​​ANALIZA Bugetul pe 2018, dezastruos pentru infrastructura rutiera: Alocari insuficiente pentru autostrazile in lucru, infime pentru noile proiecte scoase la licitatie si ZERO pentru unele lucrari deja contractate

de Victor Cozmei     HotNews.ro


Infrastructura rutiera, eterna problema
Foto: Asociatia Pro Infrastructura
Bugetul pentru anul 2018 in domeniul infrastructurii rutiere adoptat de Parlament contine alocari insuficiente pentru autostrazile aflate in lucru, la jumatate sau chiar un sfert fata de cat ar fi nevoie, desi unele proiecte ar trebui finalizate chiar anul urmator. In plus, mai multe proiecte care au contractele semnate sau sunt deja finalizate in mare proportie au ZERO lei alocati pe anul urmator. Mai grav, majoritatea proiectelor lansate in licitatie in 2017 au alocari infime pentru 2018: Autostrada Sibiu - Pitesti, drumul expres Pitesti - Craiova, primii kilometri de autostrada din Moldova, autostrada de centura Sud a Capitalei sau Podul peste Dunare de la Braila.

Aici poate fi consultat Bugetul Transporturilor pe 2018. Proiectul bugetului de stat a fost adoptat pe articole, joi, în plenul comun al Parlamentului, urmând ca vineri, la ora 12,00, să se dea votul final.

   
   
Autostrazile IN LUCRU, multe tronsoane cu termen de finalizare in 2018:

A3 Bucuresti - Brasov

Din acest obiectiv sunt in lucru circa 3 kilometri la intrarea in Bucuresti in zona Petricani, precum si cei 6 km contractati in luna octombrie intre Rasnov si Cristian.

Pentru "ciotul" din Bucuresti finalul de an inseamna un stadiu fizic de circa 70%, in timp ce financiar stadiul e de doar 50%. Bugetul necesar pentru 2018 ar fi de circa 80 de milioane de lei, cu atat mai mult cu cat tronsonul ar trebui sa fie gata in vara.

Pentru sectorul Rasnov - Cristian, parte din A3 Comarnic - Brasov, ar fi nevoie de un minim de 20 de milioane de lei, cat sa se atinga cei 15% care se dau ca avans in contractele de infrastructura.

Alocarea bugetara pe 2018: 21 milioane de lei, dintr-un necesar de minim 100 milioane de lei.

La una din dezbaterile din Parlament pe tema bugetului secretarul de stat in Transporturi Maria Magdalena Grigore a recunoscut ca suma alocata pentru A3 ajunge doar pentru trei luni.

A10 Sebes - Turda

"Pe loturile 1 si 2, stadiul fizic si financiar se ridica la aproximativ 40%. Pentru un avans rezonabil de 30%, considerand ca proiectele sunt deblocate si vor avansa rapid in anul 2018, ar fi nevoie de 200 de milioane de lei pentru fiecare lot, 400 de milioane in total. Pentru loturile 3 si 4, chiar daca fizic sunt aproape finalizate, exista restante financiare de aproximativ 200 de milioane de lei care vor fi platite in anul 2018. Totalul necesar: 600 de milioane. Bugetat de guvern: 212 milioane de lei, adica aproximativ 35% din necesar", atragea atentia in urma cu o saptamana Asociatia Pro Infrastructura.

A1 Lugoj - Deva

Pentru anul 2018 Bugetul prevede o alocare de circa 217 milioane de lei, fata de un necesar de 430 de milioane de lei.

"Pentru atingerea in anul 2018 a unui procent fizic si financiar de 100% pe loturile 3 si 4 ale acestei autostrazi, CNAIR trebuie sa faca plati de aproximativ 180, respectiv 200 milioane lei pentru cele doua tronsoane. In plus, mai sunt necesare plati de 50 de milioane de lei si pentru ultimele lucrari executate de Salini pe lotul 2. Astfel, pentru o buna desfasurare a lucrarilor care sa duca la deschiderea traficului pe loturile 3 si 4, asa cum cei de la conducere au afirmat in nenumarate randuri, ar fi necesari cam 430 de milioane de lei. Cat este prins in buget? 217 milioane de lei", scria Pro Infrastructura.


    Proiecte CONTRACTATE sau incepute si cu ZERO lei pe 2018

Pe langa alocarile insuficiente pentru marile proiecte in curs, in bugetul pe anul 2018 exista si proiecte cu contracte semnate care nu au primit NICI UN LEU pentru anul urmator.

Cel mai flagrant exemplu este cel al Pasajului de la Domnesti peste Centura Capitalei, un proiect promis de peste cinci ani, foarte necesar pentru descongestionarea unui punct nevralgic de langa Bucuresti.

Contractul este semnat inca din luna mai 2017, dupa ce a durat mai bine de doi ani ca licitatia publica sa fie organizata. Alocarea bugetara pe 2018: ZERO.

