro si a fost finantat initial de catre statul roman.

Podul CFR din HerastrauFoto: USER UPLOADED

Proiectul face parte din Programul Operational Transport perioada 2007 - 2013, axa prioritara "Modernizarea si dezvoltarea retelei TEN-T de baza in scopul dezvoltarii unui sistem durabil de transport si integrarii acestuia in retelele de transport ale Uniunii Europene". Lucrarile de reabilitare a celor peste 80 de km de cale ferata intre Bucuresti si Constanta, pe cele doua tronsoane Bucuresti Nord - Bucuresti Baneasa, respectiv Fetesti - Constanta, au fost finantate initial de catre statul roman, valoarea totala a proiectului fiind de aproape 475 de milioane de euro.

"Aceasta decizie se inscrie in linia asumata de Comisia Europeana in ceea ce priveste cofinantarea proiectelor retrospective, cu scopul de a creste absorbtia fondurilor europene in Romania", a declarat Comisarul European pentru Politica Regionala, Corina Cretu.

"Astfel, Comisia Europeana preia parte din cheltuielile initiale pe care statul roman le-a facut pentru lucrarile de reabilitare a caii ferate intre capitala si Constanta. De altfel, ca urmare a muncii comune a expertilor din cadrul DG REGIO si autoritatilor nationale, in cadrul Grupului de lucru pentru o mai buna implementare, au fost aprobate proiecte retrospective in domeniul infrastructurii de transport din Romania in valoare de aproximativ 450 de milioane de euro din Fondul de coeziune si Fondul european de dezvoltare regionala", sustine Cretu.

Potrivit Comisiei Europene, in prezent, rata de absorbtie pentru Programul Operational Transport in exercitiul bugetar 2007-2013, este de peste 81%.

Prin proiectul de reabilitare a caii ferate intre Bucuresti si Constanta s-a urmarit in principal reducerea duratei de calatorie intre cele doua localitati, precum si trecerea de la transportul preponderent rutier intre capitala si litoral spre un transport sigur si modern cu trenul, precum si reducerea poluarii aerului.

In urma lucrarilor de reabilitare a acestei portiuni de cale ferata, se estimeaza ca, pana in anul 2030, aproximativ 3,7 milioane de pasageri vor folosi anual trenul pentru a parcurge distanta intre Bucuresti si Constanta, iar transportul feroviar de marfa pe aceasta ruta este estimata sa ajunga pana la 21 de milioane de tone anual. In prezent, trenurile de pasageri pot circula pe ruta Bucuresti ¬ Constanta cu viteze de pana la 160 de km/ora, iar cele de marfa cu maximum 120 de km/ora.