Proiectarea si executia lotului Rasnov - Cristian (6,3 km autostrada si 3,7 km drum de legatura) din cadrul autostrazii A3 Comarnic - Brasov, a fost contractata la peste doi ani de la lansarea licitatiei. Desi vorbim de cel mai scurt si usor lot din autostrada Comarnic - Brasov, semnarea contractului de 118 milioane de lei cu asocierea Alpenside - Specialist Consulting a fost marcata printr-o conferinta la sediul Ministerului Transporturilor unde au participat ministrul Razvan Cuc, precum si directorul Companiei de Autostrazi, Stefan Ionita.

Tronsonul Rasnov - Cristian, parte din A3 Comarnic - BrasovFoto: Hotnews

Luni a avut loc, la sediul Ministerului Transporturilor, in prezenta Ministrului Transporturilor, Razvan Cuc, si a sefului CNAIR, Stefan Ionita, semnarea contractului pentru proiectarea si executia lotului 5 din autostrada Comarnic-Brasov, sector Rasnov - Cristian si Drum de Legatura, lungime 6,3 km (autostrada) + 3.7 km (drum national la 4 benzi cu separator median).

Contractul a fost semnat de CNAIR cu asocierea Alpenside - Specialist Consulting pentru 118 milioane lei, in urma unei licitatii lansate inca din iulie 2015, la scurt timp dupa ce picase varianta concesiunii cu asocierea Vinci-Aktor.

Pentru sectorul Rasnov - Cristian licitatia a fost lansata in iulie 2015, iar valoarea estimata de Compania de Autostrazi era de circa 150 de milioane de lei. In octombrie au fost deschise ofertele, zece companii intrand in cursa pentru acest mic tronson de autostrada. Abia in mai 2017 a fost atribuit contractul catre Asocierea S.C Alpenside S.R.L. - S.C. Specialist Consulting S.R.L. care a a avut o oferta de 118 milioane de lei, circa 78% din cat estimase Compania de Autostrazi ca ar costa lucrarea.

Autostrada Comarnic - Brasov, un proiect greu de pornit. Premierul Tudose cauta salvarea la Banca Mondiala

Autostrada Comarnic - Brasov este unul dintre proiectele cele mai discutate din ultimii 20 de ani, ramas insa la stadiul de proiect. Autostrada ar urma sa treaca muntii Carpati si sa lege sud-estul Romaniei de Vest, rezolvand aglomeratia de pe Valea Prahovei. Proiectul a trecut printr-o tentativa de concesionare ce a starnit numeroase controverse in mandatul lui Victor Ponta ca premier si a lui Dan Sova ca ministru al Transporturilor.

Concesiunea acordata catre consortiul Vinci - Aktor ar fi presupus plata anuala a 325,2 milioane de euro catre constructor, timp de 26 de ani cat va dura concesiunea. Adica, la finalul perioadei de 30 de ani de concesiune, statul roman ar fi platit pentru proiectul Comarnic - Brasov peste 8,45 de miliarde de euro.

Planul a picat, iar din cele cinci loturi ale autostrazii doar cel mai usor si scurt - Rasnov-Cristian - a mai fost scos la licitatie.

Tocmai pentru ca autoritatile de la Transporturi - indiferent care au fost acelea - s-au aratat incapabile sa demareze proiectul, Premierul Mihai Tudose a anuntat recent ca vrea sa ia de la Ministerul Transporturilor proiectul Comarnic - Brasov si sa il gestioneze direct, impreuna cu Banca Mondiala.

Ar fi pentru prima oara cand un Guvern delega practic gestionarea unui proiect atat de important unui organism extern, dupa ce ultimii ani au demonstrat ca Ministerul Transporturilor e incapabil sa construiasca autostrazi.

"Facem o echipa de suport, iar tot ceea ce inseamna management de proiect sa fie la un organism intreg la minte - Banca Mondiala. Sa ne dea suport tehnic si sa coordoneze aceasta lucrare. Banii sunt de la noi... Intre timp, noi am gasit niste proiecte mai vechi - stiti ca studii de fezabilitate avem sa facem un drum pana la Luna, ca nu stiu cum s-a intamplat, dar pana acum toti au facut studii de fezabilitate. Am gasit un proiect prin sertarele Ministerului Transporturilor care inca mai are autorizatia de mediu valabila si pe care vrem sa-l implementam cat mai repede", a spus Tudose, precizand ca se refera la autostrada Bucuresti-Brasov.

Practic, Guvernul va infiinta o unitate noua de proiect special pentru autostrada Comarnic - Brasov, care va fi in subordinea premierului. Unitatea va fi gestionata intr-un sistem dual, cu experti de la Banca Mondiala si un grup restrans de experti romani, coordonati de un consilier al premierului. Proiectul va avea astfel in spate autoritatea directa a premierului, expertiza Bancii Mondiale, dar si riscurile proiectului (amanari, contestatii etc) vor fi asumate tot la nivel de premier.