Intr-o situatie similara este si centura de la Radauti si, mai nou, centura Comarnic, al carui atribuire de contract o anunta in urma cu cateva saptamani Compania de Autostrazi. Ambele proiecte au o alocare bugetara ZERO pe 2018.

Soseaua de Centura a Municipiului Suceava, un banal drum 1X1 pe care mai trebuie finalizati doar 7 km ce si asa sunt construiti in proportie de 85%. Din 2015 Compania de Drumuri nu reuseste sa-i gaseasca un constructor si in urma cu un an promitea ca se va ocupa de lucrari in regie proprie. Nu s-a mai intamplat. Pentru anul 2018, insa, alocarea bugetara este ZERO.


    Marile proiecte scoase la licitatie si care ar trebui sa inceapa din 2018

Dincolo de proiectele aflate in lucru si care au primit o alocare bugetara insuficienta, nici proiectele scoase la licitatie si care ar trebui contractate in urmatorul an nu beneficiaza de o sustinere financiara adecvata in bugetul creionat de Guvern.

Vorbim de proiecte importante precum Autostrada Sibiu - Pitesti, drumul expres Pitesti - Craiova, primii kilometri de autostrada din Moldova sau autostrada de Centura Sud a Capitalei. In plus, pentru modernizarea unei mici portiuni a actualei Sosele de Centura Sud a Capitalei pe 2018 nu s-a alocat NICI UN leu.

Pentru toate aceste proiecte, daca vor fi atribuite si contractate in 2018, Compania de Drumuri va trebui sa vireze cate un avans care reprezinta 15% din valoarea proiectului.


A1 Pitesti - Sibiu. In luna iunie Compania de Drumuri a lansat in licitatie proiectarea si executia a 43 de kilometri din autostrada pe cele doua capete - Sibiu-Boita si Pitesti-Curtea de Arges. In luna octombrie au fost depuse ofertele. Valoarea estimata este de circa 2,6 miliarde de lei.

    Alocarea pe 2018, insa, este de doar 32 milioane de lei, adica 1,2% din valoarea estimata.

---

Drumul expres Pitesti - Craiova - o sosea de mare viteza de circa 121 de km, scoase la licitatie in 2017 si cu o valoare totala estimata la circa 820 de milioane de euro, 3,77 miliarde de lei. Ofertele, aici.

    Alocarea bugetara pe 2018: 7,4 milioane de lei, adica 0,2% din valoarea estimata.

---

Autostrada de Centura Sud (A0). Valoarea estimata pentru cei 53 de kilometri de autostrada este de circa 590 de milioane de euro, adica 2,7 miliarde de lei. Licitatia este in curs.

    Alocare bugetara pe 2018, insa, este de 3,9 milioane lei, adica 1,5% din valoarea estimata.

---

Largire la 4 benzi a unei bucati din actuala Sosea de Centura Sud si realizarea unor pasaje supraterane la intersectia cu DN4 (Popesti - Leordeni) si DJ401 (Berceni)
. Valoarea estimata era de circa 88 milioane de euro, adica 404 milioane de lei. Licitatia a fost lansata in luna mai si inca nu s-a incheiat.

    Alocarea bugetara pentru acest proiect pe anul 2018 este ZERO.

---

Podul peste Dunare de la Braila - lucrare pe care CNAIR o descrie ca fiind "cea mai complexa lucrare dein infrastructura din ultimii 27 de ani". Licitatia a fost lansata in mai, iar in octombrie contractul a fost atribuit, dar pana in prezent inca nu a fost si semnat. Valoarea totala este de 433 milioane de euro, adica 2 miliarde de lei. Avansul de minim 15% pentru demararea proiectului ar insemna 299 de milioane de lei.

    Alocare bugetara pe 2018: 23,8 milioane de lei, adica putin peste 1% din valoarea proiectului.

---

Centura Bacau (A7) - primii 16 kilometri de autostrada din Moldova. Scoasa la licitatie in urma cu o saptamana, centura ar putea fi contractata in anul ce vine. Valoarea estimata a proiectului este de circa 773,6 milioane lei.

    Alocarea bugetara pe 2018: 17,9 mil lei, adica 2,3% din valoarea estimata.

---

Centura Timisoara Sud. In luna aprilie a fost licitata constructia centurii cu cate o banda pe sens - 25 km estimati la circa 85 de milioane de euro, adica 391 milioane de lei. In august s-au deschis ofertele si urmatorul termen cand s-ar putea anunta castigatorul este 15 ianuarie.

    Alocarea bugetara pe 2018: 11,9 milioane lei, adica de 3% din valoarea estimata.

