Proiectele de infrastructura de transport vor fi finantate prin mecanisme simplificate, potrivit unei ordonante de urgenta aprobate miercuri de cabientul Ciolos, se arata intr-un comunicat al Guvernului. Modificarile aduse de Guvern permit finantarea proiectelor "fazate" intre cele doua cicluri financiare europene si schimba modul in care constructorii pot deconta avansurile primite. In plus, circa 234 de milioane de euro au fost alocati pentru finantarea investitiilor la metrou pe magistralele M4, M5 si M6.

Infrastructura in Romania, eterna problemaFoto: CNADNR

"In acest sens, va fi creat un mecanism ce permite decontarea proiectelor fazate in cadrul Programului Operational Infrastructura Mare (POIM) din fonduri europene in valoare de 500 de milioane de euro. Aceste proiecte fazate se afla in curs de implementare (exemple: Autostrada Sebes - Turda, Autostrada Lugoj - Deva). Legislatia actuala nu a inclus un astfel de mecanism", potrivit comunciatului de presa remis HotNews.ro.

"O alta masura vizeaza evitarea blocajelor in procesul de decontare a sumelor alocate din bugetul de stat pentru lucrari de infrastructura: constructorii vor putea justifica sumele cheltuite din avansul pentru lucrari la finalul executiei lucrarilor, si nu la finalul anului calendaristic, asa cum se proceda pana acum", se mai arata in comunicat.

Actul normativ adoptat de Guvern mai asigura si fonduri de 234 de milioane de lei din certificatele verzi pentru finantarea investitiilor la Magistralele de metrou 4, 5 si 6, astfel:

- 64 milioane lei - Magistrala 4, Gara de Nord - Lac Straulesti;

- 130 milioane lei - Magistrala 6, Legatura retelei de metrou cu Aeroportul International Henri Coanda - Otopeni;

- 40 milioane lei - Magistrala 5, etapa I-A Drumul Taberei - Universitate.

Modificari privind decontarea facturilor in cazul lucarilor de infrastructura

Potrivit noii OUG, birocratia pentru decontarea facturilor catre constructori va fi simplificata: platile vor putea fi efectuate pe masura ce lucrarile avanseaza, iar sumele pentru plata constructorilor vor fi transferate din bugetul de stat la inceputul fiecarui trimestru, companiile beneficiare decontand cheltuielile constructorului in momentul prezentarii facturilor pentru decontare, si nu ulterior. "Se reduc astfel duratele de plata a facturilor catre constructori", arata Executivul.

"Auditul de siguranta rutiera va fi modificat astfel incat sa permita deschiderea circulatiei pe tronsoanele finalizate, imediat dupa receptia lucrarilor. In prezent, acest proces poate dura pana la 90 de zile de la terminarea proiectului", se mai arata in comunicatul emis de Guvern.

Potrivit actului normativ, "vor fi incheiate contracte de performanta, in cazul companiilor CNAIR si CFR SA, conditionalitate ex-ante a Romaniei, pentru a facilita accesarea fondurilor structurale in sectorul de transport. In acest fel, companiile vor duce la bun sfarsit proiectele stabilite si finantate din fonduri structurale, fara a putea fi influentate de orice alti factori".

Va fi posibila incheierea de parteneriate intre Ministerul Transporturilor si autoritatile publice locale pentru a realiza documentatii tehnico-economice (studii de fezabilitate si proiecte tehnice de executie), pe cheltuiala acestora, care sunt necesare pentru implementarea variantelor ocolitoare si a legaturilor resedintelor de judet la autostrazi si/sau drumuri expres. Aceasa masura va stimula implicarea autoritatilor locale in implementarea proiectelor de infrastructura de transport si va accelera ritmul implementarii proiectelor de infrastructura la nivel local.

Ordonanta de Urgenta adoptata astazi reprezinta continuarea masurilor continute de OUG nr. 7/2016, aprobata de Guvern in luna martie 2016, care prevedea simplificarea procedurilor de avizare a proiectelor de infrastructura de transport. Detalii aici: Guvernul a adoptat o Ordonanta de Urgenta menita sa accelereze proiectele de infrastructura: Poate scurta implementarea unui proiect cu o perioada de la sase luni pana la doi ani