Cum s-au blocat proiectele centurii feroviare a Capitalei si a trenului Gara de Nord - Aeroport, desi la finalul anului trecut erau aproape gata sa fie demarate

de Victor Cozmei     HotNews.ro


Tren Sageata Albastra in Gara de Nord
Foto: CFR
Un tren care sa ajunga din Gara de Nord pana la o noua gara in Aeroportul Otopeni si operationalizarea centurii feroviare a Capitalei cu mai multe statii pe traseu si trenuri peri-urbane care sa colecteze populatia din jurul Bucurestiului - doua proiecte inviate in 2016 si care erau gata de lansat inca din primele luni din 2017, conform autoritatilor de atunci. Sase luni mai tarziu si ambele proiecte nu au demarat propriu-zis, nu s-a facut nimic in teren, iar termenele de finalizare au fost deja decalate. Pentru trenul de la Gara de Nord la Aeroport, termenul de finalizare a fost impina pana in trimestrul III din 2019.

Proiectul unei legaturi feroviare directe intre Bucuresti si Aeroportul Otopeni, cu o gara semi-ingropata in zona terminalului sosiri, este una din lucrarile incepute in forta pe final de mandat al cabinetului Ciolos si lasat mostenire noii guvernari. Inclus in Master Plan, cu finantare europeana nerambursabila, proiectul prevedea realizarea pana in 2018 a inca 2 km de cale ferata pe langa cea existenta si care sa subtraverseze DN1 pana la Aeroport. Scopul final? Trenuri care sa faca 18 minute din gara de Nord pana la Aeroport, alte garnituri care sa faca opriri mai dese pe traseu in nordul Capitalei si trenuri directe spre Otopeni din orase precum Brasov, Constanta, Galati, Craiova sau din nordul Bulgariei.

Sase luni mai tarziu si proiectul inca nu doar ca nu a demarat propriu-zis, dar s-a agatat intr-o licitatie a carei documentatie se zbate intre CFR si Agentia Nationala pentru Achizitii Publice.

Termenul de finalizare, decalat pana in 2019

Si termenul de finalizare a proiectului a fost decalat, trimestrul III din 2019, fata de 2018 asa cum era previzionat in proiectul conturat anul trecut.

Cauza intarzierilor? O licitatie pentru revizuirea SF-ului nereusita si care bate pasul pe loc la relansare.

"Procedura de licitatie pentru revizuirea Studiului de Fezabilitate pentru linia de cale ferata Bucuresti - Aeroportul Henri Coanda a fost demarata in data de 29.09.2016 si a avut termenul final pentru depunerea si deschiderea ofertelor data de 12.12.2016. Urmare faptului ca la licitatie nu s-a prezentat nici un ofertant si ca au intervenit modificari legislative (HG nr.907/29 noiembrie 2016 privind etapele de elaborare si continutul - cadru al documentatiilor tehnico - economice aferente obiectivelor/proiectelor de investitii finantate din fonduri publice) a fost revizuita documentatia de licitatie", a transmis Compania Nationala de Cai Ferate (CNCF) la solicitarea HotNews.ro.

"Procedura de licitatie a fost reluata in luna februarie 2017, dupa doua respingeri de catre ANAP. Fisa de date si Strategia de Contractare au fost modificate conform solicitarilor ANAP si vor fi republicate pe SEAP pentru validare", se arata in raspunsul CNCF.

Documentatia nu a fost publicata in SEAP pana la data publicarii acestui material.

Potrivit CNCF, valoarea estimata a lucrarilor de baza pentru proiectul linia de cale ferata Bucuresti-Aeroportul Henri Coanda este de 88 milioane euro.

"Datorita reluarii proceduri de licitatie, se estimeaza ca linia de cale ferata va deveni functionala in trimestrul III al anului 2019", precizeaza reprezentantii CNCF.

Detalii despre proiect, aici:

    Legatura feroviara Bucuresti - Aeroportul Otopeni: Trenuri directe de la Gara de Nord la o noua gara in zona terminalului sosiri



----


Centura Feroviara - un alt proiect care si-a pierdut suflul

Un alt proiect care demarase in tromba la final de 2016, dar care intre timp a pierdut din avant este cel al revitalizarii centurii feroviare a capitalei, prin modernizarea statiilor de pe traseu sau realizarea unor noi puncte de oprire si lansarea unor trenuri peri-urbane care sa colecteze calatori in special din localitatile adiacente Bucurestiului.