-

Bugetul pentru intretinerea infrastructurii rutiere, la jumatate fata de acum doi ani


Dincolo de alocarile pe proiecte individuale, este de remarcat si bugetarea insuficienta la capitolul intretinere. Deputatul USR Catalin Drula avertiza ca alocarea bugetara pe 2018 pentru intretinerea infrastructurii rutiere este la jumatate fata de acum doi ani.

"Intretinerea infrastructurii rutiere: al doilea an la rand in care se aloca mult prea putin. S-au alocat 326 mil lei fata de anul 2016 cand s-au cheltuit 584 mil lei, deci alocarea este la jumatate. Rezultatele le-am vazut cu totii: tratatemente ieftin cu criblura, drumuri mai proaste, gropi, lipsa marcaje, indicatoare, etc", sustine Drula.

Deputatul USR sustine ca alocarile insuficiente pentru proiectele de infrastructura in curs vor avea un efect negativ inca din primele luni cand constructorii vor trebui notificati legal cu privire la resursele financiare alocate pe fiecare proiect.

"Reamintesc ca la inceputul anului se vor trimite notificari catre toti constructorii sa-si ajusteze graficul de lucrari in functie de bugetul aprobat. E o prevedere din Legea Finantelor Publice (art 43^1). Rezultatul va fi dezastruos (s-a mai intamplat o data in 2013, consecinta fiind intarzieri de ani de zile si pierderi economice): sistarea lucrarilor sau incetinirea ritmului la cota de avarie", avertiza Drula.


Citeste mai multe despre   
















9519 vizualizari

  • +16 (16 voturi)    
    normal... (Joi, 21 decembrie 2017, 19:13)

    liviu_ [utilizator]

    noua ne trebuie pomeni sa fim votati...
    nu ne trebuie infrastructura...
    ca sefii nostrii dragi... nu stau la coada, au girofar si/sau antemergator (viu sau mort) si daca e nevoie isi iau si elicopter...
    • +3 (3 voturi)    
      sa vedeti alocari (Vineri, 22 decembrie 2017, 8:30)

      Hans Metter [utilizator] i-a raspuns lui liviu_

      dupa ce vor rezolva cu Justitia... eu sper sa nu reuseasca insa daca vor reusi sa vedeti apoi cum o sa curga banii pentru investitii - va imaginati cine o sa castige licitatiile ma gandesc.
  • +10 (10 voturi)    
    Bugetul pe 2018, dezastruos pentru Romania (Joi, 21 decembrie 2017, 19:33)

    ty [utilizator]

    .
  • +6 (6 voturi)    
    problemele-s in mai multe directii (Joi, 21 decembrie 2017, 21:36)

    Razvan_M [utilizator]

    Presa este captiva si scrie la comanda. Din pacate, ultimii ani au dovedit ca nu avem presa impartiala si ca banii cumpara usor articole in ziare.
    Serviciile secrete sunt impanate cu indivizi ce lucreaza pe mana cu politicienii-infractori.
    Sanatatea este pe mana unor indivizi verosi si criminali.
    Invatamantul este pe mana unor indivizi slabi si usor de facut sa execute comenzi politice.
    Infractorii de calibru fie isi cumpara politicieni, fie intra in politica pentru a se proteja de urmarirea penala.

    In timpul asta, gloata este educata de toata lumea sa gandeasca la nivel de turma. Televizorul creeaza prosti si idioti mandri ca sunt. Liderii nostri din viata publica se remarca prin averile stranse din tunuri si prin cheltuielile facute pe alte meleaguri. Cand se imbolnavesc, acesti lideri merg in afara sa se trateze.

    Textul asta l-am scris fara sa fie nevoie sa scurm prea tare gunoiul.
    • 0 (2 voturi)    
      legat de presa (Vineri, 22 decembrie 2017, 8:32)

      Hans Metter [utilizator] i-a raspuns lui Razvan_M

      cred ca totusi stam bine... avem presa de toate felurile... spre stanga spre drepta, de scandal sau tabloid si asa mai departe. Fereasca Dumnezeu sa nu reuseasca astia cu legile astea, sa vedeti dupa ce presa o sa mai avem.
      • +2 (2 voturi)    
        presa de toate felurile este uneori o iluzie (Vineri, 22 decembrie 2017, 12:09)

        Razvan_M [utilizator] i-a raspuns lui Hans Metter

        Nu ma incalzeste cu nimic ca unii din presa se autointituleaza de stanga sau de dreapta. In subiecte care ne afecteaza puternic, aceste tabere iluzorii sunt ciudat de sincronizate sau tacute. Iar banii din reclame nu au miros.

        Ca sa folosesc un subiect care ne afecteaza pe toti si despre care presa evita sa vorbeasca cu detalii si pe care evita sa-l investigheze serios: scandalul Hexi Farma (sau Pharma), cu produse chimice de mare risc ce nu respecta reteta si care sunt utilizate de peste 10 ani in toata Romania.
  • +10 (10 voturi)    
    ! (Joi, 21 decembrie 2017, 22:52)

    chiuaua [utilizator]

    Datorita sumelor fabuloase alocate catre biserici, lumanarile vor avea fitilele cu mai lungi cu 3cm .
    Astea investitii , nu bani aruncati pe drumuri !
    Romanii sa intre in biserici si sa pupe moastele Sfantului Dracnea si ale prea fericitului Tariceanu !
  • +11 (11 voturi)    
    Cui ii trebuie infrastructura? (Vineri, 22 decembrie 2017, 0:55)

    Klaus_ [utilizator]

    Cui draqu ii trebuie infrastructura??? Celor ce au votat PSD sigur nu le trebuie pentru ca ei n-au masina, merg pe jos sau cu caruta. Politicienilor nu le trebuie pt ca ei merg cu girofare (cum zicea cineva) sau cu avionul. Sa mergi pana in Brazilia n-ai nevoie de sosele! Infrastructura le trebuie multinationalelor sau patronilor romani care exporta sau importa marfa ... nu ne pasa de ei, niste capitalisti nenorociti. Infrastructura le trebuie fraierilor care merg la lucru cu masina, sau care au un job in transporturi rutiere sau, si mai rau, care isi permit sa mearga in vacante cu masina. Niste imbuibati! Stati acasa, uitati-va la Antena 3 si lasati draq masina.
    • +4 (4 voturi)    
      atata timp cat (Vineri, 22 decembrie 2017, 8:33)

      Hans Metter [utilizator] i-a raspuns lui Klaus_

      cei care sunt in categoria descrisa de tine ies la vot si celilalti nu, nu avem nicio sansa. Amin
  • -4 (4 voturi)    
    hai sa facem pariu (Vineri, 22 decembrie 2017, 5:34)

    Coco Whistle [utilizator]

    cit o sa coste marele metrou de la otopeni. o linie de metrou se face sa deserveasca in primul rind locuitorilor din zona si sa fluidizeze traficul. dar ptr citeva meciuri romania plateste un proiect care ar fi fost la coada in alte conditii.proiecte de genul acesta costa miliarde si nici capitala marelui licurici nu si-a permis o asemenea investitie in trecut dar ei chiar au bani de aruncat....
  • +5 (5 voturi)    
    Naspa (Vineri, 22 decembrie 2017, 6:52)

    Johnwick [utilizator]

    Ce pret rebuie sa mai platim ca sa tinem in continuare la putere aceasta clica de nemernici? Cu ce drept ne calaresc jigodiile astea, si in numele cui?
  • +7 (7 voturi)    
    Astia sunt doar pe hartie (Vineri, 22 decembrie 2017, 8:25)

    ciuma.rosie [utilizator]

    In realitate, la prima rectificare se mai iau jumate ca sa se dea salarii si pensii ! O mizerie de tara, la primavara va pup pe dinti, plec...refuz sa aduc plus valoare statului hot, sa stiu ca banii mei nu se duc pe investitii, se duc pe pensi si salarii la clientela politica ( vezi grindeanu 7600 euro/ luna, pretul platit de livache ca sa...taca )
    • +1 (1 vot)    
      Daca pleci (Sâmbătă, 23 decembrie 2017, 23:01)

      Grandgousier [utilizator] i-a raspuns lui ciuma.rosie

      Noi vom pierde!
  • +5 (5 voturi)    
    Dar este perfect logic! (Vineri, 22 decembrie 2017, 10:09)

    iliterat_b3-a5-8c-30-58-1f [utilizator]

    Daca romanii ar fi dorit autostrazi, atunic nu votau pedesereul!

    Un politician de succes ZICE exact ceea ce poporul dorestesa auda, si se preface ca lupta pentru respectivele obiective!

    Daca poporul ar fi cerut lucrari de infrastructura, nu zic ca pedesereul ar fi dat in folosinta o mie de Km de autostrazi, deoarce nu este posbil, dar cu singuranta macar SIMULAU ca se preocupa sa fie realizate autostrazile!!!

    Dar daca lumea nu cere ...
  • +2 (2 voturi)    
    Infrastructura rutiera (Vineri, 22 decembrie 2017, 16:15)

    Dizidentul [utilizator]

    Unde sint:Tariceanu,Dragnea,Olga Vasilescu etc.etc.
    care mint poporul in fiecare zi.Doamna Vasilescu
    se exprima(firmele sa deschida si in zonele slab
    dezvoltate sucursale) firmele au nevoie de Transport.
    Dupa 1989 cei mai Multi ani puterea a fost in miinile
    voastre.Bani pentru infrastructura EU a platit.
    INTREBAREA MARE ESTE UNDE SINT BANII?
    Peste tot este un TELDRUM?


Abonare la comentarii cu RSS



de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului




Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version