Proiectul, unul simplu de implementat - sau cel putin asa spuneau autoritatile de la Transporturi de atunci - era preconizat a fi lansat, cel putin intr-o prima faza, inca din luna faberuarie 2017, insa acest lucru nu s-a intamplat. Motivul? Avize si autorizatii ce inca nu au fost eliberate.

"Proiectul Bucuresti - Linie CF de Centura - Infiintare puncte de oprire trafic calatori - Etapa I se afla in etapa de elaborare documentatii. In data de 20.03.2017 a fost eliberat Certificatul de Urbanism. Este in curs de desfasurare etapa de elaborare Plan Urbanistic Zonal (PUZ) solicitat prin Certificatul de Urbanism. Lucrarile de executie pot incepe dupa obtinerea tuturor avizelor mentionate in Certificatul de Urbanism si a Autorizatiei de Construire si in conditiile asigurarii surselor de finantare", au precizat reprezentantii Companiei Nationale de Cai Ferate pentru HotNews.ro.

"Din punctul de vedere al realizarii lucrarilor feroviare, estimam ca linia CF de Centura a Bucurestiului poate deveni operationala in cursul trimestrului II al anului 2017. Acest lucru este conditionat de finalizarea si a lucrarilor rutiere ce fac parte din investitie", se mai arata in raspunsul CNCF.

Proiectul Centurii Feroviare prevedea ca din luna februarie 2017 sa fie puse in functiune primele trenuri intre Gara Progresu si Gara de Nord, cu opriri la laserul de la Magurele, Domnesti si Chiajna si, mai apoi, si pe relatia Gara Baneasa - Obor. Proiectul Centurii Feroviare prevede lansarea unor trenuri urbane, cu opriri dese in jurul Bucurestului si orar cadentat, care sa degreveze marile cartiere si sa faca legatura cu toate localitatile din aria metropolitana. Tinta finala: legarea retelei CFR cu reteaua de metrou prin statii multimodale cu peroane comune in trei puncte de pe harta: Berceni, Preciziei si Pipera/Petricani.

Detalii despre proiect, aici:

    Centura Feroviara a Capitalei: Trenuri urbane care sa lege orasul de zona metropolitana si care sa se conecteze si cu metroul


---

Transportul calatorilor cu trenul - o prioritate la nivel european

Parlamentul European a sustinut de-a lungul timpului nevoia dezvoltarii sectorului feroviar, atat pentru transportul de marfa, cat si pentru transportul pasagerilor. "Trenurile polueaza mai putin si sunt mai sigure decat alte mijloace de transport, insa reprezinta numai 6% din transportul de pasageri in UE", se arata intr-o expunere a Parlamentului European.

Parlamentul a adoptat, la 2 decembrie 2015, o rezolutie referitoare la "mobilitatea urbana durabila". In special, deputatii incurajau statele membre si orasele sa elaboreze planuri de mobilitate urbana durabila acordand prioritate modalitatilor de transport cu emisii scazute. Masurile vizeaza in special marile zone urbane si de dezvoltare, Bucurestiul si zona Ilfov fiind un exemplu bun in acest caz.

Tot in 2015, Parlamentul European a formulat o serie de recomandari pe marginea Cartii Albe a Transportului care vizau o integrare a tuturor modalitatilor de transport in vederea realizarii unui sistem de transport mai eficace, sustenabil, competitiv, accesibil si practic pentru utilizatori.

In ceea ce priveste nivelul de satisfactie al calatorilor cu trenul, Romania se afla printre ultimele locuri, fiind urmata numai de Croatia si Bulgaria, potrivit datelor publicate de Parlamentul European. Cei mai multumiti europeni in ceea ce priveste transportul feroviar sunt cetatenii Lituaniei, Luxemburgului si Austriei.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.














14195 vizualizari

  • +7 (15 voturi)    
    O stire aiurea (Miercuri, 7 iunie 2017, 13:06)

    Martinezu [utilizator]

    Am citit cu atentie articolul de la sf anului sau inceputul anului in curs cand ne anuntati ca incepand cu februarie se va pune in miscare prima garnitura de la Gara de Nord la Magurele.
    Am fost personal la gara varteju sa vad daca putea fi adevarat.
    Bineinteles ca nu. Gara aia e un fost depozit si asa a fost si asa este si azi.
    Sa zicem ca s-ar fi amenajat ceva. OK. Si cum se putea folosi acea gara fara o parcare, fara o linie de autobuze fara nimic?
    Si mi-am zis atunci, ca HN face o stire fara sa verifice. Dar am sperat poate ca ma inselam eu.
    Este o idee foarte buna, excelenta , dar care pur si simplu nu poate fi pusa in practica la noi. Ar trebui niste investitii, un management bun, lucruri de negasit la Bucuresteni si la romani in general.
    Ei asteapta cresterea salariilor anuntate de Olguta si Firea.
    Sa astepte pana vor uita ce au asteptat.!
    • +3 (11 voturi)    
      asa este (Miercuri, 7 iunie 2017, 13:55)

      Hans Metter [utilizator] i-a raspuns lui Martinezu

      aceeasi situatie si la Domnesti. M-am intrebat atunci cum o sa treaca cate un tren la 15 min in conditiile in care acolo este bariera... In plus la Domnesti acum nu e decat o casuta pt cei ce ridica bariera. Nu exista un peron sau ceva. In plus costurile de punere in functiune erau derizorii. Cateva zeci de mii de euro sau ceva de genul. Era clar inca de atunci ca e o mare vrajeala...

      Ce nu am inteles atunci e de ce fostul ministru tehnocrat Buse (fost director Renault parca) a participat la sarada plimbarii cu trenul pe acea linie(impreuna cu jurnalistii) si de ce a sustinut ca se vor face acele lucruri desi era evident pt oricine ca erau imposibil de realizat in termen atat de scurt si cu atat de putini bani.
  • +20 (20 voturi)    
    raspunsul e foarte simplu (Miercuri, 7 iunie 2017, 13:10)

    pardalian [utilizator]

    si mereu acelasi. Nu s-au incasat spagile de rigoare.
  • +6 (6 voturi)    
    centura feroviara pe repede inainte (Miercuri, 7 iunie 2017, 13:31)

    mmmircea [utilizator]

    in poze lipseste toata partea de nord a centurii feroviare. Daca te uiti in Masterplan Chiajna-Otopeni si Otopeni-Pantelimon sunt prevazute pentru modernizare abia in 2030. Nu da bine la public sa prezinti astfel de informatii asa ca mai bine nu le prezinti deloc, ba induci lumea in eroare prezentand Baneasa-Petricani-Pantelimon ca parte a centurii cand de fapt e vorba de magistrala 800, nicidecum de centura feroviara.
  • +7 (7 voturi)    
    pai de ce nu ati zis asa din start (Miercuri, 7 iunie 2017, 14:11)

    Hans Metter [utilizator]

    "Din punctul de vedere al realizarii lucrarilor feroviare, estimam ca linia CF de Centura a Bucurestiului poate deveni operationala in cursul trimestrului II al anului 2017. Acest lucru este conditionat de finalizarea si a lucrarilor rutiere ce fac parte din investitie", se mai arata in raspunsul CNCF."

    cu alte cuvinte NU SE VA FACE NICIODATA. Pai cand vreodata se vor finaliza lucrarile rutiere ce fac parte din investitie... Doar daca te uiti la Domnesti realizezi ca acolo trebuie pasaj peste centura sa poata opera trenul fara sa se gatuie de tot zona.
  • +8 (8 voturi)    
    sa ne gandim putin (Miercuri, 7 iunie 2017, 14:36)

    mbog [utilizator]

    Cine ar fi dezavantajat de infiintarea acestor legaturi feroviare?
    Ale cui sunt firmele de maxi-taxi care fac legatura cu zonele preorasenesti?
    Firmele de maxi-taxi erau afectate, iar cei care le detin sunt si cei care au putut ingropa acest proiect. Plus ca ar fi insemnat sa puna si osul la treaba, dar cine ar avea chef de asta?
  • +7 (7 voturi)    
    "Finele anului trecut" vs "Acum" (Miercuri, 7 iunie 2017, 14:56)

    fdaniel [utilizator]

    Păi atunci erau tehnocrații șoroșiști și acum e măria sa PSD!
    Ce e așa greu de înțeles.
    Poporul românesc a alesȘ fără centură feroviară (deși FER e un cuvânt destul de comun).
    Nu mai zic că a ales și (scuzați sintagma) "salarii mărite".

    hahahahahahaha
    • +1 (3 voturi)    
      toata stima pt Ciolos (Miercuri, 7 iunie 2017, 16:08)

      Hans Metter [utilizator] i-a raspuns lui fdaniel

      dar era evident inca din toamna ca Buse vorbea prostii. Nu se putea face din octombrie pana in februarie tot ce trebuia sa dea drumul la faza 1... Jumatate din statii nu erau construite si banii alocati erau de ordinul zecilor de mii de euro... Nu erau prevazute parcari, trotuare si intra in conflict cu alte artere rutiere (tren din 15 in 15 min in conditiile in care intrarile in Bucuresti sunt inca cu bariera)

      Deci nu e chiar asa... Buse a mancat cacao cu polonicul si a stiut asta. Personal nu am inteles abordarea.
  • +4 (6 voturi)    
    Povesti (Miercuri, 7 iunie 2017, 15:04)

    jeanvaljeanro [utilizator]

    Toata lumea are niște proiecte de scos din sertare bune de finantat odata ce ajung factori de decizie. Odata ce hartiile au fost platite, hartiile se baga inapoi in sertar si se scot din nou la urmatoarele bugetari, cand vor produce din nou niste bani, moment in care vor fi aruncate din nou in sertar.Planurile, studiile de (pre)fezabilitate se platesc foarte bine si nu e nevoie sa produca nici macar un singur efect practic :)))) Sistemul UE de tocat banii publici functioneaza perfect, mai ales la periferie!
  • +2 (2 voturi)    
    Tipic (Miercuri, 7 iunie 2017, 15:16)

    tudor74 [utilizator]

    Daca centura feroviara o sa fie facuta inaintea modernizarii centurii Bucuresti, sa vedeti distractie ! Fara treceri suspendate peste calea ferata Bucurestiul se va transforma intr-o puscarie, nimeni nu iese, nimeni nu intra.
    • +1 (1 vot)    
      corect (Joi, 8 iunie 2017, 9:33)

      Hans Metter [utilizator] i-a raspuns lui tudor74

      asa e. dar de asta nu se va face pana nu se face centura...adica la anul si la multi ani!
  • +2 (2 voturi)    
    Sa mai zica cinva ca PSD (Miercuri, 7 iunie 2017, 15:22)

    George M. [utilizator]

    Sa mai zica cineva ca PSD e mai capabil sa deblocheze lucrari de infrastructura decat tehnocratii sau guvernele "de dreapta".
    Au ablsolut toate parghiile in mana si nu sunt in stare sa faca nimic, tot pe revizuiri de studii de fezabilitate toaca banii in timp ce santierele stau sau "se reziliaza" dupa ce firme fantoma dispar cu avansul. Partid de birjari, ibovnice cu ambitii si odrasle scolite in strainatate la Marbella in club sau Ibiza...fimi-ar scarba!!
  • +4 (4 voturi)    
    cum trebuie (Miercuri, 7 iunie 2017, 15:39)

    CristiDumitrescu1 [anonim]

    ca sa ne intelegem. trenuletul semi ingropat este o prostie, trebuia sa vina din lateral ca nu incurca nici traficul aerian. doi centura fara conexiunile din interiorul bucurestiului nu are valoare economica suficienta. astea sunt tembeluismele din capul cfr care nu vrea sa faca proiectul integrat complet, de revitalizare al caii ferate din Bucuresti si din imprejurimi, asa cum a fost gandit initail. dar cfr vrea doar sa fure, nu sa munceasca.


Abonare la comentarii cu RSS


de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului




Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version